Tarkistin mitä TAYS itse kertoo: "luvussa on kaikki Pirkanmaalla todetut positiiviset testitulokset, jotka Taysin infektioyksikölle on raportoitu edelliseltä päivältä". Eli eivät edes väitä että ne olisi edellisen päivän testatutuista koottu. Sen verran olen elämässäni erilaisia tietojärjestelmiä nähnyt ja tehnyt että voin sanoa että raportoidut eivät aina vastaa todettuja tapauksia mitenkään välttämättömästi. Tämä siis tarkoittaa että maanantaina voidaan ilmoittaa edelliseltä päivältä oikeat luvut, mutta hyvin on mahdollista että osa raportoidaan vasta tiistaina tai vielä myöhemmin. Siksi esim. kahden maanantailuvun vertailu ei välttämättä anna millään tavalla oikeaa kuvaa kehityksestä.
Kuten itse jo mainitsin, tuo on julkistuspäivän mukainen tilasto. Se on totta, että tuossa on samalla tavalla heiluntaa, kuin THL:n "raportointipäivän mukaisessa" verrattuna "testauspäivän mukaiseen", mutta liukuva viikkokeskiarvo tasaa tätä kovasti. Siihen on syynsä, miksi tätä raportointipäivän mukaista tilastoa käytetään lähes kaikissa medioissa, ja miksi mm. 14 päivän ilmaantuvuusluku lasketaan sillä. Se syy on se, että näytteenottopäivän mukainen tilasto on aina jäljessä ja viimeisten päivien tilasto vajaa. Viikkokeskiarvo tasaa riittävästi tuota, enkä itse havainnut kuin hyvin pientä eroa trendiviivoissa, kun vertasin aikoinaan näytteenottopäivän ja julkistuspäivän mukaista tilastoa.
Itse seuraan Pirkanmaan tilastoa TAYS:n kautta, koska se on paljon tasaisempi kuin YLE:n seuranta, jossa nuo Pirkanmaan tartunnat tulevat omituisesti ryppäissä, joissa ei ole edes viikonpäivien mukaista logiikkaa kovinkaan selvästi.
Pirkanmaalta ei muutenkaan ole saatavilla näytteenottopäivän mukaista tilastoa. Tuo julkistuspäivä kertoo ihan riittävän hyvin, mihin suuntaan epidemia menee, kunhan käyttää viikkotrendiä (kuten
@Normandia). Kyse ei ole mistään satunnaisesti valittujen päivien vertailusta, kuten alkuun väitit, vaan liukuvasta seitsemän päivän keskiarvosta, mitä yleisesti piditkin parempana. Näytteenottopäivän mukainen tilasto voi olla tarkempi, muttei sekään suuresti poikkeaisi tuosta. Ja näytteenottopäiväkään ei aukottomasti kerro kaikkea. Testiin hakeutuminen vaihtelee, jos on ruuhkaa, testiä ei välttämättä saa samalle päivälle, jolloin oireet alkoivat yms.