Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 929 258
  • 81 126

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Miten tämä muka on mahdollista? Poislukien siis sellaiset tilanteet, joissa itseä ei ole kiinnostanut? Kaikki eivät varmaan ikinä saakaan tosin toista rokotusta. Tässähän alle nelikymppisille ruvetaan pian ihan yleisesti laittamaan toista rokotusta. Sillä 12 viikon rokotusvälillä.

Oma tuttuni joka on 58v, sai tiistaina 2.rokotuksen. 12vk välillä hän siis otti toisen rokotuksen. Näin siis Varsinais-Suomessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tämä muka on mahdollista? Poislukien siis sellaiset tilanteet, joissa itseä ei ole kiinnostanut? Kaikki eivät varmaan ikinä saakaan tosin toista rokotusta. Tässähän alle nelikymppisille ruvetaan pian ihan yleisesti laittamaan toista rokotusta. Sillä 12 viikon rokotusvälillä.

Noissa 30-50 -vuotiailla on aivan helvetisti hajontaa, koska kuntien väestörakenne on erilainen. Joissain paikoissa voi ollakin niin, että alle 40-vuotiaiden tehostekierros alkaa jo, mutta joissain paikoissa se kestää vielä kauan.

Minä saan 41-vuotiaana oman tehosteeni 6.9., eli reilun kuukauden päästä. Moni 30-vuotias saa samaan aikaan. Minua ei voi kuitenkaan syyttää siitä, että itseä ei olisi kiinnostanut, vaan varasin aikani heti, kun meillä 40-44 -vuotiaiden ykköskierros alkoi. Ja sain aikani ensimmäiselle päivälle, jolloin tuota ikäryhmää piikitettiin.

Muistan itse asiassa, että kun tuskailin sitä, kuinka meidän kaupungissa rokottaminen tuntui kestävän, eikä meillä ollut vielä edes auennut ikäryhmäni ajanvaraus, joku esitti täällä faktana, että kaikki nelikymppiset on jo rokotettu aikaa sitten. Silloin vitutti. Tosiasiassa silloin kun sain piikkini, ikäryhmästäni oli tilastojen mukaan rokotettu n. 62%, eli en lopulta edes tullut pahasti keskiarvon perässä. Puoliväli saavutettiin näköjään reilu viikko aiemmin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Olen joskus kuullut sanonnan, että ”varmin tapa pitää huolta siitä, että sähköt pysyy päällä on asua sairaalan vieressä”.

Jos nyt sattuu asumaan pienemmällä paikkakunnalla on hyvin todennäköistä, että löytää itsensä erilaisen ikäjakauman kaupungista.

Valintoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen joskus kuullut sanonnan, että ”varmin tapa pitää huolta siitä, että sähköt pysyy päällä on asua sairaalan vieressä”.

Jos nyt sattuu asumaan pienemmällä paikkakunnalla on hyvin todennäköistä, että löytää itsensä erilaisen ikäjakauman kaupungista.

Valintoja.

Varmasti molemmat pitävät paikkaansa. Oma asuinpaikkani on Suomen kuntien asukasluvun "paremmuusjärjestyksessä" sijalla 51/309, joten ei tuo tätä selitä. Väestöjakauma täällä toki muistuttaa tyypillistä pientä syrjäkylää, mutta se johtuu taas muista syistä.

Täällähän oltiin rokotuksissa kuitenkin prosentuaalisesti esimerkiksi Turkua ja Tamperetta edellä, mutta niissä rokotettiin jo kolmekymppisiä siinä kohtaa, kun täällä oli 45+ menossa. No, tuo vain tarkoittaa sitä, että täällä nelikymppinen vastaa Tampereen kolmekymppisiä. ;)
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
On oikeasti erittäin mielenkiintoista nähdä miten tulevaisuudessa, koronapandemian jälkeisessä ajassa, noita eri asiantuntijoita käsitellään. Mistä löytyy kyvykäs psykologi analysoimaan, että miksi osalta tuntui kokonaan järki katoavan, miksi vain osa pystyi rationaaliseen ajatteluun.

Jos nyt vaikka vertailee tuon kyseisen artikkelin lausuntoja, niin ei uskoisi että äänessä on pelkästään ihmisiä, joiden pitäisi olla piinkovia ammattilaisia. Ja silti, kaksi kolmesta höpisee aivan käsittämättömiä ja yksi tiputtelee faktoja kuten ne ovat. Joo taisi olla neljä asiantuntijaa siinä jutussa, mutta luovutin lukemisen Mäkijärven kohdalla. Ei vittu pystynyt enempää.

Sinänsä on mulle aina ollut se ja sama että mitä kukin laukoo ja mitä mieltä on, mutta kun tuossa asemassa olevat ihmiset jotain sanoo, niin se vaikuttaa meihin kaikkiin. Samoin kuin RFID-siruista jauhavat foliohatut, vaarallisia nekin. Jos multa kysytään, niin niiden hullujen sananvapautta voisi hiukan kaventaakin, ja nähdäkseni niin on jo tehtykin.

Vittu nyt oikeasti Varhila ja Mäkijärvi, me kansalaiset ollaan aika lailla täynnä tätä puolitoista vuotta kestänyttä kiirastulta, mutta te vaan syystä tai toisesta haluatte sitä jatkaa. Haistakaa paska.
 

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Vittu nyt oikeasti Varhila ja Mäkijärvi, me kansalaiset ollaan aika lailla täynnä tätä puolitoista vuotta kestänyttä kiirastulta, mutta te vaan syystä tai toisesta haluatte sitä jatkaa. Haistakaa paska.

Aamen tälle! Tälläisten sankarien takia on lietsottu niin paljon paniikkia ja rajoitettu ihan liikaa tavallisten ihmisten elämää. Haistakaa tosiaan paska!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kaikkein pahimpia ovat nämä salaliitto hörhöt, joita valitettavasti on tullut vastaan ihan omistakin tutuista, jotka jakavat kaikkea täysin hullua paskaa somessa muille. Nämä tyypit vituttavat jopa enemmän, kuin ne kaikkein pahimmat hysteerikot. Uskomatonta, kuinka hyvän koulutuksen ja normaalisti hyvin fiksuina pitämäni ihmiset ovat saatu niin täysin aivopesty muiden hullujen toimesta. Onneksi näitä ei silti kovin montaa löydy.
Joo, onneksi tältä palstalta ei suinkaan ole saanut lukea sellaisia näkemyksiä, että Marin silkkaa vittumaisuuttaan laittaisi rajoituksia päälle, Kiuru vihaa liikuntaa ja urheilua koska on lihava ja tämän takia mitään liikuntaa ei saa harrastaa. Tai että rajoituksia pidetään yllä vain sen takia kun ei haluta luopua vallasta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaikki muut saa vissiin kriittiseenkin aikaan lomailla normaalisti, paitsi Salminen. Käytettävissä 24/7/365 :)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mulla on nyt omakohtainen esimerkki johon kysyn vastausta teiltä jotka asian tiedätte.

Eräs tyttö sai tartunnan viikko sitten ja levitti sitä työpaikkansa täyteen. Työpaikka on nyt kiinni.

Eräs poika sieltä töistä sai siis tartunnan ja tartutti myös vanhempansa.

Nämä vanhemmat kävivät omien vanhempiensa luona kylässä siinä vaiheessa kun olivat jo tartunnan saaneet. Eli ukki ja mummi ovat altistuneita ja kaksi kertaa rokotettu.

No sitten minä, olin tekemisissä tämän ukin kanssa tänään noin 4 tuntia, joten olen nyt altistuneelle altistunut.

Olen jo kahdesti rokotettu enkä aio tehdä mitään ellei tule jotain oiretta.

Toiminko oikein?
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Mulla on nyt omakohtainen esimerkki johon kysyn vastausta teiltä jotka asian tiedätte.

Eräs tyttö sai tartunnan viikko sitten ja levitti sitä työpaikkansa täyteen. Työpaikka on nyt kiinni.

Eräs poika sieltä töistä sai siis tartunnan ja tartutti myös vanhempansa.

Nämä vanhemmat kävivät omien vanhempiensa luona kylässä siinä vaiheessa kun olivat jo tartunnan saaneet. Eli ukki ja mummi ovat altistuneita ja kaksi kertaa rokotettu.

No sitten minä, olin tekemisissä tämän ukin kanssa tänään noin 4 tuntia, joten olen nyt altistuneelle altistunut.

Olen jo kahdesti rokotettu enkä aio tehdä mitään ellei tule jotain oiretta.

Toiminko oikein?
Lyhyesti, kyllä. Jos ukilla todetaan tauti niin sitten se voi mennä uusiksi. Mutta ei toiminnassasi ole mitään moitittavaa tällä hetkellä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mulla on nyt omakohtainen esimerkki johon kysyn vastausta teiltä jotka asian tiedätte.

Eräs tyttö sai tartunnan viikko sitten ja levitti sitä työpaikkansa täyteen. Työpaikka on nyt kiinni.

Eräs poika sieltä töistä sai siis tartunnan ja tartutti myös vanhempansa.

Nämä vanhemmat kävivät omien vanhempiensa luona kylässä siinä vaiheessa kun olivat jo tartunnan saaneet. Eli ukki ja mummi ovat altistuneita ja kaksi kertaa rokotettu.

No sitten minä, olin tekemisissä tämän ukin kanssa tänään noin 4 tuntia, joten olen nyt altistuneelle altistunut.

Olen jo kahdesti rokotettu enkä aio tehdä mitään ellei tule jotain oiretta.

Toiminko oikein?
Altistuneelle altistuminen ei ole altistumista. Piste.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vituttaa koko korona saatana. Vaikka täällä on rokotteet ja kaikki, niin silti sirkus pyörii ilman tietoakaan lopusta. Syypää tähän ei ole yksinään Krista, hysterikot, Varhila, media, demarit, paska hallitus, ravintolat, koronakriittiset, rokotevastaiset, minä taikka sinä, vaan kaikki ja koko kokonaisuus.

Ihan uskomatonta. Loppuisi jo tämä paska ja palattaisiin normaaliin elämään.
Mikset palaa? Ei kesän aikana ole ollut juuri mitään rajoituksia. Ja jos nyt joku kuppila menee tunnin aikaisemmin kiinni, mitä sitten? Eikö pääasia ole, että sinne kuppilaan ylipäätänsä voi mennä kesästä nauttimaan?

Ehkä voisi välillä kokeilla myös positiivista kulmaa tähän aiheeseen. Tai kenties pohtia, miksi mitäkin toimia tehdään. Kaikkien päättäjien, asiantuntijoiden ja median syyttäminen antaa vain kuvan, että kirjoittaja luulee itsestään liikoja.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikset palaa?

Minä kyllä koen henkilökohtaisesti koen, että olen palannut normaaliin elämään, mutta se että minä olen palannut, ei tarkoita että kaikki olisi palannut.

Niin kauan kuin paikoissa vedetään rätti naamalla, rajoitetaan/perutaan tapahtumia, syyllistetään tiettyä ihmisryhmää tartunnoista ja jauhetaan päivä toisensa jälkeen päivälukemista, niin ollaan kyllä helvetin kaukana normaalista.

Jos nykymeno on sulle fine, niin hieno juttu, mutta minulle se ei ole.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos nyt vaikka vertailee tuon kyseisen artikkelin lausuntoja, niin ei uskoisi että äänessä on pelkästään ihmisiä, joiden pitäisi olla piinkovia ammattilaisia. Ja silti, kaksi kolmesta höpisee aivan käsittämättömiä ja yksi tiputtelee faktoja kuten ne ovat. Joo taisi olla neljä asiantuntijaa siinä jutussa, mutta luovutin lukemisen Mäkijärven kohdalla. Ei vittu pystynyt enempää.

Jätit siis lukematta sen mielestäni kaikkein parhaimman lausunnon, jonka Olli Vapalahti antoi? Kannattaa antaa sille mahdollisuus, koska se oli minusta varsin seikkaperäinen kuvaus siitä, miksi rokotteet vievät meidät ulos tästä paskasta, ja miksi siitä ei kannata kantaa suurta huolta, vaikka rokotesuojaa kiertäviä variantteja vielä ilmestyisikin.

Paljastetaan, että tässä on suuressa roolissa soluvälitteinen immuniteetti, jota varianttien on paljon hankalampaa kiertää, kuin vasta-aineisiin perustuvaa immuniteettia. Eli tulkitsen tuon niin, että toisen rokotuskierroksen jälkeen voi jatkossa tulla tilanteita, joissa virus aiheuttaa oireisen tartunnan onnistuessaan kiertämään vasta-aineita, mutta soluvälitteinen immuniteetti suojaa vakavalta taudinkuvalta.

Voisin todeta näin yleisesti (en siis sinulle kohdistettu), että yksi selkeä muutos on tapahtunut. Aiemmin minua ja muita samanhenkisiä taudin vakavasti ottavia on nimitelty panikoijiksi. Nyt minä melkein haluaisin siirtää tämän panikoija-tittelin näille "Vittu, sieltä tulee seuraavaksi joku Omega-variantti, ja joku viides tai kuudes rokotuskierros, ja kaikki kiinni ja vaatimus painaa tartunnat nolliin" -tyypeille.
 
Viimeksi muokattu:

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikset palaa? Ei kesän aikana ole ollut juuri mitään rajoituksia. Ja jos nyt joku kuppila menee tunnin aikaisemmin kiinni, mitä sitten? Eikö pääasia ole, että sinne kuppilaan ylipäätänsä voi mennä kesästä nauttimaan?
Tämähän se pointti on: laitetaan rajoituksia joilla ei ole juuri mitään vaikutusta koronan leviämiseen mutta vaikutus ravintola-alan työntekijöihin kova.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä kyllä koen henkilökohtaisesti koen, että olen palannut normaaliin elämään, mutta se että minä olen palannut, ei tarkoita että kaikki olisi palannut.
Miksi siis koet tarpeelliseksi arvostella muiden valintoja? Minusta maskien käyttö ja tietyt varotoimet (isoimpien yleisötapahtumien välttäminen yms.) ovat ihan järkeviä valintoja, joita jokainen tekee omista lähtökohdistaan.

Niin kauan kuin paikoissa vedetään rätti naamalla, rajoitetaan/perutaan tapahtumia, syyllistetään tiettyä ihmisryhmää tartunnoista ja jauhetaan päivä toisensa jälkeen päivälukemista, niin ollaan kyllä helvetin kaukana normaalista.

Jos nykymeno on sulle fine, niin hieno juttu, mutta minulle se ei ole.
Ainoa paikka, missä minä kuulen tästä jauhettavan, on tämä ketju. Arkielämässä kun tapaan ihmisiä, niin juuri kukaan ei puhu koronasta. Saati, että olisi jotain "panikoijia". Taitaa olla vain argumentaatiotaktisesti hyvä veto väittää, että ihmiset olisivat jotenkin hysterian vallassa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Indonesiassa tultiin jo alle 40000 ilmoitetun koronatartunnan alle, mutta koronavirukseen liittyvät kuolemantapaukset liikkuvat edelleen siellä 1800 puolella. Todelliset lukemat ovat varmasti vielä suuremmat.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämähän se pointti on: laitetaan rajoituksia joilla ei ole juuri mitään vaikutusta koronan leviämiseen mutta vaikutus ravintola-alan työntekijöihin kova.
Eipä taida olla muita keinoja saada tartuntoja alas.

Ikävää ravintola-alalle, mutta ei se yhteiskunnan ykkösprioriteetti ole. Uusia kioskeja nousee ja työllisyys palautuu aikanaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi siis koet tarpeelliseksi arvostella muiden valintoja? Minusta maskien käyttö ja tietyt varotoimet (isoimpien yleisötapahtumien välttäminen yms.) ovat ihan järkeviä valintoja, joita jokainen tekee omista lähtökohdistaan.

Missä olen arvostellut muiden ihmisten kuin päättäjien valintoja? Ei tämä maa sentään mikään Kiina, Venäjä taikka Pohjois-Korea ole missä ei saa arvostella päättäjien päätöksiä.

Minulle on ihan sama miten kukin elää ja jokainen tekee esim. niistä isoista tapahtumista ihan omat henkilökohtaiset päätökset lähtevätkö niihin taikka ei mutta itse en koe, että yleisömääriä pitäisi rokottamattomien ihmisten tähden rajoittaa, kuten ei myöskään mitään muuta. Jokaiselle on ollut tasavertainen mahdollisuus rokotteeseen.

Ainoa paikka, missä minä kuulen tästä jauhettavan, on tämä ketju. Arkielämässä kun tapaan ihmisiä, niin juuri kukaan ei puhu koronasta. Saati, että olisi jotain "panikoijia". Taitaa olla vain argumentaatiotaktisesti hyvä veto väittää, että ihmiset olisivat jotenkin hysterian vallassa.

En tiedä missä kuplassa sinä elät, mutta media ainakin tykittää koronaa päivästä toiseen aivan samalla innolla, kuin alusta asti. Omassa arkielämässä koronasta puhutaan kyllä työpaikalla paljon, sillä onhan se sielläkin asioita rajoittanut ja nähtävästi tulee jälleen rajoittamaan mm. kiekkovuorojen myötä. En tiedä mistä panikoijat revit tähän keskusteluun, kun en tietääkseni niitä ole maininnut.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Eipä taida olla muita keinoja saada tartuntoja alas.

Ikävää ravintola-alalle, mutta ei se yhteiskunnan ykkösprioriteetti ole. Uusia kioskeja nousee ja työllisyys palautuu aikanaan.

Ykkösprioriteetti on pitää lähellä kuolemaa olevat mahdollisimman pitkään (liian pitkään) hengissä ja salaliittoteoreetikot terveenä?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ykkösprioriteetti on pitää lähellä kuolemaa olevat mahdollisimman pitkään (liian pitkään) hengissä ja salaliittoteoreetikot terveenä?
Ykkösprioriteetti on suojella ihmishenkiä ja terveyttä, olivat kyseessä olevat henkilöt sitten tehneet mitä päätöksiä hvyänsä.

Sen jälkeen tulee sitten näitä taloudellisia ja sosiaalisia intressejä.

Jokaiselle on ollut tasavertainen mahdollisuus rokotteeseen.
Jaa, minä kun vasta odottelen ensimmäistä piikkiä. Toinen tulee sitten joskus lokakuun lopulla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi et ole vielä saanut ensimmäistäkään rokotetta?
Selostin tätä asiaa aiemmin rokoteketjussa. Turussa on systeemit pitkin seiniä, ja sen takia aikaa on ollut vaikea saada. Huhtikuussa laitoin nimen listaan, mutta vasta pari viikkoa sitten tuli viesti, että elokuun alussa homma onnistuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös