Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 937 612
  • 81 126

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mä lopetin toukokuun lopussa ja empiirisen tutkimukseni mukaan noin puolet tuntemistani ihmisistä teki samoin. Mä olen luovuttanut tän paskan suhteen, tulee jos tulee. 4 viikon päästä kakkospiikille...

Tämä olisi toimiva asenne siinä tilanteessa, että elelisit yksin ja eristyksissä vailla mitään ihmiskontakteja. Jos satut saamaan taudin, "maskiteatterin" lopettaminen edesauttaa sitä että tartutat tietämättäsi ja oireettomanakin joukon muita ihmisiä, joille homma ei ole suinkaan yhtä yhdentekevä. Ymmärrän monien väsähtämisen tähän tilanteeseen, mutta itsekeskeisyys ja toisista piittaamattomuus ovat edelleen ne suurimmat ongelmat koko keississä, ja ne johtanevat vääjäämättä taas siihen että tartuntoja tulee lisää, rajoituksia joudutaan kiristämään, ja lopulta taas valitetaan että miksi juuri minun elämääni rajoitetaan näin julmasti. Ikävä noidankehä, jota tietynlainen "minä ensin"-asenne ruokkii jatkuvasti.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos uskoo noihin uutisiin, joiden mukaan Deltavariantti on yhtä tarttuva kuin vesirokko, niin miten joku voi silloin uskoa, että joku Tokmannin rätti naamassa estäisi tartuntojen leviämistä? Suurin osa kun käyttää noita halvimpia mahdollisia vaihtoehtoja.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onpa Mäkijärvi raskasta luettavaa. Täällä olisi varmaa kaikki alueet leviämisvaiheessa, jos hän saisi päättää.

Mäkijärvi tietysti asiantuntijaroolistaan käsin kertoo sen, minkä hän voi omantuntonsa mukaisesti rehellisesti kertoa. Itse vaan kyselen, kun luen tuollaisen todistuksen asiantuntijalta, mitä tässä Mäkijärven näkemyksen mukaan pitää tehdä. Okei, hän tavallaan vastasi siihen, että rajoittaa, jotta tilanne saadaan hallintaan. Itselleni kuitenkin tuosta avautuu pitkä latu erilaisia tarkentavia kysymyksiä, mitä rajoittamisella tavoitellaan. Tuo Salmisen mainitsema kaksijakoisuus tilanteessa unohtuu kokonaan Mäkijärveltä.

Toki tilanne ei ole asiantuntijoillekaan kovin herkullinen, kun tuskin kukaan täällä foorumillakaan osaa kertoa yhtään sen paremmin omaan asiantuntemukseensa nojaten, mitä oikeasti tuleman pitää ja miltä se syksy näyttää. Kuitenkin sellaista lennokkuutta itse toivoisin asiantuntijoilta, että vähän visioivat sitä, mitenkä tässä oikeasti lähdetään elämään. Kuten Lintilä jokin aika sitten sanoi niin yhteiskunta ei voi mennä rajoituksesta rajoitukseen ja sulusta sulkuun rajattomasti.

Jossakin vaiheessa väistämättä edessä on risteys, jossa rajoittaminen itse asiassa on haitallisempaa kuin tartuntojen leviäminen. Kun katsoo sekä Varhilan & Mäkijärven puheenvuoroja niin tätä tilannetta ei oikein edes joko haluta nähdä tai maalata näkyville. Varhilan osuus on silti oikeasti jopa virkamieheltä aika kömpelö. Syyttämisellä ja leimaamisella ei saada kyllä nuoria toimimaan vastuullisemmin, jos se on tavoite. Ja toisaalta virus on niin viheliäinen, että se leviää kyllä kätevästi. Tässä annetaan ihmiselle iso valta siinä, että viruksen saaja on syyllinen, joka on sitä vaarallisinta logiikkaa. En vaadi Varhilalle potkuja, koska Kirsi on varmasti asiansa osaava ammattilainen ja parempi viestijä kuin peterra. Kirsin täytyisi kuitenkin pystyä ajattelemaan lausuntojensa seurauksia ja mitä hän oikeasti sanoo. Se on virkamieheltä vaadittava.

Nuorista ei ole apua tartunnantorjuntaan, jos annetaan näille keski-ikäisille etätyöläisille lyömäaseet käsiin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Nyt anteeksi ruma kielenkäyttöni ja capsit, mutta HAISTAPA KIRSI VITTU!

Ihan oikeasti tuossa asemassa oleva ihminen laukoo tuollaista saatanan paskaa. Ei jumalauta kun vituttaa!

Tosiaan, tällähän tämä homma paketoidaan.

Joo mitä vittua nyt taas. Hienosti vedetty Kirsi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En ymmärrä tuota maskin käytön lopettamista. Kyllä siihen on jo tottunut ja aika rutiinilla se tulee laitettua. Todennäköisesti ensi talvena ei ole urheilukatsomoihin asiaa ilman maskeja, mutta mun mielestä se on ihan hyvä ratkaisu ja aika pieni hinta siitä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä kuinka kauan tätä sirkusta vielä jaksetaan vetää valtiojohdon toimesta, missä suurin osa terveydenhuollon resursseista kohdistetaan testaukseen ja jäljittämiseen, missä ei ole mitään järkeä ja samalla vinkua, kuinka ollaan veitsenterällä ja kertoa kuinka nyt ei ole oikea tehdä mitään.

Vituttaa samalla, kuinka media on onnistunut luomaan ilmapiirin tänne Suomeen, missä kaikkea koronaan liittyvää pelätään kuin ruttoa, varsinkin päiväkohtaisia lukuja, mitkä eivät pitäisi vaikuttaa sinun elämääsi mitenkään jos sinulla on rokote. Jos jotain pitäisi seurata, niin sairaalalukuja! Korona on tullut jäädäkseen tänne, ihan kuten influenssa, hyväksyit sen tai et.

Vituttaa myös rokotevastaiset ihmiset, jotka koittavat vaikuttaa toisten mielipiteeseen ja samalla kuitenkin ovat vittuuntuneita, kun suositellaan ottamaan rokote. Oikein kaksoismoralismia parhaimmillaan.

Kaikkein pahimpia ovat nämä salaliitto hörhöt, joita valitettavasti on tullut vastaan ihan omistakin tutuista, jotka jakavat kaikkea täysin hullua paskaa somessa muille. Nämä tyypit vituttavat jopa enemmän, kuin ne kaikkein pahimmat hysteerikot. Uskomatonta, kuinka hyvän koulutuksen ja normaalisti hyvin fiksuina pitämäni ihmiset ovat saatu niin täysin aivopesty muiden hullujen toimesta. Onneksi näitä ei silti kovin montaa löydy.

Vituttaa koko korona saatana. Vaikka täällä on rokotteet ja kaikki, niin silti sirkus pyörii ilman tietoakaan lopusta. Syypää tähän ei ole yksinään Krista, hysterikot, Varhila, media, demarit, paska hallitus, ravintolat, koronakriittiset, rokotevastaiset, minä taikka sinä, vaan kaikki ja koko kokonaisuus.

Ihan uskomatonta. Loppuisi jo tämä paska ja palattaisiin normaaliin elämään.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tämä olisi toimiva asenne siinä tilanteessa, että elelisit yksin ja eristyksissä vailla mitään ihmiskontakteja. Jos satut saamaan taudin, "maskiteatterin" lopettaminen edesauttaa sitä että tartutat tietämättäsi ja oireettomanakin joukon muita ihmisiä, joille homma ei ole suinkaan yhtä yhdentekevä. Ymmärrän monien väsähtämisen tähän tilanteeseen, mutta itsekeskeisyys ja toisista piittaamattomuus ovat edelleen ne suurimmat ongelmat koko keississä, ja ne johtanevat vääjäämättä taas siihen että tartuntoja tulee lisää, rajoituksia joudutaan kiristämään, ja lopulta taas valitetaan että miksi juuri minun elämääni rajoitetaan näin julmasti. Ikävä noidankehä, jota tietynlainen "minä ensin"-asenne ruokkii jatkuvasti.

Se nyt on ihan sama, vaikka olen lopettanut nimenomaan maskiteatterin. Se ei loppupeleissä varmasti ehkäissyt ensimmäistäkään tartuntaa, kun kaivoin sen saman maskin taskusta yhä uudestaan muodon vuoksi. Ja sinun kiusaksesi paljastan, että en tule enää koskaan enkä milloinkaan käyttämään maskia missään olosuhteissa. Minä ensin.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Outoa, kun jotkut väsyy tähän koronajuttuun. Jossainmuodossa tätä voi olla vielä vuosia. Joo, myönnän kyllä, että josko maskia joutuu pitämään sen 8h työpäivän, niin onhan se epämielyttävää ja rasittavaa. Mutta hetkellinen asiointi maski naamassa + etäisyydet, niin luulisi sujuvan.
No nyt kesän huvituksien aikana, päästetään tartunnat kohti enätyslukuja. Sitten alkaa arki, työt ja koulut. Tartunnat voi huidella siellä tonnin huonommalla puolella päivittäin. Ja josko ei rajoituksia lisää, niin paljon enemmänkin. Mahtaa olla jatkuvia karanteeneja ja pieniä rajoituksia siellä täällä useasti. Jaksaako nuoriso olla karanteenissä? Vetääkö varttuneempi väki karanteenissa reilu viikon kännin, ja sitten heikolla hapella töihin?
Vieläkin ihmettelen, että yllättikö tartuntojen nousu jotakuta?
@Huono pakki kommenttia..?

Kyllä, on meitä on aika paljon ketkä alkavat olemaan totaalisen kypsiä Koronaan ja siitä vaahtoamiseen. Ei siinä ole todellakaan mitään ihmeellistä. Itse yritän vetää mahdollisimman vähiin tilanteet, joissa maskia joutuu pitämään. Kerran vasta meinannut lähteä taju, kun helteiden aikaan joutui vähän pidempään liikkumaan kaupungilla maskin kanssa.

Ja ei, tartuntojen kasvu ei todellakaan yllättänyt minuakaan, kun tämä Deltamuunnos tuli kuvioon mukaan. Mites se menee nyt noiden karanteenien kanssa, jos on kahteen kertaan jo rokotettu? Eihän niitä enää karanteeniin aseteta?

Eihän se tästä laske lähiaikoina, päinvastoin. Viimeisimmät festarit sun muut tapahtumat kun lyödään tiskiin niin 2000 on lähellä. Se että miten niihin suhtaudutaan on sitte eri asia. Oma veikkaus on täys paniikki ja lockdown. Toivottavasti olen väärässä.

Sitä minäkin pelkään, että kun tartunnat nousee neljänumeroisiin lukuihin päivässä, niin sitten lyödään paniikkinappula kunnolla pohjaan. Nyt onkin ollut, tod.näk. lomista johtuen, pelottavan hiljaista, vaikka päivittäinen luku kasvaa päivä päivältä suuremmaksi. Toivon, että joku järjen hiven tässä säilytettäisiin, vaikka tartunnat nousisivatkin yli tuhanteen tapaukseen päivässä. No, tämä toivomus tuskin toteutuu.

Siltä vaikuttaa että ainakin etelässä ravintolat pian klo.18/19 kiinni, tapahtumat jäihin, koulut etään ja erilaiset sisäharrastukset ulkotreeneihin. Jippikaijjee.

Mutta jatkakaa hallitus ym.toki lomailua äääs plänned.

Näinhän siinä tullee (taas) käymään, että kohta on kaikki harrastukset taas tauolla ja ravintoloita rajoitetaan entistä kovemmin. Ja urheillaan tyhjien katsomoiden edessä.

"Suurin huolenaiheemme ovat nyt nuoret aikuiset, jotka käyttäytyvät vastuuttomasti. Heidän pitäisi nyt osata ajatella myös omaa syksyään ja sitä, haluavatko he päästä oppilaitoksissa lähiopetukseen. Toivon tältä ikäryhmältä nyt suurta vastuullisuutta. Jos sitä ei löydy, syksystä tulee kurja, ja rajoituksia saatetaan joutua lisäämään."

Sieltähän on kansliapäällikkö Varhilan työkalupakista löydetty uhkailu ja kiristys.

Camaan Kirsi, hieno jyrähdys. Kyllä nyt luvut taittuu.

Tältä näyttää koronasyksy 2021 – korona-asiantuntijat kertovat, mitä on odotettavissa

Joo, kyllä luvut lähtevät jyrkkään laskuun, kun Varhila jyrähtää nuorille kuin Kale konsanaan jääkiekkopiireissä. Veikkaan, että kovinkaan suuri prosentti jyrähdyksen kohteista, ei muuta toimintatapojaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä olisi toimiva asenne siinä tilanteessa, että elelisit yksin ja eristyksissä vailla mitään ihmiskontakteja. Jos satut saamaan taudin, "maskiteatterin" lopettaminen edesauttaa sitä että tartutat tietämättäsi ja oireettomanakin joukon muita ihmisiä, joille homma ei ole suinkaan yhtä yhdentekevä.

Ne ihmiset on aikalailla piikitetty ja se lienee se mitä asioille voidaan tehdä.

Itse olen huono sanomaan mitään, kun en ole siviilissä maskia käyttänyt kuin alle 10 kertaa.

Lomalla ei kyllä ollut 9 tunnin maskisettiä ikävä ja kyllähän tuo vähän tympii pukkarissa naamalleen heittää.

Kun maaliskuussa olin piikkini saanut, niin ei maskihommat oikein kiinnostaneet senkään edestä, mutta palkkansa eteen niitä on pakko pitää.

Lätkäpelissä voin kyllä rätin naamalleni heittää edelleen, jos on pakko.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En ymmärrä tuota maskin käytön lopettamista. Kyllä siihen on jo tottunut ja aika rutiinilla se tulee laitettua. Todennäköisesti ensi talvena ei ole urheilukatsomoihin asiaa ilman maskeja, mutta mun mielestä se on ihan hyvä ratkaisu ja aika pieni hinta siitä.

Kun ajatellaan, mikä oli pohjimmiltaan se syy, miksi maskisuositus otettiin käyttöön, eli riskiryhmien suojaaminen tartunnoilta ja sitä kautta vakavilta tautitapauksilta, en pidä ollenkaan vääränä ratkaisuna tässä tilanteessa maskien käytön lopettamista. Riskiryhmät ovat jo aikalailla suojassa roktousten ansiosta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä olisi toimiva asenne siinä tilanteessa, että elelisit yksin ja eristyksissä vailla mitään ihmiskontakteja. Jos satut saamaan taudin, "maskiteatterin" lopettaminen edesauttaa sitä että tartutat tietämättäsi ja oireettomanakin joukon muita ihmisiä, joille homma ei ole suinkaan yhtä yhdentekevä. Ymmärrän monien väsähtämisen tähän tilanteeseen, mutta itsekeskeisyys ja toisista piittaamattomuus ovat edelleen ne suurimmat ongelmat koko keississä, ja ne johtanevat vääjäämättä taas siihen että tartuntoja tulee lisää, rajoituksia joudutaan kiristämään, ja lopulta taas valitetaan että miksi juuri minun elämääni rajoitetaan näin julmasti. Ikävä noidankehä, jota tietynlainen "minä ensin"-asenne ruokkii jatkuvasti.

Tämä on moraalisesti todella kaksijakoinen homma. Enkä minä nyt millään muotoa tule sinun näkemystäsi tässä tuomitsemaan vaan enemmän kysyn sinulta tarkennusta. Ihmisen moraali on mielenkiintoinen psykologisesta näkökulmasta, koska tätä näkökulmaa, jota edustat on tuotu jo nyt voimakkaasti esille. Tässä mielestäni moraalinen ongelma kulkee toiseenkin suuntaan ja mielestäni sinä et nyt ota sitä kyllä huomioon.

Kuinka laajasti sinä ajattelet terveyden, kun se terveys laitetaan inhimilliseen mittakaavaan? Olen tuonut tässä keskustelussa esille monesti, että minä olen yksineläjä enkä välttämättä ole sitä valinnut vaan päätynyt tähän tilanteeseen. Minun koko sosiaalinen elämäni rakentuu ystäville, jotka ovat minulle ihan valtavan tärkeitä. Kun minulle on tullut ikää niin kyllä se ystävien näkeminen yhä enemmän on sellaista keskiluokkaista tekemistä, kun työssä ollaan kaikki. Leffaa, jääkiekkoa, yhteisiä pelihetkiä ja mitä näitä kaikkia on. Kun 2020 julistettiin lockdown niin rajasin ystäväpiirini kahteen ihmiseen. Menin maalle isälle ja olin siellä putkeen 2,5 kuukautta etätöissä. Maaseudulla olin sen takia, että se oli ainoa paikka täällä Suomessa, jossa oma pääni ei lahonnut. Maalla asiat ovat normaaleja, vaikka millainen pandemia pyörii ympärillä. Ihmisiä ei juuri ole ja kontaktia kehenkään ei tule ellet sellaista erikseen hae.

Minusta tällä eristäytymisellä ja kaikella siitä seuranneella on ollut minulle valtavaa henkilökohtaista haittaa. Huomaan esimerkiksi töissä välillä, että olen etätöissäni todella uupunut ja minun on esimerkiksi vaikea saada kollegoiltani riittävää ammatillista tukea. Jokainen ihminen, joka tekee töitä, tarvitsee oppimisen avuksi pari ihmistä reflektoimaan. Sitä reflektoimista tehdään kahvipöydässä juttelemalla sinun asiakkaastasi ja miten sinulla meni, se on sivulauseessa ja ohimenne. Ihminen on kokonaisuuksien summa - emme ole pelkästään yhtä. Jos meidän lajille olisi luonteenomaista eristäytyä niin olisimme jo kauan sitten luopuneet kaikesta turhasta, joka tässä ajassa on turhaksi tuomittu.

Kun selvästi nähdään, että esim. yksinäisellä ihmisellä on jopa mielenterveysriski olemassa niin kumpi tällaiselle perusterveelle 33v on oikeasti parempi? Onko se paras omalle terveydelle välttää ihmiset ja ystävät vai saada koronavirus, kummasta jää enemmän jälkiä? Moraalisesti on aina helppo jäädä kiinni yhteen asiaan ja katsoa pelkästään terveyden koronanäkökulmasta asioita. Asiantuntijoidenkin pitäisi kuitenkin katsoa asiaa ihmisten näkökulmasta eikä ainoastaan yhden ihmisyyden osa-alueen näkökulmasta.

Viimeisenä tuon tähän esille, että voit saada kuolettavia infektioita ilman kanssaihmisten apua. Jos sinua puree punkki ja kuolet aivokuumeeseen niin syytätkö punkkia vai huonoa tuuria? Kun puhutaan siitä, miten me ihmiset "tietoisesti" levitämme koronaa niin ollaan kaukana terveestä moraalisesta ajatuksesta. Emme me sitä tietoisesti levitä vaan tietämättämme ja median syytökset ainoastaan laukaisevat moraalisen halun juosta järjestelmää vastaan. Rajoitukset aiheuttavat katkeruutta ja vihaa, joka puretaan järjestelmistä ulos. Ymmärrän näkemyksesi enkä syytä sinua, mutta ihmisen koronatartunta ei saa olla murhaan tai tapppoon verrattava teko, jos me tietämättämme kannamme virusta täällä. Silloin on enemmän ja todennäköisempää vain todeta, että nyt oli *aska säkä. Tämä kaikki vain minun näkökulmasta, en yritä myydä sinulle uutta moraalia.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En tiedä kuinka kauan tätä sirkusta vielä jaksetaan vetää valtiojohdon toimesta, missä suurin osa terveydenhuollon resursseista kohdistetaan testaukseen ja jäljittämiseen, missä ei ole mitään järkeä ja samalla vinkua, kuinka ollaan veitsenterällä ja kertoa kuinka nyt ei ole oikea tehdä mitään.
Tästä samaa mieltä. Rokotekattavuus on ihan pian sillä tasolla, oikeastaan jo nyt, ettei testauksessa ja jäljityksessä ole enää mitään järkeä. Syö aivan turhaan resursseja tärkeämmistä terveydenhuollon tehtävistä. Päiväkohtaiset tartuntaluvut loppuisi luonnollisesti samalla. Maskiteatterikin on järkevyydeltään vähän niin ja näin. Itse lopetin sen toukokuussa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kun ajatellaan, mikä oli pohjimmiltaan se syy, miksi maskisuositus otettiin käyttöön, eli riskiryhmien suojaaminen tartunnoilta ja sitä kautta vakavilta tautitapauksilta, en pidä ollenkaan vääränä ratkaisuna tässä tilanteessa maskien käytön lopettamista. Riskiryhmät ovat jo aikalailla suojassa roktousten ansiosta.
Onhan toi ihan totta, mutta itse en pidä maskin käyttöä niin häiritsevänä ettenkö jatkaisi sen käyttöä. Pikemminkin ajattelen asian niin nyt kuin delta on todella tarttuva ja karenteenikäytäntö on edelleen voimassa niin yrityksille saattaa tulla isoja vaikeuksia mikäli esimerkiksi alkaa tuotantoa olemaan enemmän karanteenissa kun töissä, kun niitä hommia ei vaan pysty etänä tekemään.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
@Lugu63 linkittämästä artikkelista - Mika Salminen on suoraan sanoen jumalallinen ihminen tässä ajassa. Miten tämän asian neutraali selvittäminen voi olla noilla Varhiloille ja muille noin vaikeaa ja Mika sitten kertoo, kuinka asiat oikeasti on ja miten maailma makaa:

Vaikka tartuntamäärät ovat olleet kasvussa jo kuukauden verran, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen näkee, että tulevan syksyn tilanteessa on myös jotain positiivista.

– Tämä on kaksijakoinen juttu. Tapausmäärien kasvu on huolestuttavaa, sillä koskaan ei ole hyvä, että virusta on paljon väestössä. Huonomminkin voisi kuitenkin olla, kun ajatellaan kevään tapausmäärien kasvua, Salminen sanoo.

– Tästä kiitos kuuluu koronarokotteille, etenkin riskiryhmiin kuuluvien osalta. Nuorempia ikäryhmiä ei ole ehditty vielä rokottaa tarpeeksi kattavasti, joten heillä rokotesuoja ei ole ehtinyt kasvaa riittävän korkeaksi. Jos rokotekattavuus ei olisi näinkin korkea, tilanne olisi paljon huonompi.

– Minun on vaikea nähdä, että mitä tehtäisiin, jos yhtäkkiä kävisi niin että, rokotteet eivät toimisi. Siitä ei ole merkkejä, päinvastoin, hän sanoo.

– Näillä näkymin näyttäisi siltä, että kaikki halukkaat yli 50-vuotiaat olisi rokotettu elokuun aikana, ehkä jo elokuun puoliväliin mennessä. Sen jälkeen jäljellä on aika pieni määrä ihmisiä, joilla on riski joutua sairaalahoitoon. Siinä vaiheessa tilanne on muuttunut oleellisesti.


Varhila varmaan voisi vastailla näihin, kun näköjään kansliapäällikkö ei edes ymmärtä, mitä rokotteilla tavoitellaan.

Tämä Salmisen lausunto kannattaisi jokaisen Koronasta syvästi huolestuneen tulostaa ja laittaa vaikka jääkapin oveen. Tässä on täyttä asiaa joka sana. Parin kuukauden päästä meillä on käytännössä kaikki halukkaat yli 40-vuotiaat rokotettu kahteen kertaan ja sen jälkeen sairaanhoidon kuormitus alkaa olemaan jo aika vähäistä.

valoa kohti tässä mennään Koronan kanssa, vaikka illat pikkuhiljaa pimenevätkin.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Se nyt on ihan sama, vaikka olen lopettanut nimenomaan maskiteatterin. Se ei loppupeleissä varmasti ehkäissyt ensimmäistäkään tartuntaa, kun kaivoin sen saman maskin taskusta yhä uudestaan muodon vuoksi. Ja sinun kiusaksesi paljastan, että en tule enää koskaan enkä milloinkaan käyttämään maskia missään olosuhteissa. Minä ensin.

Anna mennä vaan jos koet parhaaksi ratkaisuksi itsesi ja muiden kannalta. Muista kuitenkin olla sitten valittamatta ja ihmettelemättä jos esimerkiksi Liigakausi avataan jälleen tyhjillä katsomoilla.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Vähän katsausta maailman koronatilanteisiin.

Espanjassa saatu liukuva 7 päivän tartuntojen määrä laskuun.


Ranskassa aika rajua tuo tartuntojen kasvu edelleen. Kasvukäyrä hieman pienentynyt.


Maailman koronatartunnat kääntynyt kovaan kasvuun


Brasiliassa jatkuu hurja tartuntojen lasku. 7-päivän liukuva keskiarvo tartuntojen osalta tippunut jo noin 35 000, kun se pahimmillaan oli yli 77 000.


Isossa-Britanniassa tartuntojen lasku jatkuu edelleen. Ehkä pientä tasaantumista laskusta havaittavissa.

 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
"Suurin huolenaiheemme ovat nyt nuoret aikuiset, jotka käyttäytyvät vastuuttomasti. Heidän pitäisi nyt osata ajatella myös omaa syksyään ja sitä, haluavatko he päästä oppilaitoksissa lähiopetukseen. Toivon tältä ikäryhmältä nyt suurta vastuullisuutta. Jos sitä ei löydy, syksystä tulee kurja, ja rajoituksia saatetaan joutua lisäämään."

Sieltähän on kansliapäällikkö Varhilan työkalupakista löydetty uhkailu ja kiristys.

Camaan Kirsi, hieno jyrähdys. Kyllä nyt luvut taittuu.

Tältä näyttää koronasyksy 2021 – korona-asiantuntijat kertovat, mitä on odotettavissa

Vielä tähän liittyen.

Sekä Varhila että Mäkijärvi ulisevat tartunnanjäljityksen hidastumisesta sekä tätä kautta terveydenhuollon kuormittumisesta, mutta Mäkijärvi kuitenkin mainitsee sairaalapotilaiden määrän olevan vähäinen...

Markku ja Kirsi, mitäs tälle voisi sitten tehdä? Pitäiskö vaikka miettiä tartuntojen jäljittämisen tarpeellisuutta?
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Anna mennä vaan jos koet parhaaksi ratkaisuksi itsesi ja muiden kannalta. Muista kuitenkin olla sitten valittamatta ja ihmettelemättä jos esimerkiksi Liigakausi avataan jälleen tyhjillä katsomoilla.

Näin me teemme. Valitan silti jos niin käy, koska tuossa tapauksessa kyseessä olisi väärä päätös missä maskeilla ei olisi tuon taivaallista merkitystä. Tartuntaluvuista on nyt vaan osattava päästää irti.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Markku ja Kirsi, mitäs tälle voisi sitten tehdä? Pitäiskö vaikka miettiä tartuntojen jäljittämisen tarpeellisuutta?

Visainen ja pirun vaikea kysymys. Tartunnanjäljitys on melkoinen resurssisyöppö, joten sieltä kyllä saadaan paljon voimia irrotettua siihen aktiiviseen potilastyöhön, jos näin halutaan. Testaamisen tehokkuus on kuitenkin vielä tällä hetkellä suhteellisen hyvällä tasolla - positiivisuusprosentti taitaa koko maan tasolla pyöriä jossa 3-5 % paikkeilla eli yllättävn monella testatulla kuitenkin on koronavirus. Jos emme testaa ja emme tiedä tartuntamääriä niin emme voi sitten myöskään enää ennustaa sitä, mitä tuleman pitää. Silloin käytännössä tilanteeseen vaaditaan pohjille se, että voimme olla varmoja, ettei sairaala ruuhkaudu.

Voimmeko nykytilanteessa olla siitä täysin varmoja? Itse en ihan vielä alleviivaisi tätä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Voimmeko nykytilanteessa olla siitä täysin varmoja? Itse en ihan vielä alleviivaisi tätä.

Mutta milloin tulee se hetki, kun voimme olla täysin varmoja siitä? Eiköhän luvut olisi nousseet jo huolestuttavasti, jos jotain olisi tapahtuakseen? Briteissäkään ei näin ole tapahtunut. Kuitenkin edelleen ne, joilla suurin riski sinne sairaalaan on joutua, ovat kaikki saaneet jo vähintään yhden rokoteannoksen.

Kysyn siis edelleen, jos ei nyt, milloin?
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekä Varhila että Mäkijärvi ulisevat tartunnanjäljityksen hidastumisesta sekä tätä kautta terveydenhuollon kuormittumisesta, mutta Mäkijärvi kuitenkin mainitsee sairaalapotilaiden määrän olevan vähäinen...

Markku ja Kirsi, mitäs tälle voisi sitten tehdä? Pitäiskö vaikka miettiä tartuntojen jäljittämisen tarpeellisuutta?

Lopputulos on monen sattuman summa, mutta kyllähän tämä järjestelmä ajoi miinaan siinä vaiheessa, kun "Suomi avattiin", mutta nämä jäljitys- ja karanteenisysteemit jäivät samanlaiseksi.

Voin vain kuvitella kuinka paljon ylimääräistä aikaa kuluu tietynlaiseen tartuntajäljitykseen ja hyötysuhde on lopulta negatiivinen. Vai tuleeko jollekkin oikeasti yllätyksenä, että yleisötapahtuma- ja yöelämäjäljitys on haastavaa?

Varsinkin, kun korona kiertää pääosin sellaisessa ikäluokassa, joilla korona on YLEENSÄ lieväoireinen. Viikonloppuna festareilla tai yöelämässä ja sitten ke-to akselilla lievillä oireilla positiivinen tulos. Sitten vähän jäljitellään ja selvitellään, että minä päivänä se pääkipu oikein alkoikaan ja yhtään ei voida tietää johtuuko se sunnuntaiaamun ikävä pääkipu aktiivisesta koronasta, longcovidista vai la-illan salmarishoteista.

Tilanne on monilta osin sekaisin ja jotain toimintamallien päivitystä tarvitaan. Mieluiten mahdollisimman pian. Tällä hetkellä somekeskusteluissa koulujen alkua verrataan rintamalle lähtöön ja maalaillaan kaikenlaisia uhkakuvia vammautumisista, kun "lapset ollaan asettamassa tulilinjalle".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös