Itse pohdin, että mikä on ruuhkautuneen jäljitystyön funktio? Tällä hetkellä ymmärtääkseni tartuntajäljitys on pahasti ruuhkautunut ainakin Helsinki/Espoo-akselilla niin mietin, että mitä hyötyä on siinä jos tieto mahdollisesta altistumisesta saadaan tyyliin viikon päästä tapahtuneesta (jos sitäkään)? Tuskin tartuntamäärät tulee tässä hetkeen mitenkään laskemaan. Luulisi, että nousee ennemminkin niin tartunnanjäljitys ruuhkautunee entistä pahemmin. Kuinka järkevää sitä on enää tehdä jos viive vieläkin tuosta kasvaa ja samaan aikaan sitoa iso resurssi siihen?
Tällä hetkellä olisi kyllä tilausta johtajuudelle (Marin?) ja tilanteen ottamista haltuun. En ainakaan itse ole paniikissa, mutta turhauttavaa palata takaisin töihin, järjestää asiakastapaamisia yms. kun tuntuu että tämänhetkinen linja on epäselvä tai ainakin sopimaton vallitsevaan tilanteeseen. Toki tilanne on hankala ja päätösten tekeminen muuten kuin täysin varman päälle pelaamisen kautta vaatii rohkeutta. Ongelma on kuitenkin se, että kun pelataan täysin varman päälle niin kärsijöitä voi syntyä mahdollisesti sillä strategialla vielä enemmän. Ainakin omaan silmään kuitenkin todella suuri aukko johtajuudessa tällä hetkellä.
Oma henkilökohtainen näkemykseni on se, että rajoitukset pitäisi pystyä lopettamaan lähestulkoon kokonaan ja ihmiset jää kipeänä kotiin ja menee testiin. Tämän lisäksi voidaan paikkoja julkistaa missä on voinut altistua (kuten tällä hetkellä tehdäänkin). Toki voi olla fiksua odottaa siihen asti, että saavutetaan tietty prosenttimäärä 2-rokotusten suhteen. En osaa sanoa ja täten toivoisikin selkeää suunnitelmaa hallitukselta etenemisestä.
Todella vaikea nähdä esim., että lasten/nuorten elämää kannattaa pahemmin enää rajoittaa, mutta mikäli näin johtavien tahojen mielestä on niin sitten pitäisi saada selkeät perusteet päätöksille. Miksi toimitaan näin ja mitkä on sen hyödyt? Todennäköistähän lienee se, että syksyllä eletään suurien tartuntamäärien kanssa, mutta kuten täälläkin usein todettu, niin terveydenhuollon kantokyky oli tärkeimpiä perusteita rajoituksille silloin joskus. Hieman sitä on varovaisesti tuotu esiin nytkin joidenkin asiantuntijoiden toimesta, mutta jostain syystä kunnon keskustelua ei ole vielä syntynyt. Ymmärrän, että päättäjät ovat lomansa ansainneet, mutta ehkäpä tässä tilanteessa ne voisi hetkeksi keskeyttää ja päivittää strategian koronan suhteen.
Lisättäkööt loppuun vielä se, että itse olen noudattanut rajoituksia varsin hyvin ja maskiakin käyttänyt käytännössä kaikkialla missä toivottukin. Nyt kuitenkin aletaan lähestyä pikkuhiljaa niitä hetkiä kun pitäisi ottaa uusi asenne koronan suhteen ja myös itse alan lopulta turhautua hallituksen tekemisen/tekemättömyyden tasoon.