Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 993 182
  • 81 131

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Koskahan Suomessa saadaan tonni rikki päiväkohtaisissa tartunnoissa ? Eiköhän se elokuun aikana sieltä tule.

Uskallan muutaman muun tavoin sanoa, ettei tuota rajaa tulla rikkomaan ollenkaan. Eikä tuolla päivittäisellä luvulla juurikaan enää merkitystä ole, kun sairaalaan joutuu (onneksi) huomattavasti harvempi kuin esim. keväällä. Rokotukset etenevät myös koko ajan eteenpäin, joka pienentää oleellisesti sairaalaan joutumisen riskiä. Tuskin paljon yli 500 enää mennään päiväkohtaisesti, vaikka lomat kohta loppuvatkin. Toisilla tosin ne vasta alkavat.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle ei mene oikein jakeluun, miksi Sointu Borgin 39 asteen kuume ja hengenahdistus on uutisaihe? Rokotteen takiako?

Sointu Borgin takia.

Itse tosin toin uutisen tähän ketjuun siksi, että täälläkin on arvuuteltu, kuinka voimakkaita oireita voi ensimmäisen rokotteen jälkeen sairastunut saada, ja jotenkin linja on ollut se, että ne olisivat käytännössä lähes aina hyvin lievät. Borgin oirekuvauksessa voi hyvinkin olla värikynää, mutta vaikka olisikin, niin silti tuokin huomioiden ne ovat hyvin oletettavasti kuitenkin varsin ärhäkät. Tuo vain osoittaa sen, että delta-variantti on yllättävä pirulainen, ja ensimmäinen rokote ei vielä suojaa kovinkaan tehokkaasti oireelliselta tartunnalta, ja rokotetutkin tuntuvat levittävän tautia eteenpäin. Toki tämä oli tiedossa jo sen kautta, mitä Britanniassa on tehty aiheesta tutkimuksia.

Sointu Borgin tartunta ei ole uutisena merkittävä, mutta se on minulle vastaantulleista uutisista toistaiseksi ainoa, jossa käsitellään sitä, miten voimakkaita oireita rokotettu voi saada. Tosin uutiseen pitää suhtautua jokseenkin kriittisesti, ja toivottavasti aihetta käsitellään uutisissa asiantuntijoiden toimesta yleisemmin, eikä yksittäisten julkkisten esimerkkien avulla.

Joka tapauksessa rokotteet tehoavat hyvin, mistä keskeisin osoitus on sairaalatilastojen kehittyminen. Mutta mikäli tämä Borgin esimerkki on yhtään linjassa keskimääräisten kertaalleen rokotettujen sairastumisen voimakkuuden kanssa, tarkoittaa tämä mielestäni sitä, että tartunnat tulevat pysymään korkealla tasolla siihen asti, kunnes nuoret ikäluokat on rokotettu kahdesti. Yhteiskunnallisesti merkittävää tuo tuskin on, vaan sairaalaluvut tulevat todennäköisesti laskemaan edelleen, kun keski-ikäiset (30+) saadaan rokotettua kahdesti.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
No miksi näillä lukemilla sitten korona on nimenomaan se yleisvaarallinen tauti, mutta influenssa ei? Näin kärjistetysti?
Nimenomaan kärjistetysti. Moneenkohan kertaan terveydenhuollon ammattilaiset (joo, tiedän. Ei niihin voi luottaa) ovat todenneet että infuenssaa ja koronaa ei voi verrata toisiinsa. Varmaan heillä siihen on ihan perustelunsa ja todennäköisesti löytyvät googlettamalla samassa ajassa mitä käytit minulle suunnatun viestin kirjoittamiseen. Olen sillä lailla edelleen ihan lammas että uskon ja luotan ammattilaisten tekemiseen ihan joka asiassa enemmän kuin palstatotuuksiin. Olisiko sinulla joku ajatus siitä että mikä määrä on tarpeeksi ihmisiä sairaalassa? Oli kyseessä sitten korona tai mainitsemasi influenssa. Jos sairaalassa olijoiden määrästä tehdään se mittaava määre. Niin kuin varmaan ihan lähiaikoina tehdäänkin. Minusta tuo 53 ihmistä on kuitenkin enemmän kuin @Myyrä viestissä mainitsema ei juuri ketään.

Täällä on sivukaupalla nyt jauhettu maalitolppien siirtämisestä. Laitetaan nyt sitten sairaalahoidossa olijoiden kohdalla tolppa paikoileen ainakin teoriassa. Päivänselvä asia mielestäni on että nollaan ei päästä eikä edes pidä pyrkiä, mutta mikä on sitten se luku joka valitaan rajaksi? Tai lukualue? Jokuhan siihen pitää valita.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@SFedo

Mun mielestä nämä nykyiset sairaalaluvut ovat hyvä tolppa. 50 sairaalassa joista 10 teholla.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Tämä on loistava viesti kertomaan ihmisten suhteellisuuden tajusta koronan ja yleensä sairauksien suhteen. Siis maailmassa, jossa ei ole kuin korona.
Maailmassahan on vaikka mitä sairauksia, sekä vakavampia että vähemmän vakavia. Mutta ymmärtääkseni tässä pyritään nyt (ainakin minun osaltani) keskustelemaan koronasta sille nimenomaan perustetussa ketjussa. Kysyn sinultakin ihan aidosti että mikä se sitten on sopiva määrä sairaalahoidossa koronan takia? Minun mielestäni 53 on paljon. Nollaan ei kannata edes pyrkiä koska sinne ei päästä, mutta mielelläni kuulisin ihan oikean mielipiteen siitä että mikä voisi olla se luku tai lukualue joka voisi olla noin yleisesti hyväksyttävä määrä ihmisiä olla koko ajan sairaalahoidossa nimenomaan koronan takia?
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Tuo ”mikä olisi tarpeeksi” kruunaa tämän Einsteinin viestin. Tarpeeksi-määrittelyt olisivat nyt mukava saada jokaiseen tarttuvaan tautiin.
Miksi? Kun ei me tunnuta saavan tarpeeksi -määrittelyä edes tähän yhteen joka on nyt juuri aika aktuelli. Kuten @opelix jo tuossa mainitsi, ja itse olen aika lailla samoilla linjoilla että tämä 50 sairaalassa ja 10 teholla on melko hyvä taso ollakseen tarpeeksi. Olisiko sinulla antaa mukahassuttelun sijaan joku ihan oikea luku tai lukualue? Nolla on epärealistinen ja 100 aiheuttaa varmaan päättäjissä reaktioita.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
5 500 000 ihmisestä 50 sairaalassa on paljon?
Minun mielestäni 50 ihmistä on iso luku jos puhutaan sairaalahoidosta, mutta se samalla silti on hyväksyttävä taso tässä vaiheessa pandemiaa. Kommentoin tuohon "ei juuri kukaan" määrään. Kehityshän sairaalahoidon suhteen on hyvä ja sen soisi jatkuvan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minun mielestäni 50 ihmistä on iso luku jos puhutaan sairaalahoidosta, mutta se samalla silti on hyväksyttävä taso tässä vaiheessa pandemiaa. Kommentoin tuohon "ei juuri kukaan" määrään. Kehityshän sairaalahoidon suhteen on hyvä ja sen soisi jatkuvan.

Noin 0,4 % suomalaisista sairaalapaikoista. Voi kai se jonkun mielestä paljon sitten olla.
 
F

Flonaldo

Kysyn sinultakin ihan aidosti että mikä se sitten on sopiva määrä sairaalahoidossa koronan takia? Minun mielestäni 53 on paljon. Nollaan ei kannata edes pyrkiä koska sinne ei päästä, mutta mielelläni kuulisin ihan oikean mielipiteen siitä että mikä voisi olla se luku tai lukualue joka voisi olla noin yleisesti hyväksyttävä määrä ihmisiä olla koko ajan sairaalahoidossa nimenomaan koronan takia?
Minimissään 1000. Ei, se ei ole luku mihin kannattaa mitenkään "pyrkiä". Mutta se on yhtäaikaisesti influenssan takia sairaalahoidossa olevien määrä ihan säännöllisesti - ei joka vuosi, mutta ei mitenkään poikkeuksellista.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
En oikein löydä pointtia esittää jotain mikkihiiri-kysymyksiä sallituista sairaalaluvuista kun sokeakin näkee että tällä hetkellä rajoitukset lyödään päälle pelkästään tartuntojen perusteella. Ei mitään vaikutusta onko sairaalassa 0 vai 50 ihmistä. Voisin väittää että jos olisi vaikka 500 tartunnan päiviä muttei olisi yhtäkään ihmistä sairaalassa tai teholla niin paniikkinappula lyötäisiin siltikin pohjaan koska longcovid yms muut selittelyt. Sinänsä aika älytöntä mutta sitähän tää nyt näköjään on.
 

Oadie

Jäsen
Maailmassahan on vaikka mitä sairauksia, sekä vakavampia että vähemmän vakavia. Mutta ymmärtääkseni tässä pyritään nyt (ainakin minun osaltani) keskustelemaan koronasta sille nimenomaan perustetussa ketjussa. Kysyn sinultakin ihan aidosti että mikä se sitten on sopiva määrä sairaalahoidossa koronan takia? Minun mielestäni 53 on paljon. Nollaan ei kannata edes pyrkiä koska sinne ei päästä, mutta mielelläni kuulisin ihan oikean mielipiteen siitä että mikä voisi olla se luku tai lukualue joka voisi olla noin yleisesti hyväksyttävä määrä ihmisiä olla koko ajan sairaalahoidossa nimenomaan koronan takia?
Vastaan tähän hieman absurdiin kysymykseesi esimerkillä ja jätän osan ajattelutyöstä lukijalle. Muutamia vuosia sitten influenssa-aallon aikana pelkästään Tays:ssa oli 183 influenssapotilasta hoidossa viikon aikana. Siis yhden sairaanhoitopiirin sairaalassa. Tuo oli omaan silmään jo paljon yhdessä sairaalassa. En muista kuitenkaan kovinkaan ihmeellistä paniikkia yleisesti tuon saaneen aikaan. Tosin ei sitä työnnettykkään joka tuutista naaman eteen 24/7.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Minimissään 1000. Ei, se ei ole luku mihin kannattaa mitenkään "pyrkiä". Mutta se on yhtäaikaisesti influenssan takia sairaalahoidossa olevien määrä ihan säännöllisesti - ei joka vuosi, mutta ei mitenkään poikkeuksellista.
No niin. Selkeä luku ja myös selkeä perustelu. Ei tää niin vaikeeta ole. Kiitos @Flonaldo .
 
5 500 000 ihmisestä 50 sairaalassa on paljon?

Jos meillä olisi menty niinkuin Venäjällä, mitä monet huuhkaja-ja Jokerifanit näyttävät toivovan: no Venäjällä on sairaalahoidossa 170 000-180 000 ihmistä, kuolee virallisten tietojen mukaan n. 800 ihmistä päivässä,

niin Suomen 5,6 miljoonan väkilukuun suhteutettuna meillä olisi koko ajan 6 500 ihmistä sairaalahoidossa, ja n. 35 kuolisi virallisesti ja toinen mokoma ilman virallista diagnoosia joka päivä. Venäjän excess-kuolemiin rinnastamalla Suomessa olisi kuollut sellainen ~20 000 ihmistä so far, ja ilmeisesti 2-3-kertainen määrä kärsisi enemmän tai vähemmän pysyvästi jälkivaivoista ja-vaurioista.

Mutta kun ei tehty, mikä itse asiassa saattoi olla kansantaloudellisesti paljon kestävämpi ratkaisu. Ei olisi nimittäin terveydenhuolto kestänyt.

Näin siis jos olisi todettu, että korona ei ole yleisvaarallinen, vaan influenssaan rinnastettava sairaus.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Täytyy tietysti muistaa jatkossakin se, että vaikka saamiemme rokotteiden suojateho vakavaa tautimuotoa vastaan olisi 99/100, niin siellä on kuitenkin se 1%, joka sitten saa vakavamman rokotteista huolimatta. Riippuu kropan puolustuskyvystä ja muista sairauksista siinä, ja tämän kanssa tässä pitää nyt mennä.
Ja muutenkin, toiset sairastaa perusflunssan vähän väliä ja saa vielä influenssan. Toiset ole flunssassa juuri koskaan, ja influenssankin kanssa on hiljaista.

Mutta mitää tulee rajoitteisiin jatkossa, niin mun mielestä edelleen aika hölmöä hommaa niitä enää asetella ainakaan sinne, joissa kävijämäärä ei koostu nuorista, joilla eniten sitä tautia nyt THL:n mukaan. Jossain oli mainintaa, että jopa 60-70% tartunnan saaneista olisi alle 30v (tai jopa selvästi alle tuon). Eli varsinkin Helsingissä niin äkkiä rokotukseen nuoret myös, niin päästään eteenpäin tässä.
 
Viimeksi muokattu:

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
En oikein löydä pointtia esittää jotain mikkihiiri-kysymyksiä sallituista sairaalaluvuista kun sokeakin näkee että tällä hetkellä rajoitukset lyödään päälle pelkästään tartuntojen perusteella. Ei mitään vaikutusta onko sairaalassa 0 vai 50 ihmistä. Voisin väittää että jos olisi vaikka 500 tartunnan päiviä muttei olisi yhtäkään ihmistä sairaalassa tai teholla niin paniikkinappula lyötäisiin siltikin pohjaan koska longcovid yms muut selittelyt. Sinänsä aika älytöntä mutta sitähän tää nyt näköjään on.
En tiedä miksi kysymys on mikkihiiri-kysymys mutta jos on niin on. Olet oikeassa että tällä hetkellä rajoituksia tehdään tartuntaluvun perusteella mutta ymmärtääkseni sekä täällä palstalla että ihan päättäjien toimesta julkisuudessa on ihan ääneen pohdittu että onko se oikea määre. Yhtenä uutena mittatikkuna on mainittu sairaalassaolijat. Niinpä siihen todennäköisesti tulee rajaksi joku luku.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täytyy tiestysti muistaa jatkossakin se, että vaikka saamiemme rokotteiden suojateho vakavaa tautimuotoa vastaan olisi 99/100, niin siellä on kuitenkin se 1%, joka sitten saa vakavamman rokotteista huolimatta.

Näinhän tämä laskenta ei mene.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jos meillä olisi menty niinkuin Venäjällä, mitä monet huuhkaja-ja Jokerifanit näyttävät toivovan: no Venäjällä on sairaalahoidossa 170 000-180 000 ihmistä, kuolee virallisten tietojen mukaan n. 800 ihmistä päivässä,

niin Suomen 5,6 miljoonan väkilukuun suhteutettuna meillä olisi koko ajan 6 500 ihmistä sairaalahoidossa, ja n. 35 kuolisi virallisesti ja toinen mokoma ilman virallista diagnoosia joka päivä. Venäjän excess-kuolemiin rinnastamalla Suomessa olisi kuollut sellainen ~20 000 ihmistä so far, ja ilmeisesti 2-3-kertainen määrä kärsisi enemmän tai vähemmän pysyvästi jälkivaivoista ja-vaurioista.

Mutta kun ei tehty, mikä itse asiassa saattoi olla kansantaloudellisesti paljon kestävämpi ratkaisu. Ei olisi nimittäin terveydenhuolto kestänyt.

Näin siis jos olisi todettu, että korona ei ole yleisvaarallinen, vaan influenssaan rinnastettava sairaus.
Me emme ole Venäjällä ja muutenkin kirjoituksesi on aikamoista roskaa.
 
F

Flonaldo

Näin siis jos olisi todettu, että korona ei ole yleisvaarallinen, vaan influenssaan rinnastettava sairaus.
Ei kai kukaan ole sitä väittänyt, että korona ei edeltävän puolentoista vuoden ajan sitä olisi ollut. Kyse on siitä, mitä se on tänään ja tästä eteenpäin. Nohynekikaan ei sitä esittänyt tehtäväksi tänään (tai silloin kun näin lausui kaksi viikkoa sitten), vaan kun tuplauskierros on saatu täyteen.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta kun ei tehty, mikä itse asiassa saattoi olla kansantaloudellisesti paljon kestävämpi ratkaisu. Ei olisi nimittäin terveydenhuolto kestänyt.

Näin siis jos olisi todettu, että korona ei ole yleisvaarallinen, vaan influenssaan rinnastettava sairaus.

Koronavirus on siis tuplarokotuskierroksen jälkeen kansanterveydellisesti yhtä vaarallinen kuin ennen ensimmäistäkään rokotusta?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Näinhän tämä laskenta ei mene.

Ei mene, mutta jotkut oikesti ajattelevat niin, että "miten se Maire nyt meni ja sai noin pahan taudin, vaikka otti molemmat piikit".
Tässä on aika paljon tullut hoitajien kanssa juteltua asiasta työn puolesta, ja tällasta ajatusmaailmaa on paljon. Onneksi harvemmassa ovat ne vakavat muodot kuitenkin, ja jos rokotettu saa koronan, niin todennäköisesti se on huomattavasti lievempi muoto kun ilman piikkejä (1 tai 2)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös