@aquanqua mielestäni vähän huono keskustelu, koska yliopistot & AMK:t on aika voimakkaasti painostettu tuohon etäopiskeluun. Siellä ei opinnoista anneta sille lainkaan vaihtoehtoa. Toisille etäopiskelu sopii paremmin kuin toisille eikä se ole ongelma, mutta pääsääntöisesti suurimmalle osalle ihmisistä fyysinen ympäristö on myös hyväksi. Itsehän olen ollut aina surkea opiskelija ja tehnyt omien opintojeni kanssa jokaisen mahdollisen virheen, mitä voi vain ikinä tehdä. Olen näin aikuisiällä vasta alkanut oikeasti reflektoimaan sitä kaikkea, mikä omissa opinnoissa meni *ituiksi.
Kun rupesin tämän korona-ajan jälkeen oikeasti miettimään niin huomasin, että kaikkina yliopistovuosina, jolloin pistekertymäni oli surkea - niitä yhdisti se, että minulla oli paljon massa- ja videoluentoja. Kun taas olin saanut hyviä pistekertymiä sekä rekisteriin että myös tuloksiin tenteistä niin niitä vuosia yhdisti se, että vietin paljon aikaa yliopistolla fyysisesti. Tein tehtäviä ATK-luokassa, luin tenttiin kirjastossa, söin yliopiston ravintolassa ja tapasin ihmisiä samalla. Myös yllättäen kaikki ihmissuhteet, joilla on ihan valtava merkitys, liittyvät siihen aikaan, kun vietin paljon aikaa fyysisesti yliopistolla.
Korona-ajan perusongelma on se valtava epätasa-arvo, että minunlaisiani ihmisiä on tuhansia. Ihmisiä, jotka elämänsä aikana vaistomaisesti tekevät kummallakin tavalla - koronalla tai ilman - mutteivat ikinä tajua sitä, että osa ihmisistä tarvitsee fyysistä ympäristöä, joka ruokkii heidän luontaista tapaansa toimia. Minusta korona-aikaa pitää myös opiskeluissa katsoa tällaisena epäoikeudenmukaisuuden aikana, koska erityisesti yliopistot & AMK:t ovat ajaneet opiskelijat kaikki samaan moodiin. Tuosta samasta putkesta riemuiten läpi tulevat ne, joille tuo työmuoto toimii loistavasti ja kaikki muut vain kärsivät ymmärtämättä edes miksi.
Se ei ole pakollista - eikä tarpeellista. Minusta valtiovallan lupaus jokaiselle opiskelijalle 2021 syksystä alkaen pitää olla, että he antavat meille fyysisen ympäristön tarpeisille luvan palata siihen ympäristöön, jossa voimme onnistua. Se on tärkeämpää kuin mikään jääkiekkopeli tai mikään muu. Ne kaikki olisi plussaa, mutta kyllä nyt se käsi pitää ojentaa näille ihmisille ja konkreettisesti osoittaa heille, että hekin saavat luvan opiskella ja onnistua opiskeluissaan.