Argumentti että rajoitukset eivät poistu koskaan ei ole myöskään mitenkään validi. JOS meillä ei olisi rokotteita ja nyt jo saavutettua erinomaista rokotekattavuutta, ei tällä hetkellä Suomessa olisi yksikään ravintola auki - ei klo 23, eikä klo 13. Jo nyt Suomessa nautitaan käytännössä lähes täydestä vapaudesta rajoituksista vain ja ainoastaan rokotusten ansiosta.
Olen itse tulkinnut niin, että tuon argumentin taustalla on vain turhautuminen tilanteen jatkumiseen, kun delta on tullut mukaan sekoittamaan pakkaa. Siihen tulee sitten mukaan kaikenlaista väitettä siitä, että rajoituksia ei mukamas poistettaisi ollenkaan ennen kuin tartunnat painuvat nolliin.
Tämän hetken tiedon mukaan olen itse edelleen luottavainen siihen, että seuraavat pari kuukautta ovat viimeiset, jolloin jotain rajoituksia tulee olemaan. Yhteiskunnan rokotesuojassa tapahtuu niin radikaali muutos kakkoskierroksen edetessä, että sitä ei heti edes uskoisi.
Jos tätä yrittäisi arvioida laskemalla, niin ehkä se aukeaisi hieman paremmin:
Tämän hetken käsitys on THL:n mukaan, että ensimmäinen piikki suojaisi 35% teholla oireiselta tartunnalta. Ja toinen piikki kasvattaisi suojan 79 prosenttiin.
Tällä hetkellä rokotekattavuus on 64.1% ja 28.3%. Tuosta voisi laskea niin, että nuo estävät 34.9% tartunnoista, mikäli THL:n lukemat pitävät paikkaansa. Tämän laskin seuraavasti: 0.35x(0.641-0.283)+0.79x0.283 = 0.349.
Syyskuussa (21.9.) on nykyisellä tahdilla rokotettu 76.3% kertaalleen ja 57.8% kahdesti. Tuolla kaavalla 52.1% tartunnoista estetään. Lokakuussa (21.10.) prosentit olisivat 82.2% ja 65.7%, jolla tartunnoista estyisi jo 57.7%.
Noissa ei ole huomioitu sitä, että nuorten ikäluokkien keskuudessa rokotekattavuus nousee suhteessa eniten, ja kun he ovat leviämisen kannalta ratkaisevin ryhmä, vaikutus on todellisuudessa vielä suurempi, kuin pelkät prosentit antaisivat ymmärtää.
Sitten kun huomioidaan rokotuskattavuuden vaikutus sairaalahoitoa vaativiin tapauksiin, se on vielä noitakin merkittävämpi.
Sanoisin johtopäätöksenä, että ei kaksi viikkoa, vaan kaksi kuukautta, ja sitten homma on taputeltu.