Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 955 736
  • 81 126

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän karsastan nyt tätä meininkiä mikä täälläkin jostain syystä vallitsee. Muutama sata tartuntaa on tullut nyt vähän puskista, mutta en näe aihetta tuhkan ripottelulle.

Esim. vakuuttavan oloisesti kirjoittava @Flonaldo on niin pessimistinen, että häijyä tekee.

Suomessa on valtaosalla aikuisista ensimmäinen rokote annettu. Helsingissä tänään 65 positiivista tulosta ja täällä mietitään kuinka valikoidaan menoja eikä viitsitä liikkua oikein turhaan missään jne. En ihan ymmärrä.

Mikäli taas nyt odotellaan toista rokotetta niin aivan varmasti ennen pitkää tulee Epsilon-variantti ja aletaan odottamaan sitä seuraavaa tehostepiikkiä ennen kuin uskalletaan liikkua.

Maailmassa on ollut aiemminkin pandemioita ja ne ovat kaikki hiipuneet pois. Osa myös ilman rokotteita. Nyt vähän jäitä hattuun ja varsinkin rokotetut ulos ihmisten ilmoille.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos meininki on jatkossakin tämmöistä, niin tilanne on sitten ihan oikeasti se, että ei me saada tätä maata normalisoitua koskaan. Jokin määrä virustartuntoja ja niistä johtuvia kuolemiakin on yksinkertaisesti vain hyväksyttävä tulevaisuudessa.

Täällä joutuu muuten sellainen määrä ihmisiä köyhyysrajan alapuolelle ja työttömiksi, että minä en ainakaan halua nähdä sitä yhteiskuntaa, joka siitä seuraa, jos me ei nyt uskalleta alkaa elämään tämän viruksen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minä taas ihmettelen sitä, että miksi täällä jaksetaan olla niin kauhuissaan siitä pienestä väestönosasta, joka koittaa henkilökohtaisista syistä suojata itseään tartunnoilta käytettävissä olevin keinoi. Eikö suuren ja rohkean elämänhaluisen enemmistön pitäisi olla vain riemuissaan siitä, että alennusmyynneissä on tilaa, terasseille mahtuu leveämmin esittämään sitä, että täällä ei vittu koronaa pelätä. Tuo varovainen porukka ei ole millään tapaa vastuussa vähistä voimassa olevista rajoituksista, tai muista koronan mukanaan tuomista ankeuksista. Eläkää nyt saatana! Ja antakaa muidenkin elää....
 

Hexa

Jäsen
Täällä joutuu muuten sellainen määrä ihmisiä köyhyysrajan alapuolelle ja työttömiksi, että minä en ainakaan halua nähdä sitä yhteiskuntaa, joka siitä seuraa, jos me ei nyt uskalleta alkaa elämään tämän viruksen kanssa.
Alkoihan Singaporekin jo. Miksei Suomi voisi kohta seurata perässä. Täällä kuitenkin odotetaan perinteisesti ensin jonkun ison maan siirtoa ja pelinavausta. Tietysti myös oma koronatilanne huomioiden, milloin on oikea hetki avata jälleen yhteiskunta täysin ilman rajoituksia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä taas ihmettelen sitä, että miksi täällä jaksetaan olla niin kauhuissaan siitä pienestä väestönosasta, joka koittaa henkilökohtaisista syistä suojata itseään tartunnoilta käytettävissä olevin keinoi.

Voin puhua vain omasta puolestani, mutta ihmettelen mitä sellaista on nyt tapahtunut, että keskustelu täällä tuntuu olevan kovin pessimististä verrattuna aiempaan. Nuo muutama sata tartuntaa nyt ilmeisesti käänsivät lopullisesti sitten kupit nurin.

Jaksan myös ihmetellä sitä, että mitä bunkkereissa olijat odottavat? Ellei rokotteen tai rokotteiden jälkeen uskalla avata elämäänsä niin koska sitten? Odotellaanko koko pandemian loppumista vai mitä helvettiä?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Alkoihan Singaporekin jo. Miksei Suomi voisi kohta seurata perässä. Täällä kuitenkin odotetaan perinteisesti ensin jonkun ison maan siirtoa ja pelinavausta. Tietysti myös oma koronatilanne huomioiden, milloin on oikea hetki avata jälleen yhteiskunta täysin ilman rajoituksia.
Toivottavasti julkinen keskustelu siirtyy piakkoin tähän suuntaan. Nyt sitä hallitsee vielä enimmäkseen pelko. kauhistelu, syyttely ja sellainen kummallinen narratiivi, että lähestulkoon jokainen koronatartunta on liikaa. Siitä puhutaan mielestäni aivan liian vähän, että mikä yhteys tässä vaiheessa enää syntyneillä tartunnoilla on sairaalaan joutuneiden välillä. Ja siitä, että miten se suhdeluku on muuttunut sen myötä, kun kansaa on rokotettu enemmän. Rokotteiden ideana kuitenkin piti olla se, että ne päästävät meidät pois tästä koronakurimuksesta.

Nohynekin viimeaikaiset kommentit ovat juuri sen suuntaisia, johon meidän pitäisi minun mielestäni mennä syksyä kohden.
 

Hexa

Jäsen
Jaksan myös ihmetellä sitä, että mitä bunkkereissa olijat odottavat? Ellei rokotteen tai rokotteiden jälkeen uskalla avata elämäänsä niin koska sitten? Odotellaanko koko pandemian loppumista vai mitä helvettiä?
Varmaan odotellaan hallituksen pelinavausta asiassa ja hallitus puolestaan odottaa THL:n johdon näyttämää vihreää valoa.
 

okkim

Jäsen
Suosikkijoukkue
Käppärät

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmaan odotellaan hallituksen pelinavausta asiassa ja hallitus puolestaan odottaa THL:n johdon näyttämää vihreää valoa.

Totta. Se voi tosiaan olla näin. Välillä unohtuu, että 90% suomalaisista ei ymmärrä itse mistään mitään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
So? Osa ihmisistä pysyy omissa oloissaan. Mistään bunkkereista en ole kuullut yhtään mitään. Mites tämä nyt hankaloittaa juuri sinun elämää? Vai tarvitseko jonkun julistuksen tai 100% kollektiivipäätöksen siitä, että vaara on ohi? Ei tule. Ihan samalla tavalla kuin laman päättymisiäkään ei ole missään kirkoissa kuuluteltu, niin ei tulla kuuluttamaan tätäkään paskaa loppuneeksi. Jokainen tekee omat valintansa vallitsevan lainsäädännön ja ohjeistuksen puitteissa, enkä näe niitä esteeksi sille normaalin elämän elämiselle. Itselleni se ei vielä ole ajankohtaista, mutta se ei muiden tekemisiin vaikuta yhtään mitään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ohoh, joko järki alkaa voittaa? Wau.
Joillakin on, joillakin ei. Ei vaan pysty ymmärtämään tällaista maailmanlopun ajatusmaailmaa.

– Kyllä siitä meille kumppani yhteiseen eloon jää. Aikaan ennen koronaa ei ole paluuta. Tulee uusia ryppäitä ja ne pitää koettaa tukahduttaa, arvioi keskustan Juha Pylväs.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ohoh, joko järki alkaa voittaa? Wau.
Niin sitä nyt puhutään mutta tosipaikan tullen Kiuru ärähtää ja syksyllä baarit kiinni ja kiekkokatsomot tyhjinä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä taas ihmettelen sitä, että miksi täällä jaksetaan olla niin kauhuissaan siitä pienestä väestönosasta, joka koittaa henkilökohtaisista syistä suojata itseään tartunnoilta käytettävissä olevin keinoi. Eikö suuren ja rohkean elämänhaluisen enemmistön pitäisi olla vain riemuissaan siitä, että alennusmyynneissä on tilaa, terasseille mahtuu leveämmin esittämään sitä, että täällä ei vittu koronaa pelätä. Tuo varovainen porukka ei ole millään tapaa vastuussa vähistä voimassa olevista rajoituksista, tai muista koronan mukanaan tuomista ankeuksista. Eläkää nyt saatana! Ja antakaa muidenkin elää....

Tämä on ihmetyttänyt itseäkin. Kovasti se joitain kommenttien perusteella haittaa, että joku (vielä) käyttää maskia tai elää varovaisemmin. En keksi tähän mitään muuta selitystä kuin sen, että nämä varovaisemmin elävät antavat kiusallisen muistutuksen näille rohkeille ja kovaäänisille siitä, että ehkä tilanne ei vielä olekaan ohi, ja ihan huoleton ei kannattaisi olla. Tai sitten taustalla on jotain samanlaista, mitä jotkut harrastivat joskus ala-asteella, eli pyöräilykypärän käyttäjiä kiusataan tai pitkien kalsareiden käyttäjiä haukutaan nössöiksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa on valtaosalla aikuisista ensimmäinen rokote annettu. Helsingissä tänään 65 positiivista tulosta ja täällä mietitään kuinka valikoidaan menoja eikä viitsitä liikkua oikein turhaan missään jne. En ihan ymmärrä.

Jos viittaat minuun tai mun tuttuihini tällä kommentilla, avasin mielestäni ihan selvästi, miksi moni on vielä varovainen. Niin kauan, kun Suomessa tuijotetaan tartuntalukuja, mikä ei mielestäni ole edes järkevää, ei kannata väen väkisin alkaa tunkea itseään kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin, missä on tuntemattomia ihmisiä, joiden vastuullisuudesta ei ole mitään hajua vain siksi, että välttyisi muiden haukuilta. Kaiken lisäksi itselle täysin yhdentekevien ihmisten haukuilta.

Käymme kyllä ulkona syömässä, kaupassa, töissä, lasten harrastuksissa, hoitamassa asioita, tapaamme ystäviä, jos siltä tuntuu jne. Meillä vaakakupissa painaa eniten omien lasten kesänvietto. Lapset tapaavat omia ystäviään ja käyvät parhaiden kavereidensa landeilla ja yökylässä ihan kuten ennenkin. Jos sieltä tartunta tulee, sitten tulee ja sen olemme valmiit hyväksymään. Mutta niin kauan, kun lapsia ei ole rokotettu kahteen kertaan eikä vielä tiedetä, mitä näistä viime päivien tartunnoista tulee seuraamaan vai tuleeko yhtään mitään, turhia riskejä emme halua ottaa. Päivät sujuu ihan kivasti nytkin. Sorit siitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ohoh, joko järki alkaa voittaa? Wau.

Tuo menee pitkälti niin, kuin olen itsekin veikannut ja ehkä jopa toivonut. Itse veikkaan, että käännekohta on se, kun 50-70% kansasta on saanut molemmat rokotteet. Se on tällä tahdilla syys- tai lokakuussa. Sitä ennenkin rajoitukset suurilta osin kyllä katoavat, kun tapausten määrä painuu alaspäin rokotekattavuuden noustessa, ja kaikki alueet siirtyvät perustasolle.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tai sitten taustalla on jotain samanlaista, mitä jotkut harrastivat joskus ala-asteella, eli pyöräilykypärän käyttäjiä kiusataan tai pitkien kalsareiden käyttäjiä haukutaan nössöiksi.
Kari Jalonen tietää aiheesta paljonkin :)
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
So? Osa ihmisistä pysyy omissa oloissaan. Mistään bunkkereista en ole kuullut yhtään mitään. Mites tämä nyt hankaloittaa juuri sinun elämää?

Ilmeisesti minulle kirjoitat?

Vastataan. Ei hankaloita minun elämääni yhtään. Edelleen ihmettelen miksi täällä Jatkoajan keskustelupalstalla tuntuu vallitsevan yllättävän negatiivinen ilmapiiri näiden uusimpien tartuntojen ja jo pidempään Suomessa olleen, mutta nyt pinnalle nostetun Delta-variantin takia.

Ihmettelen ja keskustelen, en ole kauhuissani tai arvostele ketään. Toki oman mielipiteeni olen tuonut julki ja tähän asti suht varovaisesti eläneenä, mutta nyt loppukeväästä rokotteen saaneena olen alkanut avaamaan elämääni enemmän ja suosittelen tätä (varmaan vastuuttomasti) muillekin samassa tilanteessa oleville.

edit: Mikäli termi "bunkkerissa olijat" loukkasi jotain, pyydän anteeksi. En kirjoita pää punaisena vihaisena näitä viestejä ja tämäkin oli vain vertauskuva ihmisille, jotka eivät uskalla liikkua missään tai tehdä juurikaan mitään koronan pelossa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stadissa ei mamiksia käytetä, PISTE. Mutta tsubua kandee kyllä fillaroidessa käyttää aina. Ja kortsuakin, kun pääsee joskus panemaan. Ja koronarokote kandee myös ottaa. Pieniä ja helppoja vakuutuksia suurempien vahinkojen varalle.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Joillakin on, joillakin ei. Ei vaan pysty ymmärtämään tällaista maailmanlopun ajatusmaailmaa.

– Kyllä siitä meille kumppani yhteiseen eloon jää. Aikaan ennen koronaa ei ole paluuta. Tulee uusia ryppäitä ja ne pitää koettaa tukahduttaa, arvioi keskustan Juha Pylväs.
Tukahduttaa ryppäitä? Ai että syksylläkin jatketaan tätä samaa vitunaikaista menettelyä, että lastentarhassa tulee yksi mahdollinen altistuminen ja sitten puoli tarhaa varmuudeksi karanteenissa? Ei kiitos. Oikeastiko tuo Juha Pylväs aikoo jatkaa tätä maailman loppuun asti.

Miksei aikuistenkin joukossa noin, mutta kun suurin osa on tuplarokotettuja jo, niin mitään karanteenejä ei pitäisi määrätä. Siitä en olisi huolissani. Muutenkin oma huoleni on tässä vuoden päivät jo ollut tuo jatkuva karanteenin pelko. Tai lasten karanteenin pelko. Onneksi aika vähällä päästy näissä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on ihmetyttänyt itseäkin. Kovasti se joitain kommenttien perusteella haittaa, että joku (vielä) käyttää maskia tai elää varovaisemmin. En keksi tähän mitään muuta selitystä kuin sen, että nämä varovaisemmin elävät antavat kiusallisen muistutuksen näille rohkeille ja kovaäänisille siitä, että ehkä tilanne ei vielä olekaan ohi, ja ihan huoleton ei kannattaisi olla. Tai sitten taustalla on jotain samanlaista, mitä jotkut harrastivat joskus ala-asteella, eli pyöräilykypärän käyttäjiä kiusataan tai pitkien kalsareiden käyttäjiä haukutaan nössöiksi.

Minun kohdallani ei voisi enempää päin vittua mennä tämä analyysi, mutta en toki kovaäänisin ja rohkein ole täälläkään ollut.

Ehkä joidenkin kohdalla toki tämäkin voi pitää paikkansa. Ainakin alkuun tuntui, että maskit jopa pelottivat tiettyjä ihmisiä ja toivat tosiaan ikävän muistutuksen taudista.

Itse noudatan ohjeita, käytän pitkiä kalsareita ja pyöräilykypärää. Olen perinteinen lammas.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta niin kauan, kun lapsia ei ole rokotettu kahteen kertaan eikä vielä tiedetä, mitä näistä viime päivien tartunnoista tulee seuraamaan vai tuleeko yhtään mitään, turhia riskejä emme halua ottaa. Päivät sujuu ihan kivasti nytkin. Sorit siitä.

En viitannut tiettyihin nimimerkkeihin vaan kuvailin yleistä kokemaani ilmapiiriä.

Lapsille korona ei ole aiheuttanut käsittääkseni juurikaan vakavia tautimuotoja eikä Suomessa ole muistaakseni esim. menehtynyt yhtään lasta tähän tautiin. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö se voisi jollekin olla vaarallinen, kuten jokainen tauti tässä maailmassa.

Veikkaan, että pienten lasten rokottamisia saadaan odottaa vielä aika kauan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos viittaat minuun tai mun tuttuihini tällä kommentilla, avasin mielestäni ihan selvästi, miksi moni on vielä varovainen. Niin kauan, kun Suomessa tuijotetaan tartuntalukuja, mikä ei mielestäni ole edes järkevää, ei kannata väen väkisin alkaa tunkea itseään kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin, missä on tuntemattomia ihmisiä, joiden vastuullisuudesta ei ole mitään hajua vain siksi, että välttyisi muiden haukuilta. Kaiken lisäksi itselle täysin yhdentekevien ihmisten haukuilta.

Käymme kyllä ulkona syömässä, kaupassa, töissä, lasten harrastuksissa, hoitamassa asioita, tapaamme ystäviä, jos siltä tuntuu jne. Meillä vaakakupissa painaa eniten omien lasten kesänvietto. Lapset tapaavat omia ystäviään ja käyvät parhaiden kavereidensa landeilla ja yökylässä ihan kuten ennenkin. Jos sieltä tartunta tulee, sitten tulee ja sen olemme valmiit hyväksymään. Mutta niin kauan, kun lapsia ei ole rokotettu kahteen kertaan eikä vielä tiedetä, mitä näistä viime päivien tartunnoista tulee seuraamaan vai tuleeko yhtään mitään, turhia riskejä emme halua ottaa. Päivät sujuu ihan kivasti nytkin. Sorit siitä.

Tässä kiteytyy mielestäni todella hyvin se ajatusmaailma, mikä itsellänikin on. Tosin meillä ei ole lapsia, ja siksi elämäntilanteet ovat hieman erilaisia, mutta pohjimmiltaan samalla linjalla mennään.

Omasta rokotteestani on vasta vain reilu kaksi viikkoa aikaa. Avovaimolla tulee huomenna kaksi viikkoa täyteen. Vielä ei ole suurta suojaa kehittynyt. Mutta ehkä kuitenkin jo jonkinlaista. En vieläkään koe suurta hinkua lähteä suuriin ihmismassoihin, mutta ehkä tässä on enemmän taustalla se, etten ole ikinä niissä viihtynytkään. Sen sijaan sukulaisia ja tuttavia olen koko ajan tavannut. Toki vähemmän, mutta siinä on syynä se, että olen tottunut normaalisti kulkemaan julkisilla, enkä ole viitsinyt omaa autoa hankkia. Ja julkisilla kulkemisen olen näiden "Petereiden" takia pitänyt minimissä. Iäkkäiden sukulaisten kohdalla vierailuja on toki vältetty, ja vierailut on tehty aina heidän aloitteistaan, huolehtien mahdollisimman hyvin omaehtoisesta "minikaranteenista" ennen vierailuja. Nyt kun heidät on kaikki rokotettu kahdesti, on tilanne paljon vapaampi tässä suhteessa.

Nyt kun oma rokotesuoja alkaa ensimmäisen piikin osalta olla parempi, en enää stressaa niin paljoa taudista. Mutta täysin vapaasti en vielä ala elää, koska altistuminen ja karanteenin mahdollisuus pitää myös ottaa huomioon. Ei todellakaan kiinnosta virua kahta viikkoa neljän seinän sisällä. Minusta vain kaiken ei-niin-tärkeän välttäminen ja altistumisriskin painaminen pienemmäksi on järkevää.
 

Hexa

Jäsen
Kari Jalonen tietää aiheesta paljonkin :)
Jalosen puolustukseksi on kuitenkin sanottava, että mistäpä sitä maalaispoika olisi voinut tietää. Ja siihen aikaan Oulussa oli ainakin vielä kunnon talvia. Oli toki Hesassakin ihan toisenlaisia kuin nyt. No Siperia opettaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun kohdallani ei voisi enempää päin vittua mennä tämä analyysi, mutta en toki kovaäänisin ja rohkein ole täälläkään ollut.

Ehkä joidenkin kohdalla toki tämäkin voi pitää paikkansa. Ainakin alkuun tuntui, että maskit jopa pelottivat tiettyjä ihmisiä ja toivat tosiaan ikävän muistutuksen taudista.

Itse noudatan ohjeita, käytän pitkiä kalsareita ja pyöräilykypärää. Olen perinteinen lammas.

Sinuun en millään muotoa viitannut, vaan minusta sinun viestisi ovat ihan asiallisia, vaikka olemme ehkä tietyistä asioista eri mieltä.

Konkreettisia esimerkkejä täältä en mainitse nimeltä, mutta eipä tässä ole kuin pari viikkoa, kun mainitsin pitäväni edelleen rokotteen saatuani maskia suositusten mukaisesti julkisessa liikenteessä ja kaupoissa. Tästä eräs nimimerkki kutsui minua suunnilleen ihmiseksi, joka ei osaa enää ajatella omilla aivoillaan, ja käyttää maskia vielä 2030, kun valtiovalta ohjeistaa niin. Tuo oli esimerkki noista pitkistä kalsareista ja pyöräilykypäristä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös