Ok, lasketaan sitten pölöllä tavalla: Kuntosaleilla käy noin 700.000 suomalaista, eli yli 10 % kaikista. Onko tämä sitten iso määrä kansalaisista vai ei, on suhteellinen käsite. Sieltä tulee alle prosentti tartunnoista. Ei kuulosta mun korvaan kovin riskiseltä paikalta. Kun ottaa toiseen vaakakuppiin myös liikunnan hyödyt, olisin ainakin itse valmis ottamaan sen riskin, että käydessäni salilla saan 0,002 prosentin todennäköisyydellä koronan. Ja jos käyn salilla 10 kertaa, saan koronan 0,02 % todennäköisyydellä. Ja jos sata kerta, 0,2 % todennäköisyydellä. Siinä olikin sitten vajaa vuoden käynnitKyse on mielestäni siitä, että tilastoinnin tavan pitää olla yhtenevä kun verrataan asioita keskenään.
Pakkohan sinun on olla samaa mieltä siitä että vaikka tartunta perheen sisällä tilastoidaan vain laskemalla kuinka monta tartuntaa tapahtuu perheen sisällä ja tämän vastaparina on se, että kuntosalilla lasketaan käyntimäärät, ei asiakasmäärät henkilöinä. Samalla logiikalla meidän nelihenkisessä perheessä on 28 ihmistä jos lasketaan joka kerta kun joku tulee ovesta sisään.
Kyllä minä voin helposti kuvitella, että salilla tai ryhmäliikunnassa tartuttaja altistaa todella komeasti porukkaa jos kaikki menee niin pahasti perseelleen kuin potentiaalia on. Hyvä puoli on se, että salille harvemmin mennään kipeänä, huono puoli on se, että hygienian noudattaminen pintojen suhteen on vaikeaa. Olen siinä eri mieltä tuohon tutkimukseen.
e. Näistä husin lukemista: jos saleilta tulee vaikla prosentti tartunnoista, niin se on aika iso määrä kun otetaan huomioon että saleilla ei käy mitenkään iso määrä kansalaisia.
Ryhmäliikunta on ollut tauolla varmaan vähän joka puolella jo kauan, enkä mä sitä mitenkään puolustele. Sitä on turha vetää tähän mukaan