Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 982 236
  • 81 131

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Joo eli muutenkin pahemmassa tilanteessa kuin muu maa olevat kunnat, kuten Järvenpää ja Hyvinkää saisivat vähemmän rokotteita kuin joku perähikiä ja tuppukylä jossain hevon perseessä, missä ei ole ollut yhtään koronatapausta koko pandemian aikana? Hyvä idea...

Itse olisin valmis luovuttamaan "rokotteeni" sinne etelään, mutta ymmärrän myös niitä ketkä haluavat täällä perähikiällä rokotteen samaan aikaan kuin etelässä. Nimittäin samat suositukset sukulaisten/ystävien tapaamisen suhteen täällä on kuin muualla maassa.

Tauti puuttuu, mutta kaikki sisäliikuntapaikat ja jäähallit on suljettu. Eikä varmaankaan avata ennen kuin kaikki on rokotettu tai tauti KOKO Suomessa nollassa.
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Tämän varmaan tiesitkin ja olit koulussa oppinut.

"Jos yhteisöllä on toimipaikka useassa kunnassa, yhteisön vero lisätään näiden kuntien laskentaeriin yhteisön toimipaikkojen kunnittaisten henkilöstömäärien suhteessa."

Montako koko maan verotuloista kustannettua valtion työpaikkaa on sijoitettu pääkaupunkiseudulle? Kuinka paljon muualla koulutettua ja hoivattua nuorta muuttaa sinne?

Kouluja käyneellä ihmisellä tarkoitan otusta joka ei näe joka asiaa ihan niin puusilmäisen yksiselitteisenä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itse olisin valmis luovuttamaan "rokotteeni" sinne etelään, mutta ymmärrän myös niitä ketkä haluavat täällä perähikiällä rokotteen samaan aikaan kuin etelässä. Nimittäin samat suositukset sukulaisten/ystävien tapaamisen suhteen täällä on kuin muualla maassa.

Tauti puuttuu, mutta kaikki sisäliikuntapaikat ja jäähallit on suljettu. Eikä varmaankaan avata ennen kuin kaikki on rokotettu tai tauti KOKO Suomessa nollassa.

No sepäse. On hirmuinen määrä kuntia isossa Suomessa, jossa koronaa käytännössä ole tai ollutkaan, mutta toiminta silti rajoitettua monella sektorilla.

Kun saadaan täällä ne lukemat alas niin pian kuin mahdollista, niin säästyy ikäviä ihmiskohtaloita enemmän ja paikat aukeaa kaikkialla. Pääosin Uudenmaan tilanteesta kiinni tämä nyt, eli täsmähoitoa kiitos, eikä mitään politiikkatanssia ympärillä.
 
F

Flonaldo

Montako koko maan verotuloista kustannettua valtion työpaikkaa on sijoitettu pääkaupunkiseudulle?
Ei tämä nyt niin kovin vaikeaa ole. Pk-seudulla on valtion työpaikoista 38 %, väkiluvusta 22 %. Ero on aika marginaalinen ja nuo "ylimääräiset" 12 000 työpaikkaa ovat yksi kärpäsenpaska kokonaisuudessa.

Pk-seudun työpaikkoihin pendelöidään niin kehyskunnista kuin radan varresta ihan Tampereelta ja Lahdesta asti. Toiseen suuntaan liikennettä on siitä murto-osa. Näidenkin työssäkäyvien kuntaverot valuvat muualle kuin pk-seudulle.

Kuinka paljon muualla koulutettua ja hoivattua nuorta muuttaa sinne?
Suojajoukot eivät aseella uhaten pakota nuoria junavaunuihin ja pakkotyöhön Helsinkiin. Ne nuoret haluavat muuttaa isoihin kaupunkeihin. Ja: ne koulut ja hoivat on yhä maksettu niillä epäsuhtaisilla valtionosuuksilla. Muuttotappiokuntien kannattaisi ehkä itse miettiä, mitä heillä on tarjottavana nuorille. Usein vastaus on: ei juuri mitään.

Kouluja käyneellä ihmisellä tarkoitan otusta joka ei näe joka asiaa ihan niin puusilmäisen yksiselitteisenä.
Sinulla oli selvästi käsitys, että pääkonttorin sijainnilla olisi jotain merkitystä rahavirtoihin. Sen asian selvittämiseen ei menisi kovinkaan montaa sekuntia.

***

Kaukana ollaan koronasta, mutta varmaan siellä maaseudulla voidaan olla tyytyväisiä, kun kepu blokkaa rokotteiden alueellisen kohdentamisen. Voidaan sitten kaikki sitten yhdessä kärsiä vähän pidempään, kunhan vaan hesalaisille ei anneta mitään.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ilman mitään lähteitä edes tonkimatta voin kertoa että käteisen käytössä tuo "ikäraja" ei taatusti ole 50 vuotta! Kyllä se ihan arkikokemuksen perusteella pyörii jossain 70-80 vuoden välillä. Sikäli jos tuo 50+ pitää paikkansa sinun asuinseudulla niin aika erikoinen paikka on kyseessä. Onko puukaasu edelleen käytössä Moskvitshien polttoaineena?

Kyllä minä ainakin maksoin n. 95 % ostoksista käteisellä ennen Koronaa. Nyt sitten lähes yksinomaan lähimaksulla. Olen tosin muutenkin ns. myöhäisherännäinen, älykännykän olen omistanut nyt n. puoli vuotta. Ikää on ripauksen verran yli 40.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Rokotteiden jakelusta: jos nyt ihan ensin jaettaisiin rokotteet tasan, niin sekin auttaisi täällä Uudellamaalla. Tuolta voi jokainen käydä katsomassa, miten tasan nämä menevät. Pohjois-Savossa rokotettu 20% ja Hki+Uusimaa mukavasti hännillä 13,2% lukemalla. Ja silti bändeillä kitistään.
Olen tätä aikaisemminkin ihmetellyt, siihen on varmaan joku kepu syy.

edit. Linkki Ylen koronasivulle jäi pois.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Sinulla oli selvästi käsitys, että pääkonttorin sijainnilla olisi jotain merkitystä rahavirtoihin. Sen asian selvittämiseen ei menisi kovinkaan montaa sekuntia.

Itse asiassa pääkonttorin sijainnilla on merkittävä vaikutus kuntien rahavirtoihin. Vaikka yhteisöverotusta onkin Suomessa historian saatossa järkevöitetty, tuo pääkonttorin sijoitus paikkakunnalle merkittäviä konsernihallinnon työpaikkoja, jotka paitsi että työllistävät tuhansia ihmisiä alueelta tuovat myöskin pääkonttorin kuntaan erittäin merkittävää verotuloa sekä palkkaverotuksena että (usein) osinkoverotuksena. Kunnat totta kai haluaisivat asukkaiksi juuri niitä rikkaimpia ja parhaiten tienaavia, mutta nyt pääkonttorivalintojen vuoksi nämä kaikki sijoittuvat Uudellemaalle ja Helsingin läheisyyteen.

Tämä on kiistatonta tilastollisesti. Pääkonttorit ja ylipäänsä yhtiöiden hallinto on merkittävää muutoinkin alueille. Myös taloustutkimukset ovat perinteisesti huomanneet, että rikkaiden ja hyvätuloisten keskittyminen tietyille seuduille tukee alueen infrastruktuuria, tuovat sinne lisää palvelualan ja muiden alojen työpaikkoja ja siten yksi hyväpalkkainen työ itse asiassa työllistää useita - jopa kymmeniä - ei-niin-hyväpalkkaisia muita työntekijöitä. Eli pääkonttorin siirto jonnekin tuo ympärille myös suuresti muita töitä. Tätä on nyt sitten ruokittu kohta pari vuosisataa Helsingin ja sen ympäristön osalta. Ja näin tehdään toki kaikkialla Euroopassa (ei aina välttämättä esim. Amerikoissa). Minä en ole siitä katkera, kun olen asunut vähän kaikkialla täällä ja tuolla elämäni aikana, mutta tiedostan tämän totuuden. Helsinki ympäristöineen - yleisestikin pääkaupunkien tavoin - tuottaa suhteessa sangen vähän perushyödykkeitä ja keskeisiä vientituotteita, mutta se hyötyy taloudellisesti totta kai keskeisestä asemastaan.

(Itse keskustelu ei nyt ole hedelmällistä pandemiatilanteen kannalta mitenkään, mutta korjataan nyt sentään tämä väärikäsitys.)

Pandemian Suomessa etenemisen suhteen järkevää olisi rokottaa kriittisemmät alueet ensin. Toki riskiryhmistä eniten vaarassa olevat ensin, ja sitten priorisoiden perässä jatkaen.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rokotteiden jakelusta: jos nyt ihan ensin jaettaisiin rokotteet tasan, niin sekin auttaisi täällä Uudellamaalla. Tuolta voi jokainen käydä katsomassa, miten tasan nämä menevät. Pohjois-Savossa rokotettu 20% ja Hki+Uusimaa mukavasti hännillä 13,2% lukemalla. Ja silti bändeillä kitistään.
Olen tätä aikaisemminkin ihmetellyt, siihen on varmaan joku kepu syy.
Maaseutukunnista nuoria muuttaa suurempiin asutus- ja kasvukeskuksiin ja sitä kautta pienten kuntien asukkaiden keski-ikä nousee, koska ei ne mummut ja papat mihinkään muuta. Ja kun rokottamisen linjaus on, että vanhimmasta päästä lähdetään liikkeelle, niin siinä on ainakin osaselitystä miksi esim. Pertunmaalla on jo 30% rokotettu.

Mutta kun iäkkäät ja riskiryhmät kohta saadaan rokotettua, niin järjestystä olisi ehdottomasti tarkistettava.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt on järkipuhetta, että mieluummin rokotusjärjestyksen muuttaminen kuin liikkumisrajoitukset. Vääntöähän siitä syntyy, mutta toivottavasti järki voittaa.

 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Voidaan sitten kaikki sitten yhdessä kärsiä vähän pidempään, kunhan vaan hesalaisille ei anneta mitään.
Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen kun jonossa etuilevaa omaa napaansa tuijottavaa ihmistä ei palvella, asuinpaikkakunnasta viis.

Muuten tähän Helsinki vs muu Suomi keskusteluun en jaksa käyttää aikaani kun on perusjutut näin hukassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätä on nyt sitten ruokittu kohta pari vuosisataa Helsingin ja sen ympäristön osalta. Ja näin tehdään toki kaikkialla Euroopassa (ei aina välttämättä esim. Amerikoissa).
Onhan se ilkeää kun valtio pakottaa yritykset sijoittamaan pääkonttorinsa Helsinkiin ja jo suurruhtinaskunnan ajoista on päätetty siirtää kaikki merkittävien yritysten pääkonttorit Helsinkiin tai Uudellemaalle.
 

444

Jäsen
Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen kun jonossa etuilevaa omaa napaansa tuijottavaa ihmistä ei palvella, asuinpaikkakunnasta viis.

Muuten tähän Helsinki vs muu Suomi keskusteluun en jaksa käyttää aikaani kun on perusjutut näin hukassa.
Oletko tyytyväinen myös siihen, että koko muu Suomi saa kärvistellä rajoitusten kanssa pidempään, kun hesalaisia piikitetään hitaammin? Kun pääasia on kuitenkin se, että omaa napaansa tuijottavat inhottavat hesalaiset eivät saa etuilla, vaikka sillä olisi ratkaisevan suuri merkitys koko valtion kannalta.
Et ehkä jaksa käyttää aikaasi aiheeseen enempää, mutta myös sinun tekstistäsi paistaa rumasti läpi sellainen kepulainen protektionismi, jolla aiheutetaan kansallisesti pelkkää hallaa. Ja kun kaiken takana on jokin käsittämätön katkeruus pk-seutua kohtaan. Katkeruus joka sumentaa järjen käytön aivan totaalisesti.
 
Hei,

Eiköhän tämä alueiden taloudellisesta tuottavuudesta väittely riitä tältä erää. Aiheeseen voi palata, jos se koskee koronaa.

Sama pätee kauppojen kolikkolautasiin ja setelirahan käyttöön. Koitetaan pysyä ketjun mukaisessa aiheessa.

Terveisin,

Moderaattorit
 

Alejandro

Jäsen
Olen ajoittain miettinyt, että onko tämä Helsinki vastaan muu Suomi -teeman suuri suosio venäläisten trollitehtaiden tulosta. Aiheuttaa näemmä tehokkaasti eripuraa ympäri Suomea. Mielestäni nimittäin lähivuosina tästä aihealueesta on puhuttu huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten, jolloin ykkösvääntö taisi olla jokin vieläkin väsyneempi amis vastaan lukio. No yhtä typerää kikkelimiekkailua tämä mielestäni on.

Vai onko kenties syynä kuitenkin maikkarin laatuviihdeohjelma nimeltään Stadi vastaan lande? Pöllölaakson hyödylliset idiootit!

Joka tapauksessa itse suosisin sellaista rokotusstrategiaa, joka johtaisi nopeimpaan ulospääsyn tilanteesta. Se taitaa nykyvalon tiedossa tarkoittaa sitä, että painotetaan rokotuksia sinne missä tautia esiintyy eniten. Eli suuriin kaupunkeihin. Tämä eteläkarjalaisen junantuoman näppäimistöltä. Saa toki korjata, jos olen väärässä.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Maaseutukunnista nuoria muuttaa suurempiin asutus- ja kasvukeskuksiin ja sitä kautta pienten kuntien asukkaiden keski-ikä nousee, koska ei ne mummut ja papat mihinkään muuta. Ja kun rokottamisen linjaus on, että vanhimmasta päästä lähdetään liikkeelle, niin siinä on ainakin osaselitystä miksi esim. Pertunmaalla on jo 30% rokotettu.

Mutta kun iäkkäät ja riskiryhmät kohta saadaan rokotettua, niin järjestystä olisi ehdottomasti tarkistettava.
Arvelin, että johtuu tästä. Muutama viikko sitten luin kun Tornionjokilaaksossa rokotettiin jotain viisikymppistä peräkammarinpoikaa (ei riskiryhmää), kun omat vanhempani (70-80v) saivat piikin perjantaina. Joten lopettakaa se kitinä.

Minulle järjestyksellä ei ole väliä enkä halua jonossa etuilla. Jos yleiskuvassa järjestyksen muuttamisella olisi niin iso vaikutus, että rajoituksia voitaisiin purkaa, ainakin maakunnissa, niin sitten se kannattaisi. Jos odotellaan toukokuulle ja annetaan Stadiin muutama extrakontti rokotteita, niin lehmänkauppa, jolla yritetään tyynnytellä äänestäjiä. Sellaisen kannalla en ole.

Rajoiktuksista vielä: kyllähän paikallisuus pitäisi ottaa esim. ravintoloiden suhteen paremmin huomioon. Pohjoisessa kunnat ovat helposti isompia kuin etelän alueet. Esim. Rukan ja Oulun välissä lienee monta kyläpahaista, joissa kylän baari ja pizzakebab joutuvat olemaan kiinni, vaikka tartuntoja ei ole lähimaillakaan. Johonkin ne rajat pitää aina tietysti vetää, mutta silti.

Ja lopuksi zemit elikkäs jaksamismyötäelämiset kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsinginssä ylitettiin eilen niukasti viikontakaiset lukemat (218 - 211), mutta ennen kuin joku huolestuu, niin kyseessä oli todellakin viime viikon selkeästi pienin "iso lukema". Helsingin seurannassa siis maanantaisin ja tiistaisin raportoidaan pääasiassa viikonlopun testien tuloksia ja luvut ovat muita päiviä pienemmät. KE-SU tulee sitten arkipäivien tuloksia. Viikko sitten sunnuntaina ilmoitettiin 266 uutta tartuntaa, eli seitsemän päivän keskiarvon pitäisi palata taas huomenna tukevalle lasku-uralle.
Kerrankin meni oma ennustus oikeaan. Helsingin oma seuranta ilmoitti tänään vain 187 uutta tartuntaa, eli saatiin huomattava lasku tuohon viikontakaiseen verrattuna. Seitsemän päivän liukuva keskiarvo sukelsi hienosti 200 alapuolelle ja on nyt 192,14.

Ja lisätään vielä sellainen huomio, että 14 vuorokauden vertailu lähti myös samalla laskuun.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mikäs nyt on viimeisin tieto ravintoloiden avaamisen (muu kuin take-away) suhteen?

Eiköhän nuo seuraavaksi aukea huhtikuun loppupuolella tiukilla rajoituksilla (tyyliin pilkku 18.00) ja sitten jussin jälkeen katsellaan josko terassit voisivat olla auki jopa hämärään asti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Täällä maksetaan myös siitä, että saa asua sivistyneiden ihmisten kesken. Minä kustannan ihan mielelläni böndeläisten elämää, kunhan pysytte siellä logiikkanne kanssa.
Vaikka provo onkin niin todella huono sellainen. Millä tavalla pääset nauttimaan tuosta suuresta sivistyneisyydestä? Onko se sitten kun kävelet aamulla homeisen kerrostalon rappukäytävää alas ja törmäät naapuriin, joka katselee maata kohti eikä ole aikomustakaan tervehtiä? Vai peräti sitä, että kadulla kulkiessa ei edes katsota mitä ympärillä tapahtuu tai ketä vastaan tulee? En oikein pääse nyt kiinni.

Anteeksi offtopic. Sanotaan aiheeseenkin jotain. Eilen näytti kymppiuutisissa tai jossain uutiextrassa joku asiantuntija sanovan, että kesästä tulee aika todennäköisesti aika hyvä ja lähelle normaali. En muista jäbän nimeä, kun tulin todella myöhässä paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän nuo seuraavaksi aukea tiukilla rajoituksilla (tyyliin pilkku 18.00) ja sitten jussin jälkeen katsellaan josko terassit voisivat olla auki jopa hämärään asti.

Joo, näin varmaan mutta onko nyt joku pvm tälle nykyiselle katkolle määritetty?

28.3 oli joku pvm muttta ei kai siinä logiikkaa ole jos liikkumisrajoituksia tulossa ja samalla rafloja ruvetaan availemaan?!?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Joo, näin varmaan mutta onko nyt joku pvm tälle nykyiselle katkolle määritetty?

18.4 asti on nykyinen sulku (vahvistetaan tänään) ja sitten sitä tarkastellaan sen jälkeen tarviiko vielä seuraava 3vk pitää ovia kiinni. Tuskin mutta aukiolorajoituksia tulee vielä varmasti ennen kesää ja saa nähdä missä vaiheessa päästään takaisin "normaaliin"
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
18.4 asti on nykyinen sulku (vahvistetaan tänään) ja sitten sitä tarkastellaan sen jälkeen tarviiko vielä seuraava 3vk pitää ovia kiinni. Tuskin mutta aukiolorajoituksia tulee vielä varmasti ennen kesää ja saa nähdä missä vaiheessa päästään takaisin "normaaliin"
SDP:llä niin vahva halu rajoittaa ravintoloiden (varsinkin baarien) toimintaa että lienevät viimeiset joilta rajoitukset poistetaan. Tuo klo 17 pilkkukin on vain sen takia laitettu etteivät itse avaisi baarejaan kun se ei kannata eikä korvauksia tarvitsisi maksaa koska saisivat kuitenkin olla jollain tapaa auki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös