Sinulla oli selvästi käsitys, että pääkonttorin sijainnilla olisi jotain merkitystä rahavirtoihin. Sen asian selvittämiseen ei menisi kovinkaan montaa sekuntia.
Itse asiassa pääkonttorin sijainnilla on merkittävä vaikutus kuntien rahavirtoihin. Vaikka yhteisöverotusta onkin Suomessa historian saatossa järkevöitetty, tuo pääkonttorin sijoitus paikkakunnalle merkittäviä konsernihallinnon työpaikkoja, jotka paitsi että työllistävät tuhansia ihmisiä alueelta tuovat myöskin pääkonttorin kuntaan erittäin merkittävää verotuloa sekä palkkaverotuksena että (usein) osinkoverotuksena. Kunnat totta kai haluaisivat asukkaiksi juuri niitä rikkaimpia ja parhaiten tienaavia, mutta nyt pääkonttorivalintojen vuoksi nämä kaikki sijoittuvat Uudellemaalle ja Helsingin läheisyyteen.
Tämä on kiistatonta tilastollisesti. Pääkonttorit ja ylipäänsä yhtiöiden hallinto on merkittävää muutoinkin alueille. Myös taloustutkimukset ovat perinteisesti huomanneet, että rikkaiden ja hyvätuloisten keskittyminen tietyille seuduille tukee alueen infrastruktuuria, tuovat sinne lisää palvelualan ja muiden alojen työpaikkoja ja siten yksi hyväpalkkainen työ itse asiassa työllistää useita - jopa kymmeniä - ei-niin-hyväpalkkaisia muita työntekijöitä. Eli pääkonttorin siirto jonnekin tuo ympärille myös suuresti muita töitä. Tätä on nyt sitten ruokittu kohta pari vuosisataa Helsingin ja sen ympäristön osalta. Ja näin tehdään toki kaikkialla Euroopassa (ei aina välttämättä esim. Amerikoissa). Minä en ole siitä katkera, kun olen asunut vähän kaikkialla täällä ja tuolla elämäni aikana, mutta tiedostan tämän totuuden. Helsinki ympäristöineen - yleisestikin pääkaupunkien tavoin - tuottaa suhteessa sangen vähän perushyödykkeitä ja keskeisiä vientituotteita, mutta se hyötyy taloudellisesti totta kai keskeisestä asemastaan.
(Itse keskustelu ei nyt ole hedelmällistä pandemiatilanteen kannalta mitenkään, mutta korjataan nyt sentään tämä väärikäsitys.)
Pandemian Suomessa etenemisen suhteen järkevää olisi rokottaa kriittisemmät alueet ensin. Toki riskiryhmistä eniten vaarassa olevat ensin, ja sitten priorisoiden perässä jatkaen.