Taitaa jäädä 8.3 alkava hiihtoloma välistä. Tarkoitus oli mennä 8-11 päivä Leville. Onkohan tullut virallista tietoa ettei saisi mennä, ainakaan itse en vielä huomannut?
Eikö tuosta blogikirjoituksestakin käy nimeonomaan ilmi, että hallituksen lakiesitys oli valmisteltu ja kirjoitettu huonosti, ettei sitä voitu edes ryhtyä käsittelemään. Ei siis ole kyse siitä, etteikö rajoille voitaisi lakiteitse säätää nykyiselläkin perustuslailla kovempia rajoituksia pandemian ajaksi. Lait pitää vain pystyä valmistelemaan ja kirjoittamaan tiettyjen edellytysten mukaan. Tähän hallitus ei tuossa lakiesityksessään ole pystynyt.
Jos esimies tässä tapauksessa ministeriö haluaa alaisen tässä tapauksessa tekevän jotain niin silloin annetaan käsky/määräys kun kyseessä on tehtävä, jossa toimitaan virkavastuulla.Minkä helvetin käskyn? Kerro mulle, mikä lainkäytön väline on käsky? Missä se on määritetty?
STM on useaan otteeseen ohjeistanut, kuten laki määrittää, ohjeistanut AVI:a toimimaan, mutta kun AVI:t ei toimi. Ministeriöillä ei ole mitään laillista keinoa pakottaa AVI:a toimimaan haluamallaan tavalla. Hallituksella ei ole määräysvaltaa AVI:n toimintaan. Jos asia oikeasti olisi noin helppo ratkaista, kuin sinä annat jankuttamisella ymmärtää, niin asia olisi ratkaistu aikoja sitten.
Vuotaako koronavirus rajoilta - miksi aluehallintovirasto ei ole määrännyt tulijoita testeihin? - Aluehallintovirasto
Maahan tulevien matkustajien koronatestaus on herättänyt runsaasti keskustelua viime aikoina. Toimivaltamme, kuten muidenkin viranomaisten valtuudet koronapandemian torjunnassa, on määritelty tartuntatautilaissa. Nyrkkisääntönä...avi.fi
Minusta esimerkiksi @Sistis on selittänyt hyvin mitä tapahtuisi mikäli rajat saataisiin kiinni. Hänen laskuista pystyy hyvin päättelemään että pelkästään rajoja tilkitsemällä, muutos parempaan voisi tapahtua yllättävän nopeasti.
Jos esimies tässä tapauksessa ministeriö haluaa alaisen tässä tapauksessa tekevän jotain niin silloin annetaan käsky/määräys kun kyseessä on tehtävä, jossa toimitaan virkavastuulla.
Ministeriö on AVI:n pomo ja kun pomo käskee niin alaiset toimivat hallitus ei ole antanut käskyä vaan ohjeistanut yms. se käsky vaaditaan, jotta virkamies ei ole itse vastuussa tekonsa mahdollisista seurauksista.
Tätä hallitus yrittää vierittää syyt yksittäisten virkamiesten niskaan kun eivät itse uskalla toimia, tätä et ilmeisesti ymmärrä allituksen toimia ihaillessasi?
Virkamies toimii jos saa käskyn ja tällöin vastuu on siellä käskyttävällä taholla ei virkamiehellä.
Sen sijaan puuhastellaan koulujen sulkemisten yms. parissa ja joilla aiheutetaan isompia haittoja ja hyödyt ovat minimaalisia.
Jos veneestä puuttuu tappi pohjasta ei ratkaisu ole hankkia isompaa äskäriä, jotta vettä saadaan enemmän pois vaan pitää löytää se tappi ettei vettä tule lisää.
Nyt hallitus nimenomaan hankkii isomman äyskärin mutta ei halua etsiä tappia.
Näiden päätösten jälkeen on ihan turha valittaa, että ihmiset eivät enää noudata suosituksia kun niillä ei ole enää yhtään oikeaa perustetta.
Ensi viikolla hiihtoloman viettoon ja after-skille.
Ongelman juusto on se, että pakkotetaukset ovat vastoin perusoikeuksia. Ei siis voida säätää nyt lakia, joka pakottaisi ketään testiin suostumaan. Tätä yritettiin kiertää käyttämällä vanhaa Tartuntatautilakia, ja tekemällä siihen muutosehdotuksia. Laki on päin helvettiä alunperin kirjoitettu, eikä paikko sitä muuksi muuttanut. Tiedossa olevia ongelmia oli koitettu välttää väljiksi jätetyillä määritelmillä, mihin perustuslakivaliokunta sitten puuttui tuomiten ne huonosti kirjoitetuksi. Mutta se juusto on tuossa, minkä perustuslakivaliokuntakin on julkituonut:
"Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelylle on esitetty hyväksyttäviä perusteita ja valiokunta pitää sinänsä mahdollisena säätää Suomeen saapuvia henkilöitä koskevista vaatimuksista, joilla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä Suomeen ulkomailta tulevien henkilöiden mukana. Tällaisen sääntelyn on kuitenkin täytettävä perusoikeuksien yleiset ja mahdolliset perusoikeuskohtaiset erityiset rajoitusedellytykset sekä muutoinkin oltava perustuslain mukaista."
Eli ongelma on siinä, ettei muutosehdotukset olleet perustuslain mukaisia. Ja tätä ongelmaa oli kierretty valmisteluvaiheessa kirjoittamalla laki muotoon, joka ei perustuslakivaliokunnalle kelvannut. Ja tämän Perustuslakivaliokunta tuomitsi huonoksi valmisteluksi. Mutta perusongelma on edelleen sama, Tartuntatautilailla ei voida mennä perusoikeuksien yli.
Toki, mutta kyllä se on oleellisesti pienempi paha kuin nämä mainitsemani muut ryppäät.Sujuvasti unohdit ne viime viikkojen kymmenet laajemmat tartuntaryppäät, mihin kaikkiin liittyy ravintolakokoontuminen aivan oleellisesti.
Meneekö siis lounaspaikatkin (ns. työpaikkaravintolat) kiinni? Viime keväänähän ne sentää sai olla koko ajan auki.Eli Kotkassa baarit ja lounaspaikat kiinni, koska tänäänkin 2 tartuntaa. Mutta toki kulman takana voi olla supertartuttaja!
Siis nykyisessä tartuntatautilaissakin on jo kohta, jossa mahdollisestaan pakollisen terveystarkastuksen tekeminen, jos se on yleisvaarallisen taudin leviämisen estämiseksi välttämätöntä . Monien oikeusasiantuntijoiden mukaan lakimuutosta pakollisten testien määräämiseen ei edes nykyisellä lainsäädännöllä tarvittaisi. Tuskinpa lain täsmentämisessäkään perustuslakiongelmaan törmättäisiin, jos valmistelu vain tehtäisiin riittävän huolella ja lakiteksti saataisiin sitä kautta perustuslaillisesti hyväksyttävissä olevaan muotoon.
Joo näin oli. Sitä yritin selittää huonolla menestyksellä :)Viimeisin laskemani ei edes ollut rajojen sulkua edellyttävä, vaan sitä, että tulijat jäävät pakkokaranteeniin, eivätkä levitä tautia täällä eteenpäin
Eikös nekin olleet kiinni, siis siten että sai ainoastaan mukaan? Ainakin itse muistelen hakeneeni drive-ineistä ruokaa ja söin jossain parkkipaikalla..Meneekö siis lounaspaikatkin kiinni? Viime keväänähän ne sentää sai olla koko ajan auki.
Joo korjasinkin tuonne, että ns. työpaikkaravintolat. Se meillä on ainakin ollut koko korona-ajan auki ihan normaalisti ja sinne pääsee myös ulkopuoliset syömään. Jossain kohtaa sitä ulkopuolisten tulemista kyllä taidettiin rajoittaa.Eikös nekin olleet kiinni, siis siten että sai ainoastaan mukaan? Ainakin itse muistelen hakeneeni drive-ineistä ruokaa ja söin jossain parkkipaikalla..
Sivusta sen verran keskusteluunne, että hallitus ei voi antaa laitonta käskyä AVI:lle tai virkamiehille. Ottamatta kantaa onko hyvä että oikeus antaa käsky puuttuu tai miksi se puuttuu, pointti on siinä, että tämä mahdollisuus puuttuu hallitukselta. Sen takia esimerkiksi pääministerin ilmoitus tv-uutisissa "käsken AVI:n järjestöään massatestit rajalle" ei ole sitova.
Yksittäisiä matkustajia voi testata määrätyillä perusteilla, mutta massatestaukseen ei taida vielä olla mahdollista. Tämä puoli on tulossa käsittelyyn. Laittomia testejä ei kannata järjestää jo yksin mahdollisen korvausvaateiden takia.
Ei käy hallitusta kateeksi. Nyt kun yritetään toimia ennakoivasti ennen kuin tilanne äityy yhtä pahaksi kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Kysellään että miksi näitä rajoituksia, kun tilanne ei ole vielä niin paha. Sitten jos odoteltaisiin, että tilanne äityy yhtä pahaksi taas tullaan syyttämään, että miksi ei toimittu ajoissa ja ennakkoon. Teit miten päin tahansa, aina väärin.
Tuosta yksittäisten matkustajien pakollisen testauksen laittomuudesta ovat oikeusasiantuntijatkin erimielisiä. Kysehän asiassa on ymmärtääkseni asiaan liittyvien eri lakipykälien tulkinnoista. Vaikea ottaa asiaan enää sen syvällisemmin kantaa, mutta luulisi, että tämän asian ratkaisemiseksi olisi vuoden aikana jokin ratkaisu pystytty löytämään, jos asialle oltaisiin oikeasti haluttu tehdä jotain.
Joudutaankohan nyt nuo Vapaavuoren kesken pahenevan koronakriisin auki haluamat harrastustilat sulkemaan uudelleen. Käsittääksen sulku koskee niitä.
Aika moni meistä nillittäjistäkin on sen ennakoivan toiminnan kannalla. Kysymys kuitenkin kuuluu, että tehdäänkö nyt oikeita toimia sen ennakoinnin kannalta? Baarien sulkemisen ymmärrän hyvin, etenkin pk-seudulla. Mutta että ruokaravintolat, yläkoulut ja ryhmäliikunta kiinni? Samalla kun rajat vuotavat edelleen kuin seula, kun mitään negatiivista tulosta ei tohdita maahan pyrkiville vaatia. Samalla kun rokotteita jaetaan jonnekin perämetsien vanhuksille, koska ”riskiryhmä”, mutta ei riittävästi sinne, missä homma on leviämässä käsiin. Samalla kun niitä rokotteita hillotaan jossain varastoissa ihan varmuuden vuoksi, kun niitä ei saada luvatussa määrin toimitettua maahan, koska enemmänhän niistä on pakastimessa hyötyä kuin ihmisten kehoissa.Ei käy hallitusta kateeksi. Nyt kun yritetään toimia ennakoivasti ennen kuin tilanne äityy yhtä pahaksi kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Kysellään että miksi näitä rajoituksia, kun tilanne ei ole vielä niin paha. Sitten jos odoteltaisiin, että tilanne äityy yhtä pahaksi taas tullaan syyttämään, että miksi ei toimittu ajoissa ja ennakkoon. Teit miten päin tahansa, aina väärin.
Itse olen kyllä ennakoivan toiminnan kannalla.
En tiedä onko tästä neuvosta kenelläkään hyötyä, mutta itse pyrin nykyään ajattelemaan pitkäjänteisesti. Ajatus siitä että mennään nyt kolmen viikon sulkuun voi tuntua pahalta. Mutta jos ihmiset ajattelee kuinka lyhyt aika se oikeasti on ihmisen elämässä niin siitä on hyvä laittaa asiat mittasuhteisiin. Kun miettii viime kevättä, niin jälkikäteen ajateltuna niin aika meni todella nopeasti. Ja sen jälkeen pystyttiin elämään suhteellisen normaalia elämää. Tilanne oli silloin pahempi, joten en kyllä mitenkään voi uskoa ettei viime kevään tapainen ihme olisi nyt toteutettavissa.
Itse meinaan tukea yrittäjiä entiseen tapaan, pysyn kotosalla ja yritän rentoutua. Tämä neuvo kuulostaa hyvin typerältä, mutta kyllä se on ihan toimiva suurimmalle osalle.
Siis nykyisessä tartuntatautilaissakin on jo kohta, jossa mahdollisestaan pakollisen terveystarkastuksen tekeminen, jos se on yleisvaarallisen taudin leviämisen estämiseksi välttämätöntä . Monien oikeusasiantuntijoiden mukaan lakimuutosta pakollisten testien määräämiseen ei edes nykyisellä lainsäädännöllä tarvittaisi. Tuskinpa lain täsmentämisessäkään perustuslakiongelmaan törmättäisiin, jos valmistelu vain tehtäisiin riittävän huolella ja lakiteksti saataisiin sitä kautta perustuslaillisesti hyväksyttävissä olevaan muotoon.
Ei liikkumista ole rajoitettu eikä varmaan koskaan rajoitetakaan. Ruokapaikat ja pubit kiinni. Muuten tuskin vaikuttaa hiihtolomaasi uudet rajoitukset millään tavalla.Taitaa jäädä 8.3 alkava hiihtoloma välistä. Tarkoitus oli mennä 8-11 päivä Leville. Onkohan tullut virallista tietoa ettei saisi mennä, ainakaan itse en vielä huomannut?