Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 994 069
  • 81 131

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Paljon äkäisemmäksi ketju on muuttunut ja sen tietyllä tapaa ymmärtää kun samoista asioista on "väännetty" vuosi. Sanoisin kuitenkin tämän ketjun antia edelleen suht asialliseksi jos verrataan muihin foorumeihin tai vaikkapa somessa pyörivään keskusteluun.

Täältä saa edelleen päivittäin hyvää ja uskottavaa infoa.

Joo, oon välttänyt iltalehtien keskustelupalstat tms, koska sen tietää jo valmiiksi minkälaista keskustelua sieltä löytyy.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta miten niitten rajojen kanssa? Jotta sululla päästäisiin tavoitteeseen, niin sisämaan sulkeminen ei riitä pelkästään. Esim. Satakunnan huonontunut tilanne johtuu lähes yksinomaan Rauman telakasta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minusta esimerkiksi @Sistis on selittänyt hyvin mitä tapahtuisi mikäli rajat saataisiin kiinni. Hänen laskuista pystyy hyvin päättelemään että pelkästään rajoja tilkitsemällä, muutos parempaan voisi tapahtua yllättävän nopeasti. Nyt ei laiteta kuitenkaan rajoja säppiin, mutta rajoitetaan voimakkaasti näitä muita asioita. Ilman mitään laskutoimitusta uskallan väittää että nyt nähdään käänne parempaan entistä nopeammin. Siihen kun lisätään että tilanne maailmalla on nopeasti menossa parempaan suuntaan, Ruotsista ei tule juurikaan ketään. Venäjän tilanne paranee. Jäljelle jää ainoastaan Viro, joka todennäköisesti lähtee rajoittamaan myös. Lopputuloksena voi siis olla että tilanne tässä ympärillä on selvästi parempi, ja siihen lisää että oma tilanne on parempi niin kokonaisuutena ollaan todnäk hyvissä asemissa.

Eihän tämä taistelu lopu tähän, mutta näin fiilis pohjalta sanoisin että kyllä me nyt mennään kohti maaliviivaa. Vähän pitäisi jaksaa kuitenkin. Tsemppiä kaikille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taitaa jäädä 8.3 alkava hiihtoloma välistä. Tarkoitus oli mennä 8-11 päivä Leville. Onkohan tullut virallista tietoa ettei saisi mennä, ainakaan itse en vielä huomannut?

Ei ole eikä tule. Tämän päivän päätökset eivät vaikuta hiihtolomasi viettoon yhtään mitenkään, ellet aio viettää sitä baarissa.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tänne on tullut sen verran monta sivua tämän aamupäivän aikana, etten lähde selailemaan taaksepäin. Onko täällä spekuloitu jo sitä mahdollisuutta, että koko maan tartuntaluvuissa ollaan voimakkaassa laskusuhdanteessa 8.3.2021? Oliko sulun peruuttamiselle asetettu tässä vaiheessa jotakin ehtoja? Mietin vain, että nyt yleisen "säikähdyksen" tuoma vaikutus saattaa näkyä jo voimakkaasti tuolloin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Eikö tuosta blogikirjoituksestakin käy nimeonomaan ilmi, että hallituksen lakiesitys oli valmisteltu ja kirjoitettu huonosti, ettei sitä voitu edes ryhtyä käsittelemään. Ei siis ole kyse siitä, etteikö rajoille voitaisi lakiteitse säätää nykyiselläkin perustuslailla kovempia rajoituksia pandemian ajaksi. Lait pitää vain pystyä valmistelemaan ja kirjoittamaan tiettyjen edellytysten mukaan. Tähän hallitus ei tuossa lakiesityksessään ole pystynyt.

Ongelman juusto on se, että pakkotetaukset ovat vastoin perusoikeuksia. Ei siis voida säätää nyt lakia, joka pakottaisi ketään testiin suostumaan. Tätä yritettiin kiertää käyttämällä vanhaa Tartuntatautilakia, ja tekemällä siihen muutosehdotuksia. Laki on päin helvettiä alunperin kirjoitettu, eikä paikko sitä muuksi muuttanut. Tiedossa olevia ongelmia oli koitettu välttää väljiksi jätetyillä määritelmillä, mihin perustuslakivaliokunta sitten puuttui tuomiten ne huonosti kirjoitetuksi. Mutta se juusto on tuossa, minkä perustuslakivaliokuntakin on julkituonut:

"Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelylle on esitetty hyväksyttäviä perusteita ja valiokunta pitää sinänsä mahdollisena säätää Suomeen saapuvia henkilöitä koskevista vaatimuksista, joilla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä Suomeen ulkomailta tulevien henkilöiden mukana. Tällaisen sääntelyn on kuitenkin täytettävä perusoikeuksien yleiset ja mahdolliset perusoikeuskohtaiset erityiset rajoitusedellytykset sekä muutoinkin oltava perustuslain mukaista."

Eli ongelma on siinä, ettei muutosehdotukset olleet perustuslain mukaisia. Ja tätä ongelmaa oli kierretty valmisteluvaiheessa kirjoittamalla laki muotoon, joka ei perustuslakivaliokunnalle kelvannut. Ja tämän Perustuslakivaliokunta tuomitsi huonoksi valmisteluksi. Mutta perusongelma on edelleen sama, Tartuntatautilailla ei voida mennä perusoikeuksien yli.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Minkä helvetin käskyn? Kerro mulle, mikä lainkäytön väline on käsky? Missä se on määritetty?
STM on useaan otteeseen ohjeistanut, kuten laki määrittää, ohjeistanut AVI:a toimimaan, mutta kun AVI:t ei toimi. Ministeriöillä ei ole mitään laillista keinoa pakottaa AVI:a toimimaan haluamallaan tavalla. Hallituksella ei ole määräysvaltaa AVI:n toimintaan. Jos asia oikeasti olisi noin helppo ratkaista, kuin sinä annat jankuttamisella ymmärtää, niin asia olisi ratkaistu aikoja sitten.

Jos esimies tässä tapauksessa ministeriö haluaa alaisen tässä tapauksessa tekevän jotain niin silloin annetaan käsky/määräys kun kyseessä on tehtävä, jossa toimitaan virkavastuulla.
Ministeriö on AVI:n pomo ja kun pomo käskee niin alaiset toimivat hallitus ei ole antanut käskyä vaan ohjeistanut yms. se käsky vaaditaan, jotta virkamies ei ole itse vastuussa tekonsa mahdollisista seurauksista.

Tätä hallitus yrittää vierittää syyt yksittäisten virkamiesten niskaan kun eivät itse uskalla toimia, tätä et ilmeisesti ymmärrä allituksen toimia ihaillessasi?
Virkamies toimii jos saa käskyn ja tällöin vastuu on siellä käskyttävällä taholla ei virkamiehellä.


Sen sijaan puuhastellaan koulujen sulkemisten yms. parissa ja joilla aiheutetaan isompia haittoja ja hyödyt ovat minimaalisia.
Jos veneestä puuttuu tappi pohjasta ei ratkaisu ole hankkia isompaa äskäriä, jotta vettä saadaan enemmän pois vaan pitää löytää se tappi ettei vettä tule lisää.
Nyt hallitus nimenomaan hankkii isomman äyskärin mutta ei halua etsiä tappia.

Näiden päätösten jälkeen on ihan turha valittaa, että ihmiset eivät enää noudata suosituksia kun niillä ei ole enää yhtään oikeaa perustetta.
Ensi viikolla hiihtoloman viettoon ja after-skille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta esimerkiksi @Sistis on selittänyt hyvin mitä tapahtuisi mikäli rajat saataisiin kiinni. Hänen laskuista pystyy hyvin päättelemään että pelkästään rajoja tilkitsemällä, muutos parempaan voisi tapahtua yllättävän nopeasti.

Viimeisin laskemani ei edes ollut rajojen sulkua edellyttävä, vaan sitä, että tulijat jäävät pakkokaranteeniin, eivätkä levitä tautia täällä eteenpäin.

Kevyempää siis, kuin rajojen sulku.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos esimies tässä tapauksessa ministeriö haluaa alaisen tässä tapauksessa tekevän jotain niin silloin annetaan käsky/määräys kun kyseessä on tehtävä, jossa toimitaan virkavastuulla.
Ministeriö on AVI:n pomo ja kun pomo käskee niin alaiset toimivat hallitus ei ole antanut käskyä vaan ohjeistanut yms. se käsky vaaditaan, jotta virkamies ei ole itse vastuussa tekonsa mahdollisista seurauksista.

Tätä hallitus yrittää vierittää syyt yksittäisten virkamiesten niskaan kun eivät itse uskalla toimia, tätä et ilmeisesti ymmärrä allituksen toimia ihaillessasi?
Virkamies toimii jos saa käskyn ja tällöin vastuu on siellä käskyttävällä taholla ei virkamiehellä.


Sen sijaan puuhastellaan koulujen sulkemisten yms. parissa ja joilla aiheutetaan isompia haittoja ja hyödyt ovat minimaalisia.
Jos veneestä puuttuu tappi pohjasta ei ratkaisu ole hankkia isompaa äskäriä, jotta vettä saadaan enemmän pois vaan pitää löytää se tappi ettei vettä tule lisää.
Nyt hallitus nimenomaan hankkii isomman äyskärin mutta ei halua etsiä tappia.

Näiden päätösten jälkeen on ihan turha valittaa, että ihmiset eivät enää noudata suosituksia kun niillä ei ole enää yhtään oikeaa perustetta.
Ensi viikolla hiihtoloman viettoon ja after-skille.

Vaikka kuinka jankutat tuota käskyttämistä, niin se ei muutu miksikään, ettei hallituksella ole mitään käskyvaltaa AVI:n nähden:

10 § (23.1.2015/30)
Toimialaohjaus


"Aluehallintovirastojen toimintaa ohjaavat omilla toimialoillaan oikeusministeriö, sisäministeriö, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö sekä se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on erikseen säädetty tai määrätty (toimialaohjaus). Valtiovarainministeriö huolehtii viraston yhteisiä toimintoja ja muita viraston yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisia toimenpiteitä koskevasta toimialaohjauksesta.


Aluehallintovirastojen toimialaohjauksen menettelytavoista voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella."

Jos olet aivan varma siitä että tuolainen käskyttäminen on lainvoimainen toimintatapa, niin esitä mulle se lakipykälä, joka sen mahdollistaa. Sun jankuttaminen ei sitä tee.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ongelman juusto on se, että pakkotetaukset ovat vastoin perusoikeuksia. Ei siis voida säätää nyt lakia, joka pakottaisi ketään testiin suostumaan. Tätä yritettiin kiertää käyttämällä vanhaa Tartuntatautilakia, ja tekemällä siihen muutosehdotuksia. Laki on päin helvettiä alunperin kirjoitettu, eikä paikko sitä muuksi muuttanut. Tiedossa olevia ongelmia oli koitettu välttää väljiksi jätetyillä määritelmillä, mihin perustuslakivaliokunta sitten puuttui tuomiten ne huonosti kirjoitetuksi. Mutta se juusto on tuossa, minkä perustuslakivaliokuntakin on julkituonut:

"Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelylle on esitetty hyväksyttäviä perusteita ja valiokunta pitää sinänsä mahdollisena säätää Suomeen saapuvia henkilöitä koskevista vaatimuksista, joilla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä Suomeen ulkomailta tulevien henkilöiden mukana. Tällaisen sääntelyn on kuitenkin täytettävä perusoikeuksien yleiset ja mahdolliset perusoikeuskohtaiset erityiset rajoitusedellytykset sekä muutoinkin oltava perustuslain mukaista."

Eli ongelma on siinä, ettei muutosehdotukset olleet perustuslain mukaisia. Ja tätä ongelmaa oli kierretty valmisteluvaiheessa kirjoittamalla laki muotoon, joka ei perustuslakivaliokunnalle kelvannut. Ja tämän Perustuslakivaliokunta tuomitsi huonoksi valmisteluksi. Mutta perusongelma on edelleen sama, Tartuntatautilailla ei voida mennä perusoikeuksien yli.

Siis nykyisessä tartuntatautilaissakin on jo kohta, jossa mahdollisestaan pakollisen terveystarkastuksen tekeminen, jos se on yleisvaarallisen taudin leviämisen estämiseksi välttämätöntä . Monien oikeusasiantuntijoiden mukaan lakimuutosta pakollisten testien määräämiseen ei edes nykyisellä lainsäädännöllä tarvittaisi. Tuskinpa lain täsmentämisessäkään perustuslakiongelmaan törmättäisiin, jos valmistelu vain tehtäisiin riittävän huolella ja lakiteksti saataisiin sitä kautta perustuslaillisesti hyväksyttävissä olevaan muotoon.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sujuvasti unohdit ne viime viikkojen kymmenet laajemmat tartuntaryppäät, mihin kaikkiin liittyy ravintolakokoontuminen aivan oleellisesti.
Toki, mutta kyllä se on oleellisesti pienempi paha kuin nämä mainitsemani muut ryppäät.
Eli Kotkassa baarit ja lounaspaikat kiinni, koska tänäänkin 2 tartuntaa. Mutta toki kulman takana voi olla supertartuttaja!
Meneekö siis lounaspaikatkin (ns. työpaikkaravintolat) kiinni? Viime keväänähän ne sentää sai olla koko ajan auki.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis nykyisessä tartuntatautilaissakin on jo kohta, jossa mahdollisestaan pakollisen terveystarkastuksen tekeminen, jos se on yleisvaarallisen taudin leviämisen estämiseksi välttämätöntä . Monien oikeusasiantuntijoiden mukaan lakimuutosta pakollisten testien määräämiseen ei edes nykyisellä lainsäädännöllä tarvittaisi. Tuskinpa lain täsmentämisessäkään perustuslakiongelmaan törmättäisiin, jos valmistelu vain tehtäisiin riittävän huolella ja lakiteksti saataisiin sitä kautta perustuslaillisesti hyväksyttävissä olevaan muotoon.

Sivusta sen verran keskusteluunne, että hallitus ei voi antaa laitonta käskyä AVI:lle tai virkamiehille. Ottamatta kantaa onko hyvä että oikeus antaa käsky puuttuu tai miksi se puuttuu, pointti on siinä, että tämä mahdollisuus puuttuu hallitukselta. Sen takia esimerkiksi pääministerin ilmoitus tv-uutisissa "käsken AVI:n järjestämään massatestit rajalle" ei ole sitova.

Yksittäisiä matkustajia voi testata määrätyillä perusteilla, mutta massatestaukseen ei taida vielä olla mahdollista. Tällöin jokaisen esim 200 matkutajan testaukseen tulee olla yksillölinen peruste. Se ei oikein toimi, kun väkeä lappaa yli rajan tuhansia päivässä. Tämä puoli on tulossa käsittelyyn. Laittomia testejä ei kannata järjestää jo yksin mahdollisen korvausvaateiden takia.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Viimeisin laskemani ei edes ollut rajojen sulkua edellyttävä, vaan sitä, että tulijat jäävät pakkokaranteeniin, eivätkä levitä tautia täällä eteenpäin
Joo näin oli. Sitä yritin selittää huonolla menestyksellä :)

En tiedä onko tästä neuvosta kenelläkään hyötyä, mutta itse pyrin nykyään ajattelemaan pitkäjänteisesti. Ajatus siitä että mennään nyt kolmen viikon sulkuun voi tuntua pahalta. Mutta jos ihmiset ajattelee kuinka lyhyt aika se oikeasti on ihmisen elämässä niin siitä on hyvä laittaa asiat mittasuhteisiin. Kun miettii viime kevättä, niin jälkikäteen ajateltuna niin aika meni todella nopeasti. Ja sen jälkeen pystyttiin elämään suhteellisen normaalia elämää. Tilanne oli silloin pahempi, joten en kyllä mitenkään voi uskoa ettei viime kevään tapainen ihme olisi nyt toteutettavissa.

Itse meinaan tukea yrittäjiä entiseen tapaan, pysyn kotosalla ja yritän rentoutua. Tämä neuvo kuulostaa hyvin typerältä, mutta kyllä se on ihan toimiva suurimmalle osalle.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös nekin olleet kiinni, siis siten että sai ainoastaan mukaan? Ainakin itse muistelen hakeneeni drive-ineistä ruokaa ja söin jossain parkkipaikalla..
Joo korjasinkin tuonne, että ns. työpaikkaravintolat. Se meillä on ainakin ollut koko korona-ajan auki ihan normaalisti ja sinne pääsee myös ulkopuoliset syömään. Jossain kohtaa sitä ulkopuolisten tulemista kyllä taidettiin rajoittaa.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sivusta sen verran keskusteluunne, että hallitus ei voi antaa laitonta käskyä AVI:lle tai virkamiehille. Ottamatta kantaa onko hyvä että oikeus antaa käsky puuttuu tai miksi se puuttuu, pointti on siinä, että tämä mahdollisuus puuttuu hallitukselta. Sen takia esimerkiksi pääministerin ilmoitus tv-uutisissa "käsken AVI:n järjestöään massatestit rajalle" ei ole sitova.

Yksittäisiä matkustajia voi testata määrätyillä perusteilla, mutta massatestaukseen ei taida vielä olla mahdollista. Tämä puoli on tulossa käsittelyyn. Laittomia testejä ei kannata järjestää jo yksin mahdollisen korvausvaateiden takia.

Tuosta yksittäisten matkustajien pakollisen testauksen laittomuudesta ovat oikeusasiantuntijatkin erimielisiä. Kysehän asiassa on ymmärtääkseni asiaan liittyvien eri lakipykälien tulkinnoista. Vaikea ottaa asiaan enää sen syvällisemmin kantaa, mutta luulisi, että tämän asian ratkaisemiseksi olisi vuoden aikana jokin ratkaisu pystytty löytämään, jos asialle oltaisiin oikeasti haluttu tehdä jotain.

EDIT: Tai korjataan, että piti tuohon kirjoittaa, että yleisestä matkustajien pakollisen testauksen laittomuudesta ovat oikeusasiantuntijatkin erimielisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ei käy hallitusta kateeksi. Nyt kun yritetään toimia ennakoivasti ennen kuin tilanne äityy yhtä pahaksi kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Kysellään että miksi näitä rajoituksia, kun tilanne ei ole vielä niin paha. Sitten jos odoteltaisiin, että tilanne äityy yhtä pahaksi taas tullaan syyttämään, että miksi ei toimittu ajoissa ja ennakkoon. Teit miten päin tahansa, aina väärin.

No ehkä tämä on saman toistoa, mutta miten nyt tilanne on äitymässä pahaksi kahden viikon päästä? Joo, THL:n laskelmissa. Toki heillä on myös laskelmia jossa tämä kääntyy paljon paremmaksi. Se on hallitus joka sitten tekee päätöksen minkä mukaan mennään. Miten koet että tämä nyt pahenee? Mitä viitteitä siitä on? Se että on ollu pari korkeampaa päivää jotka johtuu ryppäistä ei sellaiseksi riitä. Eikä todellakaan vertailu jonnekkin Eurooppaan.

Ja täällä on myös tuotu esiin se että mitä nykyiset toimenpiteet kahden viikon päästä auttaa? Niin kyllä, on se silloin väärin jos toimenpiteet kohdistuu sellaisiin kohtiin joilla ei ole vaikutusta nykyisessä tilanteessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuosta yksittäisten matkustajien pakollisen testauksen laittomuudesta ovat oikeusasiantuntijatkin erimielisiä. Kysehän asiassa on ymmärtääkseni asiaan liittyvien eri lakipykälien tulkinnoista. Vaikea ottaa asiaan enää sen syvällisemmin kantaa, mutta luulisi, että tämän asian ratkaisemiseksi olisi vuoden aikana jokin ratkaisu pystytty löytämään, jos asialle oltaisiin oikeasti haluttu tehdä jotain.

Totta ja kuten usein, oikeusasiantuntijoidenkin kannat hajoavat. Tällöin hallituksella on ongelmia, joka nähtiin edellisen kerran Sipilän hallituksen sote-asiassa. Myös oppositiolla on samanlaiset ongelmat. Kanta muuttuu tilanteen mukaan - ja mielellään hallituksen kannasta poiketen.

Hallitus olisi voinut toimia fiksummin ja päättävämmin lakien ja vastaavien uudistamisessa. Ne olivat osin huonosti valmistelluita (eivät siksi edenneet) tai niissä oli noudatettu alan työnantaja- ja työntekijäliiton ohjeistusta, joka on jo lähtökohdaltaan korruptoitunut tapa valmistella merkittäviä uudistuksia.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Joudutaankohan nyt nuo Vapaavuoren kesken pahenevan koronakriisin auki haluamat harrastustilat sulkemaan uudelleen. Käsittääksen sulku koskee niitä.

Näin pitäisi mennä, samoin toisenasteen opiskelijoiden paluu lähiopiskeluun perutaan? Kertoo sopivasti kaikesta sekavuudesta. En voinut käsittää näitä Uudenmaan koronanyrkin lievennyspäätöksiä muutenkaan, kun tilanne alkaa olla oikeasti huolestuttava kyseisellä alueella. Sen kuuluisan paskan lävähtäminen tuulettimeen on hyvin lähellä, joten ilolla otan vastaan etupainotteiset ja valtiojohtoiset kovatkin hetkelliset rajoitukset.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

444

Jäsen
Ei käy hallitusta kateeksi. Nyt kun yritetään toimia ennakoivasti ennen kuin tilanne äityy yhtä pahaksi kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Kysellään että miksi näitä rajoituksia, kun tilanne ei ole vielä niin paha. Sitten jos odoteltaisiin, että tilanne äityy yhtä pahaksi taas tullaan syyttämään, että miksi ei toimittu ajoissa ja ennakkoon. Teit miten päin tahansa, aina väärin.

Itse olen kyllä ennakoivan toiminnan kannalla.
Aika moni meistä nillittäjistäkin on sen ennakoivan toiminnan kannalla. Kysymys kuitenkin kuuluu, että tehdäänkö nyt oikeita toimia sen ennakoinnin kannalta? Baarien sulkemisen ymmärrän hyvin, etenkin pk-seudulla. Mutta että ruokaravintolat, yläkoulut ja ryhmäliikunta kiinni? Samalla kun rajat vuotavat edelleen kuin seula, kun mitään negatiivista tulosta ei tohdita maahan pyrkiville vaatia. Samalla kun rokotteita jaetaan jonnekin perämetsien vanhuksille, koska ”riskiryhmä”, mutta ei riittävästi sinne, missä homma on leviämässä käsiin. Samalla kun niitä rokotteita hillotaan jossain varastoissa ihan varmuuden vuoksi, kun niitä ei saada luvatussa määrin toimitettua maahan, koska enemmänhän niistä on pakastimessa hyötyä kuin ihmisten kehoissa.

Esim. täällä Lohjalla on jälleen todettu peräti kaksi uutta tartuntaa. Joten ravintolat kiinni, koska Uusimaa ja HUS. Siis kolmanneksi vähiten koko Uudellamaalla Raaseporin ja Hangon jälkeen väkilukuun suhteutettuna. Kaupungin keskusta on surullista katsottavaa, kun liiketila toisensa jälkeen ”vapautuu vuokralle” liiketoimintojen lopettaessa. Mutta kiristetään rajoituksia ja jaksetaan vielä hetki. Ihan vain varmuuden vuoksi. Mutta ei ainakaan kohdisteta sitä ennakointia sinne, missä sitä eniten kaivataan eikä ainakaan tarkemmin alueittain, koska maakuntarajat ja sairaanhoitopiirit.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä onko tästä neuvosta kenelläkään hyötyä, mutta itse pyrin nykyään ajattelemaan pitkäjänteisesti. Ajatus siitä että mennään nyt kolmen viikon sulkuun voi tuntua pahalta. Mutta jos ihmiset ajattelee kuinka lyhyt aika se oikeasti on ihmisen elämässä niin siitä on hyvä laittaa asiat mittasuhteisiin. Kun miettii viime kevättä, niin jälkikäteen ajateltuna niin aika meni todella nopeasti. Ja sen jälkeen pystyttiin elämään suhteellisen normaalia elämää. Tilanne oli silloin pahempi, joten en kyllä mitenkään voi uskoa ettei viime kevään tapainen ihme olisi nyt toteutettavissa.

Itse meinaan tukea yrittäjiä entiseen tapaan, pysyn kotosalla ja yritän rentoutua. Tämä neuvo kuulostaa hyvin typerältä, mutta kyllä se on ihan toimiva suurimmalle osalle.

Itse yritän ajatella tätä vähän kuin investointina. Jos sulku toimii, ja millään laiminlyönneillä ei aiheuteta suuria ryppäitä, tartuntatilanne helpottaa jo tuossa ajassa. Ja jos se helpottaa riittävästi, niin seurauksena on huomattavasti parempi tilanne ja mahdollisuus rajoitusten purkamiseen.

Neuvosi on ihan hyvä, mutta pahoin pelkään, että tulet vielä saamaan aika kärkästä palautetta niiltä, jotka ovat jo täysin väsyneet ja turhautuneet tähän tilanteeseen. Ymmärrän kyllä heitäkin siinä mielessä, että kyllä tämä aika voi joillekin olla hyvin raskasta. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös