Joku on esittänyt hypoteettinen skenaarion, että meillä pääsee valtaan joskus joku enemmän diktatuuriin päin kallellaan oleva taho, ja ottaa nämä lait käyttöön omaa valtaa pönkittääkseen. Sanoisin, että jos tällainen tilanne tulisi eteen, niin kyllä tämä taho keksii keinot säätää lait haluamikseen, oli noita poikkeusaikojen tiukennuksia lakikirjassa tai ei...
Jos meillä on joskus vallassa joku diktaattori, häntä tuskin kiinnostaa hevon helvettiä mikään lainsäädäntö. Kuten kirjoitit, hän säätää lait haluamikseen tai sitten ei säädä, mutta tekee joka tapauksessa kuten haluaa. Ja silloin meillä on ihan vähän suurempia ongelmia kuin nämä nyt väännössä olevat "yksilönvapauden rajoitukset".
Suurin osa ihmisistä toimii edelleen hyvin vastuullisesti, noudattaa ohjeita ja käyttää maalaisjärkeä. Kaikki kiva ei ole edelleenkään kielletty, mutta osaan kohdistuu rajoitteita. Mä en katso, että baareissa heiluminen perseet olalla on mikään ihmisoikeuskysymys. En kuitenkaan ole ravintoloiden toimintojen rajoittamisen kannalla (pl. yökerhot ja mun mielestä valtion pitää tukea toimialaa), mutta jonkinlaisia sanktioita pitäisi keksiä kyllä ravintoloillekin, jotta niillä olisi aidosti motivaatiota huolehtia, että rajoituksia todella noudatetaan. Suurimmalle osalle mestoista tämäkään ei ole mikään ongelma, koska he jo niin toimivatkin ja lopuista pitää laskeneet asiakasmäärät huolen. Mutta sitten on taas niitäkin paikkoja, joilla ei ole huolta huomisesta. Itse olisin käyttänyt vaikka koulu-uudistukseen korvamerkityt rahat ravintoloiden pelastamiseen. Kun kerran velkaa otetaan, niin käytetään se sitten edes työpaikkojen säilymiseksi.
Mutta niin kauan, kun ihmisillä itsellään on suurin vastuu omasta toiminnastaan, näyttää siltä, että kyllä tännekin oikeasti tarvitaan valtiovaltaa rajoittamaan toimintoja. Vaikka tämä on ihan paskaa, hyväksyn rajoitukset, kunhan ne perustuvat faktaan, ovat alueellisesti perusteltuja, eivätkä sisällä turhaa politikointia. Joissain asioissa pitää katsoa suuremmassa kuvassa "hyöty vs. haitta", kuten vaikkapa lasten ja nuorten asioissa eikä kaikki toimintoja voi laittaa samalle viivalle. Mun mielestäni on myös aivan käsittämätöntä, että rakennusala saa puuhastella ihan rauhassa, kuten ennenkin ja samaan aikaan sieltä sitten sairastuneet ja altistuneet haistattavat pitkät paskat rajoituksille ja karanteeneille ja tauti kiertää. Kun aletaan pistää rakennusalan työnantajille painetta ja sanktioita, sekä käydään valvomassa toteutumista, kyllä se alkaa näkyä työntekijöissäkin. Usein hyvin piankin, kun tajutaan, ettei palkkaa makseta. Kannattaisi ainakin kokeilla. Enitenhän tässä kyrsii se, että verrattain pieni joukko ei vain välitä eikä niitä tunnuta saavan mitenkään kuriin.