Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 028 536
  • 81 135
Suosikkijoukkue
IFK
Millä sinun päähän saisi menemään, että kaikille ei ole mitenkään ok olla vuotta ilman sosiaalista kanssakäymistä, livenä? Miten sinut saisi ymmärtämään, että vaikka sinulle se bunkkerissa kyhnöttäminen pidemmän päälle on mielekästä puuhaa, se ei sitä todellakaan ole kaikille? Ihminen on pohjimmiltaan sosiaalinen olento ja muiden ihmisten läsnäolosta riippuvainen ihan jo oman mielenterveytensä takia, joten on äärimmäisen näköalatonta vain huudella, että miksi ette kaikki vain ole vuotta putkeen himassanne. Ihan piece of cake hommii hei! No se ei toimi, koska se on monelle liian paskaa elämää pidemmän päälle. Ei ihmistä ole luotu olemaan vuotta putkeen neljän seinän sisällä.

Sitten jos vielä annetaan lisää siimaa ja heitetään tämä sosiaalinen aspekti romukoppaan niin kai ymmärrät, että sen tartunnan voi myös saada ihan hyvin sieltä ruokakaupasta tai kävelylenkiltä, vaikka olisit noudattanut koronasuosituksia täydellisesti? Kukaan ei pysty mitenkään välttämään koronatartuntaa 100% varmuudella, ellei ole ollut vuotta putkeen kotonaan, poistumatta sieltä kertaakaan ulos.

Milläs sinun päähäsi saisi menemään, että käyn työssä, jossa päivittäin joudun olemaan aina uudessa työyhteisössä. Jos kyseessä ei olisi yritykset, joilla on erittäin tarkat koronaohjeistukset, joita työntekijät noudattavat säntillisesti, en tuota työtä tekisi. Teen työtä siksi, että minun on pakko itse ansaita elantoni, koska olen yhteiskunnan hyysimisen ulkopuolella. Kumppani pystyy omasta työstään tekemään n. 80% etänä. Pakolliset livetapaamiset mieluiten omalla toimistollaan, johon työantaja on hommannut nuo:
ssshh 4 — Evavaaradesign
Siviilissä teemme järkeviksi näkemämme toimet tartuntaa välttääksemme. Alkaen käsien pesusta, maskin käytöstä, yleisten kulkuvälineiden käytön välttämisestä, tauolla olevaan matkustamiseen, erittäin rajattuun ystäväpiirin livetapaamisiin, ja kyllä, ystävyyssuhteiden katkaisemisee asti. Henkilöihin, joiden käytöstä virukseen liittyen en voinut hyväksyä. Vaadinko tätä muilta? En. Vaadin vain sitä, että kukin pitäisi omasta terveydestään huolta. Keinot on vapaat.

Koronaan liittyvä fatalismi yhdistyy mun mielessäni paljaalla vetelevään porukkaan, jonka mielestä hivi on homojen tauti. Ja ehkäisy kuuluu naisille. Ruokot kelalle. Kännissä voi ajaa, jos ei ole ottanu kun pari. Fillarin voi viedä, kun se ei ollu lukossa.
Aina tuntuu löytyvän selitys sille, miksi voi toimia vastoin sitä, mikä on yleisesti fiksuksi todettu. Ja maksattaa lasku muilla.
Korona tartuntoja on presidenteistä metsien miehiin. Erittäin demokraattinen tauti, jolta ei suojaa raha sen paremmin kuin tyhmyyskään. Mutta altistuuko jotkut muita enemmän? Voiko siihen itse vaikuttaa? Kyllä voi, väitän.

Jos ihan oikeasti olet sitä mieltä, etten minä ymmärrä tartunnan saamisen mahdollisuuksia, niin silloin sinä et vaan ymmärrä.
 

A Siente

Jäsen
Hienoa nähdä kuinka ei enää tyydytä tuomitsemaan maskittomia ihmisiä. Nyt tuomitaan jo tartunnan saanneet. On tää hienoon suuntaan menossa.

Uutisissa oli juttua, että ulkonaliikkumiskiellon toteuttamisen vaikutuksia ollaan jos selvitetty. Mietin voidaanko esim. puolustusvoimien joukkoja laittaa valvomaan tuota? Tuossa vaiheessa on kuitenkin valmiuslakia pakko käyttää, eikä viranomaisten omat resurssit välttämättä riitä. Pitää tosin toivoa ettei näin pitkälle mennä, kun tilanne ei erityisen huonoltakaan näytä tilastojen valossa.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Tämähän ei pidä alkuunsakaan paikkaansa. Jos käyt yksin kävelylenkillä vs. neljän kaverisi kanssa muutaman tuopin pubissa, on tartuntariskin ero näissä toimissa varmaan miljardikertainen. Riski ei ole 0 käytännössä kenellekään, mutta toisten riski on ihan eri planeetalta.
Niin kyllä kyllä. Voit tottakai käydä vuoden verran yksin kävelylenkeillä maski naamalla ja siinä on sinun hupisi. Silloin riski sairastua koronaan on varmaankin yhtä pieni kuin himassa makoilulla, kuten sanoit. Onko tämä mielekästä elämää? Pointti on mulla isossa kuvassa tässä se, että se äärimmäisen pienillä riskeillä eläminen tartunnan suhteen on pidemmän päälle aika masentavaa elämää. Joillekin enemmän ja joillekin vähemmän. Ei pitäisi olla siis hirveän yllättävää, että erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset haluavat priorisoida eri tavalla terveyttä vs elämänlaatua. Jos veikata pitäisi, niin aikaisempi saapumiserä ja muut riskiryhmäläiset painottavat enemmän terveyttä, ja nuoremmat ja perusterveet elämänlaatuaan, kun puhutaan suhtautumisesta koronaan. En ala tässä nyt minkään etikaan oppien mukaan spekuloimaan, kumpi suhtautuminen on absoluuttisesti jalompi suhtautumistapa. Siitä olen kuitenkin täysin vakuuttunut, että kaikkia meitä ei saada elämään "all in" terveyden näkökulmasta ja erakoitumaan ystävistään.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Jos ihan oikeasti olet sitä mieltä, etten minä ymmärrä tartunnan saamisen mahdollisuuksia, niin silloin sinä et vaan ymmärrä.
Sovitaan sitten näin, kun selvästi et suostu hyväksymään sitä tosiasiaa, että sen viruksen voi myös saada noudattamalla koronaohjeistuksia. Tai sitä, että kovin monille ei ole vaihtoehto elää vuotta ilman ystäviään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nuo kommentit ovat vaan siitä ikäviä, että riskin vähentäminen on eri asia kuin riskin eliminointi. Jokainen voi yrittää minimoida riskejään, ja kannustan jopa siihen. Mutta esimerkiksi jouduin itse käymään eilen toimistolla, vaikka pääsääntöisesti etänä olenkin. En ole autoa viitsinyt hankkia, kun olen pärjännyt ilmankin jo parikymmentä vuotta, joten julkisilla piti kulkea. Tein riskien pienentämiseksi sellaiset toimenpiteet, että ajoitin menoni ruuhkavuorojen ulkopuolelle. Ja pidin molempiin suuntiin FFP2-luokan maskia. Enempää ei oikein voi tehdä. Jos tartunta tuli tuolla bussimatkalla, niin en pidä itseäni syyllisenä, vaan sitä vastuutonta mulkvistia, joka tuli Tampereella bussin kyytiin ja poistui Ideaparkin pysäkillä. Hän oli ainoa, joka ei käyttänyt maskia. Lisäksi hän puhui kovaan ääneen puhelimessaan koko matkan ja välillä nauroi äänekkäästi. Ja yski myös pariin otteeseen. Onneksi etäisyyttä häneen oli muutama metri, ja hänen aerosolipisaransa painuivat vielä toiseen suuntaan. Terveiset kuitenkin hänelle, jos sattuu palstaa lukemaan.

Ja ihan rehellisesti sanottuna pidän hyvin mitättömänä todennäköisyytenä, että hän olisi minut altistanut, ja vielä marginaalisempana sitä, että sieltä olisi tartunta tullut. Enemmän hän jäi mieleen siksi, että kovaan ääneen puhui puhelua, jossa me muut matkaajat saimme kuulla hänen työkuvioistaan, halusimme tai emme. Toki maskittomuus pisti silmään myös, vaikken asiaa olisi muuten varmaan havainnut, mutta tuon puhelun takia hän erottui joukosta.

Tuo nyt vähän kieli poskessa kirjoitettuna. Tartuntoja voi saada, vaikka itse olisikin varovainen. Siihen riittää se, että joku toinen ei ole. Minimointi on mahdollista, mutta eliminointi käytännössä ei.

Ihan mun arkea. Olen kiitollinen siitä, että saan tehdä työtä, ja mielelläni sitä teen. En edes kuvittele eliminoivani riskiä, mutta uskon vahvasti valintojeni vähentävän sitä omalta osaltani. Oma auto on nyt pääasiallisin kulkupeli, mutta joku ydinkeskustan reissu on mielekkäämpää tehdä julkisilla parkkiongelmien vuoksi. Koska voin itse vaikuttaa aikatauluihini, sovin tapaamiset ruuhka-aikojen väliin vain minimoidakseni kulkuvälineissä tapahtuvat kohtaamiset. Tervehdin jokaista vastaantulevaa maskia ilolla. Minulle ne eivät edusta hysteriää tai pakokauhua, vaan kohteliaisuutta ja toisen huomioon ottamista. Nuo vastaantulevat ihmiset eivät halua, että altistun heidän mahdollisesti kuljettamalleen virukselle. Minä kiitän heitä, ja pidän itse maskia suodakseni heille saman suojan.

Mä en usko, että ainakaan edesautan koronan leviämistä omilla toimillani. Jokainen terveenä tyynyyn painettu ilta on mun mielestäni voitto sille, että olen pitänyt itsestäni huolta. Aina omatunto ei ole ihan puhdas, jonkun kioskireissun tai vastaavan olisi hyvin voinut jättää väliinkin, mutta ne on mun inhimillisiä suklaapatukka heikkouksiani.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Sovitaan sitten näin, kun selvästi et suostu hyväksymään sitä tosiasiaa, että sen viruksen voi myös saada noudattamalla koronaohjeistuksia. Tai sitä, että kovin monille ei ole vaihtoehto elää vuotta ilman ystäviään.

Sun luetun ymmärtäminen on ihan helmee. Saisinkohan jostain sellasen kirjallisen viestinnän V.0.00000000001 opuksen ongelmaani helpottamaan....
 
F

Flonaldo

Niin kyllä kyllä. Voit tottakai käydä vuoden verran yksin kävelylenkeillä maski naamalla ja siinä on sinun hupisi. Silloin riski sairastua koronaan on varmaankin yhtä pieni kuin himassa makoilulla, kuten sanoit. Onko tämä mielekästä elämää?

Ei pitäisi olla siis hirveän yllättävää, että erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset haluavat priorisoida eri tavalla terveyttä vs elämänlaatua.
Se nyt tuntuu olevan hankala tajuta, että se on kaikkien mielestä paskaa. Ja paska jatkuu, koska osan mielestä ei ole riittävän mielekästä. Näillä asioilla on yhteys.

Ihmisillä on täysi vapaus (ihan ilman mitään vastuuta) priorisoida tekemisiään niin kauan kuin ne eivät vahingoita muita. Se että joku ei voi olla käymättä pubissa säännöllisesti - koska mitäs elämää se sellainen olisi - on heidän päätöksensä, mutta ei nyt kuvitella etteikö sillä olisi vaikutuksia meihin kaikkiin.

Eikä se taas tarkoita, että ainoat vaihtoehdot olisivat kyyhöttää pelkästään himassa tai elää juuri siinä rajalla, minkä säännöt ja lait sallivat. Sinne kävelylenkille voi mennä vaikka niiden samojen kavereiden kanssa kuin olisi pubissa istunut, ja pakata vaikka termoksellinen minttukaakaota mukaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tämmöinen pikakysymys pakkotestauksista:

Miksi- ja mitä eroa lainsäädännöllisesti on koronatestin väkisin ottamisella vs liikenteessä puhallusratsiat ja huumetestin otto?

Tai kai noista rattijuoppotesteistä voi kieltäytyä mutta eikös sitten viedä käsiraudoissa lähimpään terveyskeskukseen ja otetaan verikoe väkisin.

@DAF eikös sulla ollut lainvääntely hallussa?

Laki alkomerin käytöstä on luotu niin kauan sitten, ettei niitä edes mielletty perusoikeuksien piiriin kuuluvaksi.
Tsiigaas toi:

Alkuun kiitos, kirjoitustyylini tuntuu riepovan moniakin, niin hauska kuulla, että edes jollekulle kelpaa. :)
Laki rattijuopoista tehtiin aikana, jolloin ei ollut alkometrejä. Silloin epäilys alkoholin nauttimisesta todennettiin alkoholin hajuna hengityksestä. Sisu-pastillimiesten väittäessä kiven kovaa, että "Mittään en ole othanu, vaikhen perkele jaloilllani meinaakhan pyshhyähyä..." keksittiin ensin joku lasikuuppa, ja sittemmin alkometrit, joilla mitata alkoholipitoisuutta. Nämä tuli joskus 50 luvulla, ja silloin lain säätäminen oli lasten leikkiä nykytilanteeseen verrattuna. Eikä kaikesta toiminnasta edes ollut lakeja, toimittiin mikä hyvältä ja järkevältä tuntui.

Suomessa on edelleen voimassa 1700 luvun lakeja, yksi tuoreempi taisi olla, että jos talonpoika ei pistä torppansa nurkalle humalaa kasvamaan, niin saa taalerin sakon. Tässä voisi olla hallitukselle aika hyvä tulonlähde, en vaan tiedä sen taalerin nykyarvoa, mutta omakotitaloja on paljon. No tuollainen ei menisi tietenkään nykyisin läpi.

Laki kirjoitetaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kirjallisessa ilmaisussa on puutteensa, jolloin joudutaan tulkitsemaan lakia. Kehityksestä saadaan kiittää mm huumausainekauppiaita, joilla on ollut rahaa palkata juristeja vääntämään mitä mielikuvituksellisimpia tulkintoja vapautuakseen. Lain pitää kohdistua oikein, eli pahiksen kanniskeleman paineilmapullon ja naulapyssyn kieltäminen ei saa viedä pyörätuolivammaisen oikeutta happipulloonsa, vaikka se samanlainen paineastia onkin. Lakia käytetään myös politiikan välineenä. Jossain vaiheessa oppositio koitti väittää kaikkia hallituksen ehdotuksia EU-lakien vastaisiksi koittaessaan luoda mielikuvaa siitä, kuinka vastenmielinen päsmäri brysseli on. Nyt perustuslakivaliokunta ottaa aika isoa roolia, ja mielenkinnolla seuraan, että ketä sieltä kenties ilmoittautuu kunnallisvaaliehdokkaaksi. Mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että uusien lakien on oltava hyvää lainsäädäntöä, joka ei saa olla ristiriidassa muun lainsäädännön kanssa. Tätä on jonkun hallituksen ja eduskunnan ulkopuolisen tahon hyvä valvoa. Eli perustuslakivaliokunnan työtä ei ole mitään syytä perusteettomasti haukkua. He tekevät, mitä heidän on tehtävä.

Ratamoottoriveneilyn kansaivälisessä ääntökirjassa oli ensimmäisenä pykälänä aikoinaan, että sääntöjä on tulkittava niiden kirjaimen ja hengen mukaisesti. Ranskalaiset oli joskus ajatelleet, ettei joka pikkuasiaa viitti säännöissä erikseen mainita, vaan mennään vähän khin fairplay-hengessä. Törmäys radalla piti viimeisenä keinona estää peräyttämällä omaa alustaan, mikä nyt on kaikkein typetin sääntö, kun kaikkien yritys on mennä mahdollisimman kovaa eteenpäin. Ei liity tähän mitenkään, mutta tulipahan mieleen. Tai no, se oli ajatukseni, ettei laki voi jäädä niin avoimeksi, että sen voidaan tulkita antavan toimintavapauksia, joita se ei suoraan kiellä. Nyt suuresti framilla olevassa pakollisessa testaamisessa rajoilla ongelma on, että vanha tartuntatautilaki sallii terveystarkastuksen, mutta siihen osallistuminen on vapaaehtoista. Ja tämä vapaaehtoisuus kumotaam seuraavassa pykälässä:

16$
Pakollinen terveystarkastus
Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä.

Ja tuo välttämätöntä on nyt se sana, joka ymmärtääkseni hiertää. Rajan yli on tullut 4-5% tartunnoista, joten se ei riitä tuoksi välttämättömäksi syyksi. Se ei ole ollut koko pandemian aikana välttämätöntä, eikä voi siksi yhtäkkiä muuttua, ellei viruksessa tai tartuntojen määrässä tapahdu jotain fataalia muutosta. Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen on antanut oman hyvin varauksellisen näkemyksensä testien mahdollisuudelle jo nykysäädöksin:
"Perustuslaki ei estä pakkotestejä, jos ne voidaan osoittaa välttämättömiksi koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi, Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen sanoo." Jos Suomi olisi samassa kusessa kuin vaikkapa Belgia, niin tilanne voitaisiin hyvinkin katsoa silloin välttämättömäksi, ja laki voitaisiin ottaa käytöön. Nyt sen käyttö on vain kiinni tuon sanan 'välttämätön' tulkinnasta.

Tavallisen matkaajan alistumiselle testiin ei pitäisi olla mitään tervepäistä estettä. Luulisi jokaisen edun olevan, että tietäisi ennen petheensä ja omaistensa tapaamista, että onko terve vai ei. Virosta tulevilla työporukoilla on sitten jo eri säännöt. Useat tekevät töitä virolaisten henkilöstövuokrausfirmojen kautta, joilla ei ole mitään työsuhdeturvaa. Jos et ole töissä, et saa palkkaa. Jos tuot mukanasi koronan työyhteisöön, ja siitä joutuu muut kärsimään, niin tulee vähän muutakin kuin pahaa silmää. Siksi testeihin ei haluta mennä, koska jos oletkin oireeton kantaja, ja testin perusteella koko työporukka pistetään ulos työmaalta, niin sitä riskiä ei kukaan ota. Itse satsaisin noihin koronakoiriin. Jos ne oikeasti voivat yksilöidysti haistaa henkilöstä koronan, niin hänet voidaan jo nykylaeillakin tartuntatautilääkärin määräyksellä testata, määrätä karanteeniin, jopa eristää. Mutta katsotaan mitä halitus (virkamiehet) keksii, luotan, että keksivät.

Itse en usko vapaaehtoisuuteen ainakaan noiden etelä-hesalaisten työporukoiden kanssa, vaikka testi olisi kuinka helppo. Prosentti on niin pieni, että välttämättömäksi testejä on vaikea perustella, ja siksi kansalaisen vapautta ei voida rajoittaa. Mielenkiintoinen case.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Sun luetun ymmärtäminen on ihan helmee. Saisinkohan jostain sellasen kirjallisen viestinnän V.0.00000000001 opuksen ongelmaani helpottamaan....
Miksi uliset tämmöistä mukahauskaa paskaa? Olet kertonut tässä ketjussa aika monta kertaa, kun päivittäiset todetut tartunnat on kerrottu, että nämä tartunnan saaneet ihmiset ovat syyllisiä ja olleet varmasti noudattamatta koronaohjeistuksia. Siihen olen koittanut argumentoida, että ainut varma tapa välttää koronatartunta, on elää käytännössä yksikseen vuoden verran. Mutta mun luetun ymmärtäminen ja sun fiksut jutut :)
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Röda
Ei muuta kuin haku käyntiin, ja todennat väitteesi: Missä olen sanonut, että he ovat syyllisiä?
Sen olen monessakin yhteydessä sanonut, että he eivät ole pitäneet terveydestään huolta. Kaksi aivan eri asiaa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hienoa nähdä kuinka ei enää tyydytä tuomitsemaan maskittomia ihmisiä. Nyt tuomitaan jo tartunnan saanneet. On tää hienoon suuntaan menossa.

Uutisissa oli juttua, että ulkonaliikkumiskiellon toteuttamisen vaikutuksia ollaan jos selvitetty. Mietin voidaanko esim. puolustusvoimien joukkoja laittaa valvomaan tuota? Tuossa vaiheessa on kuitenkin valmiuslakia pakko käyttää, eikä viranomaisten omat resurssit välttämättä riitä. Pitää tosin toivoa ettei näin pitkälle mennä, kun tilanne ei erityisen huonoltakaan näytä tilastojen valossa.

Koronasta huolestuneet olen nähnyt tuomittavan hysteerikoiksi ja paniikissa olijoiksi, pelkääjiksi ja mitähän vielä.
Mutta missä ja miten tartunnan saaneet on tuomittu?
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
@Röda
Ei muuta kuin haku käyntiin, ja todennat väitteesi: Missä olen sanonut, että he ovat syyllisiä?
Sen olen monessakin yhteydessä sanonut, että he eivät ole pitäneet terveydestään huolta. Kaksi aivan eri asiaa.
Niin eli ovatko siis mielestäsi nyt vuoden aikana ruokakaupassa käyneet ihmiset, maskit päässä tottakai, olleet piittaamattomia terveydestään, jos ovat sieltä saaneet koronatartunnan? Tai vaikka ne ihmiset, jotka eivät pysty tekemään etätöitä ja saavat töistään koronatartunnan, ovatko he olleet piittamattomia terveydestään? Yritän tässä kertoa sitä, että kukaan ei pysty varmaksi tietämään, mistä sen koronatartunnan voi saada.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tästä taisit joskus esittää väitteen, ja minä kysyin lähdettä. Minulla on edelleen vahvassa muistissa se, että THL korjasi joskus tätä tilastoa, kun sinne oli virheellisesti päätynyt näitä "katkenneen jalan takia sairaalaan joutuneita, ja nuhaversion koronasta saaneita".

Muistelen, että nimimerkki @Denverin Munasyndi oli tehnyt samanlaisen havainnon tilaston korjauksesta. Vai oliko kyseessä joku toinen tämän ketjun aktiivi?

Tuo sairaalatilasto on tähän asti noudattanut todella hyvin tätä kahden viikon aikana sairastuneiden määrän kehitystä, pois lukien nyt tämä kuu, jolloin näitä seulontoja on tehty enemmän. Jos tuollaista tilastovirhettä onkin, niin en pidä sitä tilastollisesti merkittävänä.

Mutta saanko lähteen tälle mainitsemallesi faktalle?
@Pete Malmi minulla on tästä hyvin vahva muistikuva, kuten taisin pari viikkoa takaperin myös huomauttaa. Liitteenä kuva THL:n sairaalahoidossa koronan vuoksi olevien tilastosta. Merkitsin punaisella nuolella sen kohdan, kun tilastointitapaa muutettiin. Eli kesäkuun alusta heinäkuun alkuun sairaalahoidossa olevien määrä pysyi kutakuinkin muuttumattomana, vaikka tartuntatapaukset olivat olleet käytännössä nollissa jo pidemmän aikaa. Sitten tuossa heinäkuun alussa siivottiin tilastoista pois ne, jotka ovat sairaalassa jonkin muun syyn kuin koronan takia, mutta ovat saaneet tartunnan jossakin vaiheessa sairaalajaksoaan. Mikä sitten korjasi määrän myös välittömästi vastaamaan tartuntalukemia.
 

Liitteet

  • Sairaalahoidossa.jpg
    Sairaalahoidossa.jpg
    47,9 KB · kertaa luettu: 123

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Pete Malmi minulla on tästä hyvin vahva muistikuva, kuten taisin pari viikkoa takaperin myös huomauttaa. Liitteenä kuva THL:n sairaalahoidossa koronan vuoksi olevien tilastosta. Merkitsin punaisella nuolella sen kohdan, kun tilastointitapaa muutettiin. Eli kesäkuun alusta heinäkuun alkuun sairaalahoidossa olevien määrä pysyi kutakuinkin muuttumattomana, vaikka tartuntatapaukset olivat olleet käytännössä nollissa jo pidemmän aikaa. Sitten tuossa heinäkuun alussa siivottiin tilastoista pois ne, jotka ovat sairaalassa jonkin muun syyn kuin koronan takia, mutta ovat saaneet tartunnan jossakin vaiheessa sairaalajaksoaan. Mikä sitten korjasi määrän myös välittömästi vastaamaan tartuntalukemia.

Itse asiassa tästä asiasta tuli sellainenkin mieleen, että hiljattain korona jylläsi parillakin TAYS:n osastolla. No, Pirkanmaan sairaalaluvut olivat minusta huomattavasti pienempiä tuolloin, kuin TAYS:n mukaan sairaalassa oli tullut tartuntoja. Toki näistä osa on varmasti henkilökunnan tartuntoja, mutta näiden sairaalaryppäiden olisi pitänyt näkyä näissä luvuissa, jos ne automaattisesti kirjattaisiin noin kuin @Pete Malmi väitti.

edit: Taysin kahdella osastolla kahdeksan uutta koronatartuntaa

Tuon mukaan olisi ollut 10 tartuntaa potilailla. THL:n mukaan TAYS:n alueella olisi 16 potilasta sairaalahoidossa, joten myönnän, ettei tuo ihan suoraan väittämääni oikeaksi todista. 24 tartuntaa oli tuossa ketjussa, mutta niitä oli henkilökunnalla paljon enemmän kuin muistin.


Silti olen eri mieltä tuosta väittämästä, ennen kuin toisin todistetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Niin eli ovatko siis mielestäsi nyt vuoden aikana ruokakaupassa käyneet ihmiset, maskit päässä tottakai, olleet piittaamattomia terveydestään, jos ovat sieltä saaneet koronatartunnan? Tai vaikka ne ihmiset, jotka eivät pysty tekemään etätöitä ja saavat töistään koronatartunnan, ovatko he olleet piittamattomia terveydestään? Yritän tässä kertoa sitä, että kukaan ei pysty varmaksi tietämään, mistä sen koronatartunnan voi saada.

Siinä olet aivan oikeassa, että kukaan ei pysty varmaksi tietämään, mistä sen koronatartunnan voi saada.
Mutta voiko riskiä vähentää omilla valinnoilla?

Voinko mieltää korona-osastolla olevan sairaanhoitajan saamaa tartuntaa työssään omasta terveydestään piittaamattomuudeksi?
No en.
Voinko mieltää maalarin työssään saaman tartunnan piittaamattomuudeksi omasta terveydestään?
Voin.

Asiat ovat harvoin mustavalkoisia, vaikka asiaasi koitatki siten todentaa.
Tuo korona-osaston hoitaja tekee työtään, jossa on erittäin suuri riski saada tartunta. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, paljonko noista tartunnoista tuli keväällä ensimmäisen aallon, ja suojainpuutteen aikaan. Mutta kun suhteutetaan tartunnan saaneet työntekijämäärään, niin vaarallisin ammatti onkin maalari. Mitä helvettiä? Mikä maalarin työssä on niin altistavaa? Oma vastaukseni on; asenne. Ja omaansa voi jokainen vaikuttaa. Ja siten vaikuttaa omaan riskiinsä sairastua.


Mielenkiitoiseksi asian tekee, kun vertaa Norjalaista listaa:


Keväällä sairastui terveydenhoitoväki, mutta nyt baariporukka. Miksi? Selittääkö mikään muu, kuin piittaamattomuus riskeistä?

Brittien eniten koronaan kuolleitten ammattien listalla miesten puolella vaarallisin on leipuri ja naisten ammateista tehdasompelija. Onko syyllinen pölykeuhko, piittaamattomuus, vai sattuma, mutta olisi mielestäni aika hemmetin moinen sattuma, että kolmen maan listauksissa kärkipaikalla on työntekijäryhmiä, joilla ei pitäisi olla mitään päivittäistä tekemistä koronan kanssa. Ja onko siinä syy? Koronaa ei oteta tosissaan, siihen suhtaudutaan vähätellen, eikä sen vuoksi haluta tehdä omaa terveyttä suojaavia toimia? Koronahoitaja näkee työssään henkitoreissaan korisevan koronapotilaan, ja tekee nerokkaan johtopäätöksen; mäpä suojaanki itteni, ettei toi tartu! Brilliant!




Olen alkanut kyseenalaistaa tartunnan saaneiden toimintaa vittuunnuttuani siihen, että rajoitukset nähdään vain hallituksen mielivaltaisina rangaistuksina moitteettomasti käyttäytyville alamaisilleen. Olen edelleen sitä mieltä, että jos jokainen pitäisi omasta terveydestään huolta, ja minimoisi oman tartunnan saannin mahdollisuuden, niin tartunnat romahtaisi ja rajoitukset olisivat tarpeettomia. Jos haluat vääntää tästä ajatuksesta, niin ole hyvä, jatketaan kaikin mokomin. Yksittäisen detaljin jankkaamisesta en ole kiinnostunut.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
"Olen edelleen sitä mieltä, että jos jokainen pitäisi omasta terveydestään huolta, ja minimoisi oman tartunnan saannin mahdollisuuden, niin tartunnat romahtaisi ja rajoitukset olisivat tarpeettomia".

Niin, tällä logiikalla voidaan myös syyttää niitä urpoja, jotka eivät ole huolehtineet terveydestään ennen koronaa ja ovat nyt sen takia riskiryhmää. Onnea valitsemallesi tielle.
 
F

Flonaldo

Brittien eniten koronaan kuolleitten ammattien listalla miesten puolella vaarallisin on leipuri ja naisten ammateista tehdasompelija. Onko syyllinen pölykeuhko, piittaamattomuus, vai sattuma, mutta olisi mielestäni aika hemmetin moinen sattuma, että kolmen maan listauksissa kärkipaikalla on työntekijäryhmiä, joilla ei pitäisi olla mitään päivittäistä tekemistä koronan kanssa.
Tähän pieni sivujuonne, mikä sivuaa hieman eilistä Helsingin yliopiston työmaan koronatilannetta. Nuo brittien tehdasompelijat ovat käytännön orjatyöpajoissa työskenteleviä aasialaisia maahanmuuttajia. Kesällä oli tilanne oli esim. koko muussa maassa rauhallinen, mutta Leicester oli täydessä lockdownissa sen takia, että kaikki työntekijät oli koko kevään ja kesän ajan pakotettu duuniin ahtaisiin ja tunkkaisiin tiloihin ilman pienintäkään suojausta.

Suomessa nyt ei toki tällaista ole, mutta jos työmaalla sairastuu kolmasosa jengistä, on silloin vastuuttomasti toiminut ensisijaisesti muut kuin ne duunarit. Ja Suomessakin työpaikoilla tapahtuvat tartunnat ovat ihan isossa roolissa %osuudeltaan kokonaisuudesta. Moni työnantaja on YIT:n tapaan voinut tehdä nätin ohjepaperin, mutta onko oikeasti toimittu?

Vielä kun se puraisee merkittävällä todennäköisyydellä perseelle. Nyt se yliopiston työmaa seisoo ja se näkyy firman tileissä. Samoin nämä kaikki tehdasleviämiset ympäriinsä, erityisesti ulkomaisten työntekijöiden kohdalla, joissa tänään ehkä kustannustaso on matalin, mutta kun koko projekti viivästyy kuukauden, niin aika pitkä miinusmerkki siitä lopulta tulee.

Paljon halvemmaksi tulisi palkata ne pari "koronavahtia", triplata taukotilaneliöiden määrä jne. jne.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin kuvitella jo ensi kesän, kädessäni on kylmä tuoppi ja taustalla soi livenä tuleva rock-musiikki. Ihmiset turisee hyväntuulisena, katson aurinkolasien peitosta pitkiä sääriä, pyöreitä pakaroita ja pulleita maitorauhasia. Nuuhkaisen oluen maltaista tuoksua ja naurahdan jo etukäteen, kuinka tuo vaahto tulee tarttumaan viiksiini. Vedän henkeä ja asetan tuopin huulilleni, vihdoinkin!

Ja sitten Kiuru läppäisee tuopin maahan ja heti perään suoraan puolikovaan kikkeliin ja sanoo. ”Muista korona, vitun sika”
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Marin: Rajoituksia voidaan purkaa jo ennen väestötason rokotesuojaa - Politiikka - Turun Sanomat (ts.fi)

En pysty edes lukemaan koko juttua, mutta propsit Sanna Marinille, että heittää jotain porkkanaa ja toivon pilkettä kansalaisille. Motivoi ihmisiä vielä vetämään kevään nöyrästi.

Ovatko kuntavaalit jo lähestymässä? Demareilla on kyllä kieltämättä hieno taktiikka hiottuna, Kiuru ottaa kilpenä ihmisten haukut niskaan ja Sanna kerää irtopisteet pois. Sanna järjestää sitten kiitoksena ystävälleen sopivan hillotolpan.
 
F

Flonaldo

Voin kuvitella jo ensi kesän, kädessäni on kylmä tuoppi ja taustalla soi livenä tuleva rock-musiikki. Ihmiset turisee hyväntuulisena, katson aurinkolasien peitosta pitkiä sääriä, pyöreitä pakaroita ja pulleita maitorauhasia. Nuuhkaisen oluen maltaista tuoksua ja naurahdan jo etukäteen, kuinka tuo vaahto tulee tarttumaan viiksiini. Vedän henkeä ja asetan tuopin huulilleni, vihdoinkin!

Ja sitten Kiuru läppäisee tuopin maahan ja heti perään suoraan puolikovaan kikkeliin ja sanoo. ”Muista korona, vitun sika”
Alku kuulosti loistavalta, mutta lopun eroottisen fantasian olisit voinut jättää kertomatta. TMI.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tähän pieni sivujuonne, mikä sivuaa hieman eilistä Helsingin yliopiston työmaan koronatilannetta. Nuo brittien tehdasompelijat ovat käytännön orjatyöpajoissa työskenteleviä aasialaisia maahanmuuttajia. Kesällä oli tilanne oli esim. koko muussa maassa rauhallinen, mutta Leicester oli täydessä lockdownissa sen takia, että kaikki työntekijät oli koko kevään ja kesän ajan pakotettu duuniin ahtaisiin ja tunkkaisiin tiloihin ilman pienintäkään suojausta.

Suomessa nyt ei toki tällaista ole, mutta jos työmaalla sairastuu kolmasosa jengistä, on silloin vastuuttomasti toiminut ensisijaisesti muut kuin ne duunarit. Ja Suomessakin työpaikoilla tapahtuvat tartunnat ovat ihan isossa roolissa %osuudeltaan kokonaisuudesta. Moni työnantaja on YIT:n tapaan voinut tehdä nätin ohjepaperin, mutta onko oikeasti toimittu?

Vielä kun se puraisee merkittävällä todennäköisyydellä perseelle. Nyt se yliopiston työmaa seisoo ja se näkyy firman tileissä. Samoin nämä kaikki tehdasleviämiset ympäriinsä, erityisesti ulkomaisten työntekijöiden kohdalla, joissa tänään ehkä kustannustaso on matalin, mutta kun koko projekti viivästyy kuukauden, niin aika pitkä miinusmerkki siitä lopulta tulee.

Paljon halvemmaksi tulisi palkata ne pari "koronavahtia", triplata taukotilaneliöiden määrä jne. jne.

Pitkälti samaa mieltä. Noihin orjatyösuhteisiin alistettujen oma tahto on viety niin perinpohjaisesti, että ihmettely heidän toimettomuudestaan omaksi parhaakseen on vain tietämättömyyttä.

Tunnen jonkun verran raksaporukoiden sielunelämää. Virolaisella sikäläisen vuokratyöfirman kautta tänne töihin tulevalla ei ole minkään valtakunnan työttömyys- tai sairauspoissaoloturvaa. Työporukkaa pidetään ruodussa tekemällä kollektiivisia päätöksiä hölmöilyistä, jolloin yhden sijasta kaikki kärsii. On helppo ymmärtää yksilön ynseyttä vaikkapa rajalla tapahtuvaan testaukseen. Positiivinen koronatesti veisi koko porukan työt. Työ on monellekin sen verran tärkeä osa arkea, että kynnys siitä luopumiseen koronariskin takia on korkea. Työolot on mitä on, ja itse voin olla vain onnellinen tilanteestani, jossa kohdeyrityksissä on tehty erittäinkin merkittäviä toimia tartuntojen välttämiseksi.


Eniten mua kummin naurattaa se, että täällä voi tölviä aivan vapaasti ministereitten mielenterveyttä, habitusta, puhetapaa, vaikuttimia, mielenterveyttä, mitä tahansa, mutta kun vähän vihjaa tahvo tavantallaajan vastuuseen omista toimistaan, niin alkaa mielensäpahoittajien paskamyrsky perusteettomista ja vääristä syyllistämisistä. Jaksuhaleja vaan kaikille.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ovatko kuntavaalit jo lähestymässä? Demareilla on kyllä kieltämättä hieno taktiikka hiottuna, Kiuru ottaa kilpenä ihmisten haukut niskaan ja Sanna kerää irtopisteet pois. Sanna järjestää sitten kiitoksena ystävälleen sopivan hillotolpan.
Demarien äänestäjäkunnan ikäkeskiarvo huomioiden tuo ei ollut ehkä kovin viisasta vaalipeliä?

Oikeasti, tätä oli kaivattu. Jos populismi olisi ollut taustalla, niin olisi jonkinlaista exit-strategiaa tuotu esille jo huomattavasti aiemmin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siinä nyt vaan on sellainen ongelma, että jos jotain luvataan, sen lupauksen pettäminen aiheuttaa hirveän haloon. Sen takia mitään koronavapaita kesiä ei ole huudeltu, vaikka tiedossa varmasti on, että kesään tultaessa tilanne luultavasti helpottaa.


Eniten mua kummin naurattaa se, että täällä voi tölviä aivan vapaasti ministereitten mielenterveyttä, habitusta, puhetapaa, vaikuttimia, mielenterveyttä, mitä tahansa, mutta kun vähän vihjaa tahvo tavantallaajan vastuuseen omista toimistaan, niin alkaa mielensäpahoittajien paskamyrsky perusteettomista ja vääristä syyllistämisistä. Jaksuhaleja vaan kaikille.
Tai kääntäen:

- Perhanan vaihto-opiskelijat, kun viisveisaavat rajoituksista. Ei heitä kiinnosta lainkaan, mitä täällä tapahtuu.
- Virolaiset raksamiehet ne eivät käy edes testeissä. Kartsa huulessa pyörivät työmailla tartuttamassa toisiaan.
- Mamut ne vasta pahimpia ovatkin. Katsokaa Itä-Helsinkiä! Syövät sormin, kun eivät tajua lautasia käyttää.
- On se jumankauta, kun juopot saa rampata baareissa, mutta minä en saa harrastaa jääkiekkoa!
- Eipä ole Nordiksella korona tarttunut, mutta rajat vuotaa! Kiuru, toimi jo!
- Vanhukset ne vain ravaa bingoilloissa viimeistä päivää, kun pitäisi pysyä eristyksissä.

Mutta sitten: meidän perhe lähtee ainakin Lappiin laskettelemaan! Maski lentää naamalta heti kun kuntaraja ylittyy. Fuck you, Kiuru!

Ja toisaalla: Minä en ainakaan mitään syksyä odottele. Jätkien kanssa käydään normaalisti saunaillassa ja maskipelleilyyn en lähde.

Yhteinen nimittäjä on se, että syyllinen on löydettävä. Kun olisihan se liian kauheata, että asioita tapahtuu, ja sille ei aina voi mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös