Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 028 536
  • 81 135

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erojako? No pari pikkujuttua tulee mieleen:

-Normi influenssa ei ole pysäyttänyt kertaakaan koko maailman toimintaa
-Edes maailmansota ei asettanut samoja matkustusrajoitteita, kuin nyt
-Yksikään influenssa ei ole estänyt USA:n presidentin valintaa toiselle kierrokselle
-Yksikkään influenssa ei ole estänyt minun paarissa istumistani
-Mikään talouskriisi maailmassa ei ole pakottanut samaan velanottoon
-Tähän influenssaan ei Nessu ja kuuma mehu auta

Niin, ja miksi tämä tekisi jatkossa näin? Itse totesit, viruksen hoidossa on otettu valtavia loikkia. Tähän asti virus on ollut suuri tuntematon, nyt tulee jatkuvalla syötöllä sekä rokotteita että lääkkeitä. Suunta on kokoajan nimenomaan kohti normaalia influenssaa ja mitään mainitsemiasi toimenpiteitä ei enää tämän takia tarvi tehdä.

Ihan mielenvikaisia nämä sun viestisi. Vaikuttaa, ettet oikein tiedä itsekään mitä höpötät ja mitä tarkoitat.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Niin, ja miksi tämä tekisi jatkossa näin? Itse totesit, viruksen hoidossa on otettu valtavia loikkia. Tähän asti virus on ollut suuri tuntematon, nyt tulee jatkuvalla syötöllä sekä rokotteita että lääkkeitä. Suunta on kokoajan nimenomaan kohti normaalia influenssaa ja mitään mainitsemiasi toimenpiteitä ei enää tämän takia tarvi tehdä.

Ihan mielenvikaisia nämä sun viestisi. Vaikuttaa, ettet oikein tiedä itsekään mitä höpötät ja mitä tarkoitat.

Vasta tulevaisuus näyttää, mitä uusia jänniä virustauteja kohdataan. Nyt sen nimi on korona, ei niin tappava, mutta erittäin hyvä muistutus siitä, että seuraava voi sitä olla.
Jos jotain hyvää on pakko löytää, niin virustutkimus on saanut helvetisti sexyä ja rahoitusta, millä nyt koitetaan kartoittaa niitä tulevia riskejä. Riskit on ollut tiedossa pitkään, mutta vasta nyt pakon sanelemina ne otetaan tosissaan:


Mielenvikaisuutta on monen moista, mutta yksi pahimmista minun mielestäni on Covid-19 vertaaminen normiflunssaan.
Mutta et ole yksin näkemyksesi kanssa. Et vain ole saanut samaa julkisuutta, kuin yksi maailman tunnetuimmista väärässä olijoista:

 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
@Lätty-ylämummo
Joo, emme voi tietää, että tuleeko uusi superflunssa jollain 5:10 kill ratiolla, emme sitä tuleeko maailmansota. tai räjähtääkö Yellowstonen supertulivuori. Tulevaisuus on arvoitus, vaikka kovasti koitamme sitä ennustaa. Mutta koronasta nyt tiedämme sen minkä tiedämme ja koko ajan enemmän. Sen kertoo jo rokotteiden määrä, joiden perässä en minä tasalakki enää edes meinaa pysyä. Kaiken sen nyt käytettävissä olevan tiedon valossa maailma ei loppujen lopuksi tule kamalasti poikkeamaan siitä mitä se oli ennen koronaa. Ja tämä siksi, koska meillä on nyt aseet millä tapella tautia vastaan ja se saadaan hallintaan kyllä ja kun se on saatu hallintaan, niin ihmisiä alkaa kiinnostamaan niin matkailu, tapahtumat, kuluttaminen ja muiden ihmisten näkeminen kuten tähänkin asti. Jälleenrakennetaan maailma kuten ollaan tehty isompienkin kriisien jälkeen.

Joku muu pöpö voi heittää tämän ajattelun sitten hetkellisesti romukoppaan, mutta ei minun tuskin silloinkaan tarvitse nostaa kättäni virheen merkiksi, koska kyseessä on eri asia. Varmuuden vuoksi ei maailman globaalia kulutusta ja liikettä pidetä holdissa, kun rokotteet antavat mahdollisuuden avata asioita. En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta, mutta en vaan jaksa uskoa siihen, että poikkeusolot jatkuvat ikuisesti sen takia, että covid19 on saanut jo niin paljon pahaa aikaa, ettei enää osattaisi siitä pois, tai sen takia, että varmasti jossain lepakonpeniksessä piilee uusi superrutto yhden torikauppiaan päässä.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vasta tulevaisuus näyttää, mitä uusia jänniä virustauteja kohdataan. Nyt sen nimi on korona, ei niin tappava, mutta erittäin hyvä muistutus siitä, että seuraava voi sitä olla.

Ja miten tämä nyt liittyy siihen, ettei koronaviruksen kanssa enää tehdä samoja toimenpiteitä kuin viime keväänä - ja että korona kulkee vahvasti kohti normaalin influenssan suuntaa?

Vai onko pointtisi se, että maailman pitäisi nyt elää tästä hetkestä hamaan tulevaisuuteen valmiustilassa odottaen seuraavaa superpöpöä, joka niittaa koko maapallon? Ei toki liity alkuperäiseen väittelyyn mitenkään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maskittomat ovat kyllä liian usein muita kun suomea äidinkielenään puhuvia.
Miten tähän johtopäätökseen tulit? Kysyt kun maskiton tulee vastaan :"mikä on herran/neidin/rouvan äidinkieli?"
 
F

Flonaldo

Entä rokote?

Kohtahan tuo iäkkäämpi polvikin on saanut rokotteen ja varmaan suurin osa niistä hauraimmista on jo saanut. Että koska voisi olettaa rokotuksien auttavan näissä lukujen kehityksissä? Eikös THL Salminenkin sanonut, että kohta luvut romahtaa?
Sairaalahoitoon joutuvista puolet on alle 60-vuotiaita, tehohoitoon joutuvissa keski-ikä taisi olla vielä ihan hieman alempi.

Se hetki, kun yli viisikymppisistä ja työikäisistä riskiryhmäläisistä olisi mitenkään merkittävä osa rokotettuna, on vielä valitettavan kaukana tulevaisuudessa. Nyt ollaan vielä vasta aluillaan yli kasikymppisten kanssa. Tähän mennessä rokotettujen kohdalla vaikutus näkyy kuolleisuudessa - mutta se taas Suomen nykymenolla on niin matalaa joka tapauksessa, että ihan hetkeen rokotteen vaikutuksen erotteleminen luvuista on haastavaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voiko noista luvuista tehdä päätelmiä piiloon jäävistä tartunnoista? @Sistis ?

Jotain arviota voi periaatteessa tehdä, mutta sekin on vain suuntaa-antava. Joka tapauksessa se on varmaa, että keväällä jäi todella paljon tartuntoja huomaamatta. Silloin ei testeihin päässyt kuin kaikkein heikoimmassa kunnossa olleet, ja siksi moni lievästi tai keskimääräisesti oireillut, mutta sittemmin koronan pitkäaikaisista seurauksista kärsivä, jäi keväällä ilman diagnoosia. Maaliskuussa sairaalahoitoon joutuneiden osuus huiteli korkeimmillaan noin 25% tuntumassa, ja on varmasti ihan selvää kaikille, että se ei vastaa todellisuutta. Nyt luku on alle 2.5%, kun oireettomiakin kantajia jää massatesteissä kiinni.

Toisessa viestissä pohdit, että kuinka paljon hoidon kehittyminen selittää tätä. Itse en ole asiantuntija, mutta oma käsitykseni on, että se, mikä on kehittynyt, on nimenomaan sairaalassa annettava hoito, ja se vaikuttaa siihen, että kuinka iso osuus sairaalapotilaista tulee lopulta tarvitsemaan tehohoitoa. Sen sijaan ymmärtääkseni mitään "kotona annettavaa" hoitoa ei ole vieläkään olemassa, eli ei ole mitään keinoa vaikuttaa siihen, miten iso osuus sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Kriteereitä sairaalahoidolle on toki voitu muuttaa, kun tauti tunnetaan paremmin, mutta uskoisin silti tässä kohtaa niiden pysyneen melko lailla ennallaan. Eli sairaalaan joutuneiden potilaiden määrä on edelleen se paras mittari viime kevään ja tämän toisen aallon erojen vertailuun. Sekään ei ole missään nimessä täydellinen, sillä lopputulokseen vaikuttaa voimakkaasti se, mikä on ollut sairastuneiden ikäjakauma.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ja miten tämä nyt liittyy siihen, ettei koronaviruksen kanssa enää tehdä samoja toimenpiteitä kuin viime keväänä - ja että korona kulkee vahvasti kohti normaalin influenssan suuntaa?

Vai onko pointtisi se, että maailman pitäisi nyt elää tästä hetkestä hamaan tulevaisuuteen valmiustilassa odottaen seuraavaa superpöpöä, joka niittaa koko maapallon? Ei toki liity alkuperäiseen väittelyyn mitenkään.

Korona ei ole osoittanut mitään viitteitä kulkemiseksi normaalin influenssan suuntaan. Päin vastoin. Nyt liikkeellä olevat muuntovirukset ovat ärhäkämpiä leviämään, ja sitä myöden parempia löytämään kuolemaan saaka sairastutettavia.

Mun uskoni huomiseen on erittäin vankka. Samanlainen kuin eilinen se ei tule olemaan, mutta toisaalta parempi. Taas ollaan viisaampia, ja osataan ottaa seuraava paska vastaan ehkä hieman hallitummin. Mutta tässä ja nyt mua edelleenkin riepoo se, että osa väestöstämme haluaa väen väkisin uskotella itselleen koronan vaarattomuutta. Ollaan ottamassa varaslähtöä rokotesuojaan ilman rokotetta. Se johtaa väistämättä tartuntojen leviämisiin, mikä taas johtaa rajoitusten kiristämisiin. Nyt rokotesuojan kynnyksellä kaipaan vähiten maailmassa näitten nykyisten rajoitusten kiristämistä. Nämä nykyisetkin vituttaa mua ihan riittävästi. Mutta vielä enemmän vituttaa ne tämänpäiväiset 407 jotka eivät ole pitäneet omasta terveydestään huolta, ja heidän takiaan jauhan paskaa netissä, enkä ole Tamperaalla katsomassa lätkää. On ihan jokaisen velvollisuus pitää itsensä terveenä, jotta tästä paskasta päästään. Ei pitäs olla kohtuuton pyyntö.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pudotukset on dramaattisia. Muutaman matkatoimiston louskutus ei vielä kerro mitään siitä, miten matkailu oikeasti elpyy. Onnettomalla tarjonnalla syntyy mielikuva loppuunmyynnistä, mutta kyllä ihmiset istuu tosiasiassa kotonaan/mökillään.

Varmasti juu, mutta siinä on se ero että sinä puhut vallitsevasta tilanteesta ja oletat sen jatkuvan, minä puhuin tulevaisuudesta jonka uskon tautitilanteen helpottaessa ja rokotusten edistyessä paranevan huomattavasti kun rajoituksia puretaan. Nykyiset rajoitukset pitävät ison osan koneista maissa ja matkailun heikkona mutta en usko että tämä vallitseva tilanne säilyy, vaan homma vapautuu ja matkailu elpyy kun sille vaan annetaan rajoitusten suhteen mahdollisuus. Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja vaihtelua vaikka tähän tilanteeseen ollaankin varsin hyvin sopeuduttu. Matkailu elpyy kun se vain mahdollista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Jahans, eli taas mennään tuohon, että jos sairastuu, niin se on jokaisen omaa syytä ja huolimattomuutta. Nauti sä vaan siellä bunkkerissa olostasi, mutta mua alkaa ottaa tuollainen paskanjauhanta päähän. Enköhän pärjää ilman sun viestejä toistaiseksi. Voimia ja apua.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta vielä enemmän vituttaa ne tämänpäiväiset 407 jotka eivät ole pitäneet omasta terveydestään huolta, ja heidän takiaan jauhan paskaa netissä, enkä ole Tamperaalla katsomassa lätkää. On ihan jokaisen velvollisuus pitää itsensä terveenä, jotta tästä paskasta päästään. Ei pitäs olla kohtuuton pyyntö.
Ahaa, on siis sairastuneen omaa syytä että sairastuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se luku kerro, kuinka moni on sairalaan joutunut, vaan kuinka monella sairaalassa olevalla on koronatartunta. Sairaalaepidemiat ovat tässä 11 kuukauden aikana nostaneet noita lukuja moneen otteeseen. Turha siis vetää mitään suurempia johtopäätöksiä noista luvuista.

Tästä taisit joskus esittää väitteen, ja minä kysyin lähdettä. Minulla on edelleen vahvassa muistissa se, että THL korjasi joskus tätä tilastoa, kun sinne oli virheellisesti päätynyt näitä "katkenneen jalan takia sairaalaan joutuneita, ja nuhaversion koronasta saaneita".

Muistelen, että nimimerkki @Denverin Munasyndi oli tehnyt samanlaisen havainnon tilaston korjauksesta. Vai oliko kyseessä joku toinen tämän ketjun aktiivi?

Tuo sairaalatilasto on tähän asti noudattanut todella hyvin tätä kahden viikon aikana sairastuneiden määrän kehitystä, pois lukien nyt tämä kuu, jolloin näitä seulontoja on tehty enemmän. Jos tuollaista tilastovirhettä onkin, niin en pidä sitä tilastollisesti merkittävänä.

Mutta saanko lähteen tälle mainitsemallesi faktalle?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sikäli mikäli tämä virus saadaan tässä sanotaan nyt vaikka parin vuoden päästä sillä viisiin hanskaan, että se ei enää kummemmin rajoita kenenkään elämää, niin tämähän unohtuu hyvin nopeasti ihmisten mielistä. Sillä tavalla ihmismieli vaan toimii, ja missään suurissa massoissa "seuraavaan virukseen varautumista" lienee melkoisen turhaa odottaa.

Lähinnä lähtisin tuonne lainsäätäjien suuntaan katselemaan, että siellä nyt tehtäisiin lakiin oikean suuntaisia muutoksia, että sitten joskus kun 5, 10, 50, tai 100 vuoden päästä seuraava yhtä vakava, tai vieläkin vakavampi pandemia iskee, niin tästä pandemiasta syntyneet opit olisivat silloin käytössä.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jahans, eli taas mennään tuohon, että jos sairastuu, niin se on jokaisen omaa syytä ja huolimattomuutta. Nauti sä vaan siellä bunkkerissa olostasi, mutta mua alkaa ottaa tuollainen paskanjauhanta päähän. Enköhän pärjää ilman sun viestejä toistaiseksi. Voimia ja apua.

Jep, virhe oli taas lähteä vastaamaan.

Tiivistettynä:

Itse tauti ei ole menettämässä tehoaan, mutta hoitomenetelmät paranee ja rokotekattavuus kasvaa. Tämä takaa sen, että pahimmat tapaukset saadaan hengissä ulos sairaalasta ja koko sairaalakapasiteetin paine vähenee. Suurimmalle osasta kansasta tämä on normaali influenssa - jos sitäkään. Nyt, kun riskiryhmien hoitomenetelmät ja rokotekattavuus kasvaa, muuttuu tauti vaaraltaan influenssan tasolle ja ei vaadi valtioilta sen kummempia toimenpiteitä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jotain arviota voi periaatteessa tehdä, mutta sekin on vain suuntaa-antava. Joka tapauksessa se on varmaa, että keväällä jäi todella paljon tartuntoja huomaamatta. Silloin ei testeihin päässyt kuin kaikkein heikoimmassa kunnossa olleet, ja siksi moni lievästi tai keskimääräisesti oireillut, mutta sittemmin koronan pitkäaikaisista seurauksista kärsivä, jäi keväällä ilman diagnoosia. Maaliskuussa sairaalahoitoon joutuneiden osuus huiteli korkeimmillaan noin 25% tuntumassa, ja on varmasti ihan selvää kaikille, että se ei vastaa todellisuutta. Nyt luku on alle 2.5%, kun oireettomiakin kantajia jää massatesteissä kiinni.

Toisessa viestissä pohdit, että kuinka paljon hoidon kehittyminen selittää tätä. Itse en ole asiantuntija, mutta oma käsitykseni on, että se, mikä on kehittynyt, on nimenomaan sairaalassa annettava hoito, ja se vaikuttaa siihen, että kuinka iso osuus sairaalapotilaista tulee lopulta tarvitsemaan tehohoitoa. Sen sijaan ymmärtääkseni mitään "kotona annettavaa" hoitoa ei ole vieläkään olemassa, eli ei ole mitään keinoa vaikuttaa siihen, miten iso osuus sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Kriteereitä sairaalahoidolle on toki voitu muuttaa, kun tauti tunnetaan paremmin, mutta uskoisin silti tässä kohtaa niiden pysyneen melko lailla ennallaan. Eli sairaalaan joutuneiden potilaiden määrä on edelleen se paras mittari viime kevään ja tämän toisen aallon erojen vertailuun. Sekään ei ole missään nimessä täydellinen, sillä lopputulokseen vaikuttaa voimakkaasti se, mikä on ollut sairastuneiden ikäjakauma.

Tuosta kevään tilanteesta olet varmaan oikeassa, ja minäkin ostan näkemyksen. Silloin ihmettelin itse sitä, että kuinka pienillä tartuntamäärillä maata oltiin sulkemassa, mutta tutun lääkärin avatessa lukujen taustoja oli toimet helppo hyväksyä.

Varsinaista lääkettä koronaan ei ole. Kotihoidon tasolla infektioista aiheutuvia laskimotukoksia voidaan estää lääkitykseltä, mikä vähentää sairaalaan joutumisen riskiä. Sairaalahoidossa on tapahtunut selvää edistymistä, mikä on pudottanut tehohoitoon joutumisen riskiä suuresti. Nyt hoitojaksotkin on selvästi lyhentyneet, mikä osaltaan vaikuttaa sairaalassa olijoiden määrään. Kuten mainitsit, ikäjakauma on myös merkittävä tekijä. Vaikutuksensa silläkin, että kaikkein rapeimmat ovat poistuneet, ja loppuja koitetaan varjella mahdollisimman hyvin. Eli niin monta muuttujaa, että itse en vertailulukuna halua pitää. Suuruusluokkana kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ahaa, on siis sairastuneen omaa syytä että sairastuu.

Äh.
En mä nyt oikeesti ole tota mieltä. Kaikkihan sen tietää, että hallitus jakelee koronaa omasta mielestään vittumaisille kansalaisille, ja myy tartuntoja pöydän alta hyvällä fyrkalla tutuilleen, jotka haluaa vittuilla naapurilleen tai muille mulkuille.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jahans, eli taas mennään tuohon, että jos sairastuu, niin se on jokaisen omaa syytä ja huolimattomuutta. Nauti sä vaan siellä bunkkerissa olostasi, mutta mua alkaa ottaa tuollainen paskanjauhanta päähän. Enköhän pärjää ilman sun viestejä toistaiseksi. Voimia ja apua.

Taidamme vituttaa toisiamme kutakuinkin tasapuolisesti, kun mä taas en oikein hyväksy näkemystä, etteikö jokainen voisi omilla toimillaan vähentää tartunnan riskiä. Mistä se tartunta tulee? Näppiksestäkö? Vai siitä, ettei piitata siitä tiedosta, mitä on vuosi ollut kaikkien saatavilla?

Bunkkerini on vankka, mutta kyllä minäkin voin tartunnan saada noista huorista ja rokkareista mitä täällä pyörii aina kun en lätkämatsiin voi rajoitteiden takia lähteä. Rok rok.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämmöinen pikakysymys pakkotestauksista:

Miksi- ja mitä eroa lainsäädännöllisesti on koronatestin väkisin ottamisella vs liikenteessä puhallusratsiat ja huumetestin otto?

Tai kai noista rattijuoppotesteistä voi kieltäytyä mutta eikös sitten viedä käsiraudoissa lähimpään terveyskeskukseen ja otetaan verikoe väkisin.

@DAF eikös sulla ollut lainvääntely hallussa?
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Tämä pakkotestaus kuulemma rajoittaa yksilönvapautta liikaa. Nämä pakkotestit ja -karanteenit ovat minua viisaampien mukaan
vain diktatuurivaltioiden juttuja. Jännästi kuitenkin monessa Länsi-Euroopan demokratiassa nämä ovat jo jollain tasolla
käytössä.

Mutta meillä Suomessa vaan suositellaan ja hyssytellään, että etsä viitsisitsä käydä testissä maahantulon jälkeen ja kiva olisi
jos sen jälkeen olisit tapaamatta ihmisiä pariin viikkoon. Mut ei oo pakko, jos et taho.
Mää sain tästä aasinsillan päähäni; miten muuten on mahdollista, että kun ajelen tossa kartsalla autollani ja poliisi pistää mulle pillin väkisin suuhun. Tämmönen missä pysäytetään kaikki ohiajavat. Saako siitä kieltäytyä? Pahotin mieleni nyt takaperosesti kaikkien kokemien vastoinkäymisten/pakotusten johdosta. edit. @wild wild west samoilla jäljillä
 
F

Flonaldo

Miksi- ja mitä eroa lainsäädännöllisesti on koronatestin väkisin ottamisella vs liikenteessä puhallusratsiat ja huumetestin otto?

Tai kai noista rattijuoppotesteistä voi kieltäytyä mutta eikös sitten viedä käsiraudoissa lähimpään terveyskeskukseen ja otetaan verikoe väkisin.
Toisessa epäillään rikoksesta (perustellusti tai ei), toisessa ei. Rajalle saapuessaan ihmistä ei ole mitään syytä epäillä mistään rikoksesta kuten vaikkapa karanteenin tarkoituksellisesta rikkomisesta.

Ei ketään käsiraudoissa viedä mihinkään ellei ole syytä todellakin epäillä rattijuoppoudesta ja vielä alkaisi vastustaa poliisia. Ja jos ei ole realistista syytä epäillä, ei lähdetä ylipäänsä viemään tarkkuusalkometriin tai verikokeisiin. Oikeus olisi, mutta järkeä ei.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Äh.
En mä nyt oikeesti ole tota mieltä. Kaikkihan sen tietää, että hallitus jakelee koronaa omasta mielestään vittumaisille kansalaisille, ja myy tartuntoja pöydän alta hyvällä fyrkalla tutuilleen, jotka haluaa vittuilla naapurilleen tai muille mulkuille.
Millä sinun päähän saisi menemään, että kaikille ei ole mitenkään ok olla vuotta ilman sosiaalista kanssakäymistä, livenä? Miten sinut saisi ymmärtämään, että vaikka sinulle se bunkkerissa kyhnöttäminen pidemmän päälle on mielekästä puuhaa, se ei sitä todellakaan ole kaikille? Ihminen on pohjimmiltaan sosiaalinen olento ja muiden ihmisten läsnäolosta riippuvainen ihan jo oman mielenterveytensä takia, joten on äärimmäisen näköalatonta vain huudella, että miksi ette kaikki vain ole vuotta putkeen himassanne. Ihan piece of cake hommii hei! No se ei toimi, koska se on monelle liian paskaa elämää pidemmän päälle. Ei ihmistä ole luotu olemaan vuotta putkeen neljän seinän sisällä.

Sitten jos vielä annetaan lisää siimaa ja heitetään tämä sosiaalinen aspekti romukoppaan niin kai ymmärrät, että sen tartunnan voi myös saada ihan hyvin sieltä ruokakaupasta tai kävelylenkiltä, vaikka olisit noudattanut koronasuosituksia täydellisesti? Kukaan ei pysty mitenkään välttämään koronatartuntaa 100% varmuudella, ellei ole ollut vuotta putkeen kotonaan, poistumatta sieltä kertaakaan ulos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taidamme vituttaa toisiamme kutakuinkin tasapuolisesti, kun mä taas en oikein hyväksy näkemystä, etteikö jokainen voisi omilla toimillaan vähentää tartunnan riskiä. Mistä se tartunta tulee? Näppiksestäkö? Vai siitä, ettei piitata siitä tiedosta, mitä on vuosi ollut kaikkien saatavilla?

Nuo kommentit ovat vaan siitä ikäviä, että riskin vähentäminen on eri asia kuin riskin eliminointi. Jokainen voi yrittää minimoida riskejään, ja kannustan jopa siihen. Mutta esimerkiksi jouduin itse käymään eilen toimistolla, vaikka pääsääntöisesti etänä olenkin. En ole autoa viitsinyt hankkia, kun olen pärjännyt ilmankin jo parikymmentä vuotta, joten julkisilla piti kulkea. Tein riskien pienentämiseksi sellaiset toimenpiteet, että ajoitin menoni ruuhkavuorojen ulkopuolelle. Ja pidin molempiin suuntiin FFP2-luokan maskia. Enempää ei oikein voi tehdä. Jos tartunta tuli tuolla bussimatkalla, niin en pidä itseäni syyllisenä, vaan sitä vastuutonta mulkvistia, joka tuli Tampereella bussin kyytiin ja poistui Ideaparkin pysäkillä. Hän oli ainoa, joka ei käyttänyt maskia. Lisäksi hän puhui kovaan ääneen puhelimessaan koko matkan ja välillä nauroi äänekkäästi. Ja yski myös pariin otteeseen. Onneksi etäisyyttä häneen oli muutama metri, ja hänen aerosolipisaransa painuivat vielä toiseen suuntaan. Terveiset kuitenkin hänelle, jos sattuu palstaa lukemaan.

Ja ihan rehellisesti sanottuna pidän hyvin mitättömänä todennäköisyytenä, että hän olisi minut altistanut, ja vielä marginaalisempana sitä, että sieltä olisi tartunta tullut. Enemmän hän jäi mieleen siksi, että kovaan ääneen puhui puhelua, jossa me muut matkaajat saimme kuulla hänen työkuvioistaan, halusimme tai emme. Toki maskittomuus pisti silmään myös, vaikken asiaa olisi muuten varmaan havainnut, mutta tuon puhelun takia hän erottui joukosta.

Tuo nyt vähän kieli poskessa kirjoitettuna. Tartuntoja voi saada, vaikka itse olisikin varovainen. Siihen riittää se, että joku toinen ei ole. Minimointi on mahdollista, mutta eliminointi käytännössä ei.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo
Joo, emme voi tietää, että tuleeko uusi superflunssa jollain 5:10 kill ratiolla, emme sitä tuleeko maailmansota. tai räjähtääkö Yellowstonen supertulivuori. Tulevaisuus on arvoitus, vaikka kovasti koitamme sitä ennustaa. Mutta koronasta nyt tiedämme sen minkä tiedämme ja koko ajan enemmän. Sen kertoo jo rokotteiden määrä, joiden perässä en minä tasalakki enää edes meinaa pysyä. Kaiken sen nyt käytettävissä olevan tiedon valossa maailma ei loppujen lopuksi tule kamalasti poikkeamaan siitä mitä se oli ennen koronaa. Ja tämä siksi, koska meillä on nyt aseet millä tapella tautia vastaan ja se saadaan hallintaan kyllä ja kun se on saatu hallintaan, niin ihmisiä alkaa kiinnostamaan niin matkailu, tapahtumat, kuluttaminen ja muiden ihmisten näkeminen kuten tähänkin asti. Jälleenrakennetaan maailma kuten ollaan tehty isompienkin kriisien jälkeen.

Joku muu pöpö voi heittää tämän ajattelun sitten hetkellisesti romukoppaan, mutta ei minun tuskin silloinkaan tarvitse nostaa kättäni virheen merkiksi, koska kyseessä on eri asia. Varmuuden vuoksi ei maailman globaalia kulutusta ja liikettä pidetä holdissa, kun rokotteet antavat mahdollisuuden avata asioita. En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta, mutta en vaan jaksa uskoa siihen, että poikkeusolot jatkuvat ikuisesti sen takia, että covid19 on saanut jo niin paljon pahaa aikaa, ettei enää osattaisi siitä pois, tai sen takia, että varmasti jossain lepakonpeniksessä piilee uusi superrutto yhden torikauppiaan päässä.

En tiedä, onko maailmassa muuta koronatonta valtiota, kuin Nauru. Muista 2/3 on niin pers'aukisia maita, ettei niillä ole varaa kaikkia kansalaisiaan kattaviin rokoteohjelmiin. Todennäköisesti virus jää pyörimään ainakin joihinkin maihin/alueille. Köyhimmässäkin maassa on joku, jolla on rahaa matkustaa ihmisten ilmoille. Vaikka nyt koko länsimaailma rokotetaankin, niin ensi vuonna meillä on yksi uusi rokottamaton ikäluokka aikuisuuden kynnyksellä. Rokotetaan nekin. Ja seuraavatkin. Rokote menee vanhaksi, mutta uusitaan rokote. Mutta vielä sittenkin jonkun on mahdollisuus saada tartunta taudista, johon pahimmassa tapauksessa kuolee. Niitä tauteja on jo entuudestaan, ja siksi tiettyihin maailmankolkkiin vältetään matkustamista. Nyt ongelmana on, että niitä kolkkia voi olla kotikulmillakin. Uskonnolliset yhteisöt, siirtolaiskeskittymät, köyhimmät getot, mitä muita voisi olla sellaisia, joissa ei piitata tai jonkun muun syyn varjolla kieltäydytään rokottautumisesta, tai siihen ei ole varaa? Me elämme yhteisössä, jossa yhteiskunta huolehtii rokotuksista, muttei kauas tarvitse mennä, kun näitä etuja ei ole.

Rokotteita kehitetään joka puolella. Pitkässä juoksussa niiden saatavuus ei ole ongelma. Suomesta on hävitetty rokotuksin isorokko, polio, tuhkarokko ja sikotauti. Isorokkoa vastaan alettiin rokottaa joskus 1800 luvun lopulla ja rokotukset lopetettiin 1980 Sadan vuoden urakka. Suomessa. Kuinka monta maailman maata kieltäytyy heti kohteliaasti tuollaisesta urakasta?
Rokotukset maksaa rahaa. Kaikkien etu olisi, että syntyisi globaali konsensus siitä, että kaikki rokotetaan, rikkaat jeesaa.
Ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, muttei mahdoton ajatus. Vai onko?

En minäkään mihinkään poikkeusoloihin globaalisti usko. Uskon talouden elpymiseen, jopa koronan jälkeiseen talousboomiin. Uskon matkustamisen vilkastumiseen, mutten sen saavuttavan samaa määrää, kuin ennen koronaa. Paskinta on, että takaraivoon jää ajatus; entä jos tolla on korona. Ei voi tietää. Osa ei ymmärrä, osa ei piittaa. Mutta mun takaraivoon se ajatus ainakin hetkeksi jää vielä koronapiikin jälkeenkin. Jos saadaan uutta tutkimustietoa siitä, ettei rokotteen saanut voi levittääkkään tartuntaa, niin se hieman helpottaa. Mutta nykytiedolla oman maapalloni valkoiset alueet tulee suurenemaan.
 
F

Flonaldo

Millä sinun päähän saisi menemään, että kaikille ei ole mitenkään ok olla vuotta ilman sosiaalista kanssakäymistä, livenä? No se ei toimi, koska se on monelle liian paskaa elämää pidemmän päälle. Ei ihmistä ole luotu olemaan vuotta putkeen neljän seinän sisällä.
Tässä nyt puhutaan eri asioista. Aika harvassa lienevät ne erakot, joille tämä vuosi ei olisi ollut paskaa, ja paska jatkuisi. Ja silti: jokainen voi omilla toimillaan vaikuttaa siihen mitä tapahtuu seuraavaksi. On joku joukko ihmisiä, joiden tartuntariski on ollut ja on tällä hetkellä ~0. Ja sitten on yhtäläinen joukko, joka käy kavereidensa kanssa pubeissa, ravintoloissa, kuntosaleilla jne., joiden joukossa tartunnat leviävät. Ei tämä heidän "vikansa" ole, mutta heidän toiminnastaan johtuen kuitenkin kaikkien muiden pitää silti sietää kaikenlaisia rajoituksia.

Sitten jos vielä annetaan lisää siimaa ja heitetään tämä sosiaalinen aspekti romukoppaan niin kai ymmärrät, että sen tartunnan voi myös saada ihan hyvin sieltä ruokakaupasta tai kävelylenkiltä, vaikka olisit noudattanut koronasuosituksia täydellisesti? Kukaan ei pysty mitenkään välttämään koronatartuntaa 100% varmuudella, ellei ole ollut vuotta putkeen kotonaan, poistumatta sieltä kertaakaan ulos.
Tämähän ei pidä alkuunsakaan paikkaansa. Jos käyt yksin kävelylenkillä vs. neljän kaverisi kanssa muutaman tuopin pubissa, on tartuntariskin ero näissä toimissa varmaan miljardikertainen. Riski ei ole 0 käytännössä kenellekään, mutta toisten riski on ihan eri planeetalta.

Kyse on sitten siitä, että mitenkä pitäisi suhtautua ihmisiin, jotka a) noudattavat kyllä sääntöjä, mutta b) toimivat riskialttiisti ja silti sääntöjen puitteissa. Tiedän riskiryhmien kotihoidon parissa olevia, jotka olivat liki joka viikonloppu baarissa ja kotibileissä - ja kyllähän se tartunta sieltä sitten aikanaan tietysti tuli. Siinä ei sitten kotihoidon asiakkailla ollut sanomista oman riskinsä kontrolloimisen kanssa.

***

Täysin oma lukunsa sitten ne ihmiset, jotka eivät työnsä tai muun syyn takia vain kykene välttymään riskeiltä. Jos on pakko mennä työpaikalle ruuhka-aikaan ja siellä työssä on pakko kohdata paljon ihmisiä päivän aikana, silloin siihen riskiin vaikuttaminen omilla toimilla on paljon vaikeampaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös