Eikä ole.
Kyseessä on influenssa. Täysin uudenlainen influenssa, jonka kaikkia toimintamekanismeja ei vielä tunneta. Kukaan ei pysty etukäteen takaamaan kenellekään, millaisilla oireilla itse kukin tartunnan saanut sairastuu. Skaala on oireettomasta mienlenterveysongelmien, sydän-, munuais- ja keuhkovammojen kautta kuolemaan. Koska kukaan ei pysty olemaan varma siitä, kuinka itse kukin tartunnan saanut tulee taudin sairastamaan, niin tervejärkiset välttää tartunnan saamista. Tämä taas johtaa siihen, että yhteiskunnan pyöriminen hidastuu, ja talous ajautuu taantumaan/lamaan, mikä tietää työttömyyttä ja velkaantumista.
Hallitus on päättänyt, että tartuntojen leviämistä koitetaan hidastaa mahdollisimman paljon, jottei terveydenhuolto ruuhkautuisi, ja riskiryhmät yritettäisiin suojata mahdollisuuksien mukaan, sekä talous pyörisi mahdollisimman normaalisti. Työkalupakki on aika kevyt, sillä niin kauan kun ei ole toimivaa rokotetta, ainut keino on välttää ihmisten kohtaamisia toistensa kanssa. Tämä on tasapainoilua talouden haittojen, ihmisten hyvinvoinnin ja viruksen sairastamisen kolmijalkajakkaralla, jossa helppoja ratkaisuja ei ole. Virus on nyt ollut maassa aika tarkkaan vuoden. Tuosta ajasta erilaisia rajoituksia on ollut kevään muutaman viikon lockdown ja lokakuusta jatkunut ajanjakso, jossa lähinnän kokoontumisia on rajoitettu, mutta nyt helpommin tarttuvaa muuntovirusta rajoittaakseen vastatoimia kiristetään. Ongelma ei ole yksin Suomen, vaan globaali ympäri maailman vaikuttava riesa, mutta täällä meillä onnistuttu pitämään ehkä vähiten yhteiskuntaa haittaavana. Kerros mulle, mikä vitun flunssa on aiheuttanut tälläistä vahinkoa aiemmin?
Taudin perusluonne on edelleen virusperäinen influenssa, jonka kaikkia riskejä ei tunneta.
Flunssa on viruksen aiheuttama nuhakuume, jonka hoitomuoto on kuuma mehu. Covid 19 on taas huomattavasti paskamaisempi tauti, jonka ennaltaehkäisyyn ainoa lääke on rokote, jota ei laajaan jakeluun vielä ole. Koronan luokittelu flunssaksi voi toimia sinulla terapialääkkeenä, mutta keneltä silloin taudin todellinen perusluonne on aivan hukassa?