Kyllä tällä lasten ja nuorten harrastuksien rajoittamisella aika isoa riskiä otetaan. On todettu, että rajoituskeinona se on ollut hyvin merkityksetön ja että hinta tulee maksettavaksi vasta vuosien päästä, mutta silti halleja pidetään kiinni. Seurat toimivat erittäin vastuullisesti koko syksyn ja näyttävistä uutisoinnista huolimatta tartuntoja oli vähän. Espoossa on 22.000 alle 15-vuotiasta harrastavaa lasta tai nuorta, ja koko pandemian aikana 38 tartuntaa. Eihän tässä oikeasti mitään järkeä ole ja nyt vaan rajoitetaan sitä mitä voidaan, eikä sitä, mitä pitäisi.
Tottakai harrastuksia on muitakin ja ihan hyväkin, että välillä on ollut aikaa tehdä jotain muuta, kun käydä pulkkamäessä ja ulkoilla. Ohjatuissa harrastuksissa on tosin myös muita aspekteja kuin vain urheilu. Siellä oppii ottamaan itsestään vastuuta, kunnioittamaan auktoriteetteja, käyttäytymään, toimimaan ryhmässä, sietämään erilaisuutta ja ties mitä. Myös ne joukkuekaverit on tärkeitä. Ainakin omasta 11-vuotiaasta näkee, että omatoimisten treenien tekeminen ei enää maistu. Lätkätreeneihin menee aika mielellään, mutta nyt joutuu patistelemaan ulos tai ulkojäille. Jääpalloa sentään on pari kertaa viikossa ja säbäjengin kanssa treenaavat ulkona. Mutta noin yleisesti liikkuminen on vähentynyt merkittävästi.
Mielenkiinnolla seuraan tulevien kunnallisvaaliehdokkaitten painotuksia vaaliteemoissaan. Jos nykymaailma on oikeasti mennyt tähän, että lapsi on kykenemätön liikkumaan ilman ohjausta, niin vanhempien äänet on aika helppo ostaa lupailemalla nuorisoliikuntaan ummet ja lammet.
Mä en vähättele lainkaan sitä, etteikö rajoituksilla ole kääntöpuolensa. Tehtiin miten tahansa, niin aina löytyy joku, jolle ratkaisu on huono. 38 tartuntaa Espoon kokoisessa kaupungissa on vähän. Mutta alle 18v tartunnan saaneet olivat viimeisen neljän viikon otannassa 17% koko Espoon tartunnan saaneista. Luku on käsittämättömän suuri, jos sitä peilataan siihen, ettei nuoret saa tartuntoja mistään, eivätkä liiku missään, niinkuin täällä on todistettu:
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu on siirtynyt 1.1.2023 alkaen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Löydät ajantasaiset tiedot...
www.espoo.fi
Nyt sitten herää kysymys, että mikä tuo luku olisi, jos nuorten harrastamista ei olisi mitenkään rajattu. Vastausta siihen ei tietenkään ole, mutta onko väärin olettaa; isompi?
Minä en ole laatimassa niitä sääntöjä, joilla näitä rajoituksia tehdään. Minä en ole niitä vaatimassa. Minä en vaadi niiden tiukentamista. Ne häiritsevät osaltaan minunkin arkeani. Nyt mulla on pari vaihtoehtoa, koittaa ymmärtää niiden olevan pitkässä juoksussa kaikkien etu. Tai sitten avautua täällä, kuinka perseestä päättäjät on, ja kuinka tyhmiä päätöksiä ne voikaan tehdä. Olen puoleni itseasiassa jo valinnut, päätynyt siihen, että sillä tiedolla mitä minulla on, ei edes kannata harkita stm-kaltaisen organisaation haastamista. Hallituksesta puhumattakaan. Voisin toimia jonkun pienen eturyhmän kellokkaana vaatimassa etuoikeuksia, mutta en tee sitäkään. Iso kuva on aina iso kuva. Eli tämä riittää osaltani aiheesta korona ja nuorisoliikunta.
Over and out