@Clubittaja Kyllä näillä rajoitteilla suojellaan myös taloutta, niin hullunkuriselta kuin se kuulostaakin. Tässä on nyt saatu vuoden verran evidenssiä siitä, että laajalle levinnyt virus johtaa väistämättä lockdowneihin - riippumatta hallituksen väristä. Näin on käynyt konservatiivien, oikeistolaisten ja vasemmistolaisten vahtivuorolla ympäri Eurooppaa.
Talous siis kyykkää mitä vakavammaksi tartuntatilanne menee. Sen takia on ihan perusteltua, että tässä kärvistellään vielä se puolivuotta, ellei pidempäänkin. Mitään vaihtoehtoa on vaikea nähdä.
Itse olen jostain marraskuusta asti elänyt sen mukaan, että ennen kesää tuskin tapahtuu mitään. En seuraa juuri lainkaan kotimaista mediahärdelliä, koska mitä uutta siellä olisi tarjota? Krista Kiuru kymmenettä kertaa A-studiossa? Oikeastaan ihmettelen, miten moni jaksaa elää tuota tabloid-draamaa päivästä toiseen.
Suomen korona-strategian ennustaminen on helppoa: katso, mitä maailmalla tapahtuu. Eletäänkö muualla Euroopassa huoletonta, virus-vapaata elämää? Priorisoidaanko pienyritykset terveyden edelle? Voidaanko viruksen leviämistä ennakoida kovinkaan tarkasti?
Suomella menee oikeasti aika hyvin. Jopa yllättävän hyvin. Sen takia vähän huvittaakin, miten kovalla kädellä suomalaisia virkamiehiä, poliitikkoja ja tutkijoita piestään. Esim. Saksassa iskettiin aikaa sitten lockdown päälle, ja nyt sitä vielä jatkettiin. Ovatko saksalaisetkin nyt kristakiuruja, ja onko sielläkin paikallinen aluehallintovirasto täynnä pelkkiä puupäitä? Tuskin.
Jos ei lataa hirveitä odotuksia, ei voi myöskään pettyä. Lähden itse siitä, että tätä tilannetta joutuu kestämään vielä syksyyn - ehkä pidempäänkin. Se ei ole välttämättä kenenkään syy. Varaan kuitenkin pienen positiivisen toiveen kesää ajatellen, koska:
- kesäisin koulut ovat kiinni
- suurin osa viettää kesälomiaan
- ihmiset ovat paljon ulkona, monet mökeillään ja ties missä kuusessa
- vaikka korona jylläisi, kesästä voi nauttia monilla tavoin (uimarannat, tenniskentät, golf, veneily, mökit, katutappelut, pasianssi...nojoo, ei mennä sinne)