Nyt jo n. 50 tuntia vierähtänyt siitä, kun työnantaja käski kotiin. Ei vieläkään ole kuulunut mitään tartuntauti yksiköstä (vai mikä lie instanssi tätä jäljitystä tekee). Tätä menoa mahdollinen karanteeni on ohi, ennen kuin minulle on siitä edes ilmoitettu. On kyllä aivan vitun hidasta. Ja tässähän vielä tietenkin käy niin, että mun kohdalla todetaan, ettei altistumista ole tapahtunut ja karanteenia ei tarvita, joten viikonlopulle suunniteltu työprojekti tuli peruttua nyt aivan turhaan. Eikä sitä voi tietenkään suunnitella ensi viikonlopullekaan, ennen kuin saan jotain konkreettista tietoa.
Soittelin itse tuonne neuvontaan ja siellä tiesivät kertoa, että ruuhkaa on. Soittelevat kuitenkin viikon jokaisena päivänä, eli myös lauantaisin ja sunnuntaisin.
Yhdisti (tai yritti) sairaanhoitajalle ja neuvoi, ettei kannata välttämättä jonoon jäädä vaan jättää soittopyyntö. Pystynevät ehkä antamaan tarkempia tietoja, tai sitten ei. Jätin soittopyynnön. Katsellaan kuka soittaa sitten ensimmäisenä.
Mitään oireita ei ole ilmaantunut ja tosiaan kontaktista on nyt 7 päivää aikaa. Eli kohta tuo potentiaalinen karanteeni on jo "lusittu", ennen kuin minua on siitä virallisesti edes tiedotettu.
Näin se taitaa tosiaan mennä. Eli jos viikko sitten perjantaina olen altistunut, niin ensi keskiviikkona pitäisi karanteenin päättyä, riippumatta siitä milloin mulle siitä ilmoitetaan tai ei ilmoiteta.
Se mikä tässä on kaikkein vittumaisinta ehkäpä, on se ettei tähän sairastuneeseenkaan olla oltu yhteydessä. Eli kenelläkään ei nyt ole esimerkiksi sitä tietoa, että kaveri on ollut viimeksi viime perjantaina ravintolassa bailaamassa tappiin asti. Viranomaiselle on välitetty ainoastaan tieto siitä, että työkavereita on altistunut. Siihen päälle normaalit kauppareissut yms. mitä ehti tehdä ennen kuin sai tiedon taudista. Eli ravintola ei tiedä asiasta, eikä tiedä myöskään kukaan siellä asioinut... Eikä kaveri tiedä mihin tätä tietoa voisi edes välittää, koska viimeisin tieto hänellä on se, että häneen ollaan yhteydessä. Häntä hoitavalle työpaikkalääkärille hän kyllä kertoi, mutta tämä lekuri taas tuskin on kertonut sitä eteen päin mihinkään. Kaveri sai vielä tiedon, että saa mennä maanantaina töihin, eikä tarvitse edes käydä testeissä uudestaan. Siis mitähän aktuaalista vittua oikeasti? Eihän tämä voi nyt mennä kaiken tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan.
Ainiin, sairaanhoitaja soitti mun soittopyynnön johdosta ja kertoi oikeastaan vain sen, ettei tiedä asiasta oikeastaan mitään. Myönsi, ettei mulle tai kenellekään meistä välttämättä soiteta ollenkaan ja myönsi myös, etten mä ole virallisesti karanteenissa, joten periaatteessa saan vapaasti hillua missä lystää.
Lainaan itse itseäni.
Vyyhti tuli päätökseensä. Kaikki altistuneet, sekä koronapositiivinen ovat nyt saaneet puhelinsoitot jäljittäjiltä, sekä asetettu virallisesti karanteeniin.
Paitsi minä. Koska en ole kuulemma altistunut.
Tähän minä - tyhmä ja asiaan vihkiintymätön - kaipaisin älykkäämmiltä selvennystä: Eli kaveri kärsi flunssasta pari viikkoa sitten ja oli viikon pois töistä. Tässä välissä kävi myös testeissä, joista tuli negatiivinen tulos. Tuon flunssaviikon jälkeen kaverille jäi raju yskä, joka on jatkunut tähän päivään asti. Kuljin viime viikon kaverin kyydillä töihin joka aamu, eli olin hänen seurassaan n. 15-20 minuuttia joka päivä. Hän myös yski autossa ollessaan. Viimeisen kerran kuljin siis hänen kyydillään töihin perjantaina 13.11. Viikonloppu tuli ja meni ja yskä jatkui vielä maanantaina ja tiistaina, jolloin kaveri hakeutui työpaikkalääkärille saadakseen jotain troppeja tuohon yskäänsä. Mitään muita oireita kuin tuo yskä ei ollut. Lääkäri halusi kuitenkin varmuuden vuoksi teettää koronatestin ja se tehtiin. Seuraavana päivänä, eli keskiviikkona 18.11. tuli positiivinen testitulos. Nyt jollain logiikalla - mitä minä en ymmärrä - altistuneeksi lasketaan tuosta 48h taaksepäin tekemisissä olleet henkilöt, eli sunnuntaihin asti. Miksi?
En ole todellakaan hirveän syvällisesti tiedepuoleen tutustunut, mutta onko tuo siis yleinen käytäntö, että katsotaan testistä 48h taakse päin, vai pystyvätkö he jotenkin päättelemään testituloksesta, milloin tuo virus on niin sanotusti puhjennut? Mun logiikalla tuo korona on kaiken järjen mukaan ollut kaverilla päällä jo edellisellä viikolla. Minkään erityisten oireiden takiahan kaveri ei siis hakeutunut lääkäriin, vain ja ainostaan tuon jo yli viikon kestäneen yskän takia. Eli kaikki viikonlopun ravintola- ja kauppa yms. kaverikontaktit ovat tapahtuneet terveenä?
Tästä pääsenkin kivasti vielä jo aiemmin möyhöämääni hitauteen. Siis aivan uskomattoman paskasti hoidettu prosessi. Mun yhteystiedot on annettu sinne jo viime keskiviikkona, mutta kukaan ei ole vaivautunut soittamaan edes sen vertaa, että en ole altistunut. Edes esimiehelleni, saati turvallisuuspäällikölle ei ole annettu vapauttavaa päätöstä minun suhteeni. Eli he ovat todenneet, että minä en ole altistunut, mutta eivät ole vaivautuneet kertomaan siitä kenellekään. Vittu miten amatöörimäistä touhua. Eli minun ei olisi tarvinnut olla päivääkään töistä pois ja olisimme voineet tuon lauantain ison projektin viedä läpi ihan normaalisti. Nyt firmalle aiheutuu merkittävästi kuluja tuon budjetoidun projektin siirtämisestä johtuen, sekä minun palkkani maksusta, josta firma ei tule saamaan penniäkään takaisin. Ei kai nyt vittu siihen mitään koulutettua henkilökuntaa olisi tarvittu, että minua olisi vain infottu välittömästi, että aihetta karanteeniin ei ole? Jos johonkin on kiveenhakattu, että katsellaan testistä se 48h taakse päin, niin homma olisi minun osaltani ollut välittömästi selvä. En jumalauta yhtään ihmettele, että tämä homma leviää ja pahasti, kun tuolla mielestäni tärkeimmässä lenkissä, eli tartuntaketjujen jälkityksessä puuhastellaan näin paskasti.
Se mikä tästä nyt enää puuttuisi on se, että kun minä huomenna menen töihin, niin alkuviikosta alkaisikin yhtäkkiä oireita ilmaantumaan ja mulla todettaisiin korona. Saattaisin siinä vaiheessa olla aivan vitun törkeä puhelimessa sitä henkilöä kohtaan, joka minuun ottaisi yhteyttä. Toivotaan tietenkin, että näin ei tapahdu.