Niitä maskeja ei suurimmassa osassa Suomea käytetä sen takia että jengi ei yksinkertaisesti koe niistä ole olevan mitään hyötyä.
Tästä olemme samaa mieltä. Minä näen ongelmaksi tässä sen, että jengi tuntuu perustavan mielipiteensä omiin näkemyksiinsä, ja samalla unohdetaan täysin se, että terveysviranomaisilla tuntuu olevan aika vahva konsensus siitä, että maskeista on hyötyä.
Ikävää tässä on se, että maski suojaa etenkin muita ihmisiä. Jos kyseessä olisi käyttäjän itsensä suojaaminen, olisi jokaisen oma asia käyttääkö sitä vai ei.
Se on ihan sama mitä ja kuka ja missä vaiheessa niitä olisi suositellut. Kävin Helsingissä tovi sitten ja mitään ongelmaa ei ollut missään että olisin ollut liian lähellä jotain tuntematonta.
Miten tämä liittyy asiaan?
Jokainen varmaan arvaa mikä tilanne on täällä maakunnissa. En ymmärrä miksi tätä hommaa ajetaan kun käärmettä pyssyyn, kun meillä on ihan faktisesti paljon parempia keinoja taudin leviämisen estämiseen (etäisyydet, hygienia, jne.)
Maskien käyttöähän suositellaan ymmärtääkseni nimenomaan tilanteisiin, joissa etäisyyksien pitäminen ei ole mahdollista.
Vaikka suomalaiset uskovatkin aika hyvin auktoriteetteja niin sitä uskoa ei kannata vesittää määrämmällä juttuja mistä porukka ei usko olevan hyötyä.
Eniten minua oikeastaan vituttaa tässä kaksi asiaa.
1. Päätetään omahyväisesti olla noudattamatta yhteiseksi hyväksi tarkoitettuja käytäntöjä, jolloin vesitetään niiden panos, jotka kuuliaisesti noudattavat niitä.
2. Suomessa näyttää valitettavasti riittävän porukkaa, joka arvostelee maskin käyttäjiä panikoijiksi ja paskahousuiksi. Juuri tällaiset viestit saattavat olla syynä siihen, miksi jotkut eivät kehtaa käyttää maskia, vaikka haluaisivatkin. Valitettavasti olen törmännyt parikin kertaa ihan aikuiseen keski-ikäiseen ihmiseen, joka on aidosti pohtinut, että kehtaako maskia käyttää.
Itse käytän maskia julkisessa liikenteessä, ihan jo siksi, että työnantaja on toivonut niin tehtävän. Ei ole ainakaan sitten ikävässä välikädessä, jos sattuu sairastumaan, ja altistamaan työkaverinsa. Todennäköisesti käyttäisin muutenkin, koska minä ajattelen myös kanssaihmisiä. Ja toisaalta onhan se kaikkien etu, että boheemi ulkonäköni peittyy edes osittain maskin taa. Ihmiset eivät pelästy niin paljoa.