Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 497 380
  • 16 370

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tämä menee juuri niinkuin arvelinkin, rajoituksista ei päästä kun ne kerran on asetettu ja ottelusiirtokikkailu on yhtä tyhjän kanssa.

Keski-Suomen Avi on kieltänyt yli 20 henkilön tilaisuudet sekä sisällä että ulkona 20.2 saakka. Oikeasti saa alkaa jännittämään selvitäänkö tästä kaudesta.

Mites tämän asian kanssa muilla alueilla, onko toivoakaan saada yleisöä halliin?

Mutta onko mitään mainintaa koronapassista? Jos passi otetaan saataisiin helmikuun alussa/puolivälissä takaisin käyttöön, niin eikö sillä voisi saada katsomot aikaisemmin auki?

Pirkanmaan sulku voimassa 4.2 asti.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta onko mitään mainintaa koronapassista? Jos passi otetaan saataisiin helmikuun alussa/puolivälissä takaisin käyttöön, niin eikö sillä voisi saada katsomot aikaisemmin auki?

Koronapassi on aivan täysin lakiteknisessä sekasorrossa. On ihan selvää, ettei hallitus tule saamaan edes esitystä tuosta koronapassista aikaiseksi helmikuun alkuun mennessä. Toisaalta tulkinnat AVIen päätöksistä taas ovat "epämääräisiä", koska aluehallintoviraston pitää purkaa rajoitukset heti, kun niiden edellytykset eivät täyty. Itse koronan näkökulmasta homma on menossa oikeaan suuntaan, mutta pahalta näyttää sen suhteen, miten tulkitaan lakia. Suomi on aiheuttanut itse itselleen niin mittavan kriisin tästä, että vaikeaa tulee olemaan. Julkinen paine on kova, mutta samalla toteutetaan suomalaista varovaisuutta, jonka maksavat ravintolat ja tapahtumat.
 

Byyrman

Jäsen
Suosikkijoukkue
PTDT in memoriam 23.-30.9.2023
Mutta onko mitään mainintaa koronapassista? Jos passi otetaan saataisiin helmikuun alussa/puolivälissä takaisin käyttöön, niin eikö sillä voisi saada katsomot aikaisemmin auki?
Kyllä. 31.1. asti voimassa valtakunnallinen asetus. Toisessa ketjussa tässä taannoin veikkailin selvin päin ja läpällä, että asiat muuttuvat sitten, kun STM:n asiasta vastaava ministeri jää äitiyslomalle. Asiasta on tullut hänelle poliittinen selviytymistaistelu. Terveydenhuoltojärjestelmän romahtaminen olisi hänen poliittisen uransa loppu, ja tekee kaiken voitavan, jotta se ei toteudu.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Mutta onko mitään mainintaa koronapassista? Jos passi otetaan saataisiin helmikuun alussa/puolivälissä takaisin käyttöön, niin eikö sillä voisi saada katsomot aikaisemmin auki?

Pirkanmaan sulku voimassa 4.2 asti.
Unohtakaa nyt toi passi. Ei tule näillä päättäjillä toteutumaan. Viimeisin ennustus oli että aallon harja saavutetaan helmikuun alussa /puoliväliin mennessä. Niin järjellä ajateltuna voisi olla mahdollista odotella katsomoon porukkaa maaliskuun puolenvälin jälkeen tai kuun lopussa. Ei päättäjät uskalla ottaa riskiä. Tuplarokotetut on kokoajan nousussa teholla. Viimeisin lukema minkä olen lukenut oli yli 40%. Ja tehohoitopaikat on täynnä ja ylikin. Ja uutisten mukaan uusista tartunnoista oli jo 30-40% omikronin muunnoksia. Miten se sitten tulee vaikuttamaan taudin kuvaan...

Itse tosin toivoisin, että rajoitukset poistetaan ja peleihin päästään. Ja toivonkin olevani väärässä, mutta pahaa pelkään että tänäkin vuonna seurat taistelee selvitäkseen...
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koronapassi on aivan täysin lakiteknisessä sekasorrossa. On ihan selvää, ettei hallitus tule saamaan edes esitystä tuosta koronapassista aikaiseksi helmikuun alkuun mennessä. Toisaalta tulkinnat AVIen päätöksistä taas ovat "epämääräisiä", koska aluehallintoviraston pitää purkaa rajoitukset heti, kun niiden edellytykset eivät täyty. Itse koronan näkökulmasta homma on menossa oikeaan suuntaan, mutta pahalta näyttää sen suhteen, miten tulkitaan lakia. Suomi on aiheuttanut itse itselleen niin mittavan kriisin tästä, että vaikeaa tulee olemaan. Julkinen paine on kova, mutta samalla toteutetaan suomalaista varovaisuutta, jonka maksavat ravintolat ja tapahtumat.

Niin onneksi Marin laittoi puheissaan takarajaksi sen helmikuun puolenvälin, joten paine pitäisi senkin puolesta olla kova. Nyt kumminkin kun näyttää siltä, että tilastot tulevat paranemaan tässä seuraavien 2-3 viikon aikana. Tarkoittaen tällä sitä, että ei ainakaaan pitäisi voida perustella tilannetta enää koronatilastoilla.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä tämä menee juuri niinkuin arvelinkin, rajoituksista ei päästä kun ne kerran on asetettu ja ottelusiirtokikkailu on yhtä tyhjän kanssa.

Keski-Suomen Avi on kieltänyt yli 20 henkilön tilaisuudet sekä sisällä että ulkona 20.2 saakka. Oikeasti saa alkaa jännittämään selvitäänkö tästä kaudesta.

Mites tämän asian kanssa muilla alueilla, onko toivoakaan saada yleisöä halliin?
On kyllä todella pitkälle menevä linjaus. Yhtäkkiä heitetään kuukausi lisää rajoituksia. Musta vähän tuntuu, että Avit ovat kyllästäneet tähän rajoitussotkuun ja sitten laitetaan reilumpi aika, että ei tarvitse miettiä.

Nyt pitäisi pikkuhiljaa ruveta tekemään järkeviä päätöksiä. Jos liikaa jännittää niin sitten vaikka 50% kapasiteetilla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On kyllä todella pitkälle menevä linjaus. Yhtäkkiä heitetään kuukausi lisää rajoituksia. Musta vähän tuntuu, että Avit ovat kyllästäneet tähän rajoitussotkuun ja sitten laitetaan reilumpi aika, että ei tarvitse miettiä.

Edelleen noissa AVIen päätöksissä lukee jokaisen perässä, että päätöstä pitää tarkastella jatkuvasti ja jos edellytykset eivät enää täyty, tulee rajoitus purkaa välittömästi. AVIen pitkistä päätöksistä ei siis tulisi tehdä virheellisiä tulkintoja, koska niiden funktio on toimia kumileimaisimena. En tiedä, kuinka moni Liigaseura on valittanut näistä hallinto-oikeuteen, mutta näistä on kaiketi saatu tulokseksi vesiperä. Sairaalahoidosta on tässä opittu tämän pandemian aikana se, että kun se lasku alkaa niin se jatkuu jonkun tovin. Määrä laskee siis todennäköisesti edelleen, koska tämä tapahtuu viiveellä.

Suomi teki itse itselleen kaaokseen tuolla koronapassilla ja nyt tässä sitten käytännössä ponkaistaan todennäköisesti täysrajoituksista rajoittamattomaan yhdellä heitolla.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Viimeaikoina THL on kertonut, että nykyisestä koropassista ei ole hyötyä rajoituksista eroon pääsemisessä. Syy on omikron, joka tartuttaa siis myös rokotettujakin ja sitten vielä helpommin ne rokottamattomat, jotka tulevat tilaisuuksiin negat. testituloksilla ja voisivat joutua sairaalahoitoon vakavamman taudin takia. On puhuttu rokotepassista, eli vain rokotteilla pääsisi tilaisuuksiin mutta siinä on perustuslaillisia ongelmia niiden osalta jotka ovat sairastaneet koronan, tai rokottamattomia ja joilla ei ole rokotepassia (jos tehnyt vain itse testit)
Eli joudutaan odottamaan kaiketi tilannetta että pelkoa ei ole enää sairaaloiden ylikuormituksesta ja poistetaan sitten rajoitukset vähitellen kaikilta ja kun on hyvä rokotuskattavuus 2/3 rokotteiden osalta. Tanskassa ja muualla Euroopassa näin on jo alettu toimia ja rajoituksia on purettu. Suomi tulee yleensä noin 1kk viiveellä kunhan ensin muut viisaammat ovat nämä asiat pystyneet arvioimaan ja toki osaltaan epidemiassa Suomi on ollut hieman kokoajan muita jäljessä täällä Pohjolan perukoilla.
Ne rajoitukset poistunevat kyllä mutta iso riski on, että vielä helmikuussa katsomoissa on hiljaista ja tukirahoja ei maksella eli vaikeeksi menee liigajoukkueilla tuo taloudenpito, kassan riittävyys ja lidivideetti. Toki kannattajia turhauttaa tämä tilanne myös etenkin jos olet ottanut kaikki rokotteet ja sairastanut koronan prkl...
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Unohtakaa nyt toi passi. Ei tule näillä päättäjillä toteutumaan.

Itse passista en sinänsä perusta pätkääkään, mutta pidän sitä kumminkin parhaana mahdollisuutena saada katsomot helmikuun puolella auki.

Vaikka Marin jätti puheilleen takaportin, niin ne poliittisen uskottavuuden rippeet menee kyllä hyvin pitkälti siinä, jos tuo aikataulu ei pidä ja tilanne sairaaloissa rauhoittuu.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Itse passista en sinänsä perusta pätkääkään, mutta pidän sitä kumminkin parhaana mahdollisuutena saada katsomot helmikuun puolella auki.

Vaikka Marin jätti puheilleen takaportin, niin ne poliittisen uskottavuuden rippeet menee kyllä hyvin pitkälti siinä, jos tuo aikataulu ei pidä ja tilanne sairaaloissa rauhoittuu.
Tais mennä jo siinä vaiheessa, kun piti päästä altistuneena baariin ryyppäämään. Eli toimi täysin määräyksiä vastaan itse.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tais mennä jo siinä vaiheessa, kun piti päästä altistuneena baariin ryyppäämään. Eli toimi täysin määräyksiä vastaan itse.

Offtopic warning, mutta edelleen väärä tieto tämäkin. Tuollaista määräystä tai ohjetta ei ole missään vaiheessa kahdesti rokotetuille annettu tuohon aikaan. Pitkälti ennen omikronia vaikuttava käsitys ja sairaanhoitopiirienkin toteuttama tapa oli se, että kahdesti rokotettua altistunutta ei aseteta karanteeniin. Tämän ymmärtäminen on todella tärkeää. Ei ollut silloin olemassa mitään "määräystä" siitä, että kontakteja pitää vältellä. Sellainen suositus on annettu, mutta se on yksilön valinta. Ja pääministeri on yksilö, joka silloin teki tuollaisen tulkinnan. Itse olisin tehnyt täysin saman tulkinnan kuin hän.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Tuplarokotetut on kokoajan nousussa teholla. Viimeisin lukema minkä olen lukenut oli yli 40%. Ja tehohoitopaikat on täynnä ja ylikin. Ja uutisten mukaan uusista tartunnoista oli jo 30-40% omikronin
Laittaisitko lähteen tälle näkyviin? Itse en löydä vastaavaa tilastoa.
Ja millä sairaanhoitopiirien alueilla teho-hoidon paikat ovat täynnä tai yli?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sellainen suositus on annettu, mutta se on yksilön valinta. Ja pääministeri on yksilö, joka silloin teki tuollaisen tulkinnan. Itse olisin tehnyt täysin saman tulkinnan kuin hän.

Kaikki eivät olisi silti tehneet sellaista tulkintaa, että lähtevät ryyppämään Tuure Boeliuksen ja Sabina Särkän kanssa. Samalla tuli koeponnistettua valtion viestintäjärjestelmä ja Sannaa ei saatu kiinni tanssilattialta. Jatkossa laitetaan snapilla koodia Boeliukselle ja Särkälle, niin tieto tavoittaa myös Sannan.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Laittaisitko lähteen tälle näkyviin? Itse en löydä vastaavaa tilastoa.
Ja millä sairaanhoitopiirien alueilla teho-hoidon paikat ovat täynnä tai yli?
Tuplarokotettuja on tosiaan sairaalassa nousussa. Mutta rokotetut toki edelleen valtaavat(plus vain yhden saaneet).
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Laittaisitko lähteen tälle näkyviin? Itse en löydä vastaavaa tilastoa.
Ja millä sairaanhoitopiirien alueilla teho-hoidon paikat ovat täynnä tai yli?
Tais olla ihan ylen uutisissa. Sen kun kaivelet ihan itse. En jaksa vaivata sillä itseäni.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Offtopic warning, mutta edelleen väärä tieto tämäkin. Tuollaista määräystä tai ohjetta ei ole missään vaiheessa kahdesti rokotetuille annettu tuohon aikaan. Pitkälti ennen omikronia vaikuttava käsitys ja sairaanhoitopiirienkin toteuttama tapa oli se, että kahdesti rokotettua altistunutta ei aseteta karanteeniin. Tämän ymmärtäminen on todella tärkeää. Ei ollut silloin olemassa mitään "määräystä" siitä, että kontakteja pitää vältellä. Sellainen suositus on annettu, mutta se on yksilön valinta. Ja pääministeri on yksilö, joka silloin teki tuollaisen tulkinnan. Itse olisin tehnyt täysin saman tulkinnan kuin hän.
Ehkäpä juurikin tästä syystä olemmekin tässä tilanteessa. Jotkut viisaat kun noudattavat varmuuden vuoksi suosituksia. Ja loput järjenjättiläiset viisveisaavat jos eivät niistä mitenkään hyödy. Mutta se siitä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikki eivät olisi silti tehneet sellaista tulkintaa, että lähtevät ryyppämään Tuure Boeliuksen ja Sabina Särkän kanssa. Samalla tuli koeponnistettua valtion viestintäjärjestelmä ja Sannaa ei saatu kiinni tanssilattialta. Jatkossa laitetaan snapilla koodia Boeliukselle ja Särkälle, niin tieto tavoittaa myös Sannan.

Kuten aiemmin sanoin niin minulle on henkilökohtaisesti yksi ja sama, mitä mieltä olet/olette pääministerin toiminnasta. Siitä voi keskustella Marinin ketjussa tai vaihtoehtoisesti politiikan puolella. Ainoa, mihin tässä keskustelussa otin itse kantaa on se, että on ihan äärimmäisen raivostuttavaa, kun ihmiset levittävät virheellistä tietoa menneisyyden tai nykyisyyden faktoista. Kahdesti rokotettuja ei Suomessa ennen omikronin rantautumista ole melkein 8 kuukauteen enää asetettu karanteeniin. Todellisuudessa tämä tarkoittaa sitä, että olet vapaa oireettomana elämään yhteiskunnassa. Jos saat oireita niin tilanne tietysti muuttuu tyhmyydeksi. Jos ihminen on altistunut koronalle (ja se määrä, mitä niitä altistumisia ihan normaalista elämästä tuli tuossa syksyn aikana) niin et voisi tavata ketään, jos julkisessa työssä olet ja päätät varotoimenpiteenä aina jäädä omaehtoiseen karanteeniin. En puolusta pääministeriä henkilönä vaan puolustan ihmisten toimintaa: on väärin puhua määräyksistä tai velvoittavista ohjeista, jos ne poikkeavat täysin siitä, miten muualla toimitaan. Karanteenipäätös on yksilön toimintaa rajoittava hallintopäätös, jonka asettavat tartuntatautiviranomaiset ja ne perustuvat lakiin. Se, miten ihminen on itse toiminut suhteessa johonkin henkilön x moraalikäsitykseen on tässä kontekstissa sivuseikka.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vantaa ohjeistaa, että voi mennä posiitivisena oireettomana töihin jos ei pysty tekemään etätöitä, mutta maski yms hygienia kunnossa.

Normaali yhteiskunnallinen toiminta edellyttää, että koronaviruksesta pikku hiljaa alettaisiin puhua sellaisena kuin se tällä hetkellä on.

Meillä on nyt menossa talvinen flunssa-aalto, joka tulee todennäköisesti kiertämään merkittävissä määrin väestössä. Yhteiskunnan pitäisi päästä toimimaan flunssan kanssa siten, että oireiset ovat normaalien sairauslomakäytäntöjen puitteissa kotonaan potemassa akuuttia sairauttaan ja muut jatkavat yhteiskunnallista elämää. Emme voi merkittävissä määrin hidastaa flunssaepidemiamme kulkua sillä, että jatkuvasti oireettomat jäävät varovaisuuden vuoksi kotiin.

Liigahallien osalta on se, että normaaliin toimintaan pitäisi päästä mieluusti kiinni nyt heti eikä kahden viikon päästä.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Normaali yhteiskunnallinen toiminta edellyttää, että koronaviruksesta pikku hiljaa alettaisiin puhua sellaisena kuin se tällä hetkellä on.

Meillä on nyt menossa talvinen flunssa-aalto, joka tulee todennäköisesti kiertämään merkittävissä määrin väestössä. Yhteiskunnan pitäisi päästä toimimaan flunssan kanssa siten, että oireiset ovat normaalien sairauslomakäytäntöjen puitteissa kotonaan potemassa akuuttia sairauttaan ja muut jatkavat yhteiskunnallista elämää. Emme voi merkittävissä määrin hidastaa flunssaepidemiamme kulkua sillä, että jatkuvasti oireettomat jäävät varovaisuuden vuoksi kotiin.

Liigahallien osalta on se, että normaaliin toimintaan pitäisi päästä mieluusti kiinni nyt heti eikä kahden viikon päästä.
Niinpä. Tuohon suuntaanhan pitäisi mennä. Mutta rajoituskiima on valtava tällä hetkellä
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ehkäpä juurikin tästä syystä olemmekin tässä tilanteessa. Jotkut viisaat kun noudattavat varmuuden vuoksi suosituksia. Ja loput järjenjättiläiset viisveisaavat jos eivät niistä mitenkään hyödy. Mutta se siitä.
Kyllä. Omikron kellottaa 8-10K tartuntalukuja päivässä, kun kansalaiset hilluvat yökerhoissa aamuviiteen.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Suomi teki itse itselleen kaaokseen tuolla koronapassilla ja nyt tässä sitten käytännössä ponkaistaan todennäköisesti täysrajoituksista rajoittamattomaan yhdellä heitolla.

Avaatko tätä hieman. Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itse olen hyvin pitkälti samaa mieltä asiasta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Suomi teki itse itselleen kaaokseen tuolla koronapassilla ja nyt tässä sitten käytännössä ponkaistaan todennäköisesti täysrajoituksista rajoittamattomaan yhdellä heitolla.

Näin minäkin uskon käyvän. Kun nuo rokotteet eivät estä tartuntoja, se ei läpäise perustuslakivaliokunnan seulaa Ja passi lienee pois pelistä.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Valajas koronapassi sen nykyisessä viitekehyksessä ei omikronin tultua toimi. Koronapassia voidaan ainoastaan käyttää, jos sille asetetaan tavoite. Aikaisempi käsitys tai enemmänkin konsensus oli se, että delta-variantin aikaan kahden rokoteannoksen suoja esti myös tehokkaasti koronavirusta leviämistä. Omikron pudottaa tämän pohjan sellaisenaan pois, koska koronapassi tai sen vaatiminen itsessään ei tee mistään toiminnasta turvallisempaa: rokotettu on ihan yhtä mahdollisesti nyt sekä levittäjä että koronaviruksen saaja. Käytännössä sitä aikaisempaa vaikutusta, jossa ajatellaan, että koronapassia vaatimalla paikasta x ei tule koronavirustartuntoja, se on virheellinen eikä se suojele ketään.

Kun koronapassin pohja on tipahtanut näin valtavalla ja merkittävällä pohjalla pois niin silloin koronapassi sinällään ei suojele ketään yhtään miltään. Hallitus on sittemmin ehdottanut, että tästä tulisi rokotepassi, jolloin testaamalla saatu koronapassi tipahtaisi valikoimasta pois. Tämän esityksen ongelma on se, että tutkimusnäytön perusteella ei ole aivan yksinkertaista enää sanoa, kenelle koronavirus on "fataali" ja kenelle ei. Rokotepassina toimiminen kyllä kannustaisi ihmisiä hankkimaan rokotuksia, mutta rokotteilla ja sairastetulla taudilla on hyvin lyhytaikainen vaikutus, joten niidenkään pidempiaikainen käyttö ei poista passin perusongelmaa.

Tämän lisäksi soveltamismahdollisuudet ovat heikkoja. Se aikaisempi koronapassi sellaisenaan - yhtä lailla kuin kaikki uudetkin versiot - ovat menettäneet täysin merkityksensä. Passia ei alenna riskiä, joten miksi koko passi? Näitä asioita sen sijaan olisi ollut syytä pohtia ennen kuin koronapassi vedettiin pois, mutta nyt tällaista harkintaa ei tehty eli siltä osin katson ongelman olevan täysin itse aiheutettu.

Koronapassi olisi ollut sen toimimattomassakin muodossa jossain määrin sellainen, että sillä olisi voinut avata tapahtumia aikaisemmin, mutta ei se siihenkään hyvä ole. Nyt kun lainsäädäntö asettaa AVIen reunaehdoksi sen, että rajoitteet pitää asettaa tarkkarajaisesti ja niitä ei voi pitää voimassa varmuuden vuoksi ei tuossa täyden "rajoittamattomuuden ja rajoituksien" välimaastossa ole enää mitään, koska koronapassi ei siinä toimikaan. Näin ollen julkinen paine kasvaa päivä päivältä kovemmaksi purkaa rajoitukset ja tällainen hidas rajoitusten purkaminen nykytilanteessa ei onnistu, koska lainsäädäntö sanoo, että kaikki rajoitukset pitää purkaa heti, kun niiden edellytykset eivät täyty. Nyt kun meillä on käytössä pistemäinen rajoitustapa niin se tarkoittaa, että AVIen päätökset tipahtavat kaikki yhtä aikaa paineen seurauksena. Silloin käytännössä tulee eteen tilanne, että esim. helmikuun 15. päivä suurin osa halleista on vielä 0/5000 asiakasta ja seuraavassa pelissä saa ottaa täyden tuvan. Se kertoo siinä, kuinka heikkoon tilanteeseen Suomi on itsensä ajanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös