@Valajas koronapassi sen nykyisessä viitekehyksessä ei omikronin tultua toimi. Koronapassia voidaan ainoastaan käyttää, jos sille asetetaan tavoite. Aikaisempi käsitys tai enemmänkin konsensus oli se, että delta-variantin aikaan kahden rokoteannoksen suoja esti myös tehokkaasti koronavirusta leviämistä. Omikron pudottaa tämän pohjan sellaisenaan pois, koska koronapassi tai sen vaatiminen itsessään ei tee mistään toiminnasta turvallisempaa: rokotettu on ihan yhtä mahdollisesti nyt sekä levittäjä että koronaviruksen saaja. Käytännössä sitä aikaisempaa vaikutusta, jossa ajatellaan, että koronapassia vaatimalla paikasta x ei tule koronavirustartuntoja, se on virheellinen eikä se suojele ketään.
Kun koronapassin pohja on tipahtanut näin valtavalla ja merkittävällä pohjalla pois niin silloin koronapassi sinällään ei suojele ketään yhtään miltään. Hallitus on sittemmin ehdottanut, että tästä tulisi rokotepassi, jolloin testaamalla saatu koronapassi tipahtaisi valikoimasta pois. Tämän esityksen ongelma on se, että tutkimusnäytön perusteella ei ole aivan yksinkertaista enää sanoa, kenelle koronavirus on "fataali" ja kenelle ei. Rokotepassina toimiminen kyllä kannustaisi ihmisiä hankkimaan rokotuksia, mutta rokotteilla ja sairastetulla taudilla on hyvin lyhytaikainen vaikutus, joten niidenkään pidempiaikainen käyttö ei poista passin perusongelmaa.
Tämän lisäksi soveltamismahdollisuudet ovat heikkoja. Se aikaisempi koronapassi sellaisenaan - yhtä lailla kuin kaikki uudetkin versiot - ovat menettäneet täysin merkityksensä. Passia ei alenna riskiä, joten miksi koko passi? Näitä asioita sen sijaan olisi ollut syytä pohtia ennen kuin koronapassi vedettiin pois, mutta nyt tällaista harkintaa ei tehty eli siltä osin katson ongelman olevan täysin itse aiheutettu.
Koronapassi olisi ollut sen toimimattomassakin muodossa jossain määrin sellainen, että sillä olisi voinut avata tapahtumia aikaisemmin, mutta ei se siihenkään hyvä ole. Nyt kun lainsäädäntö asettaa AVIen reunaehdoksi sen, että rajoitteet pitää asettaa tarkkarajaisesti ja niitä ei voi pitää voimassa varmuuden vuoksi ei tuossa täyden "rajoittamattomuuden ja rajoituksien" välimaastossa ole enää mitään, koska koronapassi ei siinä toimikaan. Näin ollen julkinen paine kasvaa päivä päivältä kovemmaksi purkaa rajoitukset ja tällainen hidas rajoitusten purkaminen nykytilanteessa ei onnistu, koska lainsäädäntö sanoo, että kaikki rajoitukset pitää purkaa heti, kun niiden edellytykset eivät täyty. Nyt kun meillä on käytössä pistemäinen rajoitustapa niin se tarkoittaa, että AVIen päätökset tipahtavat kaikki yhtä aikaa paineen seurauksena. Silloin käytännössä tulee eteen tilanne, että esim. helmikuun 15. päivä suurin osa halleista on vielä 0/5000 asiakasta ja seuraavassa pelissä saa ottaa täyden tuvan. Se kertoo siinä, kuinka heikkoon tilanteeseen Suomi on itsensä ajanut.