Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 254 149
  • 10 614

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
THL:n koronarokotteiden etenemistä seuraava palvelu näyttää olevan nurin. Annettujen rokotteiden tämän päivän määrää ei ole ilmeisesti kerrottu muutakaan kautta?
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kaikki tuon influenssan takia jota koronaksi kutsutaan. Odotellaan nyt 1,5 vuotta ja katotaan miten maailma makaa silloin ja moniko makaa pinnan alla.
Piti varmaan sanoa että flunssan takia jota koronaksi kutsutaan? Influenssa kun on ihan eri tauti. Toki jos perusasioissa ollaan aivan hukassa niin sitten ei ehkä kannata niihin juttuihinkaan hirveästi luottaa, sitä kuuluisaa "omaa tutkimusta" tarvitaan nyt vähän enemmän tähän alkuun. Sitten voi lähteä ottamaan osaa keskusteluun.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
THL:n koronarokotteiden etenemistä seuraava palvelu näyttää olevan nurin. Annettujen rokotteiden tämän päivän määrää ei ole ilmeisesti kerrottu muutakaan kautta?

Tuolla ne kerrotaan. Tuon mukaan olisi annettu nyt 1990774 rokotetta. Eilen oli annettu koronabotin mukaan 1 943 348 rokotetta. Minun laskujeni mukaan tänään olisi annettu 47426 rokotetta.


Ajantasainen rokotuskattavuus:
Ensimmäinen annos 32,4 %,
Toinen annos 3,3 %

Annettuja koronarokoteannoksia yhteensä:
Ensimmäinen annos 1804953,
Toinen annos 185821
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
THL:n koronarokotteiden etenemistä seuraava palvelu näyttää olevan nurin. Annettujen rokotteiden tämän päivän määrää ei ole ilmeisesti kerrottu muutakaan kautta?

Lähde: https://www.thl.fi/episeuranta/rokotukset/koronarokotusten_edistyminen.html
  • Ajantasainen rokotuskattavuus: Ensimmäinen annos 32,4 %, toinen annos 3,3 %
  • Kattavuuslaskuissa huomioidut rokotetut henkilöt: Ensimmäinen annos 1798643, toinen annos 184853
  • Annettuja koronarokoteannoksia yhteensä: Ensimmäinen annos 1804953, toinen annos 185821
Eli ensimmäisiä annoksia annettu tämän mukaan 40548 kappaletta ja toisia annoksia 7844 kappaletta eilisestä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sitäpä. Mutta ei nämä keskustelut liity rokottamiseen nyt enää millään lailla. Me ollaan vääräuskoisia joilta pitäisi viedä mahdollisuus sairaalahoitoon jos jotain piikkiä perseeseen ei ota.

Hitto ku mun mieleni olisi niin sairas, että kokisin jotain ylemmyyden tunnetta ton piikin ottamisesta, argh.

Ei sitä perseeseen laiteta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vaikka tässä: Georgia Guidestones - Wikipedia

On selvää että noiden tekeminen maksoi ihan hemmetin paljon, ja joku hörhöjoukko siinä halusi ikuistaa tavoitteensa jälkipolvillekin. Ei ole salaliittoteoria. Joku tämän teki. Kuka se on, ja mitä he sitten saavat aikaan, voi olla teoriaa.

Gatesin ja Soroksen puuhista minulla ei ole tietoa.
Muistelin, että joku tällä palstalla on toivonut että ihmisten määrää vähennetään. Tiedä sitten onko hänkin mukana tässä salaliitossa.
Olisin itse mieluusti mukana siinä uhrattavassa esim. 50% väkimäärässä - mutta en usko että moista helpotusta minulle suodaan. Liian paljon kärsittävää vielä täällä omalle kohdalle suunniteltuna.
No jos tästä lähdetään, niin suurimmassa osissa "länsimaita" väestön määrä on itse asiassa sopusuhtainen elinympäristöön nähden, ja yhteiskunta on suht. hyvin järjestäytynyt ja moni asia hallinnassa. Meinaat että näistä yhteiskunnista pitää vähentää, eikä vaikka Intiasta tai Afrikasta missä väkimäärä on totaalisesti räjähtänyt käsiin ilman mitään kontrollia, jossa roskataan ja enemmän kuin missään muualla, ja jossa nälänhätäkin aiheutuu pitkälle kestämättömästä väkimäärästä? Nice,
Toki en tiedä onko tällä kyseisellä herralla mahdollisuutta tai resursseja rakentaa tuollaisia pylväitä, mutta yleensä nämä ovat Kaczynski/Linkola porukan harrastuksia, eivätkä jonkun teknisen kehityksen ammattilaisten.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jänniä aina nämä höpönassujen lammas-vertaukset, kun niissä se oma maailmankuva useimmiten perustuu mutuun, youtube-videoihin ja "omaan järjenkäyttöön", joita sitten uskotaan kritiikittä, kun se sopii siihen omaan narratiiviin ja maailmankuvaan.

Sitten kuitenkin lampaita ovat ne, jotka perustavat näkökulmansa tutkittuun tietoon ja asiantuntijoiden lausuntoihin.

Ja itsenäisiä ajattelijoita ovatkin ne, joiden ajattelu ei perustu faktaan vaan tunteeseen.

Jännä yhtälö.
Omasta puolesta voin sanoa, etten ole yhtään youtube-videota katsonut. Olen seurannut valtamedian uutisia niin tv:stä, kuin myös internetistä. Itse pohjaan kaiken tietämykseni/näkemykseni sen hetkiseen tutkittuun tietoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuolla ne kerrotaan. Tuon mukaan olisi annettu nyt 1990774 rokotetta. Eilen oli annettu koronabotin mukaan 1 943 348 rokotetta. Minun laskujeni mukaan tänään olisi annettu 47426 rokotetta.


Ajantasainen rokotuskattavuus:
Ensimmäinen annos 32,4 %,
Toinen annos 3,3 %

Annettuja koronarokoteannoksia yhteensä:
Ensimmäinen annos 1804953,
Toinen annos 185821

Tuota minä päivittäin seuraankin. Kannatti avautua tästä, koska THL:n tietojärjestelmäasiantuntijat korjasivat tuon palvelun välittömästi viestini jälkeen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omasta puolesta voin sanoa, etten ole yhtään youtube-videota katsonut. Olen seurannut valtamedian uutisia niin tv:stä, kuin myös internetistä. Itse pohjaan kaiken tietämykseni/näkemykseni sen hetkiseen tutkittuun tietoon.
Olet toistuvasti sanonut, että rokote ei suojaa sinua tai muita viitaten ilmeisesti siihen, että se ei anna sataprosenttista suojaa.

Mikäli nojaat vain tutkittuun tietoon, niin olet siis sitä mieltä, että rokotetta mikä ei anna 100% suojaa ei kannata ottaa.

Mutta kun tutkittu tieto kertoo, että kun riittävän moni sen ottaa, niin pandemian leviäminen pysähtyy. Onko tuo väite mielestäsi totta vai ei?
 
Suosikkijoukkue
KK
Olet toistuvasti sanonut, että rokote ei suojaa sinua tai muita viitaten ilmeisesti siihen, että se ei anna sataprosenttista suojaa.

Mikäli nojaat vain tutkittuun tietoon, niin olet siis sitä mieltä, että rokotetta mikä ei anna 100% suojaa ei kannata ottaa.

Mutta kun tutkittu tieto kertoo, että kun riittävän moni sen ottaa, niin pandemian leviäminen pysähtyy. Onko tuo väite mielestäsi totta vai ei?
Olen sanonut etten tarvitse sitä. Olen sanonut, että vaikka otan rokotteen niin se ei suojaa sinua saamasta koronaa minulta. Voit silti saada sen vakavan tautimuodon, jos immunuteettivasteesi ei ole kunnossa, vaikka minulla olisi rokote. Miten minun rokotteeotto siis vaikuttaa mihinkään? Hienoa kyllä, että maailmassa on vielä yksilön vapaus omaan kehoonsa ja mitä sinne tungetaan. Tai tavallaan ei ole. Esim LSD joka on yksi tutkituimmista päihdeaineista ja tutkitusti turvallinen on kiellettyä laittaa itseensä. Mutta sitten Sinun mielestäsi korona on turvallinen, koska siihen on laitettu niin paljon resursseja, että vuosien tutkimustyö on tehty alle vuodessa. Koronan käyttäytymistä on seurattu vasta 1,5 vuotta. Nyt luullaan, että virus on muuntautunut mitä pystyy. Fakta? Ei ole. Mitään takeita ei ole, että miten tämä tilanne tästä jatkuu. Se on yksi muunnos joka kiertää rokotteen ja homma alkaa alusta. Rokote on turvallinen. Kyllä varmaan. Mutta mitä jos rokotetta pitää alkaa ottamaan, kuin influenssarokotetta? Pitääkö minun joka vuosi käydä piikillä, koska riskiryhmä on liipaisimella?

Tutkittua tietoa on myös se, että laumaimmuniteetti saavutettanee ennen kuin pääsen edes piikille asti. Ja se saavutetaan vaikka tappaisin itseni.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen sanonut etten tarvitse sitä. Olen sanonut, että vaikka otan rokotteen niin se ei suojaa sinua saamasta koronaa minulta. Voit silti saada sen vakavan tautimuodon, jos immunuteettivasteesi ei ole kunnossa, vaikka minulla olisi rokote. Miten minun rokotteeotto siis vaikuttaa mihinkään? Hienoa kyllä, että maailmassa on vielä yksilön vapaus omaan kehoonsa ja mitä sinne tungetaan. Tai tavallaan ei ole. Esim LSD joka on yksi tutkituimmista päihdeaineista ja tutkitusti turvallinen on kiellettyä laittaa itseensä. Mutta sitten Sinun mielestäsi korona on turvallinen, koska siihen on laitettu niin paljon resursseja, että vuosien tutkimustyö on tehty alle vuodessa. Koronan käyttäytymistä on seurattu vasta 1,5 vuotta. Nyt luullaan, että virus on muuntautunut mitä pystyy. Fakta? Ei ole. Mitään takeita ei ole, että miten tämä tilanne tästä jatkuu. Se on yksi muunnos joka kiertää rokotteen ja homma alkaa alusta. Rokote on turvallinen. Kyllä varmaan. Mutta mitä jos rokotetta pitää alkaa ottamaan, kuin influenssarokotetta? Pitääkö minun joka vuosi käydä piikillä, koska riskiryhmä on liipaisimella?

Tutkittua tietoa on myös se, että laumaimmuniteetti saavutettanee ennen kuin pääsen edes piikille asti. Ja se saavutetaan vaikka tappaisin itseni.
Korjaan nyt isoimmat asiavirheet nopeasi:
Kyllä sinun ottama rokote nimenomaan suojaa minua. Ei täydellisesti, mutta pääosin. Käytätkö sateenvarjoa?

LSD ei ole turvallinen, sitä on yleisesti käytetty valvottuna, koska tripit voivat johtaa vaikka mihin. Se ei ehkä aiheuta riippuvuutta kuten heroiini.

mRNA rokotetta on tutkittu joku 15 vuotta. Se on osa genomitutkimusta ja näköpiirissä on geneerinen prosessi millä voidaan tuottaa rokote mihin tahansa minkä genomi tunnetaan tietyin reunaehdoin.

Mitä turvallisuuteen tulee, niin tutkimustyön pituus ei varsinaisesti liity siihen kuinka turvallinen rokote on. Rokotteita on annettu nyt jotain satoja miljoonia ja itse en tiedä muita vakavia haittavaikutuksia kuin tämä veritulppatapaus, minkä todennäköisyys oli paljon pienempi kuin sama riski e-pillereistä.

Mitä koronan käyttäytymiseen tulee, niin kuka luulee tai väittää virus on muuntautunut ja pysyy? Itse en ole kuullut. Sen sijaan, olen kyllä kuullut, että on mahdollista, että rokotteen joutuu ottamaan esim. vuosittain. Mitään takeita tästä ei tosiaan ole.

Kuten sanoin, on mahdollista, että välttääkseen covidin, pitää käydä ottamassa influenssarokote, mihin covid rokote varmaankin on lisätty. Toki on todennäköisempää se, että covidista kehittyy vaarattomampi kuin se, että joku sars tyyppinen tappaja, joka ei pääse taas leviämään niin helposti.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turussa koronarobotti ei lähetäkään alle 50-vuotiaille aikoja vaan toiselle sivustolle syötettiin puhelinnumero, johon jonain päivänä aika kilahtaa. Täytin tietoni ja nyt mielenkiinnolla odotan, kuinka pitkälle menee.

Ylläolevaankin riittäisi vaikka mitä jankattavaa kokeneelta lääkesyöjältä, mutta ehken lähde tuohon...
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä kiinnostaisi itseänikin, että mikä tässä on tilanne? mRNA rokote taitaisi tämäkin olla.


Tämän uutisen perusteella olisi suurinpiirtein aikataulussa, eli varmaan siellä kesäkuun tietämillä.

Edit: tai no, eihän tuossa varsinaisesti sanota, että olisi _käytössä_ vielä kesäkuussa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä kiinnostaisi itseänikin, että mikä tässä on tilanne? mRNA rokote taitaisi tämäkin olla.

Tuosta piti tulla tietoa huhtikuun puolivälin paikkeilla, tai oikeammin se oli arvio, jolloin faasi 3:n tietojen piti olla julkaisuvalmiina. Ilmeisesti viivästyksiä tulee, mutta se on kai normaalia.

Ja tuo on mRNA-rokote, ja muistaakseni paljon lämpimämmässä säilyvä kuin Pfizer ja Moderna, eli sikäli hyvin tervetullut.

edit: Tuossa yllä olikin päivittynyttä tietoa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olen sanonut etten tarvitse sitä. Olen sanonut, että vaikka otan rokotteen niin se ei suojaa sinua saamasta koronaa minulta. Voit silti saada sen vakavan tautimuodon, jos immunuteettivasteesi ei ole kunnossa, vaikka minulla olisi rokote. Miten minun rokotteeotto siis vaikuttaa mihinkään?

Olen nyt tätä keskustelua jonkun verran seurannut ja olet ihan oikeassa siinä, että rokote ei anna 100% takuuta siitä, että sinä et levittäisi tautia eteenpäin. Se kuitenkin pienentää todennäköisyyttä tähän.

On myös totta, että minun selvinpäin autolla ajaminen ei estä minua aiheuttamasta liiikenneonnettomuutta. Tästä syystä olenkin ajatellut alkaa ajamaan autoa aina päihtyneenä. Se, että ajan selvinpäin versus humalassa saattaa pienentää onnettomuusriskiä, mutta ei poista mahdollisuuttani ajaa joku hengiltä. Ei tässä kannata todennäköisyyksillä pelata se on joko tai.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olen nyt tätä keskustelua jonkun verran seurannut ja olet ihan oikeassa siinä, että rokote ei anna 100% takuuta siitä, että sinä et levittäisi tautia eteenpäin. Se kuitenkin pienentää todennäköisyyttä tähän.

On myös totta, että minun selvinpäin autolla ajaminen ei estä minua aiheuttamasta liiikenneonnettomuutta. Tästä syystä olenkin ajatellut alkaa ajamaan autoa aina päihtyneenä. Se, että ajan selvinpäin versus humalassa saattaa pienentää onnettomuusriskiä, mutta ei poista mahdollisuuttani ajaa joku hengiltä. Ei tässä kannata todennäköisyyksillä pelata se on joko tai.
Saat pienemmän tuomion kun olet kännissä ja ajat jonkun yli. Hieno homma sulle.

Mitä ajat takaa? En oikein saanut punaisesta langasta kiinni. Se etten ota rokotetta ei vaikuta kokonaiskuvaan mitenkään. Se, että omaa veriryhmä O:n, on hyvässä henkisessä ja fyysisessä kunnossa, liikkuu paljon, välttää lähikontakteja, on perillä mahdollisista tartuntaketjuista, käyttää maskia julkisissa, on tilastollisesti nuori, riittää siihen, että itse ei hyvin suurella todennäköisyydellä saa viruksen aiheuttamaa vakavaa tautimuotoa. Toisekseen mielestäni on parempi sairastaa ko tauti, kun olen tässä kunnossa missä olen. Minun kaikki riskiryhmään kuuluvat perheen jäsenet on jo rokotettu. Minun kaikki ystäväni joita näen tietää riskit. Eihän sitä voi tietää. Mutta ei meistä kukaan ole sitä vastaan, että esim mun vanhemmat ottivat rokotteen.

Yhden hyvän ystäväni jota näen lähes päivittäin vanhemmat sairastivat koronan. Toiselle tuli taudin vakava muoto jolle jouduttiin antamaan lisähappea ja toinen rehki koko ajan töitä metsässä. Molemmat iäkkäitä, N65 ja M+70. Toinen ylipainoinen ja toinen lihava. Toinen hyvässä fyysissä kunnossa ja toinen hyvä että liikkuu. Ystäväni ei meinaa rokotetta ottaa vaikka hänellä on perheessä muitakin riskiryhmäläisiä. No nyt nämäkin ovat jo toki rokotettu.

Onko siis nyt niin, että ilman minun rokotteen ottoa tämä kriisi vain syvenee? Onko niin että tulen vielä kuormittaan sotea asian tiimoilta? Saatan tartuttaa jonkun joka ei ole suojannut itseään? Koska muuten laumasuojaa ei saavuteta? Koska muuten paluu normaaliin venyy hamaan tulevaisuuteen? Koska yhteiskuntavastuu? Ihan oikeesti tämä on teille ongelma? Eikö valinta ole minun? Suositteleehan lääkärit vitamiineja mutta moniko niitä suosituksia edes tietää? No ryhmä vertaus.

Jotkut hihhulit toki jotka eivät usko länsimaalaiseen lääketieteeseen toki suurin joukoin eivät ota rokotetta periaatteesta. Ei minulla ole mitään periaatetta. Tai no se, että vaikken sitä ota niin se ei vaikuta mihinkään.

Yrittäkää nyt vain hyväksyä se, että yhteiskuntavastuu kuten maanpuolustus on jokaisen oma asia. Ei sota miestä kaipaa. Tähän talvisota hymiö
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mitä ajat takaa?

En minä mitään enempää aja takaa. Lähinnä siis tuota sinun perustelluasi kyseenalaistaisin. Minusta on ihan ok sanoa, että en halua ottaa rokotetta ja siksi en sitä ota. Mutta se, että se koitetaan perustella itselle tai muille perusteilla, jotka ovat vähän pöhköjä niin onhan siinä jotain, noh väärää. Lähinnä siis minusta tässä keskustelussa sinun perustelusi on ollut monta kertaa se, että VOIN levittää virusta vaikka rokotettu jolloin lopputulema on se, että rokotetta ei kannata ottaa. Tästä johdettu päätelmä on se, että VOIN aiheuttaa liikenneonnetumuuden selvinpäin eli minun kannattaa ajaa päissäni.

Eli mielestäni, jätä tuo narratiivi että rokotettunakin voin tartuttaa muita pois keskustelusta niin luultavasti etenemme tässä.
 
Suosikkijoukkue
KK
En minä mitään enempää aja takaa. Lähinnä siis tuota sinun perustelluasi kyseenalaistaisin. Minusta on ihan ok sanoa, että en halua ottaa rokotetta ja siksi en sitä ota. Mutta se, että se koitetaan perustella itselle tai muille perusteilla, jotka ovat vähän pöhköjä niin onhan siinä jotain, noh väärää. Lähinnä siis minusta tässä keskustelussa sinun perustelusi on ollut monta kertaa se, että VOIN levittää virusta vaikka rokotettu jolloin lopputulema on se, että rokotetta ei kannata ottaa. Tästä johdettu päätelmä on se, että VOIN aiheuttaa liikenneonnetumuuden selvinpäin eli minun kannattaa ajaa päissäni.

Eli mielestäni, jätä tuo narratiivi että rokotettunakin voin tartuttaa muita pois keskustelusta niin luultavasti etenemme tässä.
Ymmärrän pointtisi. Minusta rokote terveelle on todella turha. Varsinkin jos tästä tulee uusi influessa. Se riski saada taudin vakava tauti muoto on niin minimaalinen. Nuo perustelut vain ovat aivan naurettavia, mitä tässä on minulle toitotettu, että minunlaisteni takia yhteiskunta ei avaudu tarpeeksi nopeasti. Tai että olen rokotevastainen salaliittoteoriikko. Täällä on myös otetta minun tekstejä asiayhteydestä ja teen sitä varmaan joskus itsekin. Helpostihan sitä perustelee hassusti, kun keskustelu hyppii koko ajan asiasta toiseen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Minusta rokote terveelle on todella turha.

Saat olla toki mitä mieltä tahansa, mutta jotenkin asiantuntija-näkemykset ympäri maailman vaikuttavat hieman valideimmilta kuin Lätkä-Bongari Iso-E:n perstuntuma Jatkoajan keskustelupalstalla.

Näiden näkemysten mukaan, joihin Suomikin rokotusohjelmansa perustaa, kaikki yli 18 vuotiaat suositetaan rokotettavan ja tulevaisuudessa todennäköisesti myös nuoremmat. Ei näitä rokotusohjelmia fiilispohjalta laadita vaan taustalla on valtava määrä tieteeseen, tutkimukseen ja matemaattisiin mallinnuksiin pohjautuvaa dataa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös