Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 250 912
  • 10 614

Spire

Jäsen
Nyt sitä ehkä uskaltaa jo näin anonyymisti lätkäpalstalla kertoa, että meidän perheessä ei otettu koronarokotteita. Sitä on joutunut välillä jopa valkoisia valheita kertomaan, ettei ulkopuoliset ole saaneet asiasta tietää. Ei tarvitse tätäkään ketjua kauas lukea, niin palautuu mieleen miksi näin. Ei haluttu leimautua yhteiskunnan pohjasakkaan, koronakriitikkohörhöiksi tai vastaaviksi sekopäiksi. Jossain vaiheessa sairastumisella pelottelu ja rokottautumisen paine oli todella ahdistavaa, että sitä kieltämättä alkoi pohtia oman päätöksen viisautta.

Korona on nyt käynyt läpi koko perheen kaksi kertaa ja perusflunssaa kummempia oireita ei olla saatu. Jälkimmäinen kerta oli jo melkein oireeton. Olen loppuen lopuksi siitä todella ylpeä, että meidän kantti piti loppuun saakka. Harmillisesti jotkut henkilöt ovat tainneet saada rokotuksista sivuoireita ja ihan oikeasti tuntuu siltä, että oman lähipiirin rokotetut ovat saaneet pahempia oireita, kuin me itse. Korostan nyt kuitenkin, että tämä on täysin minun omaa mutua, enkä julista minään totuutena. Koen kuitenkin, että saatettiin välttyä pahemmalta kun ei rokottauduttu.

Emme jaksaneet missään vaiheessa aiheesta väitellä yleisen ilmapiirin takia yhtään, vaan pidimme asiaa jokaisen omana päätöksenään. Kunnioitettiin myös jokaisen omaa tahtoa tässä asiassa, vaikka usein ilmapiiri ei tuntunutkaan tasa-arvoiselta ja teki mieli muutama valittu sana sanoa. Onneksi ei siihen lähdetty ja annettiin muiden räksyttää. Oma äitini oli itseasiassa aika rasittava paasaaja ja jouduin jo siskoni kautta välittämään viestin, että haluaako hän olla cool-mummo ja leikkiä lastenlastensa kanssa, vai riidelläänkö jostain helkutin rokotteesta kun kerrankin nähdään. Systeri hoiti homman tyylikkäästi, vaikka olikin ehdottomasti rokotteiden kannalla. Äidilleni jouduttiin sitä valkoista valetta aika paljon syöttämään.

Tiedostan, että varmasti löytyy argumentteja meidän päätöstä vastaan, mutta edellisen valtion suositteleman "turvallisen" rokotteen jälkeen näin läheltä narkolepsiaan sairastumisen ja heidän perheensä tuskan, että se vaikutti hyvin paljon omaan päätökseeni koronarokotteen kohdalla. En taida enää luottaa yhteenkään nopeasti kehitettyyn rokotteeseen. Nyt ei onneksi ole enää minkäänlaisia yhteiskunnallisia paineita rokottautumiseen, joten fiilis asian suhteen on ihan hyvä. Oikeastaan tekisi mieli nostaa molemmat sentterit ylös ja haistattaa kaikille vitut, mutta en sitä tee, sillä varmasti joku jossain pelasti henkensä rokottautumalla kaiken sen paineen alla.

Onkohan palstalla joku muu, joka pystyy jollain tasolla samaistumaan meidän tarinaan?
Otin kaksi rokotetta viime vuonna, mutta edelleen ahdistaa se painostus ja koulukiusaamismentaliteetti mediaa myöten. Jotenkin vaikeaa ymmärtää että vielä vuosi sitten oli täysi mylläkkä päällä ja nyt asia käytännössä unohdettiin täysin, tuosta noin vain. Kaikki yhdenvertaisuudet sun muut lensivät romukoppaan todella helposti.

Olen sairastanut taudin ainakin kerran rokotettuna. Muutaman päivän mittainen perusflunssa sellaisella twistillä että maku- ja hajuaisti olivat poissa pelistä varmaan kuukauden. Kurkussa oli myös jonkinlaista lievää paineen tunnetta tai poltetta, ei varsinaisesti kipua. En usko että itse tauti olisi ollut minulla sen kovempi vaikka en olisi rokotteita ottanutkaan.

Viime vuodesta jäi lähinnä käteen se, kuinka helposti ihmiset saa jaettua kahtia toisiaan vastaan, jos voidaan ajatella olevansa hyvällä asialla. Ahdistun helposti ja tällaisista asioista varsinkin. Ei koronarokottamattomia olisi tarvinnut alkaa demonisoimaan mediassa (sosiaalisissa ja perinteisissä). Toivoisin ihmisten olevan tällaisen käytöksen yläpuolella, mutta valitettavasti kerta toisensa jälkeen joutuu huomaamaan ettei asia näin ole.

Älkää haukkuko rokotehörhöksi tai muuksi, ei jaksaisi nyt sellaista, kun viestini on vain kiusaamisen ja painostamisen vastainen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eikö rokotteesta kieltäytyneiden pääargumentti piikkiä vastaan ollut se, että se tuli markkinoille liian nopeasti, on kokeellinen (älkää kysykö mitä tarkoittaa) ja, että siitä ei ole tarpeeksi dataa sen turvallisuuden suhteen? Onko nyt kulunut tarpeeksi aikaa rokotteen valmistumisesta, että voidaan sanoa sen olevan ns. soiva peli, vai millä väitteillä sitä nyt vastustetaan?

Mutta joo, ihan kiva miettiä, että lähtisikö vaikka Metallicaa katsomaan ensi kesänä, tai menisikö Kesärauhaan Turkuun. Kotkan Meripäivillekin voisi suunnata, tai terassikierrokselle Kallioon.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Minulla on kaksi rokotetta otettuna. Sen enempää ei ole vaan tullut otettua. Vaimolla myös kaksi, hänellä ne aiheuttivat pahoja oireita, joiden takia hän joutui olemaan pitkään pois töistä. Minulla ei käsikipua kummempaa tullut.
 

Spire

Jäsen
Eikö rokotteesta kieltäytyneiden pääargumentti piikkiä vastaan ollut se, että se tuli markkinoille liian nopeasti, on kokeellinen (älkää kysykö mitä tarkoittaa) ja, että siitä ei ole tarpeeksi dataa sen turvallisuuden suhteen? Onko nyt kulunut tarpeeksi aikaa rokotteen valmistumisesta, että voidaan sanoa sen olevan ns. soiva peli, vai millä väitteillä sitä nyt vastustetaan?

Mutta joo, ihan kiva miettiä, että lähtisikö vaikka Metallicaa katsomaan ensi kesänä, tai menisikö Kesärauhaan Turkuun. Kotkan Meripäivillekin voisi suunnata, tai terassikierrokselle Kallioon.
Eihän tuota rokotepassia ole käytetty enää aikoihin, vai mikä pointti tässä oli?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eihän tuota rokotepassia ole käytetty enää aikoihin, vai mikä pointti tässä oli?
Rokotekattavuus ja sen vaikutus yleisötapahtumiin, sitä hain takaa. Mutta ehkä meillä olisi sairastumisen myötä tullut laumasuojakin jo. Siltikin tämä tilanne on parempi kuin vielä vuoden alussa.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkohan palstalla joku muu, joka pystyy jollain tasolla samaistumaan meidän tarinaan?

Tavallaan. Minä en myöskään ottanut rokotetta. Sillä erotuksella että oma lähipiiri kyllä tiesi tästä. Jos joku kysyi niin kerroin mutta en siitä sen enempää jaksanut vääntää. Välillä keskusteltiin toki asiallisesti. Jokaisen oma päätös. Kertaalleen sairastin. Perusflunssa ei kummempaa. Kuumetta minulla tosin oli päivän verran kun yleensä sitä ei ole flunssaa sairastaessa. Muut flunssan perusoireet olivat taas vähän lievempiä.

Miksi päädyin tähän? Ei siihen oikeastaan liity mitään dramaattisempaa päätöstä. Olen nuori, perusterve, harrastan liikuntaa ja syön asiallisesti. En ole mikään lääkäri mutta minun maalaisjärki sanoo että nämä on ne kulmakivet joiden varaan terveys pohjautuu. Asun myös pienellä paikkakunnalla jossa ihmiskontaktit aika vähäisiä. Ajattelin että en koe rokotetta tarpeelliseksi. Tiedän että suojaan sillä myös muita ihmisiä mutta tässä asiassa koin että saan olla myös itsekäs. Jälkikäteen minulla on edelleen puhdas omatunto. Huolehdin käsihygieniasta, pidin aina maskia julkisissa paikoissa missä kävin (eli lähinnä kylän ainoassa marketissa). Pidin ihmiskontaktit vähissä. Tottakai kavereita tapasin välillä mutta esim. Yöelämässä en käynyt kertaakaan pandemian aikana enkä kyllä sen jälkeenkään ole käynyt. Huhujen mukaan jotkut nuoret ovat käyneet. Ehkä jopa saattaneet levittää tautia siellä. Vaikka rokotetta en ottanut niin koen silti olevani vastuullinen. Kyllähän minussakin toinen puoli ilmoitti välillä että "jos kaikki eläisivät kuten minä niin tämä tauti olisi jo selätetty"
Samaan aikaan ymmärrän että kaikille se ei vain ole mahdollista että normi viikko on sellainen että tapaat vain työnantajan ja tyttöystävän jonka kanssa asut.

Siltikin taidan monen mielestä olla ihmiskunnan pohjasakkaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Oma käsitys koronarokotuksen tarpeellisuudesta on ollut aika pitkään melko puhtaasti riskiarvioon perustuva valinta. Joku perustelee rokottamattomuutta rokotteessa mahdollisesti tulevilla haitoilla ja itse (ja aika moni muu) perustelee rokottautumista rokotteen tuomalla suojalla. Suurin osa sairastaa taudin kotona eikä se vaadi sen kummempaa hoitoa. Mutta ero tulee siitä, että varsinkin taudin ensimmäisellä kierroksella rokotus suojasi hyvin merkittävästi sairaalahoitoa vaativalta tautimuodolta. Ohessa tilasto vuoden takaa, tällöin rokote antoi noin 5x suojan sairaalahoitoa vaativaa tautia vastaan. Ilman rokotetta riski saada vakava tautimuoto oli luokkaa 1/1000 sairastunutta (50+ ikäiset), joten kokemus siitä, että ilman rokotusta pärjää hyvin, on ihan perusteltu subjektiivinen kokemus. Samaan aikaan tilastot taas näyttävät, että rokotus antaa merkittävästi paremman kertoimen sille, että tauti ei johda sairaalaan. Jälkimmäinen linkki sitten kertoo rokotteen suojatehosta kuolemaan johtavaa tautimuotoa vastaan samalta ajalta, siinä pätee ihan samat lainalaisuudet eli subjektiivinen kokemus todennäköisesti näyttää rokotteen olevan turha, mutta jos kysytään että haluatko lyödä vetoa omaan kuolemaan johtavaa tautia vastaan kertoimella 13/100000 vai 3/100000 niin mun valinta on aika selkeä.


 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Onkohan palstalla joku muu, joka pystyy jollain tasolla samaistumaan meidän tarinaan?
Tämä on lähes tulkoon kuin omalta näppikseltäni ja voin hyvin samaistua tarinaasi tosin sillä erotuksella, että itse en tietääkseni ole vieläkään sairastanut tautia. Tosin voinhan oireettomana ollakin sairastanut, mutta mitään oireita ei viimeisten vuosien aikana ole ilmaantunut.

Perheessäni vaimo ja kaksi teini-ikäistä ovat taudin sairastaneet noin vuosi sitten. Oireet vaihtelivat kuumeilusta yskään, pääkipuun ja kurkkukipuun. Eli ihan normaali flunssan oireet ja jokaisella tauti ohi muutamassa päivässä. Kenelläkään ei yhtään rokotetta. Vaikka perheessä sairastettiin tuolloin, en siltikään itse eristäytynyt ja elämää jatkettiin ihan normaalisti. Tauti tulee, jos on tullakseen. En tiedä, onko sillä mitään vaikutusta omaan sairastamattomuuteen, että olen käytännössä koko aikuisajan syönyt vitamiineja yhtä säännöllisesti kuin aamupalan. Rutiineihin on jo pitkään kuulunut aamupalan yhteydessä c-, d- ja monivitamiinit pillereiden muodossa. Tämän lisäksi normaali ruokavalio, säännöllinen liikunta ja riittävä uni. Itse olen taipuvainen uskomaan, että näillä on jonkinlainen vaikutus elimistön luontaiseen vastustuskykyyn tauteja vastaan. Ei nyt kannata minään totuutena näitä ottaa, mutta omalla kohdalla on ollut ns. toimiva resepti.

Kyllähän tuosta rokottamattomuudesta sai kuulla aika paljonkin jopa ihan lähipiirin taholta. Emme mitenkään erityisesti itse nostaneet rokottamattomuutta missään yhteydessä esille, mutta noihin aikoihin nämä keskustelut oli useasti keskiössä. Välillä joutui pakostakin keskusteluihin, joissa näin paremmaksi olla hiljaa ja myötäillä keskustelutovereiden näkemyksiä. Vaikeimmat tilanteet kohtasin työyhteisössä, missä rokottamattomuus nähtiin automaattisesti jonakin hörhöilynä tai kulkutautimyönteisyytenä. En ole vieläkään työkavereille kertonut totuutta omasta tilanteesta. Onneksi ihan lähipiirissä ymmärrystä löytyi puolin ja toisin ja kunnioitus jokaisen valintoja kohtaan oli molemmin puolista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksilönä on aina kiva perustella valintojaan jälkikäteen. Argumentiksi käy ihan mikä vaan. Minä näkisin silti mieluummin suurten numeroiden keskustelevan keskenään.

Joo ja pitää muistaa että suurin osa rokotteista semmoisia että sitä hyötyä ei voi kokonaan katsoa yksilötasolla vaan laajemmin yhteiskunnassa.

Voihan sitä hyötyä myös pohtia vaikka Kiinan nykytilanteesta tai epidemian aikana niissä maissa jossa kattavuus huonompi ollut että olisiko sekään sitten kovin hyvä jos riittävän moni olisi ollut sitä mieltä että ei ota rokotetta. Enkä tässä nytkään olisi kyllä ketään kivitettäväksi viemässä jos rokotetta ei ole ottanut...
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onkohan palstalla joku muu, joka pystyy jollain tasolla samaistumaan meidän tarinaan?

Saatan syyllistyä liberaaliin ajatteluun, mutta ajattelen, että rokotuksen ottamatta jättämiselle tai ottamiselle jokaisella on omat syynsä ja niiden jälkikäteinen arviointi on lähinnä viisastelua. Jokainen tekee omat valintansa mutta niistä pitää olla valmis myös kantamaan vastuu.

Itse olen ottanut kolme rokotetta, vaimo ehti saamaan jo neljännen ja lapsetkin ovat saaneet kaksi rokotetta. En missään vaiheessa ajatellut, että olisin jättänyt rokotuksen ottamatta. Lisäksi vielä koko perhe on sairastanut koronan kertaalleen hyvin lievänä eikä rokotukset aiheuttaneet normaalien oireiden lisäksi mitään haittavaikutuksia.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viime vuodesta jäi lähinnä käteen se, kuinka helposti ihmiset saa jaettua kahtia toisiaan vastaan, jos voidaan ajatella olevansa hyvällä asialla. Ahdistun helposti ja tällaisista asioista varsinkin. Ei koronarokottamattomia olisi tarvinnut alkaa demonisoimaan mediassa (sosiaalisissa ja perinteisissä). Toivoisin ihmisten olevan tällaisen käytöksen yläpuolella, mutta valitettavasti kerta toisensa jälkeen joutuu huomaamaan ettei asia näin ole.

Itselleni suurin oppi koronavuosista oli se, miten laumasieluisia ihmiset ovat, hyvässä ja pahassa. Kaikki mitä auktoriteetti sanoi, otettiin vastaan ilman mitään kritiikkiä ihan todella pitkän ajan ja pahimpia tässä olivat median edustajat, joilta ei tullut yhtä ainutta kyseenalaistavaa kirjoitusta hallituksen linjanvedoista ensimmäiseen 1,5 vuoteen korona-aikana. Vallan vahtikoira jne. Enemmänkin vallan pumpattava barbara, jota jyystettiin mitään kyselemättä edestä ja takaa. Voisi joskus huvikseen kaivaa niitä otsikoita ja joka helvetin päivä uutisoituja numeroita koronatartunnoista, joiden _ainoa_ funktio oli pelotella jo valmiiksi peloteltua kansaa entisestään.

Ite otin kaikki rokotteet ja kohtuupitkään noudatin maskisuosituksiakin, vaikken tautia missään vaiheessa osannut pätkääkään pelätä. En syyllistänyt ketään, joka ei rokotetta ottanut tai joka ei maskeja käyttänyt, omassa kaveriporukassakin oli rokotteet passanneita ja mikäs siinä, ihan jokaisen oma valinta. Tuntui, että ihmisistä iso osa ymmärsi myös vasta koronan myötä, että hei, mehän voidaan kuolla johonkin, esimerkiksi pöpöön. Tämän olisi luullut olevan kaikille selvää ihan jokaisena hetkenä ilmankin pandemiaa, mutta näemmä ei ollut.

Muttajoo, sellainen rupeama tällä kertaa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Koronavirusrokotteen kehittäneet Katalin Kariko ja Drew Weissman saivat lääketieteen Nobel-palkinnon tänä vuonna.

 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Koronavirusrokotteen kehittäneet Katalin Kariko ja Drew Weissman saivat lääketieteen Nobel-palkinnon tänä vuonna.


Onnea heille, mutta IL ei ole kyllä ymmärtänyt, mistä Kariko ja Weissman palkittiin. He eivät kehittäneet koronarokotetta, mutta heidän löydöksensä pohjalta mRNA-rokotteet on kehitetty. Ja oikeastaan heidän ansiosta kyllä koronarokotteet saatiin sen verran nopeasti markkinoille, kun mRNA-rokotekehitys oli lähtenyt käyntiin jo aiemmin. Kariko ja Weissman taisivat ymmärtää, miten lähetti-RNA:ta voidaan muokata, jotta se ei tuhottaisi immunijärjestelmän toimesta niin nopeasti.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onnea heille, mutta IL ei ole kyllä ymmärtänyt, mistä Kariko ja Weissman palkittiin. He eivät kehittäneet koronarokotetta, mutta heidän löydöksensä pohjalta mRNA-rokotteet on kehitetty. Ja oikeastaan heidän ansiosta kyllä koronarokotteet saatiin sen verran nopeasti markkinoille, kun mRNA-rokotekehitys oli lähtenyt käyntiin jo aiemmin. Kariko ja Weissman taisivat ymmärtää, miten lähetti-RNA:ta voidaan muokata, jotta se ei tuhottaisi immunijärjestelmän toimesta niin nopeasti.
Meinasin tulla kommentoimaan samaa, ja ei IL ole ainoa joka teki saman virheen (mm. Hesari myös). Jos jotain kiinnostaa enemmän henkilöhistoria että mitä tapahtui ja miksi nyt palkittiin, niin tässä kattavampi artikkeli:

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: PtG
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös