Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 260 129
  • 10 614
Suosikkijoukkue
KK
Saat olla toki mitä mieltä tahansa, mutta jotenkin asiantuntija-näkemykset ympäri maailman vaikuttavat hieman valideimmilta kuin Lätkä-Bongari Iso-E:n perstuntuma Jatkoajan keskustelupalstalla.

Näiden näkemysten mukaan, joihin Suomikin rokotusohjelmansa perustaa, kaikki yli 18 vuotiaat suositetaan rokotettavan ja tulevaisuudessa todennäköisesti myös nuoremmat. Ei näitä rokotusohjelmia fiilispohjalta laadita vaan taustalla on valtava määrä tieteeseen, tutkimukseen ja matemaattisiin mallinnuksiin pohjautuvaa dataa.
Puhuin tuossa lähinnä itsestäni. Olen tuon terve sanan yrittänyt vääntää rautalangasta aikaisemmissa viesteissä, miksi esim minulle se tuskin osuessaan aiheuttaisi edes pientä köhää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Saat olla toki mitä mieltä tahansa, mutta jotenkin asiantuntija-näkemykset ympäri maailman vaikuttavat hieman valideimmilta kuin Lätkä-Bongari Iso-E:n perstuntuma Jatkoajan keskustelupalstalla.

Näiden näkemysten mukaan, joihin Suomikin rokotusohjelmansa perustaa, kaikki yli 18 vuotiaat suositetaan rokotettavan ja tulevaisuudessa todennäköisesti myös nuoremmat. Ei näitä rokotusohjelmia fiilispohjalta laadita vaan taustalla on valtava määrä tieteeseen, tutkimukseen ja matemaattisiin mallinnuksiin pohjautuvaa dataa.
Käytkö ottamassa säännöllisesti rokotekortin rokotteet? Itse otin viimeksi intissa. Rabieksen olen käynyt uudistamassa ainakin kun olen lähdössä ulkomaille ja se on mennyt out of data.

Edit: kyllä ne suosittaa influensaarokotteenkin kaikille
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Käytkö ottamassa säännöllisesti rokotekortin rokotteet? Itse otin viimeksi intissa. Rabieksen olen käynyt uudistamassa ainakin kun olen lähdössä ulkomaille ja se on mennyt out of data.

Edit: kyllä ne suosittaa influensaarokotteenkin kaikille

Eikä suosita ja muutenkin vertaus influenssarokotteeseen on täysin absurdi, koska ei influenssa pakota rajoittamaan yhteiskuntien perustoimintoja, pysäytä globaalia liikkuvuutta ja tukahduta maailmantalouden kasvua.

"Tällä kaudella rokotteiden kysyntä on todella suurta. Siksi rokotuksissa asetetaan etusijalle vakavalle influenssalle alttiit henkilöt. Näitä ovat 65 vuotta täyttäneet, sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset.

Jos rokotteita riittää, niin rokotteita tarjotaan myös lähipiirille. Lähipiirin rokotukset pitää kohdentaa vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden läheisiin. Erityisen alttiita ovat voimakkaasti immuunipuutteiset ja vakavasti sairaat henkilöt, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat sekä raskaana olevat naiset ja perussairaat ikääntyneet."


Ja kyllä, käyn ottamassa aivan empimättä jokaisen rokotteen, jota terveydenhuolto suosittaa minun ottavan valloillaan olevan pandemian selättämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Eikä suosita ja muutenkin vertaus influenssarokotteeseen on täysin absurdi, koska ei influenssa pakota rajoittamaan yhteiskuntien perustoimintoja, pysäytä globaalia liikkuvuutta ja tukahduta maailmantalouden kasvua.

"Tällä kaudella rokotteiden kysyntä on todella suurta. Siksi rokotuksissa asetetaan etusijalle vakavalle influenssalle alttiit henkilöt. Näitä ovat 65 vuotta täyttäneet, sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset.

Jos rokotteita riittää, niin rokotteita tarjotaan myös lähipiirille. Lähipiirin rokotukset pitää kohdentaa vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden läheisiin. Erityisen alttiita ovat voimakkaasti immuunipuutteiset ja vakavasti sairaat henkilöt, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat sekä raskaana olevat naiset ja perussairaat ikääntyneet."


Ja kyllä, käyn ottamassa aivan empimättä jokaisen rokotteen, jota terveydenhuolto suosittaa minun ottavan valloillaan olevan pandemian selättämiseksi.
Ei tämäkään pakota. Kiuru nyt vain haluaa pitää kaiken kurissa. Juu käy vain, mutta ei kai se mihinkään vaikuta, vaikken minä ottaisi. Tässä se syy miksi minun ei sitä tarvitse ottaa.
 

Tuamas

Jäsen
Ei tämäkään pakota. Kiuru nyt vain haluaa pitää kaiken kurissa. Juu käy vain, mutta ei kai se mihinkään vaikuta, vaikken minä ottaisi. Tässä se syy miksi minun ei sitä tarvitse ottaa.

Niin, eli invidualistinen puhtaan itsekäs näkökulma, joka johtunee siitä että se rokotus pelottaa (olet nyt vuoden hyvin heikosti verhonnut sitä tässä langassa kuinka jännittää ja keksinyt perusteluiksi mitä kummallisimpia tekosyitä).

Onneksi tämä asenne ei ole kauhean yleinen, koska laumasuojan muodostamiseksi myös ne ei-riskiryhmiin kuuluvat täytyy suurimmaksi osin rokottaa, eikä järjestelmä kestä määräänsä enempää vapaamatkustajia.
 
K

Kiekkokatsoja

Kotimainen nenäsumute"rokote", jota kaavailtiin toiselle tai kolmannelle lääkityskierrokselle, näyttää jäävän ilman valtion tukea. Tämä lääkejuttu, olisi ollut hyvä katsoa, ja tukea sen kehittämistä. Hallitus jakaa mielummin miljardeja tukiaisia holtittomasti, kenties loputtomiin, kuin että kokeilee, josko tästä lääkkeestä olisi apua. Parhaimmillaan josko lääke toimisi, sillä säästäisi miljardeja. Ja siitä voisi tulla kotimainen vientituote.

Suomalaisen koronarokotteen kehitys vaarantui – hanke on jäämässä ilman toivomaansa avustusta Business Finlandilta Linkki vie ylen sivulle, jossa uutisoidaan jälleen valtionavustuksen haasteista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kotimainen nenäsumute"rokote", jota kaavailtiin toiselle tai kolmannelle lääkityskierrokselle, näyttää jäävän ilman valtion tukea. Tämä lääkejuttu, olisi ollut hyvä katsoa, ja tukea sen kehittämistä. Hallitus jakaa mielummin miljardeja tukiaisia holtittomasti, kenties loputtomiin, kuin että kokeilee, josko tästä lääkkeestä olisi apua. Parhaimmillaan josko lääke toimisi, sillä säästäisi miljardeja. Ja siitä voisi tulla kotimainen vientituote.

Suomalaisen koronarokotteen kehitys vaarantui – hanke on jäämässä ilman toivomaansa avustusta Business Finlandilta Linkki vie ylen sivulle, jossa uutisoidaan jälleen valtionavustuksen haasteista.
Olen aika monesta kohtaa samaa mieltä. Lisäksi kun tosiaan se Business Finlandin rahanjako ei mennyt ihan putkeen.

Käsittääkseni tässä on vaan muutama liiketaloudellinen ongelma. Tuo nenäsumerokote on kehitetty avoimella patentilla, joten se olisi helposti kopioitavissa ja joka tapauksessa siihen tarvittaisiin, joku lääkefirma ulkomailta sitä tekemään. Lisäksi pitäisi olla varmuus, että sitä saadaan myytyä eteenpäin myös muualle. Pelkästään jos suomi on markkina sitä ei ole mitenkään järkevää valmistaa vain omaan käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin, eli invidualistinen puhtaan itsekäs näkökulma, joka johtunee siitä että se rokotus pelottaa (olet nyt vuoden hyvin heikosti verhonnut sitä tässä langassa kuinka jännittää ja keksinyt perusteluiksi mitä kummallisimpia tekosyitä).

Onneksi tämä asenne ei ole kauhean yleinen, koska laumasuojan muodostamiseksi myös ne ei-riskiryhmiin kuuluvat täytyy suurimmaksi osin rokottaa, eikä järjestelmä kestä määräänsä enempää vapaamatkustajia.
Itsekästä on vaatia rokotetta koska sinua pelottaa korona.
Laumasuoja saavutetaan ilman minun rokotepelkoa ja onkin hyvä että Suomessa on niin paljon riskiryhmäläisiä ja ylipainoisia. Muuten tätä tuskin tapahtuisi. Nyt se 70% saavutetaan helposti loppukesään mennessä. Kesäkuun lopussa ollaan jo reilusti yli 50% arvioisin. Onko tästä jotain laskentaa jossain?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mielestäni tässä tilanteessa ihan oikea päätös, koska muita rokotteita tulee sen verran suuria määriä ja rokotustahti on Suomessa muutenkin hyvä. Toivottavasti nuoremmistakin ikäryhmistä mahdollisimman moni ottaisi rokotteen, jotta päästäisiin silläkin saralla eteenpäin ja palaamaan normielämään.

THL on arvioinut, että heinäkuun aikana saataisiin ensimmäinen koronarokotus annettua kaikille 16 vuotta täyttäneille.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsekästä on vaatia rokotetta koska sinua pelottaa korona.
Ei. Ei ole.

Laumasuoja saavutetaan ilman minun rokotepelkoa ja onkin hyvä että Suomessa on niin paljon riskiryhmäläisiä ja ylipainoisia. Muuten tätä tuskin tapahtuisi. Nyt se 70% saavutetaan helposti loppukesään mennessä. Kesäkuun lopussa ollaan jo reilusti yli 50% arvioisin. Onko tästä jotain laskentaa jossain?
Mistä tiedät, että laumasuoja saavutetaan ilman sinua?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Ei tämäkään pakota. Kiuru nyt vain haluaa pitää kaiken kurissa. Juu käy vain, mutta ei kai se mihinkään vaikuta, vaikken minä ottaisi. Tässä se syy miksi minun ei sitä tarvitse ottaa.

Kiuruko on määrännyt lockdowneja ympäri maailmaa, pysäyttänyt globaalin liikkuvuuden ja seisauttanut maailmantalouden kasvun? Esitätkö tahallasi tyhmää vai trollaatko? Eiköhän tämä ollut tässä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni tässä tilanteessa ihan oikea päätös, koska muita rokotteita tulee sen verran suuria määriä ja rokotustahti on Suomessa muutenkin hyvä. Toivottavasti nuoremmistakin ikäryhmistä mahdollisimman moni ottaisi rokotteen, jotta päästäisiin silläkin saralla eteenpäin ja palaamaan normielämään.

THL on arvioinut, että heinäkuun aikana saataisiin ensimmäinen koronarokotus annettua kaikille 16 vuotta täyttäneille.

Minusta taas tässä otetaan ihan turhaa riskiä olla ottamatta maahan tulevia AZ:ta ja J&J, johdetaan matsia 5-1 mutta lopetaan luistelu ja jäädään odottaan summerin soimista. Annetaan ihan turhaan vastustajalle mahdollisuus ja pidettävä rajoituksia kauemmin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mielestäni tässä tilanteessa ihan oikea päätös, koska muita rokotteita tulee sen verran suuria määriä ja rokotustahti on Suomessa muutenkin hyvä. Toivottavasti nuoremmistakin ikäryhmistä mahdollisimman moni ottaisi rokotteen, jotta päästäisiin silläkin saralla eteenpäin ja palaamaan normielämään.

THL on arvioinut, että heinäkuun aikana saataisiin ensimmäinen koronarokotus annettua kaikille 16 vuotta täyttäneille.

Kapasiteettia rokottaa olisi vain ihan eri tahdille. Esimerkiksi työterveyden osuus on edelleen mitätön, eli kyllä tällä päätöksellä nyt aika reippaasti aikataulussa hävitään kuitenkin - silloinkin kun osa ei sistä AZ:aa ottaisi. Toki tuo ratkaisu voi teoreettisesti johtaa lopulta suurempaan rokotuskattavauuteen, jos ne olemattoman vähäiset veritulppatapaukset eivät tämän myötä synnytä lisää kaikenlaisia lätkätrollareita, vaan mRNA-piikille mennään laajemmin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kiuruko on määrännyt lockdowneja ympäri maailmaa, pysäyttänyt globaalin liikkuvuuden ja seisauttanut maailmantalouden kasvun? Esitätkö tahallasi tyhmää vai trollaatko? Eiköhän tämä ollut tässä.
Puhuin toki Suomen tilanteesta niin kuin ehkä huomasit. Ei kai siinä viestissäkään mihin vastasin täysin tullut selväksi, puhutaanko globaalisti vai kansallisesti, jos oikein muistan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Turun kaupungilla melko persoonallinen järjestely rokotuksissa. Pitää itse ilmoittautua rokotukseen, ja arvotaan ikäryhmittäin.

Vähän nyt voi olla skeptinen sille, että tämä on ihan tehokkain tapa varsinkaan nuoremmassa päässä, jossa kuitenkin näitä epäilijöitä riittää jakaa rokotusajat, kun eivät pääse itse valitsemaan. Siinä annetussa ajassa kun on jo "muuta sovittuna", helposti jää tyhjäkäyttöaika ja voipa jäädä piikkikin väliin. Perinteinen varausjärjestelmä tuottaisi todennäköisesti paremman tehokkuuden.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mihinkään tartuntojen totaaliseen ryöpsähtämiseen en usko missään skenaariossa ainakaan tämän vuoden aikana nykyiselläkään rokotevauhdilla, mutta mikäli AZ:n ja J&J:n käytöllä voitaisiin "ostaa" kuukausikin lisää rajoituksetonta elämää, olisi tämä kaiken polemiikin ja sivuvaikutusten arvoista.

Kesäkuu "semi-lockdownissa" vs. Kesäkuu ilman koronarajoituksia -vaihtoehtojen välillä on valtava ero taloudellisesti.

Tuossa on niin isot asiat kyseessä eri harrastus ja liikuntapaikkojen rajoituksissa jo yksinään ja puhumattakaan taloudessa, että kyllä jo ihan viikon tai parikin voittaminen noilla rokotteilla auttaisi yllättävän paljon. Varsinkin kun tämän hetken piikit joita pistetään auttaa juuri eniten vaikkapa juuri tuohon kesäkuuhun. Tietenkin vielä ei ole älyttömiä määriä jäänyt varastoon mutta käsittääkseni kokoajan varastoon jää isompia määriä rokoteita ja lisäksi jonkinlaisia eriä tuota J&J olisi mahdollista saada maahan. Nimenomaan varsinkin nyt pitäisi pistää kaikki mitä saatavissa, myöhemmin kesällä tilanne saattaa olla toinen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turun kaupungilla melko persoonallinen järjestely rokotuksissa. Pitää itse ilmoittautua rokotukseen, ja arvotaan ikäryhmittäin.

Vähän nyt voi olla skeptinen sille, että tämä on ihan tehokkain tapa varsinkaan nuoremmassa päässä, jossa kuitenkin näitä epäilijöitä riittää jakaa rokotusajat, kun eivät pääse itse valitsemaan. Siinä annetussa ajassa kun on jo "muuta sovittuna", helposti jää tyhjäkäyttöaika ja voipa jäädä piikkikin väliin. Perinteinen varausjärjestelmä tuottaisi todennäköisesti paremman tehokkuuden.

Turkulaisena totean: mietin aivan samaa. Lisänä mietin, että entä jos työterveys saakin nopeutettua nuoremman aikuisväestön rokotuksia. Ovat ehkä laittaneet itsensä kaupungin tietoihin, mutta lopulta pääsevätkin työterveyteen nopeammin. Ja joo, ihan vaan omalla kokemuksellani olen skeptinen tuohon, miten järjestelmät lukee toisiaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Puhuin toki Suomen tilanteesta niin kuin ehkä huomasit. Ei kai siinä viestissäkään mihin vastasin täysin tullut selväksi, puhutaanko globaalisti vai kansallisesti, jos oikein muistan.

Ai ei tullut selväksi? Miten tuon olisi voinut selkeämmin muotoilla?

Kirjoitin:

Eikä suosita ja muutenkin vertaus influenssarokotteeseen on täysin absurdi, koska ei influenssa pakota rajoittamaan yhteiskuntien perustoimintoja, pysäytä globaalia liikkuvuutta ja tukahduta maailmantalouden kasvua.

...johon vastasit:

Ei tämäkään pakota. Kiuru nyt vain haluaa pitää kaiken kurissa. Juu käy vain, mutta ei kai se mihinkään vaikuta, vaikken minä ottaisi. Tässä se syy miksi minun ei sitä tarvitse ottaa.

Ja tämän vetoat siihen, ettei kommentoimassasi kirjoituksessa puhuta globaalista tilanteesta, vaikka tiedät itsekin sen olevan vale.

Mutta kuten sanoin, eiköhän tämä ollut tässä. Don't feed the troll jne.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Katoin tuossa niin omassa kunnassa pistetään ensi viikolla vain 2. kierrosta eli rokotekattavuuden nousu ainakin täällä hiipuu. Joskin aika liki 50% on piikitetty, mutta koska on myös hiipuva kylä niin vielä ei olla perusterveissä edes 60 täyttäneissä menossa.
Noh, aika hyvä rokotekattavuus on ja noin 1/kk on koko pandemian keskiarvo tartuntojen määrässä niin eiköhän täällä aika turvassa olla
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös