Joo minun olisi pitänyt olla hiukan tarkempi, ja rokoteasioissa tarkoitin lähinnä muutamia edellisiä vuosikymmeniä. Olisi kohtuutonta odottaa, että sata vuotta sitten kun länsimainen lääketiede oli vielä lapsen kengissä, ihmiset olisivat osanneet vallitsevan ja saatavilla olevan informaation vuoksi siihen myöskään luottaa kuten nykyään.
Tämä on muuten mielenkiintoista pohdintaa. Itse taas ajattelen, että sata vuotta sitten nimenomaan lääkäreihin luotettiin, ja osin siksi, että silloin ei vielä ollut suuria "tiedostavia massoja" ja yleisesti auktoriteetteihin suhtauduttiin kunnioituksella. Lääketiede oli vuonna 1921 yllättävänkin pitkällä, ja ensimmäinen maailmansota oli laajalti osoittanut ihmisille lääketieteen hyödyt.
Molemmat mummuni itse asiassa syntyivät vuonna 1921. Ja menehtyivät 92-vuotiaina vuonna 2013. Toinen heistä kommentoi joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla, kuinka silloin kun he olivat lapsia, lääkäreihin luotettiin. Tänä päivänä tämä joidenkin ihmisten epäluulo lääketieteeseen ihmetytti häntä kovasti.