Itse olisin hyvinkin voinut olla yksi näkemistäsi henkilöistä. Minä tosin olen todennetusti sairastanut koronan Suomessa ja saanut yhden rokoteannoksen, ja olen tästä saanut vähintään yhtä hyvän suojan kuin tuplarokotetut, kuten
THL:n ohjeistus sairastaneille kertoo.
Minulla olisi kuulunut olla 05.11.2021 eteenpäin EU:n koronatodistus Omakannassa, mutta sitä ei ole sinne vieläkään ilmestynyt. Olen ollut yhteydessä muutamaan relevanttiin eri tahoon tehdessäni korjauspyyntöä, ja asian käsittelemisessä menee kuulemma 1-60 päivää.
Tämän takia minä, perusterve alle kolmekymppinen, opiskeleva aikuinen joudun itsestäni riippumattomista syistä kustantamaan omasta pussistani 25 euroa testiin marraskuun viimassa, jos haluan käydä ystäväpiirini kanssa juomassa oluen tai katsomassa live-musiikkia. Tämä oikeus on voimassa 48h testin otosta, eli kallista touhua pidemmän päälle, ainakin opiskelijan kukkarolla. Ja kaikki tämä vain siksi, että lainsäädäntöä koronapassia varten ei heti alkuunsa valmisteltu kunnolla, vaikka sen
julkinen valmisteleminen aloitettiin jo elokuussa.
Toki se ei ole hallituksen vika, että asiaa korjaavalla taholla on näinkin pitkä käsittelyaika, mutta asiaa ei tarvitsisi korjata, mikäli se olisi suunniteltaessa hoidettu paremmin.
Koko Suomen alueella on ollut yhteensä n. 170 000 varmistettua koronatartuntaa ja pääkaupunkiseutu on ollut koko ajan tartuntamäärien kärjessä, niin pidän todennäköisyyttä pienenä sille, että olisin ainoa samassa tilanteessa oleva joka turvautuu kyseisiin palveluihin.
Käsittääkseni sairastamalla koronan ulkomailla on myös erittäin vaikeaa(jos ei täysin mahdotonta) saada merkintää tästä Omakantaan, jolloin ei myöskään ole tätä 05.11.2021 lanseerattua mahdollisuutta passille.
Mutta joo, viestin tarkoituksena oli avata sitä, ettei asia ole ihan niin yksioikoinen. Varmasti näit myös rokottamattomia, mutta niin kauan kuin rokote on vapaaehtoinen ja he haluavat asiasta mieluummin maksaa, niin heillä on myös siihen oikeus. Se on sitten eri asia, onko tämä valinta fiksu vai ei.
Edit: poistettu yksi kappale, joka oli viestissä tuplana.