Vaikea sanoa, mistä pelossa tuon naisen osalta voi olla kyse, mutta joillain ihmisillä koronarokotepelon takana voi olla läheisen tai tuttavan oireet rokotuksen jälkeen. Omaan lähipiiriini kuuluva henkilö esim. joutui juuri sairaalaan pään sisäisen verihyytymän takia. Päänsärky ja liikuntakykyyn vaikuttavat ongelmat olivat alkaneet koronarokotuksen jälkeen. Oireiden pahetessa oli lopulta jalat lähteneet alta ja edessä oli ambulanssikyyti sairaalaan. Nyt sitten tutkimusten jälkeen ilmeisesti porataan kalloon reikä ja poistetaan hyytymä. Toivon mukaan kaikki menee hyvin. Itselläni ei ole käsitystä, millaiset riskit tuommoisessa toimenpiteessä on, mutta aika pelottavalta tuo ainakin kuulostaa.
Kyse tässä tapauksessa oli BioNTech-Pfizerin Comirnaty -rokotteesta. Eihän rokotteen yhteyttä asiaan tiedetä varmuudella, mutta kun oireet alkoivat vähän rokotteen saamisen jälkeen, niin kyllähän tuo epäilyksiä herättää. Kyseessä on alle 70-vuotias varsin hyväkuntoinen ihminen.
Toki tuollaisten kokemusten jälkeen on ihan normaalia, että herää kysymyksiä ja ehkä pelkojakin. Mutta siitä huolimatta mun mielestäni pitäisi kyetä ajattelemaan ihan kliinisesti numeroilla. Rokotuksilla on todettu haittavaikutuksia, se on fakta. Jos sukulaisille on tullut pahoja sivuoireita, on varmasti todennäköisempää, että itsellekin voisi tulla. Mutta 100% varmaa sekään ei ole. Itse sanoisin tällaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle, että pyrkii selvittämään mahdollisimman tarkasti terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa, mikä on todennäköisyys, että itselle tulisi samanlaisia oireita ja myös hyväksymään sen, että kukaan ei tiedä. Olen melko varma, että tällaisissa vakavissa oireissa, missä kaikki data kirjataan ylös, linjoille voisi saada jonkun jopa vastaamaan kysymyksiin. Ihan ensimmäisenä ei kuitenkaan pidä painaa paniikkinappulaa pohjaan, vaan selvittää rauhallisesti faktat ammattilaisen kanssa.
Tuttavani kertoi nuoresta henkilöstä, joka oli saanut rokotuksen jälkeisenä haittavaikutuksena jonkun aivoperäisen halvauksen, mutta toimintaterapian avulla hän on nyt jo täysin toipunut eikä slaagista pitäisi jäädä mitään pysyvää haittaa. Tämä on tietenkin hyvä uutinen, koska rationaaliset ihmiset tarvitsevat myös tällaista tietoa, ettei haittavaikutukset ole todellakaan välttämättä mikään kuolemantuomio. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään saamia haittavaikutuksia tai pelkoja niistä, mutta niillä ei kannata liikaa mässäilläkään, koska jokainen on yksilö ja ihmisille nyt vain elämässä tapahtuu itsestä riippumattomista syistä kamalia asioita.
Hyvin harva saa koronarokotteista mitään suuria haittavaikutuksia. Jotain kipeää kättä en edes laske haittavaikutukseksi. Kyllä (aikuisen) ihmisen pitää kestää muutaman päivän pientä kipua, kun kysymys on kuitenkin kokonaisuutena tärkeästä asiasta ja terveyden suojelemisesta. Voi olla, että oma ajatusmaailmani on ihan perseestä, mutta olen järkeillyt asiat päässäni niin, että mikäli saisin kovat jälkioireet, sairastuisin todennäköisesti myös vakavammin, jos virus minuun tarttuisi. Oma elämännälkäni on kuitenkin niin suuri, että olen valmis ottamaan riskin nykyisillä rokotustilastoilla ennemmin kuin jäisin kotiin homehtumaan vuosiksi eteenpäin. On toki mahdollista, että ennen toista rokoteannosta ehdin sairastumaan jotenkin muuten ja kuolen pois, mutta en halua elää elämääni sellaista peläten. Elämäni on siis kohtalon käsissä ja olen sinut sen kanssa :).