Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 449
  • 10 614

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa vaan pelkää sitä rokotetta. Juuri keskustelin yhden n. 35-vuotiaan naisen kanssa, joka sanoi ettei uskalla ottaa rokotetta jos siitä tulee vaikka narkolepsia tai muu sairaus. Hänkin muuten ihan fiksu ja rationaalinen ihminen. Sitten joitain ei vaan kiinnosta koko rokote. Vähän kuin äänestäminen vaaleissa.

Tällaiset henkilöt ovat oikeasti aika surullisia tapauksia. Osasiko nainen kertoa, miksi hän pelkää, että juuri hän sairastuisi? Onko naisella lapsia tai suunnitelmissa/toiveissa mahdollisesti saada perheenlisäystä, mikäli mahdollista? Onko hän miettinyt, miten on ajatellut toimia oman lapsen rokotusohjelman suhteen? Ja miksi näin? Onko hän saanut aiemmin itse mitään rokotuksia lapsuudessa tai muuten?

Tällaisille ihmisille pitäisi varmaan vain sanoa, että ”mä lupaan, ettet sä sairastu”. Vaikka eihän kukaan voi sellaista oikeasti luvata. Mutta, jos/kun faktat ja todennäköisyydet eivät näitä kuitenkaan kiinnosta tai eivät niitä ymmärrä, suurta vahinkoa ei varmaankaan tapahdu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kieltämättä vähän jännitti, kun parempi puolisko työnsä puolesta/vuoksi sai molemmat rokotteet ensimmäisten joukossa. Molemmista taisi saada lieviä flunssan oireita, itse en ensimmäisestä piikistä saanut mitään. Ei tainnut edes käsi olla kipeä.

Toivottavasti rokottamattomille tulee jossain vaiheessa kielto liikkua kotipitäjiensä ulkopuolelle. Yhteisen hyvän vuoksi näille voitaisiin tehdä turva-alue vaikka Larsmoon. Siellä on jo hyvät pohjat olemassa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tällaisille ihmisille pitäisi varmaan vain sanoa, että ”mä lupaan, ettet sä sairastu”. Vaikka eihän kukaan voi sellaista oikeasti luvata. Mutta, jos/kun faktat ja todennäköisyydet eivät näitä kuitenkaan kiinnosta tai eivät niitä ymmärrä, suurta vahinkoa ei varmaankaan tapahdu.

Itse kun olen lähes tuon @K.A.H :n esimerkin ikäinen nainen, törmään tähän paljon. Naiset miettivät liiaksi kyselemällä muilta ja lukemalla juttuja. Naisilla toisinaan myös lähdekritiikki on tipotiessään ja lopulta ajatus on aivan sekaisin, kun ei tiedä mihin uskoa. Ja tätä pakkaa sekoitetaan lisää kyselemällä palstatovereilta neuvoa. Tähän törmää monien, ei pelkän huuhaa-väen kanssa, heillähän on aina ne ”varmat lähteet”.

Itsekin turhaudun tällaisiin kavereihin, eivät ota vastaan sitä kommenttia, joka itsellä alkaa usein ”lääkärini sanoi, että…”.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Osa vaan pelkää sitä rokotetta. Juuri keskustelin yhden n. 35-vuotiaan naisen kanssa, joka sanoi ettei uskalla ottaa rokotetta jos siitä tulee vaikka narkolepsia tai muu sairaus. Hänkin muuten ihan fiksu ja rationaalinen ihminen. Sitten joitain ei vaan kiinnosta koko rokote. Vähän kuin äänestäminen vaaleissa.
Tunnistan kuvauksen. Oma sisko on hiukkasen tuota nuorempi, eikä aio ottaa rokotetta ainakaan vielä. Ottaa ehkä sitten joskus kun aikoo ulkomaanmatkailla. Aina kun asiasta puhuu tulee samat "niin vähän tutkittu" ja "onhan siihen rokotteeseen joku kuollutkin". Turha yrittää perustella yhteisellä hyvällä tai asiantuntijoiden näkemyksillä kun omalle mutulle on haettu pontta mammapalstoilta tjms. Siskon miestä tuskin itse rokote kiinnostaa hirveästi suuntaan tai toiseen, joten menee tässä asiassa varmasti siskon mukana. Veikkaan, että tällaisia ihmisiä on nuoremmissa ikäluokissa paljon.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kieltämättä vähän jännitti, kun parempi puolisko työnsä puolesta/vuoksi sai molemmat rokotteet ensimmäisten joukossa.

Täytyypä tässä itsekin mainita, että myös minulle täysin puun takaa tarjottiin (en siis ole hoitoalan ihminen) koronarokotetta jo tammikuun puolivälissä. Työterveyshoitaja soitti ihan suoraan minulle ja sanoi, että yksi rokoteannos on täällä antamatta eikä sitä haluaisi millään heittää menemään, joten hän mielellään antaisi sen minulle, koska kohtaan työssäni paljon eri ihmisiä. Kieltäydyin ottamasta sitä silloin, sanoin että koska en kuulu virallisesti mihinkään riskiryhmään tai muuta, niin haluan pikkuisen seurailla rokotusten edistymistä. Kuulin pari päivää myöhemmin, että yksi toinen työkaveri oli sitten ottanut sen, ja hyvin tuolla porskuttaa menemään..

Itse kun olen lähes tuon @K.A.H :n esimerkin ikäinen nainen, törmään tähän paljon. Naiset miettivät liiaksi kyselemällä muilta ja lukemalla juttuja. Naisilla toisinaan myös lähdekritiikki on tipotiessään ja lopulta ajatus on aivan sekaisin, kun ei tiedä mihin uskoa. Ja tätä pakkaa sekoitetaan lisää kyselemällä palstatovereilta neuvoa. Tähän törmää monien, ei pelkän huuhaa-väen kanssa, heillähän on aina ne ”varmat lähteet”.

Itsekin turhaudun tällaisiin kavereihin, eivät ota vastaan sitä kommenttia, joka itsellä alkaa usein ”lääkärini sanoi, että…”.

Tunnistan kuvauksen. Oma sisko on hiukkasen tuota nuorempi, eikä aio ottaa rokotetta ainakaan vielä. Ottaa ehkä sitten joskus kun aikoo ulkomaanmatkailla. Aina kun asiasta puhuu tulee samat "niin vähän tutkittu" ja "onhan siihen rokotteeseen joku kuollutkin". Turha yrittää perustella yhteisellä hyvällä tai asiantuntijoiden näkemyksillä kun omalle mutulle on haettu pontta mammapalstoilta tjms.

Tekemättä tästä nyt mitään sukupuolikysymystä, niin näiden surullisenkuuluisien salaliittoteorioiden leviäminen perustuu juuri sille, että ihminen lakkaa kokonaan uskomasta mihinkään faktoihin ja tosi asioihin pohjautuviin tekijöihin. Ensimmäinen vaihe on juuri tuo, että ihminen ei enää tiedä mihin uskoa. Ja kun sitten lakkaa uskomasta kokonaan tutkittuun faktaan, niin mitä silloin tapahtuu.. no ihminen on sen jälkeen täysin altis aivan kaikelle mitä hänelle vain ikinä netissä syötetään, hän vain ottaa sen vastaan täysin kritiikittömänä totuutena. Jonka jälkeen ollaan tilanteessa, että mitä enemmän lyöt ihmisille faktapohjaista todistetta siitä, että asiat ovat toisin kuin salaliittoteoreetikot netissä väittävät, niin sitä kiihkeämmin ihminen uskoo niihin teorioihin. Pelko on juurrutettu niin syvälle, pelolle kaikki salaliittoteoriat juuri rakentuvat, koska se on omien aivojen käyttämisen pahin vihollinen..
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tekemättä tästä nyt mitään sukupuolikysymystä, niin näiden surullisenkuuluisien salaliittoteorioiden leviäminen perustuu juuri sille, että ihminen lakkaa kokonaan uskomasta mihinkään faktoihin ja tosi asioihin pohjautuviin tekijöihin. Ensimmäinen vaihe on juuri tuo, että ihminen ei enää tiedä mihin uskoa. Ja kun sitten lakkaa uskomasta kokonaan tutkittuun faktaan, niin mitä silloin tapahtuu.. no ihminen on sen jälkeen täysin altis aivan kaikelle mitä hänelle vain ikinä netissä syötetään, hän vain ottaa sen vastaan täysin kritiikittömänä totuutena. Jonka jälkeen ollaan tilanteessa, että mitä enemmän lyöt ihmisille faktapohjaista todistetta siitä, että asiat ovat toisin kuin salaliittoteoreetikot netissä väittävät, niin sitä kiihkeämmin ihminen uskoo niihin teorioihin. Pelko on juurrutettu niin syvälle, pelolle kaikki salaliittoteoriat juuri rakentuvat, koska on omien aivojen käyttämisen pahin vihollinen..

Joo omakaan tarkoitus ei missään nimessä ole lokeroida sukupuolia, vaan miehet vähemmän näkyy noissa kommenteissa. Olen itse ”taustamode” yhdessä terveysryhmässä ja tuolla tulee havaittua vähän kaikkea. Toki sitten Anon ja kaltaistensa seuraajat on eri ryhmissä ja väitän noissa menon olevan sakeanpaa myös miesten suunnasta. Lähteitä ”tutkimuksineen” isketään enemmän kuin omia kokemuksia.

Monelle myös ei mitkään linkit kelpaa, vaan toisten kokemukset, joita ei osatakaan enää suhteuttaa kokonaisuuteen. Henkilö sai haitan lääkkeestä -> minäkin todennäköisesti saan sen. Monesti näitä en lokeroi huuhaa-suuntaan vaan ajattelukyky vaan tipo tiessään. Somesta kun nykyään kysytään melkein kaikki alkaen siitä, pitääkö soittaa 112.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Monelle myös ei mitkään linkit kelpaa, vaan toisten kokemukset, joita ei osatakaan enää suhteuttaa kokonaisuuteen. Henkilö sai haitan lääkkeestä -> minäkin todennäköisesti saan sen. Monesti näitä en lokeroi huuhaa-suuntaan vaan ajattelukyky vaan tipo tiessään. Somesta kun nykyään kysytään melkein kaikki alkaen siitä, pitääkö soittaa 112.
Noissa on vielä että jos on valmiiksi vastaanottavainen lääkevastaiselle viestille niin niitä anekdootteja halutaan uskoa, hetkeäkään miettimättä että onko tarina tosiaan näin vai sortuisiko kertoja liioitteluun, vääriin johtopäätöksiin tai suoranaiseen valehteluun (mikä sekin on täysin mahdollista kun näitä haittaihmisiäkin on ketkä tykkäävät levittää joko maksusta ja huvikseen paskaa). SoMella on positiivisetkin puolensa mutta kyllä sen negatiiviset puolet on todistettu jo melko pirun moneen kertaan ja ne kasaantuvat kun someja käyttelee porukka ilman minkäänlaista kykyä ymmärtää ettei vastapuolen viestittäjä välttämättä ole ihan sitä/niillä motiiveilla mitä väittää olevansa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Täällä Lounais-Suomessa eräässä TYKS-sairaalan laboratoriossa kaksi noin 30-vuotiasta työntekijää sairastunut koronaan. Heillä kontaktina 10 työntekijää, joille on annettu yksi piikki ja nämä kaikki lääkäri on määrännyt karanteeniin. Osastolla lisäksi töissä viisi ihmistä, joille on jo annettu kaksi rokotetta. He jatkavat töissä ja sitten tekevät kaikki 17 henkilön työt.

Ja mainittakoon myös, että nämä kaksi ensin mainittua työntekijää ovat aiemmin kieltäytyneet ottamasta rokotetta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä Lounais-Suomessa eräässä TYKS-sairaalan laboratoriossa kaksi noin 30-vuotiasta työntekijää sairastunut koronaan. Heillä kontaktina 10 työntekijää, joille on annettu yksi piikki ja nämä kaikki lääkäri on määrännyt karanteeniin. Osastolla lisäksi töissä viisi ihmistä, joille on jo annettu kaksi rokotetta. He jatkavat töissä ja sitten tekevät kaikki 17 henkilön työt.

Ja mainittakoon myös, että nämä kaksi ensin mainittua työntekijää ovat aiemmin kieltäytyneet ottamasta rokotetta.

On kyllä täydellisen mahdoton ymmärtää, miten kukaan terveydenhuollossa tai sen liepeillä työskentelevä voi olla noin hihhuli. Väestössä heitä on, mutta alalle hakeutumisessa luulisi valikoituvan pois.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
someja käyttelee porukka ilman minkäänlaista kykyä ymmärtää ettei vastapuolen viestittäjä välttämättä ole ihan sitä/niillä motiiveilla mitä väittää olevansa.

Tällaisen takia varmasti monet lääkäritkin joutuu aktivoitumaan somessa. Saisin tästä hieman poliisi kriisissä -ketjun kaltaista pohdintaa, mutta hellelaiskuus…
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
On kyllä täydellisen mahdoton ymmärtää, miten kukaan terveydenhuollossa tai sen liepeillä työskentelevä voi olla noin hihhuli. Väestössä heitä on, mutta alalle hakeutumisessa luulisi valikoituvan pois.
Niinhän sitä luulis mutta esimerkiksi vaimon esihenkilö on sen luokan foliohattu, että vaimo oli varma hänen yrittävän sabotoida rokotesatsin joka saapui työpaikalle. Onneksi tuli rokottaja satsin mukana ja piikit eivät montaa hetkeä vanhentuneet. Toki tämä esihenkilö jätti rokotteen väliin, koska Trump ja muut relevantit syyt.
 
F

Flonaldo

[MEDIA=twitter]1409090282327511045[/MEDIA]

Jäänyt ehkä hieman vähemmälle huomiolle, että ennen juhannusta piikkejä annettiin kovemmalla tahdilla kuin koskaan aiemmin. Annettujen rokotteiden määrä on kivunnut koko ajan ylöspäin, ja juhannuksen jälkeen saapuvaksi odotellaan yli 400k annoksen toimituksia - jolloin tuota saadaan yhä hilattua ylöspäin.

Vielä kun saadaan valtakunnallisesti rokotukset auki koko aikuisväestölle, helpottuu myös viestintä - sanoma on yksinkertainen: ihan kaikki nyt hakemaan omasi, heti.

Sitten olisi hyvä hetki alkaa miettiä millä toimenpiteillä oikeasti kattavuutta saadaan rakennettua korkeammalle kuin nyt näytetään päästävän. Vaikka nyt siis kaikki toimitukset on saatu ripeästi annettua, ei nuorimpiin ikäryhmiin jo siirtyminen ole ollut seurausta siitä, että vanhemmat ikäluokat olisi saatu katettua kokonaan ensin.

"Kriittisten" käännyttämistä voidaan miettiä sitten ehkä viimeisenä ja se on se vaikein rasti. Sen sijaan isompi ongelma lienee viitseliäisyys ja rokotteen tarpeellisuuden miettiminen nykytilanteessa.

Jokaiselle vielä rokottamattomalle kirje himaan. Siihen infot rokotteesta, sen turvallisuudesta, sen tarpeesta, siitä että ensi syksynä tulee varmuudella jokin uusi aalto jne. Sitten tekstaria perään viikon päästä. Kunhan on jonkun ajan päästy vielä parempaan tilanteeseen, sitten kaikki pisteet toimimaan myös ilman ajanvarausta.

Seuraavaksi niitä rokotepisteitä vielä kesäkauden aikana Prisman pihalle, torille jne. Sen kun kävelet sisään ja otat piikin. Eivät ne nyt mikään hopealuoti ole, mutta jokainen "kas, tuossahan sen nyt sais hoidettua, mennäänkö käymään" rokotettu on kotiinpäin.

Nyt myös niitä jäljityshommiin koulutettuja vapaaehtoisia kun ei tarvita siinä hommassa, heidät voisi valjastaa soittamaan kaikille vielä toistaiseksi rokottamattomalle 70+-vuotiaalle. "Pistetäänkö rokotusaikaa tulemaan?". Tämän ikäryhmän vielä rokottamattomien tiedot saattavat olla hyvin pelkästään sen naapurin Pirkon varassa (eikä ole esim. sukellettu YouTube-algoritmin syvään päähän, mistä pois pääseminen on hankalaa). Silloin ihan vain jonkin "auktoriteetin" soitto ja keskustelu siitä, että rokote on turvallinen ja tarpeellinen voi hyvin riittää monelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seuraavaksi niitä rokotepisteitä vielä kesäkauden aikana Prisman pihalle, torille jne. Sen kun kävelet sisään ja otat piikin. Eivät ne nyt mikään hopealuoti ole, mutta jokainen "kas, tuossahan sen nyt sais hoidettua, mennäänkö käymään" rokotettu on kotiinpäin.

Tuo sijainti ja matala kynnys on yksi hyvä huomio kyllä, esimerkiksi Jyväskylässä yhtenä pääpaikkana on Killerin ravirata ollut joka sijaitsee keskellä ei mitään, jos on julkisten varassa niin useamman tunnin reissu. Ottaen tautitilanteen niin ei ihan jokaiselle kyllä tule mieleen lähteä ottamaan.

Toinen on tietenkin miten saada ihmisille infot että oma rokotusvuoro on, Jyväskylässäkin mentiin vielä muutama viikko sitten jossain 44v tyypeissä ja nyt 20v, tässä välissä ei ainakaan itsellä ole tullut mitään tekstiviestiä tai lappua kotiin että oma vuoro olisi, joten jää ihan "puskaradio" tasolle tuo että kuuleeko tuosta että oma vuoro on vai ei. Tänään kyllä rokotukseen menossa mutta hyvin helpoa olisi jäädä ottamattakin nykyisessä tautitilanteessa tai jos ei olisi ollut esim. oma auto käytössä.
 

hege

Jäsen
Omassa tuttava piirissä on jonkun verran niitä jotka välttävät roketteen ottamista "loma-aikana" eli ottavat piikkin mutta vasta syksymmällä jotta kesäsuunnitelmat eivät mene pilalle. Esimerkiksi yksi menee nyt alkavalla viikolla hakemaan ensimmäisen piikiin jotta saa molemmat piikit "työajalla", kaveri olisi ollut oikeuttu piikkiin jo toukokuun lopulla mutta ajankohta ei silloin ollut sopiva.
Sitten on kyllä jokunen tuttu, jotka ovat hyvin epäileviä rokotteen suhteen mutta eivät kategorisesti rokotusta vastaan vaan enemminkin haluavat odottaa pidempään jotta mahdolliset haittavaikutukset selviävät. Yksi tällainen pariskunta sanoi odottelevansa loppuvuoteen ennen kuin päättävät ottavatko rokotuksen vai eivät.
Itse luulisin, että selvät ohjeet esimerkiksi matkustamisen suhteen saattaisivat innostaa piikin ottamiseen kun ainakin omassa tuttavapiirissä varauksellisesti rokotukseen suhtautuvat ovat niitä jotka toisaalta ovat aikaisemmin olleet innokkaimpia matkustamaan ympäri maailman.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika jännä jos noin. Näin yleisesti kun luulisi nimenomaan kesälomalla ihmisillä olevan huomattavasti väljemmät aikataulut rokotteen ottamiselle ihan "virka ajan puitteissa", vs. jos teet vaikka 50-60-tuntista työviikkoa.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sain ekan piikin tuossa vajaa kolme viikkoa takaperin. Käden kipeytymistä ihmeempiä oireita ei ilmaantunut, mutta sitä ihmettelen kun kaikki sanovat että eihän tuota edes huomaa kun se neula uppoaa käsivarteen. Ja sellainen muistikuva mullakin on aikaisemmista piikeistä.

Nyt, hyvä ettei vedet tullut silmiin siitä kivusta kun piikki lyötiin kiinni. Mulla on normaalisti suht korkea kipukynnys eikä ole mitään piikkipelkoakaan, mutta kyllä muuten nipisti siinä. Tuossa on edelleen muutaman sentin mustelma muistona kolmen viikon takaisesta. Mitenhän tuo nyt noin rujosti upotettiin meikäläiseen ja muut eivät suurinpiirtein ole huomanneet koko piikin iskua? Pääasia jos Pfizer jyllää minussa siinä missä muillakin.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Omassa tuttava piirissä on jonkun verran niitä jotka välttävät roketteen ottamista "loma-aikana" eli ottavat piikkin mutta vasta syksymmällä jotta kesäsuunnitelmat eivät mene pilalle.

Tämä on kyllä jäätävää logiikkaa. Vaikeaa kuvitella, miten tunnin reissu rokotukseen pilaa kesäsuunnitelmat pahemmin kuin viikkojen karanteenit tai itse taudin sairastaminen, joka voi viedä toipumisineen koko sen loman tai nallin napsahtaessa lopettaa tarpeen kesäsuunnitelmille.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on kyllä jäätävää logiikkaa. Vaikeaa kuvitella, miten tunnin reissu rokotukseen pilaa kesäsuunnitelmat pahemmin kuin viikkojen karanteenit tai itse taudin sairastaminen, joka voi viedä toipumisineen koko sen loman tai nallin napsahtaessa lopettaa tarpeen kesäsuunnitelmille.
Itse tiedän myös tällaisen tapauksen ja se perustelu on, että ei voi mennä Helsingissä ottamaan rokotetta kun ollaan kesäloma mökillä 200 kilometrin päässä.
 

hege

Jäsen
Logiikka tuntuu, ehkä olevan enemmän se että ei haluta kärsiä kipeästä olkapäästä tai muutaman päivän kuumeilusta kesäloma-aikana kuin itse rokotuksen vaiva. Tilastollisesti lienee niin, että lievät oireet pistoksesta ovat kuitenkin todennäköisempiä kuin saada korona jostain kesämökiltä ja jotkut tuntuvat tosiaan niitä pieniä oireita pelkäävän enemmän kuin toiset.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Nyt, hyvä ettei vedet tullut silmiin siitä kivusta kun piikki lyötiin kiinni. Mulla on normaalisti suht korkea kipukynnys eikä ole mitään piikkipelkoakaan, mutta kyllä muuten nipisti siinä. Tuossa on edelleen muutaman sentin mustelma muistona kolmen viikon takaisesta. Mitenhän tuo nyt noin rujosti upotettiin meikäläiseen ja muut eivät suurinpiirtein ole huomanneet koko piikin iskua? Pääasia jos Pfizer jyllää minussa siinä missä muillakin.

Sattui osumaan verisuoneen/hermoon. Ei tuossa sen kummempia varmasti ole. Tuurista kiinni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on kyllä jäätävää logiikkaa. Vaikeaa kuvitella, miten tunnin reissu rokotukseen pilaa kesäsuunnitelmat pahemmin kuin viikkojen karanteenit tai itse taudin sairastaminen, joka voi viedä toipumisineen koko sen loman tai nallin napsahtaessa lopettaa tarpeen kesäsuunnitelmille.

Jep. No, itsekin olin rajatapaus, kun oma vuoroni oli uhkaavasti vaarassa venyä vasta juhannusviikolle, jolloin olin lomalla. Koska kyse oli vain viikosta, jonka olisin ollut muualla reissussa (mökillä, missä kontaktit yhtä vähäiset kuin kotona), olisin ottanut piikin vasta loman jälkeen, vaikka olin odottanut vuoroani kuin kuuta nousevaa. Onneksi piikitykset lähtivät kuitenkin etenemään, ja sain omani muutamaa päivää ennen lomaani.

Tällaisen lyhyen siirron siis ymmärrän, jos taustalla on joku aikataulusyy. Mutta jos kyse on vain lomasta, ja siitä, että pelkää sivuvaikutuksia, niin sitten en ymmärrä.
 

axe

Jäsen
Kyllähän joku rokotusoireiden pelkääminen, siis ei edes mikään narkolepsian tai muun taudin puhkeaminen rokotteen takia, vaan ihan sen piikkiarkuuden ja mahdollisen nuhaisen nenän pelkääminen, samoin kuin täällä meidänkin keskuudessa kulkeva rokotusoireiden päivittäinen seuranta, kertoo osaltaan sitä kuinka kauaksi jostain terveys- tai sairaustodellisuudesta tällaisen hyväosaisen maan kansa on jo kulkenut.

Ehkä osin samaan vieraantuneisuuteen, mutta luultavasti enemmän tähän koronan demonisointiin ja mystifiointiin ja tämän maailmanajan suuren yhteisen taistelun älyttömään korostamiseen liittyy sekin, että ihmiset saa kyllä edelleen sairastaa ja kuolla ihan niin kuin ennenkin, kunhan eivät tee sitä koronan takia. Korona on joku ihmeellinen asia, johon kukaan ei kuolisi tai sairastuisi, jos vain kaikki yhdessä olisimme niin vitun vastuullisia, että lähes kirjaimellisesti ollaan valmiita tappamaan kunhan kukaan ei saisi sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös