Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 457
  • 10 614

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sain ekan piikin tuossa vajaa kolme viikkoa takaperin. Käden kipeytymistä ihmeempiä oireita ei ilmaantunut, mutta sitä ihmettelen kun kaikki sanovat että eihän tuota edes huomaa kun se neula uppoaa käsivarteen. Ja sellainen muistikuva mullakin on aikaisemmista piikeistä.

Nyt, hyvä ettei vedet tullut silmiin siitä kivusta kun piikki lyötiin kiinni. Mulla on normaalisti suht korkea kipukynnys eikä ole mitään piikkipelkoakaan, mutta kyllä muuten nipisti siinä. Tuossa on edelleen muutaman sentin mustelma muistona kolmen viikon takaisesta. Mitenhän tuo nyt noin rujosti upotettiin meikäläiseen ja muut eivät suurinpiirtein ole huomanneet koko piikin iskua? Pääasia jos Pfizer jyllää minussa siinä missä muillakin.

Mulla ainakin hoitaja sanoi, että osa pistää sen liian korkealle olkapäähän ja sen takia on kipeämpi kuin jos lyödään vähän alemmas olkavarteen. Ehkä minulla sattui sitten ammattitaitoinen hoitaja, piikki ei edes nipistänyt, verikokeen ottaminenkin tuntuu enemmän
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
980 000 eli 20% yli 12v saanu jo molemmat rokotteet. 65,6% yli 12v saanu 1.rokotteen. Kyllä tää tästä etenee, rokotusten osaltakin.

Periaatteessa joo, mutta kohta tässä vaaditaan neljän rokotteen kattavuutta kaikille yli 1-vuotiaille ennen kuin varianttipelkoa voidaan lopettaa.

Mutta hienosti Suomi on rokottamisen hoitanut. Kunhan vain nyt hyväksyttäisiin se, että rokotteet ovat tehokkaita ihan julkisessa keskustelussa asti, eikä koko ajan vaadita jotain lisämäärää ennen kuin voidaan elää.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kunhan vain nyt hyväksyttäisiin se, että rokotteet ovat tehokkaita ihan julkisessa keskustelussa asti, eikä koko ajan vaadita jotain lisämäärää ennen kuin voidaan elää.

Rokotteita ei ole huomioitu aiemmin THL: n laskelmissa eikä niihin tunnu luottavan viranomaiset/poliitikotkaan niin onhan se selvä, että usko alkaa horjumaan tavallisilla tallaajillakin.

Itse oletan, että Delta-variantti kiertää rokotteita. Sen verran kova haloo siitä on synnytetty eikä tätä ole kukaan kiistänytkään.

Eikö tämä kyseinen variantti ole jo pitkän aikaa kiertänyt, joten kuvittelisin, että rokotteiden toimivuutta siihen on tutkittu jo pidempään. Kuitenkaan kukaan ei aiheesta ole minun nähdäkseni todennut mitään varmaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse oletan, että Delta-variantti kiertää rokotteita. Sen verran kova haloo siitä on synnytetty eikä tätä ole kukaan kiistänytkään.

Eikö tämä kyseinen variantti ole jo pitkän aikaa kiertänyt, joten kuvittelisin, että rokotteiden toimivuutta siihen on tutkittu jo pidempään. Kuitenkaan kukaan ei aiheesta ole minun nähdäkseni todennut mitään varmaa.
Minä taas odottaisin jotain vedenpitävää lausuntoa, että tämä delta nyt oikeasti on erityisen vaarallinen. Aiemmin on ollut täysin identtiset puheet brittivariantista, etelä-afrikanvariantista, brasilianvariantista ja *valitse maa*variantista. Ja kuka enää edes ajattelee jotain brittivarianttia?

Optimisti kun olen, niin tuomitsen myös deltan täydeksi panikoinniksi ja rokotteet tulevat senkin pyyhkäisemään tieltään kuin märän rätin (pl. ehkä Astra Zeneca).
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Minä taas odottaisin jotain vedenpitävää lausuntoa, että tämä delta nyt oikeasti on erityisen vaarallinen. Aiemmin on ollut täysin identtiset puheet brittivariantista, etelä-afrikanvariantista, brasilianvariantista ja *valitse maa*variantista. Ja kuka enää edes ajattelee jotain brittivarianttia?

Optimisti kun olen, niin tuomitsen myös deltan täydeksi panikoinniksi ja rokotteet tulevat senkin pyyhkäisemään tieltään kuin märän rätin (pl. ehkä Astra Zeneca).


Take it with a grain of salt, mutta kaikki tutkimukset viittaavat siihen, että ainakin kahdella annoksella toimii edelleen erinomaisesti. Israel toimii tässäkin mielessä tutkimuslaboratoriona seuraavien viikkojen aikana.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Optimisti kun olen, niin tuomitsen myös deltan täydeksi panikoinniksi ja rokotteet tulevat senkin pyyhkäisemään tieltään kuin märän rätin (pl. ehkä Astra Zeneca).

No toki näinkin minä oikeasti oletan. Mutta jostain kumman syystä aiheesta ei haluta puhua eikä rokotteita ole haluttu huomioida aiemmin THL:n laskelmissakaan. Joku syy tälle varmaan on.
 
F

Flonaldo

Minä taas odottaisin jotain vedenpitävää lausuntoa, että tämä delta nyt oikeasti on erityisen vaarallinen. Aiemmin on ollut täysin identtiset puheet brittivariantista, etelä-afrikanvariantista, brasilianvariantista ja *valitse maa*variantista. Ja kuka enää edes ajattelee jotain brittivarianttia?

Optimisti kun olen, niin tuomitsen myös deltan täydeksi panikoinniksi ja rokotteet tulevat senkin pyyhkäisemään tieltään kuin märän rätin (pl. ehkä Astra Zeneca).
On.

Brittivariantti oli/on ~50 % tarttuvampi alkuperäiseen virukseen verrattuna. Tämä toki vaihtelee maan, väestön, kontaktien luonteen jne. mukaan. Suomessa se aiheutti sen, että kevääksi jouduttiin vetämään merkittäviä valtakunnallisia rajoituksia, mikä nyt tuntuu unohtuneen.

Delta on saman verran Alphaa tarttuvampi, eli jo liki tuplasti tarttuvampi kuin alkuperäinen.

Sairaalaluvuissa on paljon epävarmuutta, mutta saatavilla oleva tutkimustieto viittaa siihen, että Deltan myötä sairaalaan päätymisen riski on jopa tuplat.

Rokotteiden teho rapistui jo hieman Alphan myötä ja selvästi enemmän Deltan kanssa. Yksi annos (mitä tahansa rokotetta) suojasi oireelliselta taudilta alkuperäistä virusta vastaan hämmästyttävän hyvin, Deltan kohdalla vain 33 %. Jos ajatellaan siis, että oltaisiin lähtöpisteessä ja rokotteita testattaisiin vain Deltaa vastaan, ne todettaisiin hyödyttömiksi (kuten kävi Curevacille viivästysten myötä).

On siis entistä suurempi tarve saada kaikille se toinenkin rokote. Kyllä se yksikin terää taudilta vie, mutta ei läheskään yhtä hyvin.

Samoin jos aiemmin tuplarokotus suojasi sairaalahoidolta loistavasti (98-99 %), nyt se on heikentynyt jonkin verran (92-96 %). Ero ei välttämättä vaikuta suurelta, mutta luvut toisinpäin kääntäen (1,5 % => 6 %) tehon lasku on ollut nelinkertainen Deltan myötä.


SARS-CoV-2 Delta VOC in Scotland: demographics, risk of hospital admission, and vaccine effectiveness

 

Kymppitonni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Philadelphia Flyers
Itse pyysin pidempää neulaa, koska jäykkäkouristusrokotus annettiin viimeksi normaalin pituisella neulalla ja olkapäähän jäi patti usemmaksi päiväksi siitä. Jos on keskivertoa enemmän lihaa olkapäässä, voin suositella pidempää neulaa, saman suosituksen antoi myös rokottaja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
F

Flonaldo

Oxfordilta myös uutisia AZ-rokotteesta, positiivisia sellaisia. Toisen rokotteen antaminen jopa 10 kk ensimmäisen jälkeen toimii erinomaisesti. Kolmannen rokotteen antaminen kuukausia toisen jälkeen toimii myös mainiosti - vaikka siis annetaan kolmas kerta samaa. Samalla viestivät myös vahvasti siihen suuntaan, että ei näytä siltä, että niitä kolmansia rokotteita tarvitsisi antaa ainakaan pian.

 
Suosikkijoukkue
Ässät
Oxfordilta myös uutisia AZ-rokotteesta, positiivisia sellaisia. Toisen rokotteen antaminen jopa 10 kk ensimmäisen jälkeen toimii erinomaisesti. Kolmannen rokotteen antaminen kuukausia toisen jälkeen toimii myös mainiosti - vaikka siis annetaan kolmas kerta samaa. Samalla viestivät myös vahvasti siihen suuntaan, että ei näytä siltä, että niitä kolmansia rokotteita tarvitsisi antaa ainakaan pian.

Voisiko Suomi tehdä nyt sellaisen muutoksen, että rokotettaisiin ensin kaikki kertaalleen ja pidennettäisiin hiukan tehosteen antamista?

E: jos tehtäisiin näin, niin pikaisesti laskettuna aika lailla kaikki halukkaat saisivat ensimmäisen rokotteen jo n. Kolmessa viikossa.
 
F

Flonaldo

Voisiko Suomi tehdä nyt sellaisen muutoksen, että rokotettaisiin ensin kaikki kertaalleen ja pidennettäisiin hiukan tehosteen antamista?
Ei varmasti - koska sen yhden rokotteen teho oireellista Delta-variantin aiheuttamaa tautia vastaan on se heikko 33 %.

Mutta on monenlaisia skenaariota minkä kannalta tuo on positiivinen juttu. On esimerkiksi jokin joukko ihmisiä, jotka eivät sitä toista rokotetta käy hakemassa - on syy sitten mikä vain. Se että sen voi käydä ottamassa n. koska tahansa myöhemmin, ja teho voi olla jopa parempi silloin, on hyvä asia.

Ja nämä tulokset tietysti koskivat vain AZ:aa, eivät mRNA-rokotteita. Vaikka tässä koko ajan tulokset ovat vahvistaneet sitä ajatusta, että aika lailla käsi kädessä näiden rokotteiden toimintamallit kulkevat - joskin tehossa on lieviä eroja.
 
F

Flonaldo

Ja spämmitään vielä kun nämäkin tulokset tulivat tänään, ja aihe on tietysti myös henkilökohtaisesti kiinnostanut useaa palstalaista.

Kaikki sekakäyttövaihtoehdot toimivat erinomaisesti. Pfizer/Pfizer on korkeimmat vasta-aineet, mutta AZ/Pfizer on siltä osin parempi kuin AZ/AZ ja jopa korkeampi T-soluvaste kuin Pfizer/Pfizer.

Nämä tulokset perustuvat nyt 4 viikon väliin, ja 12 viikon välin samat tulokset tulevat heinäkuussa. Joka tapauksessa kaikki tuota AZ/Pfizer-komboa saaneet voivat olla hyvin mielin!

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voisiko Suomi tehdä nyt sellaisen muutoksen, että rokotettaisiin ensin kaikki kertaalleen ja pidennettäisiin hiukan tehosteen antamista?

E: jos tehtäisiin näin, niin pikaisesti laskettuna aika lailla kaikki halukkaat saisivat ensimmäisen rokotteen jo n. Kolmessa viikossa.

Toisaalta nyt on vuorossa kakkospiikillä todella paljon ikäihmisiä ja riskiryhmäläisiä joille toisesta piikistä voi olla iso apu varsinkin sairaanhoidon vähentämisen näkökulmasta, ei ehkä ole niin oleellista saako varsinkin 12-20v kohderyhmä rokotteen ensin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta nyt on vuorossa kakkospiikillä todella paljon ikäihmisiä ja riskiryhmäläisiä joille toisesta piikistä voi olla iso apu varsinkin sairaanhoidon vähentämisen näkökulmasta, ei ehkä ole niin oleellista saako varsinkin 12-20v kohderyhmä rokotteen ensin.

Kyllä se pitkälti noin on. Britanniassahan on tehty ymmärtääkseni niin, että delta-variantin vuoksi ovat tihentäneet tehosteväliä hieman, jotta nämä riskiryhmät saavat nopeammin täyden suojan.

Suomessa noiden ykköspiikkien antaminen etenee edelleen varsin hyvin, sillä täälläkin hetkellä edelleen yli puolet piikeistä on näitä. Muutos kuitenkin tapahtuu todennäköisesti ihan viikon tai parin sisällä, sillä silloin on kulunut 12 viikkoa siitä, kun ykköspiikkien määrä nousi sieltä keskimäärin 20 000 / vrk sinne 30 000 / vrk. Ja siinä kohdassa ykköspiikkien eteneminen riippuu täysin maahamme saapuvista annoksista.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tsekkasin Omakannasta, että rokotukset on merkitty. Ja olihan ne. Ensin Astraa ja pari viikkoa sitten Pfizeria. Mutta rokotustodistuksen mukaan olen saanut 2 annosta Pfizeria. Terveysdokumenttien kanssa ollaan Suomessa yleensä hyvin tarkkoja, niin minkäköhän takia tässä on nyt sitten vedelty mutkia suoriksi?
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tsekkasin Omakannasta, että rokotukset on merkitty. Ja olihan ne. Ensin Astraa ja pari viikkoa sitten Pfizeria. Mutta rokotustodistuksen mukaan olen saanut 2 annosta Pfizeria. Terveysdokumenttien kanssa ollaan Suomessa yleensä hyvin tarkkoja, niin minkäköhän takia tässä on nyt sitten vedelty mutkia suoriksi?
Tuleeko nämä merkinnät kantaan vasta kun on saanut molemmat piikit? Eka annos annettu huhtikuussa eikä tietoja annetusta rokotuksesta löydy.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuleeko nämä merkinnät kantaan vasta kun on saanut molemmat piikit? Eka annos annettu huhtikuussa eikä tietoja annetusta rokotuksesta löydy.

Eka annos pitäisi olla kannassa samantien kun se on annettu. Sieltä on saanut printattua erillisen todistuksenkin siitä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tuleeko nämä merkinnät kantaan vasta kun on saanut molemmat piikit? Eka annos annettu huhtikuussa eikä tietoja annetusta rokotuksesta löydy.

Mulla ne rokotukset ilmesty Omakantaan piikin jälkeen muutaman päivän viiveellä. Jos kirjaus on noin paljon myöhässä, niin soittaisin terveyskeskukseen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sairaalaluvuissa on paljon epävarmuutta, mutta saatavilla oleva tutkimustieto viittaa siihen, että Deltan myötä sairaalaan päätymisen riski on jopa tuplat.

Rokotteiden teho rapistui jo hieman Alphan myötä ja selvästi enemmän Deltan kanssa. Yksi annos (mitä tahansa rokotetta) suojasi oireelliselta taudilta alkuperäistä virusta vastaan hämmästyttävän hyvin, Deltan kohdalla vain 33 %. Jos ajatellaan siis, että oltaisiin lähtöpisteessä ja rokotteita testattaisiin vain Deltaa vastaan, ne todettaisiin hyödyttömiksi (kuten kävi Curevacille viivästysten myötä).

On siis entistä suurempi tarve saada kaikille se toinenkin rokote. Kyllä se yksikin terää taudilta vie, mutta ei läheskään yhtä hyvin.

Samoin jos aiemmin tuplarokotus suojasi sairaalahoidolta loistavasti (98-99 %), nyt se on heikentynyt jonkin verran (92-96 %). Ero ei välttämättä vaikuta suurelta, mutta luvut toisinpäin kääntäen (1,5 % => 6 %) tehon lasku on ollut nelinkertainen Deltan myötä.

Tänään Ilta-Sanomissa Nohynekillä on vähän erilainen ja positiivisempi näkemys tähän asiaan.


"Iso kiitos kuuluu rokotuksille. Vaikka deltavariantti pystyy aavistuksen kiertämään rokotuksen antamaa suojaa eli aiheuttamaan rokotetullekin tartunnan, sairastettu infektio on selvässä valtaosassa huomattavan lievä."

"Pfizerin ensimmäinen annos esti sairaalahoidon tarpeen 94 prosentissa tapauksista (95 prosentin vaihteluväli 46–99 prosenttia), kahden annoksen jälkeen 96-prosenttisesti (vaihteluväli 86–99 prosenttia). AstraZenecankaan tulokset eivät olleet huonot. Ensimmäinen annos esti sairaalahoidon 71-prosenttisesti (vaihteluväli 51–83 prosenttia), toinen annos 92-prosenttisesti (vaihteluväli 75–97 prosenttia), Nohynek sanoo."

"Nohynek painottaa silti uudelleen sitä, että jo yksi rokotusannos estää vakavaa tautimuotoa erinomaisen hyvin. Lievä läpäisyinfektio limakalvoille voi silti tulla."
 
F

Flonaldo

Tänään Ilta-Sanomissa Nohynekillä on vähän erilainen ja positiivisempi näkemys tähän asiaan.
Eikö tässä ihan identtisistä luvuista puhuta? :)

Tietysti lasia voi ajatella puolityhjänä tai -täytenä. Jos alkuperäistä virusta vastaan yksi piikki oli (rokotteesta riippuen) 80-90 % tehokas oireellista tautia vastaan ja nyt Deltaa vastaan se on 33 %, on pudotus kova. Samoin tuo kaksi piikkiä sairaalahoitoa vastaan 99 => 96 % tuntuu pieneltä muutokselta, mutta samalla siis nelinkertaistaa sen määrän, jolla sitä suojaa ei ole.

Ja silti se 96 % on yhä erittäin hyvä teho, ja samoin ovat nuo tuplarokotuksen oireellisen taudin 60-80 % suojatehot.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tällaiset henkilöt ovat oikeasti aika surullisia tapauksia. Osasiko nainen kertoa, miksi hän pelkää, että juuri hän sairastuisi? Onko naisella lapsia tai suunnitelmissa/toiveissa mahdollisesti saada perheenlisäystä, mikäli mahdollista? Onko hän miettinyt, miten on ajatellut toimia oman lapsen rokotusohjelman suhteen? Ja miksi näin? Onko hän saanut aiemmin itse mitään rokotuksia lapsuudessa tai muuten?

Tällaisille ihmisille pitäisi varmaan vain sanoa, että ”mä lupaan, ettet sä sairastu”. Vaikka eihän kukaan voi sellaista oikeasti luvata. Mutta, jos/kun faktat ja todennäköisyydet eivät näitä kuitenkaan kiinnosta tai eivät niitä ymmärrä, suurta vahinkoa ei varmaankaan tapahdu.

Vaikea sanoa, mistä pelossa tuon naisen osalta voi olla kyse, mutta joillain ihmisillä koronarokotepelon takana voi olla läheisen tai tuttavan oireet rokotuksen jälkeen. Omaan lähipiiriini kuuluva henkilö esim. joutui juuri sairaalaan pään sisäisen verihyytymän takia. Päänsärky ja liikuntakykyyn vaikuttavat ongelmat olivat alkaneet koronarokotuksen jälkeen. Oireiden pahetessa oli lopulta jalat lähteneet alta ja edessä oli ambulanssikyyti sairaalaan. Nyt sitten tutkimusten jälkeen ilmeisesti porataan kalloon reikä ja poistetaan hyytymä. Toivon mukaan kaikki menee hyvin. Itselläni ei ole käsitystä, millaiset riskit tuommoisessa toimenpiteessä on, mutta aika pelottavalta tuo ainakin kuulostaa.

Kyse tässä tapauksessa oli BioNTech-Pfizerin Comirnaty -rokotteesta. Eihän rokotteen yhteyttä asiaan tiedetä varmuudella, mutta kun oireet alkoivat vähän rokotteen saamisen jälkeen, niin kyllähän tuo epäilyksiä herättää. Kyseessä on alle 70-vuotias varsin hyväkuntoinen ihminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös