Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 719
  • 368

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tein hyvän työn. Appivanhemmat eivät halunneet asentaa koronavilkkua jottei heitä vakoiltaisi. Tosin kyseiset henkilöt käyttävät surutta kaikkia muita sovelluksia mm. Lidlin, S-ryhmä, Facebook, Google ja lähes kaikki muut vastaavat. Näissä muissa ei vakoilu ilmeisesti kuitenkaan haittaa. Kävin läpi heidän kanssaan koronavilkun toimintaperiaatteen ja sain heidät suostuteltua käyttämään sitä. Itseasiassa taisivat jopa ymmärtää kuinka perusteetonta heidän vakoilupelkonsa oli.

Mutta sitten on ongelma. Vaimon puhelimeen koronavilkku ei asennu. Ei myöskään asennu mitkään muutkaan sovellukset, eikä nykyisetkään päivity. Google Playssä jää vaan ”odotellaan latausta” päälle ja hyrrä pyörii. Olen tarkistanut että asetuksissa lataus on sallittu sekä mobiilidatalla että wifillä. Ja olen kokeillut myös ladata kummallakin. Puhelimen Android ilmoitti että itse järjestelmä on ajan tasalla, edellinen päivitys on asennettu 20. heinäkuuta 2020. Puhelin on Samsung A70. Olen myös kokeillut käynnistää puhelinta uudelleen.

Olisiko palstalaisilla mitään vinkkejä mikä puhelimessa voi olla vikana kun Google Play ei lataa?

EDIT: Nyt toimii. Piti vielä muuttaa asetuksia googlen tili-asetuksista.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hieman tuli ylimääräisiä sydämenlyöntejä, kun huomasin puhelimessani Koronavilkun ilmoituksen. Ajattelin, että napsuiko jo altistuminen, vaikka olenkin ollut varovainen mies.

No, se olikin joku "altistusilmoitukset ovat päällä" -tyylinen ilmoitus. Johtunee siitä, että menin ajamaan puhelimen optimoinnin. Samalla katkesi yhteys älykelloon...
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mie väitän että toi appi on yhtä tyhjän kanssa. Suomessa tota appiä tullee käyttämään niin muutama prosentti, ettei se oikeasti toimi kunnolla. Täällä myös yksi, jota koko korona ei enää kiinnosta, varsinkaan tässä vaiheessa, kun virus on jo muuntautunut vähemmän tappavaksi.

Edit. Hyvä kun tekivät ohjelman niin on seuraavaa virusta varten (100 vuoden päähän) appi valmiina
Jätän tämän vain tähän.

Edit. 16.9.2020 Kaksi miljoonaa latausta ko. sovelluksella.
 
Viimeksi muokattu:

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kun sovellus on ollut reilut pari viikkoa käytössä ja varsin hyvä otos kansalaisia sen ladannut puhelimeensa, niin voisi kuvitella että jollekulle olisi tullut ilmoituksia altistumisista. Tunnustaako kukaan jatkislainen tällaista saaneensa? Pääministeri Marinhan kuulemma oli ilmoituksen saanut.

En löytänyt äkkiseltään varmaa tietoa siitä, minkä sovelluksen algoritmi laskee altistumiseksi. Jos se on vaade siitä, että tulee olla 15 min alle 2m etäisyydessä tartunnan saaneen henkilön kanssa kuten joku lähde veikkaili, niin ainakin itse löydän omasta elämästäni hyvin vähän tilanteita, joissa tuo kriteeri täyttyy muiden kuin läheisten kanssa. Sovelluksen idea kuitenkin kai olisi löytää juuri niitä potentiaalisia mutta vähemmän ilmiselviä kontakteja.

Sen mitä olen seurannut keskustelua Saksan vastaavasta sovelluksesta, niin siellä on jo aiemmin ihmetelty altistumisilmoitusten vähäistä määrää. Ilmeisesti molemmissa sovelluksissa on ainakin näin aluksi pelattu varman päälle siinä mielessä, että on haluttu välttää turhia altistumisilmoituksia. Kolikon kääntöpuolena on sitten se, että ilmoituksia ei silloin helpolla tule oikeissa tartuntatilanteissakaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Nyt kun sovellus on ollut reilut pari viikkoa käytössä ja varsin hyvä otos kansalaisia sen ladannut puhelimeensa, niin voisi kuvitella että jollekulle olisi tullut ilmoituksia altistumisista. Tunnustaako kukaan jatkislainen tällaista saaneensa? Pääministeri Marinhan kuulemma oli ilmoituksen saanut.
Mun yhdellä perhetutulla tuli ilmoitus altistumisesta. Se on ainoa tapaus, josta olen kuullut. Ko. henkilö työskentelee valtion virastossa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Altistumisen takia olen karanteenissa eikä vilkku ole vilkutellut, nnngghhh.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kävin tänään pitkästä aikaa paikallisen terassilla yhdellä, kun näytti olevan niin paljon tuttuja siellä. Juteltiin hieman koronasta ja vilkusta. Kysyin porukalta, että kelläs kaikilla on vilkku. Minua lukuunottamatta kaikille se oli. Sitten kun kysyin onko se päällä niin ydelläkään ei ollut. Kukaan ei edes tiennyt miten se toimii ja miten se etsii altistumisen. Joten vaikka latauksia olisi sen 3miljonaa niin ei se varmasti ole päällä kaikilla. Osa on saattanut sen poistaa.

Toinen asia mikä tuli selväksi, että moni oli saanut sen massapsykoosin median takia. Nykyään hengi suhtautuu kotonaan kuten influenssaan. Ei mulla muuta, vilkutellaan.
 
F

Flonaldo

Minua lukuunottamatta kaikille se oli. Sitten kun kysyin onko se päällä niin ydelläkään ei ollut. Kukaan ei edes tiennyt miten se toimii ja miten se etsii altistumisen. Joten vaikka latauksia olisi sen 3miljonaa niin ei se varmasti ole päällä kaikilla. Osa on saattanut sen poistaa.
Ei sen tarvitse olla mitenkään "päällä". Kun sen on asentanut, se toimii.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai sitä ei saa pois päältä halutessaan? Itse olen ymmärtänyt eri tavalla, mutta mistä minä mitään tiedän, kun en koko ohjelmaa ole nähnyt.
Saa sen toimimattomaksi ottamalla bluetoothin pois päältä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kävin tänään pitkästä aikaa paikallisen terassilla yhdellä, kun näytti olevan niin paljon tuttuja siellä. Juteltiin hieman koronasta ja vilkusta. Kysyin porukalta, että kelläs kaikilla on vilkku. Minua lukuunottamatta kaikille se oli. Sitten kun kysyin onko se päällä niin ydelläkään ei ollut. Kukaan ei edes tiennyt miten se toimii ja miten se etsii altistumisen. Joten vaikka latauksia olisi sen 3miljonaa niin ei se varmasti ole päällä kaikilla. Osa on saattanut sen poistaa.

@Lätkä-Bongari Iso-E Olet tässä ketjussa useamman eri viestin voimin ”perustellut”, miksi sovellus on huono ja ei toimi tms. Käytännössä jokainen perustelusi on ns. ammuttu alas ja sinulle on osoitettu, että luulosi ja kuvitelmasi aiheen tiimoilta ovat olleet vääriä. Kannattaisiko joskus ottaa vastaan sitä muutakin infoa asiasta kuin vain sitä omaa mutua?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ai sitä ei saa pois päältä halutessaan? Itse olen ymmärtänyt eri tavalla, mutta mistä minä mitään tiedän, kun en koko ohjelmaa ole nähnyt.

Mitä sinulla on kyseistä ohjelmaa vastaan? Tai tarkemmin: mikä on se syy, miksi et ole itse tuota asentanut?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kävin tänään pitkästä aikaa paikallisen terassilla yhdellä, kun näytti olevan niin paljon tuttuja siellä. Juteltiin hieman koronasta ja vilkusta. Kysyin porukalta, että kelläs kaikilla on vilkku. Minua lukuunottamatta kaikille se oli. Sitten kun kysyin onko se päällä niin ydelläkään ei ollut. Kukaan ei edes tiennyt miten se toimii ja miten se etsii altistumisen. Joten vaikka latauksia olisi sen 3miljonaa niin ei se varmasti ole päällä kaikilla. Osa on saattanut sen poistaa.

Toinen asia mikä tuli selväksi, että moni oli saanut sen massapsykoosin median takia. Nykyään hengi suhtautuu kotonaan kuten influenssaan. Ei mulla muuta, vilkutellaan.

Halasitteko vielä kaupan päälle kun tuli oikeat vastaukset jengiltä?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ai sitä ei saa pois päältä halutessaan? Itse olen ymmärtänyt eri tavalla, mutta mistä minä mitään tiedän, kun en koko ohjelmaa ole nähnyt.
Meinaat että ihminen on kokenut sovelluksen asentamisen sen verran tarpeelliseksi että on sen asentanut, mutta on sitten aktiivisin toimin poistanut sen käytöstä (se kun toimii tosiaan automaattisesti taustalla käytännössä akkua lainkaan verottamatta siitä lähtien kun sen olet laitteellesi asentanut).

Miksi et suostu sovellusta käyttämään vaikka siitä on nyt raportoitu että esim. Vaasassa olisi kymmeniä ihmisiä tavoitettu nimenomaan koronavilkkusovelluksen kautta ensimmäisenä, eli vilkun ansiosta nuo ihmiset saivat ilmoituksen että nyt kannattaa tarkkailla fiilistä normaalia tarkemmin ja välttää ylimääräisiä kontakteja. Olisiko mielestäsi parempi että tuo tieto olisi ihmiset tavoittanut sillä viiveellä mikä menee manuaalisessa jäljityksessä ja osalle ei tietoa olisi tullut lainkaan jos altistuminen on tapahtunut jossain ei-ilmiselvässä yhteydessä eli esim. koululuokassa tai julkisliikenteen kulkimessa?

Psykooseista tykkäät höpöttää, oletko miettinyt löytyisikö yksi semmoisesta kärsivä peilistä?
 

Tuamas

Jäsen
Nyt kun sovellus on ollut reilut pari viikkoa käytössä ja varsin hyvä otos kansalaisia sen ladannut puhelimeensa, niin voisi kuvitella että jollekulle olisi tullut ilmoituksia altistumisista. Tunnustaako kukaan jatkislainen tällaista saaneensa? Pääministeri Marinhan kuulemma oli ilmoituksen saanut.

Minä olen saanut ”kevytaltistuksen”, eli vilkku on rekisteröinyt kohtaamisen sairastuneen kanssa, mutta muut parametrit eivät ole täyttyneet, jolloin ei tullut varsinaista ilmoitusta, ainoastaan altistusilmoitusten tarkistuksessa näkyy yhtenä päivänä yksi avainosuma.
 
F

Flonaldo

Ai sitä ei saa pois päältä halutessaan? Itse olen ymmärtänyt eri tavalla, mutta mistä minä mitään tiedän, kun en koko ohjelmaa ole nähnyt.
Saa sen pois päältä, toki. Mutta siitähän ei ollut ollenkaan kyse, vaan jostakin "päällä pitämisestä". Itse nyt voit tietysti tehdä omat päätöksesi, mutta ei kai siitä kenellekään hirveästi ole hyötyä, jos jaat kavereillesi aivan virheellistä tietoa?
 
Suosikkijoukkue
KK
@Lätkä-Bongari Iso-E Olet tässä ketjussa useamman eri viestin voimin ”perustellut”, miksi sovellus on huono ja ei toimi tms. Käytännössä jokainen perustelusi on ns. ammuttu alas ja sinulle on osoitettu, että luulosi ja kuvitelmasi aiheen tiimoilta ovat olleet vääriä. Kannattaisiko joskus ottaa vastaan sitä muutakin infoa asiasta kuin vain sitä omaa mutua?
Sovellus ei itsessään ole huono vaan se, että sitä ei käytetä.
Mitä sinulla on kyseistä ohjelmaa vastaan? Tai tarkemmin: mikä on se syy, miksi et ole itse tuota asentanut?
Koska minua ei kiinnosta. Korona Gona 4 eva
Halasitteko vielä kaupan päälle kun tuli oikeat vastaukset jengiltä?
Ei näin korona-aikana viitsi halailla. Saa pahoja katseita.
Meinaat että ihminen on kokenut sovelluksen asentamisen sen verran tarpeelliseksi että on sen asentanut, mutta on sitten aktiivisin toimin poistanut sen käytöstä (se kun toimii tosiaan automaattisesti taustalla käytännössä akkua lainkaan verottamatta siitä lähtien kun sen olet laitteellesi asentanut).

Miksi et suostu sovellusta käyttämään vaikka siitä on nyt raportoitu että esim. Vaasassa olisi kymmeniä ihmisiä tavoitettu nimenomaan koronavilkkusovelluksen kautta ensimmäisenä, eli vilkun ansiosta nuo ihmiset saivat ilmoituksen että nyt kannattaa tarkkailla fiilistä normaalia tarkemmin ja välttää ylimääräisiä kontakteja. Olisiko mielestäsi parempi että tuo tieto olisi ihmiset tavoittanut sillä viiveellä mikä menee manuaalisessa jäljityksessä ja osalle ei tietoa olisi tullut lainkaan jos altistuminen on tapahtunut jossain ei-ilmiselvässä yhteydessä eli esim. koululuokassa tai julkisliikenteen kulkimessa?

Psykooseista tykkäät höpöttää, oletko miettinyt löytyisikö yksi semmoisesta kärsivä peilistä?
On mulla varmaan useampikin psykoosi, mutta ihmeellisesti se ei ole vaikuttanut elämääni niin, että työelmässä, vapaa-ajalla tai lääkäri käynneillä niitä ei ole huomattu.
Hänhän kertoi aiemmin, että valtio vakoilee koronavilkun kautta ihmisiä.
Missä näin olen kertonut? Olen varmaan ollut psykoosissa tuolloin.
Saa sen pois päältä, toki. Mutta siitähän ei ollut ollenkaan kyse, vaan jostakin "päällä pitämisestä". Itse nyt voit tietysti tehdä omat päätöksesi, mutta ei kai siitä kenellekään hirveästi ole hyötyä, jos jaat kavereillesi aivan virheellistä tietoa?
Ehkä porukka ei pidä juurikaan sitä bluetoothia päällä. Itselläni se ei ole päällä kuin musiikkia kuunnellessa ja se on noin 1h päällä samaan aikaan kun olen lenkillä metsässä. Harvempi sitä pitää kuulemma päällä, ikinä. Ei nuo papparaiset varsinkaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska minua ei kiinnosta. Korona Gona 4 eva

Yllättävän paljon siihen nähden osallistut kuitenkin näihin koronakeskusteluihin. Agendasi tuntuu jotenkin olevan rokotteiden vastustaminen, koronatoimenpiteiden vastustaminen sekä joskus olen havainnut sellaistakin, että riskiryhmäläisten kohtalo ei sinua oikein edes kiinnosta, kun itse et sellainen ole. Ainakin joskus ihan pokkana spekuloit sitä, että koronan tarkoitus taitaa olla heikomman aineksen hävittäminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös