Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 767
  • 368

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään on vihdoin se päivä, kun Suomi ja THL julkaisee oman koronajäljityssovelluksensa Koronavilkun. THL järjestää aiheesta tiedotustilaisuuden klo 14, jossa kerrotaan tarkemmista yksityiskohdista, mutta aika paljon tietoa on jo julkaistu. Koronavilkun idea on periaatteessa yksinkertainen: sovellus on bluetooth-tekniikan avulla yhteydessä muihin ympärillä oleviin puhelimiin, joissa sama sovellus on käytössä. Sovellukset vaihtavat keskenään satunnaistettuja koodeja. Mikäli käyttäjä on ollut tarpeeksi kauan tarpeeksi lähellä toista käyttäjää, joka on saanut koronatartunnan, tulee ilmoitus altistumisesta. Omasta tartunnasta voi ilmoittaa sovelluksen kautta, ja tämän ilmoituksen tekeminen vaikuttaa vastaavalla tavalla muiden käyttäjien sovelluksiin. Sovellus ei oletettavasti kerää käyttäjältään mitään henkilötietoja.

Keskustelua ja ongelmakohtia Koronavilkun ympärillä tulee varmasti riittämään. Lataako sovelluksen tarpeeksi moni, jotta siitä olisi mitään hyötyä? Mitkä ovat sopivat altistumisen kriteerit etäisyyden ja ajan suhteen? Tuleeko vääriä hälytyksiä esim. kerrostalojen naapureista? Toimiiko Bluetooth tarpeeksi tehokkaasti? Kuluttaako sovellus puhelimen akkua liikaa? Toimivatko Android-puhelimet, Apple-puhelimet ja muut puhelimet yhteen? Onko yksityisyydensuoja kunnossa?

Monessa maassa, joissa sovelluksia on julkaistu, on alussa ollut todella kovat odotukset niille. Esim. Australian pääministeri Scott Morrison kutsui paikallista COVIDSafe-sovellusta vielä sen lanseerausvaiheessa kauniilla korulauseella "our ticket to freedom". No, käytännön kokemukset sekä Australiassa että muualla ovat osoittaneet että mikään sovellus ei todellakaan pyyhkäise koronavirusta pois eikä yksinään ole gamechanger viruksen vastaisessa taistelussa. Sovellus on ennemminkin vain apuväline terveysviranomaisten tekemän manuaalisen kontaktijäljityksen tueksi.

Itse latasin Koronavilkun Android-puhelimeeni heti kun se oli saatavilla. Nyt sitten vaan odotellaan tuleeko jossain vaiheessa "ping" altistumisesta, ja toki täytyy seurata myös sovelluksen vaikutusta akun kulumiseen.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kuvittelin näköjään virheellisesti, ettei sovellus tarvitsisi sijaintitietoa, vaan riittäisi pelkkä bt-yhteys, jonka perusteella sovellus vaihtaa tietoa. Luulisi, että se on ihan sama olenko Prismassa vai Citymarketissa altistunut, jos olen. Itse en pidä gps sijaintia päällä kuin navigoidessa...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itsekin tuon kävin heti lataamassa. Lähinnä työn puolestakin kiinnostaa miten eri sovellukset on toteutettu ja miten ne toteuttavat annettuja lupauksia (mm. juuri vaikutus akunkestoon). Käyttöönotto oli ainakin todella helppoa, siitä plussaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kuvittelin näköjään virheellisesti, ettei sovellus tarvitsisi sijaintitietoa, vaan riittäisi pelkkä bt-yhteys, jonka perusteella sovellus vaihtaa tietoa. Luulisi, että se on ihan sama olenko Prismassa vai Citymarketissa altistunut, jos olen. Itse en pidä gps sijaintia päällä kuin navigoidessa...
Itse en pidä gps sijaintia päällä ikinä joten turha tuota on ladata. Itsekin olin uskossa, että ottaa BT-yhteydellä, koska sen pitäisi riittää. Eli ei tarvitse ladata ko ohjelmaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvittelin näköjään virheellisesti, ettei sovellus tarvitsisi sijaintitietoa, vaan riittäisi pelkkä bt-yhteys, jonka perusteella sovellus vaihtaa tietoa. Luulisi, että se on ihan sama olenko Prismassa vai Citymarketissa altistunut, jos olen. Itse en pidä gps sijaintia päällä kuin navigoidessa...

Mistä löysitte maininnan sijaintitiedosta? Itse en löytänyt sellaista mitään mainintaa, ja mielestäni uutisissa on mainittu, ettei sijaintitietoa käytettäisi.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mistä löysitte maininnan sijaintitiedosta? Itse en löytänyt sellaista mitään mainintaa, ja mielestäni uutisissa on mainittu, ettei sijaintitietoa käytettäisi.

Asennuksen yhteydessä edellytti lupaa sijaintitietojen käyttämiseksi ja sijainnin päälle laittamiseksi. En antanut lupaa, joten ei onnistunut asennus -> poistin sovelluksen
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asennuksen yhteydessä edellytti lupaa sijaintitietojen käyttämiseksi ja sijainnin päälle laittamiseksi. En antanut lupaa, joten ei onnistunut asennus -> poistin sovelluksen

OK. Hyvin mielenkiintoista, koska kaikissa uutisissa on mainittu, ettei sijaintitietoa käytettäisi.

Testasin itse, ja otin sijaintitiedon pois käytöstä. Sovellus kertoi sen jälkeen, että ilmoitukset eivät toimi. Olisiko niin, että altistumisen jälkeen tuo tarjoaa sijaintitiedon perusteella paikallisen koronaneuvonnan yhteystietoja, ja altistumista ei sijainnin perusteella selvitettäisi?
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kaikki voitava on nyt tehty; koronavilkku installoitu, naamari on laukussa. Kausi voi alkaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Oikein käytettynä tämähän on mainio työkalu, mutta pakostikin tulee ajatelleeksi, että kuinkahan moni "huumoriveikko" ilmoittaa itsellään olevan tartunnan, vaikkei tartuntaa oikeasti olisikaan?

Ja kyllä, latasin itsekin tuon sovelluksen. Ja ei, en ilmoittanut tartuntaa, koska sellaista ei ole.
 

Baldrick

Jäsen
Oikein käytettynä tämähän on mainio työkalu, mutta pakostikin tulee ajatelleeksi, että kuinkahan moni "huumoriveikko" ilmoittaa itsellään olevan tartunnan, vaikkei tartuntaa oikeasti olisikaan?

Ja kyllä, latasin itsekin tuon sovelluksen. Ja ei, en ilmoittanut tartuntaa, koska sellaista ei ole.

Ilmeisesti terveydenhuollolta saa koodin, joten ilmoa ei voi noin vain tehdä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Siis tarvitseeko tämä sovellus mitään oikeaa vahvistusta siitä, että on saanut tartunnan? Jos ei niin sittenhän alkaa ihan varmasti satelemaan trolleja, jotka painavat koulussa tai lätkämatseissa tartuntanappia, saaden tuhansia altistuneita.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Siis tarvitseeko tämä sovellus mitään oikeaa vahvistusta siitä, että on saanut tartunnan? Jos ei niin sittenhän alkaa ihan varmasti satelemaan trolleja, jotka painavat koulussa tai lätkämatseissa tartuntanappia, saaden tuhansia altistuneita.
THL:ltä tai terveydenhuollon ammattilaiselta saa koodin, joka pitää syöttää sovellukseen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kun on köyhän miehen iPhone 6 niin siinähän ei koronavilkku toimi. Liian vanha ios. Vilkutellaan sitten muuten.
 
K

kiwipilot

Näitä sovelluksiahan on ollut käytössä ympäri maailmaa jo pidemmän aikaa. Onko missään tietoa kuinka hyvin ne ovat toimineet?
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
varmaan 10 % sairastuneista käyttää sovellusta ja noista 10 % viitsii lisätä koodin sovellukseen. Kuulostaa todella tehokkaalta työkalulta tämä...
Mikä siinä on hankalaa/vaikea lisätä se oma tartunta sinne sovellukseen jos sattuisi niin käymään? Tämä siis ihan yleisellä tasolla, että miksi esim. sinä koet tuon sovelluksen huonoksi?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Latasin sovelluksen äsken, ainakin omalla androidilla ilmoitti ettei tarvitse sijaintitietoja, ainoastaan luvan käyttää bt:tä. Saa nähdä onko miten raskas, oma puhelin alkaa olla melko lähellä elinkaaren päätä ja akkukestonkin kanssa siis ongelmia normaalistikin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä siinä on hankalaa/vaikea lisätä se oma tartunta sinne sovellukseen jos sattuisi niin käymään? Tämä siis ihan yleisellä tasolla, että miksi esim. sinä koet tuon sovelluksen huonoksi?

Tuskin onkaan mutta kyllä sitä kipeänä ollessa voi muutkin asiat olla mielessä kun koodin syöttäminen sovellukseen.

Eniten myös mietityttää että kuinka paljon vääriä altistumista tulee tuon kautta ja kuinka tosissaan se pitäisi ottaa kun ei tiedä onko sen ihmisen kanssa ollut tekemisissä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tuskin onkaan mutta kyllä sitä kipeänä ollessa voi muutkin asiat olla mielessä kun koodin syöttäminen sovellukseen.

No jos lähtökohtaisesti tilanne on se, että korona aiheuttaa mitä todennäköisimmin vain lieviä oireita, jos oireita lainkaan, niin asiat joiden parissa yleisesti vietän aikaa kipeänä ovat; Netflix, Playstation, sohva. Luulen, että tuohon sopisi johonkin väliin koodin syöttö sovellukseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asensin itsekin.

Onhan tämä siis hyvä juttu. Itsekin tosin epäilen ettei tämän käyttö kovinkaan laajalle leviä. Toivottavasti tätä rummutetaan uutisissa ja ILTAPÄIVÄLEHDISSÄ, jotta kansan syvät rivit huomaavat. Ei tosin taida THL:n budjetti riittää "mainostamaan" iltapäivälehdissä. Saa nähdä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asennuksen yhteydessä edellytti lupaa sijaintitietojen käyttämiseksi ja sijainnin päälle laittamiseksi. En antanut lupaa, joten ei onnistunut asennus -> poistin sovelluksen

Sain toisaalla asiaa kysyessäni sellaisen vastauksen tähän asiaan, että ilmeisesti jossain vanhemmissa puhelimissa Bluetooth ja sijainti on kytketty samaan lupaan. Sovellus ei siis kuitenkaan sijaintia käytä ja tämä voi johtua puhelimen toiminnallisuuksista, eikä itse sovelluksista. En ymmärrä asiasta juuri mitään, mutta näin minulle fiksummat vastasivat.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuskin onkaan mutta kyllä sitä kipeänä ollessa voi muutkin asiat olla mielessä kun koodin syöttäminen sovellukseen.

Eniten myös mietityttää että kuinka paljon vääriä altistumista tulee tuon kautta ja kuinka tosissaan se pitäisi ottaa kun ei tiedä onko sen ihmisen kanssa ollut tekemisissä.
Niinno. Sitten on kyllä paljon muita asioita mielessä jos ei pysty uhraamaan 20-30 sekuntia ko. sovellukselle.

Toivottavasti muut eivät ole yhtä kiireisiä vaan ilmoittaisivat tartunnasta. Ei kai se nyt niin hankalaa liene.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös