Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 737
  • 368

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

SgtMarkov

Jäsen
Itsekin latasin tuon sovelluksen tänään. Mulla se on jopa hyödyllinen kun kuljen julkisilla kaikki työmatkat, jos vain muut osaavat ja viitsivät käyttää sitä. Bussi-metro-yhdistelmää käytin tänäänkin enkä ainakaan vielä altistunut. No äsken kotiin pääsyn jälkeen puhelimen ruutuun ilmestyi punainen viruksen näköinen pallero ja mietinkin jo että joko siellä oli joku onneton jo onnistunut altistamaan, mutta se herjasikin vain siitä, että bluetoothin pitää olla päällä, että sovellus voi toimia kunnolla. Ja mullahan se on tietenkin aina työmatkat päällä kun käytän bluetooth kuulokkeitakin. Ei hätää siis näköpiirissä.

Ja IS:kin näköjään muistuttaa asiasta tyylilleen uskollisesti. "Muista laittaa tämä asetus päälle."
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Latasin juuri sovelluksen kuten kunnon kansalaisen kuuluukin. Sovelluskaupassa joku oli antanut yhden tähden, koska sovelluksessa ei ole karttaa, joka varoittaisi jos jossain paikassa on koronaa... Näiden kanssa sitä sitten pitää tulla toimeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos lähtökohtaisesti tilanne on se, että korona aiheuttaa mitä todennäköisimmin vain lieviä oireita, jos oireita lainkaan, niin asiat joiden parissa yleisesti vietän aikaa kipeänä ovat; Netflix, Playstation, sohva. Luulen, että tuohon sopisi johonkin väliin koodin syöttö sovellukseen.

Noh jokatapauksessa kun homma toimii manuaalisesti niin saa nähdä kuinka moni sovelluksen omistavista sitten ottaa sieltä terveysasemalta sen koodin ja syöttää siihen sovellukseen, tuskin ainakaan 100% päästään. Toinen taitaa olla sitten että nyt ainakin osa tartunnan saaneista on ulkomaalaistaustaisia ollut, että tässä porukasta ei välttämättä ole niin isolla prosentilla tuota sovellusta. Tosin en ole nyt tutkinut kuinka monelle eri kielelle tuo saatavissa että voihan luku yllättää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.
Tää on vähän harhainen ajatus. Ja, vaikka valtio tietäisi tasan tarkkaan liikkeesi, niin mitä merkitystä sillä on?

Itse sovellus raksuttaa tuossa taustalla, laitoin vaimon lataamaan itselleen ja lataan lapsellekin. Päivänselvää. Tää on sitä että tullaan talkoisiin ja tehdään hommia eikä vaan oteta makkaraa ja juoda kaljoja.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.

Ei muuta kuin foliohattua syvemmälle päähän. Valtamedia on varmaan myös fake news, jne?

Ihmiset vinkuu lehtien kommenttiosioissa, että kaikki pitäisi sulkea + valtionjohto on tehnyt kaiken päin vittua. Sitten kun pitäisi kantaa oma 30 sekunnin mittainen kontribuutio yhteiseen kekoon, ruikutetaan miten Bluetooth vie akut tai rahat. Tai valtio kullikuvat puhelimesta.

Pitäisköhän tässä itkeä vai nauraa?
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.
Melkosta settiä!

Google sen sijaan saa seurata liikkeitäsi ja sen mitä etsit netistä ja missä sivustoilla käyt. Sehän on täysin fine tietenkin.

Kerroppas nyt vielä meille tietämättömille, että miten valtio seuraa vuosien ajan liikkeitäsi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harvinainen julkinen projekti, että vaikka tossa nyt meni aika kauan, niin silti ei niin kauaa kuin olisin arvannut. Lähdekoodi on vapaassa jaossa, että @Petri1981 ja muut foliohatut voivat mennä kastomaan, että millä tekniikalla se sitä sijaintia lähettää maailmalle. Lisäksi sovellus, itselle yllättäen, käyttää applen ja googlen yhteistä protokollaa, eikä poikkeuksellisesti tehty omaa demareiden hyväksymää.

Akkua on tänään mennyt paljon, mutta saattaa olla että johtuu jostain muusta. Raportteja odotellessa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Latasin itsekin tämän sovelluksen helppo oli asentaa ja laittaa käyntiin. Siitä plussaa. Itselläni tuo bluetooth ei ainakaan kotioloissa kyllä ole päällä. Sitten kun kotoa poistun, niin yleensä luurit on päässä tai autossa on puhelin yhdistettynä, joten tällöin bluetooth on päällä ja sovelluksenkin pitäisi toimia. Ja näinhän se meneekin parhaiten, en mä nyt kotonani oo altistumassa koronalle sen kummemmin. Tuolla ulkona se on hyvä pitää päällä ja ihan mielenkiinnolla odotan herjaako tuo sitten ikinä altistumisia ja mitä sitten pitää tehdä, jos/kun niitä altistumisilmoituksia saapuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.
Kyllä ne sinua pystyisivät seuraamaan ihan vain jos kuljetat puhelinta mukanasi.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ei muuta kuin foliohattua syvemmälle päähän. Valtamedia on varmaan myös fake news, jne?

Ihmiset vinkuu lehtien kommenttiosioissa, että kaikki pitäisi sulkea + valtionjohto on tehnyt kaiken päin vittua. Sitten kun pitäisi kantaa oma 30 sekunnin mittainen kontribuutio yhteiseen kekoon, ruikutetaan miten Bluetooth vie akut tai rahat. Tai valtio kullikuvat puhelimesta.

Pitäisköhän tässä itkeä vai nauraa?

Ei, valtamedia ei ole yhtä kuin fake news. Jos asetat foliohatun päähäni niin sen sinulle sallin. Minä estän osaltani koronan leviämistä huolehtimalla joka tilanteessa turvaväleistä, tekemällä etätöitä, välttämällä väenpaljouksia, huolehtimalla käsihygieniasta ja yskimällä/aivastamalla hihaan. Tämä valtio ei saa minusta yhtään ilmaista dataa. Itke tai naura pois.
 

Tuamas

Jäsen
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.

Kannattaa tutustua aiheeseen.

Kyseessä on avoimen lähdekoodin sovellus, jos ”itsenäisenä ajattelijana” ajattelet että sinua koijataan, niin voit käydä itse tarkastamassa mitä sovellus tekee ja mitä ei.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kuvittelin näköjään virheellisesti, ettei sovellus tarvitsisi sijaintitietoa, vaan riittäisi pelkkä bt-yhteys, jonka perusteella sovellus vaihtaa tietoa. Luulisi, että se on ihan sama olenko Prismassa vai Citymarketissa altistunut, jos olen. Itse en pidä gps sijaintia päällä kuin navigoidessa...

OK. Hyvin mielenkiintoista, koska kaikissa uutisissa on mainittu, ettei sijaintitietoa käytettäisi.

Testasin itse, ja otin sijaintitiedon pois käytöstä. Sovellus kertoi sen jälkeen, että ilmoitukset eivät toimi. Olisiko niin, että altistumisen jälkeen tuo tarjoaa sijaintitiedon perusteella paikallisen koronaneuvonnan yhteystietoja, ja altistumista ei sijainnin perusteella selvitettäisi?

Tämä on Androidin ominaisuuksiin liittyvä bugi, eli
”Android saattaa kysyä sijainnin päälle laittamista kun Koronavilkku asennetaan. Tämä on Googlen linjanveto: koska bt on potentiaalinen paikannusväline, lupa pitää kysyä. **Koronavilkku ei paikanna ketään eikä käytä GPS:ää vaikka Android lupaa vaatisi**.
Google on muuttanut linjanvetoa koronasovellusta toteuttavien tahojen vetoomuksen ansiosta - tulevat versiot eivät pyydä turhia lupia paikannukseen kun koronasovellusta asennetaan.”

Ohessa hyvä FAQ sovelluksen kehittäjätiimiin kuuluvalta:

 
Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Enää tarvitaan 200 miljoonaa euron edestä käyttötukea demareille ja muille uusavuttomille tekniikkavammaisille, että tästä on jotain hyötyä. Ja miksi Valtio ei osta kaikille älypuhelinta?
 

Tuamas

Jäsen
Enää tarvitaan 200 miljoonaa euron edestä käyttötukea demareille ja muille uusavuttomille tekniikkavammaisille, että tästä on jotain hyötyä. Ja miksi Valtio ei osta kaikille älypuhelinta?

Itse latasin Koronavilkun lisäksi vielä huomattavasti hyödyllisemmän vilkun.

Kuva liittyy.
 

Liitteet

  • DDBA5CC8-C950-4177-8D3C-EA943A12E31B.jpeg
    DDBA5CC8-C950-4177-8D3C-EA943A12E31B.jpeg
    41,4 KB · kertaa luettu: 364

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Itse latasin Koronavilkun lisäksi vielä huomattavasti hyödyllisemmän vilkun.

Kuva liittyy.
Tykkäisin tästä kaksi kertaa jos minulla olisi tuplanicki.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mie väitän että toi appi on yhtä tyhjän kanssa. Suomessa tota appiä tullee käyttämään niin muutama prosentti, ettei se oikeasti toimi kunnolla. Täällä myös yksi, jota koko korona ei enää kiinnosta, varsinkaan tässä vaiheessa, kun virus on jo muuntautunut vähemmän tappavaksi.

Edit. Hyvä kun tekivät ohjelman niin on seuraavaa virusta varten (100 vuoden päähän) appi valmiina
 

Tuamas

Jäsen
Mie väitän että toi appi on yhtä tyhjän kanssa. Suomessa tota appiä tullee käyttämään niin muutama prosentti, ettei se oikeasti toimi kunnolla. Täällä myös yksi, jota koko korona ei enää kiinnosta, varsinkaan tässä vaiheessa, kun virus on jo muuntautunut vähemmän tappavaksi.

Edit. Hyvä kun tekivät ohjelman niin on seuraavaa virusta varten (100 vuoden päähän) appi valmiina

Ensimmäisen päivän aikana neljään mennessä jo neljä prosenttia suomalaisista oli äpin ladannut.

Sinänsä tämä ei yllätä tippaakaan ketkä täällä ilmoittavat, etteivät sovellusta missään nimessä käytä.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Latasin ja poistin. Poistin, koska mun kännykkä vaatii pitämään sijaintia päällä. Se vie valtavasti akkua, kun erinäiset sovellukset käyttää sitä sen ollessa päällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös