Eilen tuli ilmoitusta, että eräs työväenopiston kurssi jolle olin ilmoittautunut oli peruttu. Syytä ei ollut, mutta epäilen koronaa. Syksyn kurssien osalta on mainittu, että kursseja voidaan tarvittaessa siirtää verkkoon. Tämä oli sellainen kurssi, jonka verkkototeutus ei olisi onnistunut mielekkäästi, joten se varmaan vaikutti perumiseen, kun ei voinut verkkoon laittaa. Harmi kyllä, koska oli jännä kurssi luvassa ja jätin erään toisen osin päällekkäin menevän kurssin ottamatta ja nyt ei silläkään ole tilaa. Helsingin koronatilanne on kuitenkin pysynyt vakaana, joten jos se oli oikeasti kurssin perumisen syy, niin vähän ihmetyttää.
Olen pari työväenopiston kurssia suorittanut syksyn aikana ja kaksi on jäljellä, joista toinen on jo alkanut ja molemmat pitäisi järjestää ihan fyysisinä kursseina. Toivottavasti voidaan pitää fyysisenä, kivempi mennä luokkaan kuin olla vaan ruudun äärellä seuraamassa opetusta. Tulee muutenkin oltua liikaa koneen äärellä ja se on yksi koronan vaikutuksista, että ruutujen tuijottaminen on vaan lisääntynyt.
Oikeastaan tämä maskilarppaus on suurimpia koronan vaikutuksia elämääni. Käsidesin käyttö on myös yleistynyt. Käsiä olen pessyt reippaasti jo ennen tätä epidemiaa, joskin pesen nyt hieman huolellisemmin kuin aiemmin. Keväällä kanssa desinfioin kämpän ovenkahvoja, mikä on nyt jäänyt ja ihan hyvä niin. Ei pidä ovenkahvoja liikaa pelätä. Keväällä tuli availtua ovia kyynerpäillä ja ties miten. Nyt en kikkaile kuin ehkä jossain julkisissa vessoissa. Muutenhan onneksi yhteiskunta on täynnä automaattiovia, niin ei tarvitse ryhtyä fyysisiin hommiin. Kesällä joku daami kietoi hameen helmansa tavaratalon ovenkahvaan avatakseen oven. Oli vähän naurettavan näköistä ja ei tietenkään pitänyt ovea auki, vaikka tulin heti perässä. Vielä kun niitä ovia oli kolme peräkkäin, niin odotin vain sen hameen repeämistä. Ei revennyt.