Kai tuollaisiakin äänestäjiä on. Ties vaikka enemmistö. Mutta minun mielestäni aika outoa, jos äänestäjä ei haluaisi ensisijaisesti ehdokasta, joka vastaa parhaalla tavalla omaa ajattelua. Minua ajatus siitä, että ääneni auttaisi jonkun "kypäräpapin" läpi häiritsee, ja on yksi syy, miksi en nykyisellään ole kokoomusta äänestänyt, vaikka se ns. isoista puolueista olisikin paras vaihtoehto.
Kokoomus menetti siis äänesi, mutta sai muita ääniä sen tilalle. Ehdokasasettelu ei ole missään puolueessa kovin puhdasotsaista, koska se vähentää äänimäärää. Kokoomuksen sisällä oli keskustelua aiheesta, mutta enemmän Kokoomuksen valinnoista näyttivät keskustelevan Vihreät. Näkyi myös tällä palstalla taktisina väitteinä Kokoomusten edustajien näkemyksistä. Ehdottipa joku vihreiden kannattaja Rydmanin kuskausta rajan yli tms.
Kokoomukseen kuuluu erilaiset ajattelutavat. On kuulunut vuosikymmeniä. Euroopan keskustaoikeistolaiset trendit näkyvät myös Kokoomuksessa, ja jatkossa toivon, että Kokoomus jatkaa siirtymistään enemmän oikealle. Poliittisen linjan voisi kuvata sellaiseksi, mitä Elina Valtonen, Juhana Vartiainen, Saara-Sofia Sirén sekä Heikki Vestman yhdessä edustavat. Totta kai mukaan voi ottaa myös mm. Antti Häkkäsen, mutta mainitsemani henkilöt edustavat jo itse kukin jonkin verran erilaisia painotuksia eri asioissa.