Kokoomus

  • 1 662 839
  • 13 373

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kaleva puhuu ääneen niitä ajatuksia, joita monilla helsinkiläisillä - puhumattakaan aiemmin mainostamistani maakuntien "rotaryäijistä" - on. Jos katsoo Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla yleisemmin kokoomuksen ydinkannatusalueita, niin kyllä ne ovat hyvin vahvasti muuttovoittoalueita valkoisen kantaväestön suhteen. Näillä alueilla asuvien juhlapuheissa kuulee paljon naureskelua persuille ja puhutaan lämpimästi maahanmuutosta ja kulttuurien rikkaudesta, mutta jos omalle alueelle tulee muutaman "maskottimamun" lisäksi liikaa neeker.. erityistä tukea vaativia maahanmuuttajaperheitä ja -lapsia, niin eihän sellainen käy päinsä.

Vähän samantyyppinen ilmiö kuin Trumpin takana. Mielikuva ja yleisesti levitetty narratiivi oli, että Trumpia kannattavat kyllästyneet köyhät ja työttömät. Todellisuudessa kannatus oli vahvinta juuri hyvätuloisissa, jotka haluavat suojella omia etujaan.

Tuo ajatus siitä, että maahanmuuttajilla yhteisönä ja kuplana on vain negatiivisia puolia, on erikoinen. Sillä on myös työllistävä ja piristävä vaikutus, johon pitäisi saada paljon boostia. Kiteytettynä aiempaan kommentointiin viitaten maahanmuuttajan etnisessä kaupassa asioivat todennäköisimmin muut maahanmuuttajat. Ja se kielihomma myös. Toisenkielisiä palveluja saa keskitettyä.

Pisteyttäminen kuulostaa järkevältä prosessilta sen suhteen, kun mietitään tukitoimintojen keskittämistä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo ajatus siitä, että maahanmuuttajilla yhteisönä ja kuplana on vain negatiivisia puolia, on erikoinen. Sillä on myös työllistävä ja piristävä vaikutus, johon pitäisi saada paljon boostia. Kiteytettynä aiempaan kommentointiin viitaten maahanmuuttajan etnisessä kaupassa asioivat todennäköisimmin muut maahanmuuttajat. Ja se kielihomma myös. Toisenkielisiä palveluja saa keskitettyä.
Tämähän on pitkälti se, miten maahanmuutto ja monikulttuurisuus koetaan ainakin omassa kuplassani, eli on mukavaa, kun on Wolt-lähettejä, etnisiä ravintoloita ja yleisesti ottaen muualta tulleita matalapalkka-alan työntekijöitä, mutta omalle asuinalueelle tai vaikkapa omien lasten kouluihin näitä ei haluta kuin korkeintaan tiettyyn rajaan asti, eli muutama "maskotti" ja that's it. Eli on mukavaa kirkasotsaisesti kehuskella naapureille, kuinka siellä Prisman alakerrassa on ne mukavat mamujätkät, jotka pesee mun auton hienosti, mutta ei heitä omalle asuinalueelle kuitenkaan toivota esim. tuetun asumisen kautta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämähän on pitkälti se, miten maahanmuutto ja monikulttuurisuus koetaan ainakin omassa kuplassani, eli on mukavaa, kun on Wolt-lähettejä, etnisiä ravintoloita ja yleisesti ottaen muualta tulleita matalapalkka-alan työntekijöitä, mutta omalle asuinalueelle tai vaikkapa omien lasten kouluihin näitä ei haluta kuin korkeintaan tiettyyn rajaan asti, eli muutama "maskotti" ja that's it. Eli on mukavaa kirkasotsaisesti kehuskella naapureille, kuinka siellä Prisman alakerrassa on ne mukavat mamujätkät, jotka pesee mun auton hienosti, mutta ei heitä omalle asuinalueelle kuitenkaan toivota esim. tuetun asumisen kautta.

Voisi kuvitella, että paljon vastauksia löytyy keskisuurista kaupungeista. Löytyy töitä, palveluja edes auttavasti, vähän yhteisöä, ja etenkin edullista ja kohtuuhintaista asumista em. asioiden läheltä. Tuppukyliin periferiassa sijoittaminen vaikuttaa mahdottomalta ja myös kalliilta tehtävältä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voisi kuvitella, että paljon vastauksia löytyy keskisuurista kaupungeista. Löytyy töitä, palveluja edes auttavasti, vähän yhteisöä, ja etenkin edullista ja kohtuuhintaista asumista em. asioiden läheltä. Tuppukyliin periferiassa sijoittaminen vaikuttaa mahdottomalta ja myös kalliilta tehtävältä.

Näin se menee, ja siksi olisi järkevää ottaa myös keskisuuria kaupunkeja mukaan humanitaarisen maahanmuuton organoimiseen. Vaikka yhteisössä on voimaa, valtaosa humanitaarisista maahanmuuttajista Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla ei palvele kaupunkipolitiikkaa.

Hallitukset jättävät toimet erityisesti Helsingin, Espoon, Vantaan ja Turun harteille, vaikka kyse on isosta yhteiskunnallisesta asiasta. On tehty selvitys Sipilän hallituksen teettämänä, ja sen mukaan kotouttaminen ei toimi alkuunkaan. Seuraava Rinne/Marin hallitus on sitten heikentänyt tilannetta mm. lapsiperheköyhyyden ja muiden asioiden kautta.

Kalevan nostamissa asioissa on osin vierasta sävyä itselleni, mutta ei hän väärässä ole ko. artikkelin useissa näkemyksissään. Suomesta puuttuu humanitaarisen ja työperäisen maahanmuuton strategia, jota sen paremmin Sipilän hallitus kuin Rinne/Marinkaan ei ole saanut valmiiksi konkreettisten toimenpiteiden tasolla.

On hyvä, että Kokoomuksessa asia nähdää kehittämisen kohteena ja tuodaa myös esille konkreettisia toimia.

Minusta Orpo, Valtonen, Häkkänen ja kaikki muutkin voisivat ottaa kannan, jonka mukaan Suomeen ei oteta humanitaarisia maahanmuuttajia, ellei meillä ole halua tai rahaa käyttää resursseja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja ellei turvapaikanhakija itse ole valmis sitoutumaan kielen ja ammatin opiskeluun. Mutta sitoutuneita autetaan sitten parhaan kykymme mukaan määrän ollessa vuosittain resursseja vastaava. Muiden osalta ratkaistaan keinot saada heidät rajoilta tai maasta ulos.

Porkkana ja keppi.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kalevahan itsekin toteaa, että Persujen kanssa yhteistyötä pitäisi tiivistää. Noilla ajatuksillaan tulee varmasti juttuun Jussin kanssa

" Kalevan mielestä kokoomuksen pitäisi tiivistää eduskunnassa yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. "
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kalevahan itsekin toteaa, että Persujen kanssa yhteistyötä pitäisi tiivistää. Noilla ajatuksillaan tulee varmasti juttuun Jussin kanssa

" Kalevan mielestä kokoomuksen pitäisi tiivistää eduskunnassa yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. "

Kokoomuksen ja Perussuomalaisten yhteistyö on jo tiivistä. On yhteisiä hallituksenvastaisia esiintymisiä ja tavoitteita. Jopa tietyissä asioissa äärivasemmistolaiseksi* kutsuttava hallitus on tehnyt päätöksillään yhteistyön rakentamisesta helppoa. Jatkossa puolueet ovat parin vuoden päästä hallituksessa ja yhteistyö laajenee. Keskusta taitaa olla niin tyytyväinen omaan tulokseensa ja muiden hallituspuolueiden romahdukseen, että hallitus pysyy kasassa.

Mielenkiintoisinta Kokoomuksen näkökulmasta taitaa kuitenkin olla Keskustan toimet jatkossa, samoin Vihreiden. Jälkimmäisen jatkuva turpaanottaminen asiakysymyksissä ja kuntavaaliromahdus saattaisi nostaa pintaa kapinan ja tuoda yhteistyökykyisiä vihreitä johtoon. Tällöin yhteistyö myös Kokoomuksen kanssa helpottuisi. Eikä Marinin kaatuminen SDP:ssä mahdotonta ole. Markkinatalousmyöteisempi demari valtaan, ja saadaan aivan uudet kuviot.

Nyt tilanne on se, että pieniä kuntia johtaa Keskusta ja suuria Kokoomus, mutta maassa on joissakin asioissa (ääri)vasemmistolainen hallitus. Ei kovin kestävä noin kokonaisuuden kannalta.


* Ainakin Marin ja Ohisalo ovat puolueissaan edustajista äärimmäisiä vasemmalla. Taisi olla Anderssonkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kokoomuksen ja Perussuomalaisten yhteistyö on jo tiivistä. On yhteisiä hallituksenvastaisia esiintymisiä ja tavoitteita. Jopa tietyissä asioissa äärivasemmistolaiseksi* kutsuttava hallitus on tehnyt päätöksillään yhteistyön rakentamisesta helppoa. Jatkossa puolueet ovat parin vuoden päästä hallituksessa ja yhteistyö laajenee. Keskusta taitaa olla niin tyytyväinen omaan tulokseensa ja muiden hallituspuolueiden romahdukseen, että hallitus pysyy kasassa.

Mielenkiintoisinta Kokoomuksen näkökulmasta taitaa kuitenkin olla Keskustan toimet jatkossa, samoin Vihreiden. Jälkimmäisen jatkuva turpaanottaminen asiakysymyksissä ja kuntavaaliromahdus saattaisi nostaa pintaa kapinan ja tuoda yhteistyökykyisiä vihreitä johtoon. Tällöin yhteistyö myös Kokoomuksen kanssa helpottuisi. Eikä Marinin kaatuminen SDP:ssä mahdotonta ole. Markkinatalousmyöteisempi demari valtaan, ja saadaan aivan uudet kuviot.

Nyt tilanne on se, että pieniä kuntia johtaa Keskusta ja suuria Kokoomus, mutta maassa on joissakin asioissa (ääri)vasemmistolainen hallitus. Ei kovin kestävä noin kokonaisuuden kannalta.


* Ainakin Marin ja Ohisalo ovat puolueissaan edustajista äärimmäisiä vasemmalla. Taisi olla Anderssonkin.
Tämä olisi mun toive, että Vasemmistoon oikeasti kuuluvien valta loppuisi demareissa, ja seuraava hallitus olisi sinipuna. Marinin demareiden kanssa Kokoomus ei löydä, eikä pidä yrittääkään löytää yhteistä hallitusohjelmaa. Demarit voi toki paniikissa myöntyä monenmoiseen, mutta ongelmiahan siitä tuon sakin kanssa seuraisi. Mutta sd ei kentällä ole ollenkaan niin vasemmistolaistunut kuin puheenjohtajansa, joten toivoa on.

Perussuomalaisia en edes katsoisi hallituskumppaniksi nykyjohdon valtaa pitäessä. Ei kaikkia arvoja pidä talousasioidenkaan takia myydä. Myöhemmin ehkä kyllä, mutta saa sitten nähdä, onko puolueesta yhtään mihinkään Halla-Ahon jälkeen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Nyt tilanne on se, että pieniä kuntia johtaa Keskusta ja suuria Kokoomus, mutta maassa on joissakin asioissa (ääri)vasemmistolainen hallitus. Ei kovin kestävä noin kokonaisuuden kannalta.

Kansa on äänestänyt ja se pitää nyt hyväksyä. Epäilen myös, että Keskusta ei vallanhimossaan hyppää ulos hallituksesta, vaikka se on "äärivasemmistolainen", jonka Saarikko kyllä kielsi eilen televisiossa. Jos sieltä joku hyppää pois, niin ensimmäisenä tulee mieleen Vihreät, jotka ovat menettäneet äänestäjiään oikealle ja vasemmalle ja hiukan epäilen kadon vain jatkuvan puolueen profiloituessa vain ilmastopuolueeksi ja naisten puolueeksi. Jos gallupit alkavat näyttää 7-8%, niin päänsärky voi muodostua liian rajuksi.

Kokoomuksella on samaan aikaan vahvoja nuorekkaita henkilöitä nousemassa ja noussut jo ykkösketjuun, ja jotenkin uskon ja toivon puolueen kannatuksen nousevan myös eduskuntavaaleissa, jos ja kun Orpo antaa tilaa riittävästi näille nouseville tähdille. Perussuomalaiset ovat yhden kortin varassa ja Jussin jatkaessa puolue säilyttänee kannatuksen kohtuullisen vahvana, mutta ulostuloissa pitää talous ja sen hoitokeinot nostaa vahvemmin esille. Purra tuskin on ihan peruspätevänä kuitenkaan riittävän vahva puolueen veturiksi ja jossain näin haastattelussa jonkun ilmeisesti tamperelaisen persun kohtuullisen hyvän haastattelun, mutta en löydä puolueesta oikein muita vaihtoehtoja. Mielenkiintoinen skenaario on, mikäli Halla-aho poistuisi puolueen johdosta, niin minne siirtyisivät ne 10% kannatuksesta, jonka uskoisin valuvan muualle. SDP ja Keskusta varmaan olisivat ykkösvaihtoehdot ja tämän jälkeen nämä puolueet saattaisivat kilpailla suurimman puolueen tittelistä.

Pitäisikö toivoa sinipuna hallitusta jatkoon? Vaikea sanoa, nyt tuo puna on niin synkän värinen, että tuntuu äärimmäisen vaikealta yhtälöltä Kokoomuksen kanssa hallitukseen. Itse toivoisin seuraavan hallituksen olevan Kokoomuksen muodostama, josta ulkona ovat SDP ja Vasemmisto, ehkä myös Vihreät, mikäli linjaan ei saada muutosta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Byvajet

Jäsen
Suomen vasemmistopuolueissa ei ole mitään äärimmäistä. Ne elävät täsmälleen samasta järjestelmästä kuin kokoomuskin järjestelmää haastamatta.

Velan ottokaan ei ole vasemmiston yksinoikeus. Päinvastoin kokoomuksen ollessa hallituksessa velkaa on otettu valtavat määrät.

Eikä ole epäilystäkään, etteikö Valtonen kannattaisi lisävelkaa EU:n heikkojen tukemiseksi.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onko Valtonen antanut vaalilupauksen että pukeutuu kerran A-studiossa mahdollisimman mauttomaan pelleasuun jos tulee valituksi Helsingin valtuustoon? Vaikuttaa siltä että tänään on se päivä kun lupaus lunastetaan.
 

Hokileidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dynamo Moskova, NHL, Jokerit 2014-2022
Onko Valtonen antanut vaalilupauksen että pukeutuu kerran A-studiossa mahdollisimman mauttomaan pelleasuun jos tulee valituksi Helsingin valtuustoon? Vaikuttaa siltä että tänään on se päivä kun lupaus lunastetaan.
Hän ei ehtinyt vaihtaa vaatteita vaalivoiton juhlimisen jälkeen. Ai, mutta yökerhojen toiminta ei olekaan vielä vapautunut...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt kun vaalit ovat hetkeksi ohi, niin kokoomuksestakin lupaillaan, että velanottoa voidaan yhteiskunnassa lisätä.

Valtonen siis äänessä. Valtonen oli myös ennen vaaleja sitä mieltä, että Helsinki voi ottaa lisää velkaa investointeihin ja laskea kuntaveroja:


3.6. 2021

"Helsingin pitää ottaa vähän enemmän velkaa. Ei kuitenkaan syömävelkaa ja taloudenhoitoa, jossa tulot ja menot eivät kohtaa.

Velkaa otetaan siksi, että voidaan tehdä investointeja, jotka mahdollistavat ihmis- ja yrittäjälähtöisen kasvun. Sellaisia on vaikkapa infrahankkeet sekä tuloveron alentaminen. Ne jos mitkä tekevät tilaa työlle, yrittämiselle, lähipalveluille ja kiertotaloudelle!"


Järkevä linja, kuten Valtosella ja Vartiaisella on tapana. Verotuksesta alla:

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Perussuomalaisia en edes katsoisi hallituskumppaniksi nykyjohdon valtaa pitäessä. Ei kaikkia arvoja pidä talousasioidenkaan takia myydä. Myöhemmin ehkä kyllä, mutta saa sitten nähdä, onko puolueesta yhtään mihinkään Halla-Ahon jälkeen.

Kokoomus ei tuohon virheeseen sorru, että blokkaisi Perussuomalaiset hallituskumppanina ulos. Se olisi voitto vasemmalle. En itse näe järkevänä liputtaa persuja vastaan tilanteessa, jossa Keskusta on Keskusta ja muut vasemmalla.

Pitäisikö toivoa sinipuna hallitusta jatkoon? Vaikea sanoa, nyt tuo puna on niin synkän värinen, että tuntuu äärimmäisen vaikealta yhtälöltä Kokoomuksen kanssa hallitukseen. Itse toivoisin seuraavan hallituksen olevan Kokoomuksen muodostama, josta ulkona ovat SDP ja Vasemmisto, ehkä myös Vihreät, mikäli linjaan ei saada muutosta.

Jos Kokoomus hallitukseen pääsee ja jopa voittaa vaalit, oikeiston hallitus olisi ensimmäinen selvitettävä asia. Ruotsissa ollaan tällä tiellä jo, kun oikeistopuolueet ovat sopineet yhteisistä tavoitteista Ruotsidemokraattien kanssa. Samaan suuntaan näyttäisi Suomessa tilanne menevän, mutta en henkilökohtaisesti pitäisi huonona Kok + SDP pohjaa, jos ohjelma olisi oikeistolainen. Mikä, kuten toit esille, on mahdoton Marinin johdolla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sinipunahallitus nykyisessä poliittisessa ilmastossa voisi olla paluu Kataisen aikaan. Tai sitten Kokoomuksen ja demareiden on kylmästi tuupattava Vihreät ja Vasemmistoliitto oppositioon Persujen seuraksi ja tyydyttävä jälleen kerran kepuun ja ruotsalaisiin.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E.Valtonen rahottaisi investointeja velkarahalla joka Helsingin budjetissa on kaiketi se ja sama koska Helsingin talous on ylijäämäinen. Pari vuotta sitten kunnalisverotusta tiputettiin napsun verran alaspäin. Mutta vähän särähti korvaan että onko hän rahoittamassa esim. tunnelin kaupungin alitse velkarahalla? Kaikki muut infrahankkeet (asunnot, ratikkalinjat+poikittaisliikenne) menee omalla painollaan ennalta sovitusti ja Helsingin sisällä julkinen liikenne on ihan hyvällä mallilla. Liikenteen solmukohtiin tulee asuntoja ja palveluita. Skeptikkona pitää kysyä että parantaako E.Valtonen lähipalveluita, kiertotaloutta ja yrittäjyyttä investoimalla velkarahalla keskustatunneliin? Tavallinen helsinkiläinen ei siitä juuri kostu, suhteellisen harvalla on auto vaikka sellainen olisikin, tunneli hyödyttäisi vain jos on tarvetta mennä itä-länsi suunnassa eli niitä helsinkiläisiä jotka asuvat Itäkeskuksen suunnalla (köyhät, ei autoa) tai Länsiväylän varrella (Lauttasaari). Tosin sitä samaa linjaa menee metro nopeammin ja halvemmin ja se pysähtyy keskustassa jossa ovat palvelut.

Toisaalta hän on sitä mieltä että Malmin lentokenttä tulisi säilyttää lentokäytössä (Yle vaalikone). Jos 20.000 uutta asukasta ei luo tarvetta lähipalveluille, en itse heti keksi parempaa kohdetta minne investoida velkarahalla. Tai sitten on pakkolunastettava lisää maata Sipoosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllähän Kaleva on maineensa ihan itse rakentanut somepresenssillään. Mutta ihanko aikuisten oikeasti olet sitä mieltä, että turvapaikanhakijat pitäisi sitoa johonkin moderniin maaorjuuteen?

Missä olen kirjoittanut haluavani turvapaikanhakijat maaorjuuteen? Sinua ei asian suhteen muistaakseni lukutaidottumuudesta voi syyttää, joten menisikö väite tahallisen väärinymmärryksen piikkiin - kenties kännissä ja läpällä :)

Kuten totesin, aikanaan nostin tuon esille ja mallini oli sellainen, että esimerkiksi 2+4 (vanhemmat, neljä lasta) pakolaisperheelle annetaan luokkaa 26 000 euroa nettona käteen vuodessa. Sen he voivat käyttään halunsa mukaisesti. Jos haluavat asua Helsingissä, muihin menoihin jää vähemmän kuin asumalla jossain pienemmällä paikkakunnalla keskimäärin samanlaisessa asunnossa.

Valinnanvapaus siis säilyy, ja yhteiskuntakin sitoutuu maksamaan kohtuulliset kulut. Jos itse pystyy ja haluaa tienata työssä lisätuloa, se on mahdollista päätettävin ehdoin.

En ole tähän Kalevan neronleimaukseen tutustunut, joten voi olla, että arvosteluni on pinnallista, mutta tuntuisi olevan paitsi a) perustuslain vastaista myös b) järjenvastaista työelämään integroitumisen kannalta.

Esittämäni malli - jota Kaleva ei sellaisenaan toistanut - on läheistä sukua perustilille, jota Kokoomuksessa Elina Valtonen on ajanut. Veronmaksajien tukisumma olisi sovittu esimerkiksi vuodeksi kerrallaan, ja sen puitteissa henkilö tai perhe voi järjestää elämänsä haluamallaan tavalla. Lisätuloa voi hankkia sen päälle työskentelemällä. Yksityiskohtia lisätulon progressiosta tms en ole miettinyt eikä ne ole tässä vaiheessa oleellisia. Mutta jos malli toteutuisi, siinä vaiheessa toki ovat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
E.Valtonen rahottaisi investointeja velkarahalla joka Helsingin budjetissa on kaiketi se ja sama koska Helsingin talous on ylijäämäinen. Pari vuotta sitten kunnalisverotusta tiputettiin napsun verran alaspäin. Mutta vähän särähti korvaan että onko hän rahoittamassa esim. tunnelin kaupungin alitse velkarahalla?

Velkaa kannattaa ottaa investointeihin. Kruunusillat on järkevä investointi. Jätkäsaaresta tehdään suppeampi tunneli, jota demarit nyt ajavat. Kannattaa tehdä arvio, olisiko keskustatunneli tässä tilanteessa kannattava vai ei, kun on tunnistettu, että tunneli tarvitaan Jätkäsaareen liittyen.

Kaikki muut infrahankkeet (asunnot, ratikkalinjat+poikittaisliikenne) menee omalla painollaan ennalta sovitusti ja Helsingin sisällä julkinen liikenne on ihan hyvällä mallilla. Liikenteen solmukohtiin tulee asuntoja ja palveluita. Skeptikkona pitää kysyä että parantaako E.Valtonen lähipalveluita, kiertotaloutta ja yrittäjyyttä investoimalla velkarahalla keskustatunneliin? Tavallinen helsinkiläinen ei siitä juuri kostu, suhteellisen harvalla on auto vaikka sellainen olisikin, tunneli hyödyttäisi vain jos on tarvetta mennä itä-länsi suunnassa eli niitä helsinkiläisiä jotka asuvat Itäkeskuksen suunnalla (köyhät, ei autoa) tai Länsiväylän varrella (Lauttasaari). Tosin sitä samaa linjaa menee metro nopeammin ja halvemmin ja se pysähtyy keskustassa jossa ovat palvelut.

Skeptikko osui hieman harhaan. Tunnelin perusideahan on siirtää raskas liikenne ja henkilöautoliikenne isolla prosentilla keskustasta maan alle. Tällöin pohditaan, onko jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden etu vähentää rekkoja, kuorma-autoja ja henkilöautoja. Ja sitä, onko siirrolla vaikutuksia mm. ilmanpuhtauteen keskustassa ja vähentääkö tunneli saasteita esimerkiksi jatkuvien valoissa pysähtymisten jäädessä vähemmälle.

Toisaalta hän on sitä mieltä että Malmin lentokenttä tulisi säilyttää lentokäytössä (Yle vaalikone). Jos 20.000 uutta asukasta ei luo tarvetta lähipalveluille, en itse heti keksi parempaa kohdetta minne investoida velkarahalla. Tai sitten on pakkolunastettava lisää maata Sipoosta.

Valtosen vastauksen jakaa moni muukin:

"Kunnioitan aikaisempien valtuustojen tekemiä päätöksiä yleiskaavan osalta, mutta erilaisia vaihtoehtoja pitää yhä punnita. Asiat eivät välttämättä myöskään ole ristiriidassa keskenään. Helsingin saavutettavuus mm. sähköisessä lentämisessä tulee turvata tulevaisuutta varten".
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
E.Valtonen rahottaisi investointeja velkarahalla joka Helsingin budjetissa on kaiketi se ja sama koska Helsingin talous on ylijäämäinen. Pari vuotta sitten kunnalisverotusta tiputettiin napsun verran alaspäin. Mutta vähän särähti korvaan että onko hän rahoittamassa esim. tunnelin kaupungin alitse velkarahalla? Kaikki muut infrahankkeet (asunnot, ratikkalinjat+poikittaisliikenne) menee omalla painollaan ennalta sovitusti ja Helsingin sisällä julkinen liikenne on ihan hyvällä mallilla.
Kuluneella valtuustokaudella vasemmiston ja viherpuolueen yhteisponnistuksin torpattu keskustatunnelihanke olisi yksi infrahanke muiden joukossa. Sen rahoittaminen ei ole sen kuumempi peruna kuin minkään muunkaan vastaavaa suuruusluokkaa olevan hankkeen, vaikka mahdollinen budjetti iso onkin. Tai olisi, kun hankkeen tulevaisuus on hämärän peitossa. Yksityistä rahoitusta voi tällaiselle hankkeelle tavoitella jonkin verran, myös käyttömaksupohjaisesti, mutta julkinen rahoitus olisi avainasemassa. Tämä on sikäli loogista, että keskustatunneliin liittyy voimakas julkinen intressi, joka tosin ei millään muotoa löydä prioriteettia viherpuolueen ja vasemmiston agendalta. Uskon kylläkin, että demarit olisivat sopivien tuulten puhaltaessa valmiita poliittiseen lehmänkauppaan täysimääräisestä keskustatunnelista. Edellä mainitsemastani julkisesta intressistä lisää jäljempänä.

Liikenteen solmukohtiin tulee asuntoja ja palveluita. Skeptikkona pitää kysyä että parantaako E.Valtonen lähipalveluita, kiertotaloutta ja yrittäjyyttä investoimalla velkarahalla keskustatunneliin? Tavallinen helsinkiläinen ei siitä juuri kostu, suhteellisen harvalla on auto vaikka sellainen olisikin, tunneli hyödyttäisi vain jos on tarvetta mennä itä-länsi suunnassa eli niitä helsinkiläisiä jotka asuvat Itäkeskuksen suunnalla (köyhät, ei autoa) tai Länsiväylän varrella (Lauttasaari). Tosin sitä samaa linjaa menee metro nopeammin ja halvemmin ja se pysähtyy keskustassa jossa ovat palvelut.
Kuten aiemmin sanoit, niin Helsingin julkisessa liikenteessä ei ole nykyisin isompaa moitittavaa. Sen sijaan yksityisautoilun ja muun ei-julkisen liikenteen kuten tavarajakelun näkökulmasta tämän vuosituhannen puolella tapahtunut kehitys on ollut kiihtyvällä vauhdilla negatiivista. Sillä on myös merkitystä niille helsinkiläisille, joilla ei ole omaa moottoriajoneuvoa. Helsingin keskustan saavutettavuus sekä henkilöautoilla että raskaalla liikenteellä on aivan keskeinen tekijä sen suhteen, kuinka elinvoimaisena keskusta ja kantakaupunki säilyvät tulevaisuudessa. Tämä siksi, että autolla saavutettavuuden edelleen heikentyessä olennainen osa asioinneista, työpaikoista, tavarakaupasta ja yrittäjyydestä siirtyy suotuisampiin sijainteihin. Tuo kehitys on alkanut jo vuosia sitten ja nyt se on jonkinlaisessa kiihtymisvaiheessa. Kehitys tarkoittaa myös sitä, että keskustassa asioinnille on jatkossa yhä vähemmän tarvetta, kun työ- ja asiointipaikat siirtyvät muualle. Osa keskustan mikrosijainneista säilyttää jatkossakin arvonsa, mutta joidenkin alueiden haluttavuus ja nykyisellään korkeat kiinteistöjen arvot putoavat. Ennen kuin tätä tapahtuu, näiden alueiden palveluinfra alkaa rapautua erityisesti vähittäiskaupan osalta, ja monet palvelutkin ovat ahtaalla. Kun asiointimäärät putoavat, niin jossakin pisteessä yrittäjällä ei ole varaa maksaa entistä vuokraa - olettaen, ettei vähentynyttä asiointia ei voi kompensoida ostoksen keskikoon kasvulla, kuten yleensä tilanne on. Yrittäjänsä menettäneisiin liiketiloihin tulee jollakin aikavälillä uusia yrittäjiä, mutta alueellinen palvelurakenne muuttuu vääjäämättä, eikä välttämättä helsinkiläisten ja keskustassa vierailevien kannalta toivotulla tavalla.

Yhtä kaikki, keskustan elinvoimaisuuden kannalta työpaikat ja riittävän monipuolinen asiointi-infrastruktuuri ovat ratkaisevassa roolissa. Jos joku on täysin eri mieltä, niin kuulisin mielelläni perusteluja.

Vihreiden ja vasemmiston visioissa siintää autoton tai ainakin erittäin rajoitetun autoilun keskusta. Itse asiassa keskustatunneli mahdollistaisi tällaisenkin vision huomattavasti realistisemmalta pohjalta kuin skenaario, jossa tietyt osat kaupungista yksinkertaisesti suljettaisiin autoilta, kun samalla Helsinkiin sekä pk-seudulle saapumisesta autolla rangaistaisiin tulleilla ja käyttömaksuilla. Tosin käyttömaksujen hyödyntämiseen saatetaan joka tapauksessa mennä, ja ne ovat yksi mahdollinen tapa ratkaista keskustatunnelin tapaisten suurten infrahankkeiden rahoituskysymyksia.

Monen vasta-argumentti on tässä kohdassa se, ettei keskustaan tulla enää ostamaan autokuljetusta vaativia tavaroita, koska ne voi tilata verkkokaupoista tai ne voi käydä hakemassa keskustan ulkopuolisista kauppakeskuksista yms. Tämäkin on totta, mutta tuo kuvaa hyvin suppealla ja riittämättömällä tavalla autoasioinnin tarvetta ja luonnetta. Ihmisille auto voi muista syistä olla asiointipäivän aikana tärkeä; matkustajat voivat käydä useassa paikassa ja ehkä jatkaa matkaa siten, ettei julkisen liikenteen käyttäminen ole järkevä vaihtoehto. Myös tavaraa siirtyy, usein siten, ettei niiden kuskaaminen ole julkisissa välineissä mielekästä tai edes mahdollista. Keskustaan tullaan myös monista muista syistä autolla kuin ostamaan ja liikuttelemaan tavaraa, kuten käyttämään palveluja, tekemään töitä, siirtymään päivän mittaan autolla eri paikkoihin työn tai muun syyn takia, poikkeamaan vapaa-ajan matkustuksen ohessa, ja paljon muuta. Osan noista käynneistä voi toteuttaa mainiosti julkisilla liikennevälineillä, mutta osaa taas ihmiset eivät voi tai halua tehdä ilman autoa. Eikä tuo ole välttämättä asennekysymys, vaan se voi olla olosuhteisiin perustuva rationaalinen valinta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ehdi tarkistaa tätä, mutta muistaakseni liikennesimuloinneissa keskustatunneli nimenomaisesti vetäisi raskaan liikenteen ja henkilöautoliikenteen kehäteiltä keskustan alle. Ja kun siihen liittyy lisääntynyt liityntöjen käyttö keskustankin alueella saattaa se ilman laatukin huonontua ja keskustan ruuhkautuminen kasvaa.
Näin voi todellisuudessakin olla, ei vain mallinnuksessa. Mutta todennäköistä se ei ole liikennevälineiden kehitys huomioiden. Keskustunneliinhan voi päästää esimerkiksi sähköautoa ja muita erilaisin rajoituksin. En tiedä miten mallinnus on toteutettu, mutta itse näkisin esimerkiksi Kaisaniemen puistoon pääsyn, ja sen lähiseudun Kruunuhaan ja sen Pohjoisrannan aina Hakaniemeen asti sekä rautatieaseman seudun kaikkineen mukavampana liikkua, jos autoja on vähemmän. Myös uusia terasseja ja taideteoksia voisi suunnitella, jos kaistoilta saataisiin jotain ihmisille.

Vuoden 2035 Helsingissä autoilu on paljon puhtaampaa. Tällöin painopisteet ilmaston ja ympäristöviihtyvyyden välillä muuttuvat. Vaikka tämäkin asia näytti olevan valtuuston haatatelluille vassareille ja vihreille mahdoton myöntää, kannattaa meidän muiden pitää huoli siitä, että tunneli tutkitaan osana tulevia suuria liikennehankkeita. Samalla pohditaan, onko syytä tehdä rajoituksia käyttöön tunnelin, keskustan ja kehien osalta joskus vuonna 2030 tai 2035 sen osalta, millä polttoaineella auto liikkuu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ollut.

Nyt katsotaan näkyykö Orpon omahyväisyys vaalivoitosta kuinka rajusti jatkossa kun aletaan suuntaamaan kohti eduskuntavaaleja.
Ei nyt vielä nuolaista. Ensi vuonna on puoluekokous, jossa pj joko pysyy tai vaihtuu. Tuskin näin lähellä menneitä vaaleja (kun meni ihan ok) kukaan lähtisi haastamaan. Katsotaan ensi keväänä uudelleen.

Tosin harvinaisia ilmeisestikin olleet Kokoomuksessa tilanteet ettei pj saisi halutessaan jatkaa - tai kovin vakavissaan haastettaisiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpolla mennään sitten eduskuntavaaleihin, sääli.

Sen verran korjaisin, että tuo ei tarkoita suoraan Orpon jatkokautta puheenjohtajana. Hänen johdollaan valmistaudutaan nyt voittoon eduskuntavaaleissa 2023, mutta Kokoomuksen puoluekokous vuonna 2022 päättää puheenjohtajasta. Toki Orpon osakkeet paranivat vaalivoiton myötä.

Uutta tämä ei ole. Orpo ilmoitti jo vuonna 2020 loppuvuodesta halustaan jatkaa puheenjohtajana. Kokoomuksen ulkopuolella Orpoa pidetään vaarallisempana eduskuntavaalivoiton osalta 2023 kuin esimerkiksi Häkkästä. Kokoomuksen sisällä Orpolla on ollut luottoa koko ajan enemmistön eli maakuntakannatuksen verran, eikä hänen asemansa ole mm. Varsinais-Suomessa ja Turussa uhattuna.

Maakuntien hieman konservatiivisemmille kokoomuslaisille Valtonen ei ole helppo niellä. Nielemisvaikeuksia lisäsi uskoakseni hieman sekin, että Valtonen irtaantui sotesta, joka olisi tuonut yksityisen puolen hyvään asemaan Sipilän mallissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös