Kokoomus

  • 1 662 839
  • 13 374

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Kokoomus voitti vaalit Orposta huolimatta. Saatu äänisaalis pieneni, mutta toisaalta ydinryhmä äänestää aina. Kokoomus voittaa silloin kuin muut jää kotiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tarkoittaako tämä sitä, että yhteistyö keskustan kanssa katkaistaan? Vasurihallituksella siis jatkossakin. Vai muuttuuko tilanne hallitusneuvoitteluissa?

Keskustahan vastustaa maakuntaveroa (näin siis julkisesti). Ei Kokoomus voi taktisistakaan syistä asettua vasemmistorintamaan. Nyt maakuntaveroa ajavat Vihr, Vas ja SDP opposition vastustaessa ja Keskustan vastustaessa julkisesti, mutta naureskellen salaa maakuntaveron kannattajana tilannetta. Keskusta haluaa maakunnille lisää muitakin tehtäviä kuin sote + pelastustoimi. Kun maakunnat ovat Keskustan käsissä, kaikki mahdollinen valta tulee haalia maakunnille ja verottaa varsinkin pääkaupunkiseutua kunnolla lisää.

Tämän vastustaminen tulee olemaan Kokoomuksen linja, ja samalla Vihreät haastetaan vasemmistopolitiikastaan, joka kaiken lisäksi vie kaupungeilta valtaa keskustalaisille maakunnille kaikissa vihreiden tärkeissä asioissa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ikävä kuulla noista Orpon sydänongelmista. Pallolaajennus ei sinänsä tarvi merkitä mitään isompaa. Saattaa kuitenkin pistää harkitsemaan, kannattaako varsin kuluttavassa tehtävässä jatkaa kovin pitkään. Nyt kun kokoomuksen pj-pörssissä on Elina Valtonen jälleen noussut kirkkaimmaksi tähdeksi, voisi olla hyvä aika kaikkien (ei vain kokoomuksen) kannalta vaihtaa vetäjää. Toki sitten Orpon uran kruunuksi haviteltu pääministeriys jää kokematta.

Sepelvaltimotauti on se kansansairaus, perinteiset syyt: tupakointi, korkea kolesteroli, ei liikuntaa, korkea verenpaine. Elämäntapamuutos puree tuohon usein hyvin, ruokavalio uusiksi ja liikuntaa. Eikös Stubb aikanaan osoittanut, että pääministeri ehtii liikkumaan ja syömään terveellisesti.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse kun elän pallolaajennetun kanssa, tiedän että tokeneehan tuosta työkuntoon hyvinkin. Elämässä pitää vaan valita fiksusti, koska monella tapaa tosiaan omalla arjella tuohon voi vaikuttaa.

Petterin toivon silti asettelevan asioita hieman tärkeysjärjestykseen. Ja jos nyt ilkeältä haluan kuulostaa näin sote-vääntöjen aikaan, oppiipahan jotain terveydenhuollostamme. Toki Tyks erikoissairaanhoitoa, ei sitä perustasoa. Erityisosaamista tarvitaan.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Sepelvaltimotauti on se kansansairaus, perinteiset syyt: tupakointi, korkea kolesteroli, ei liikuntaa, korkea verenpaine. Elämäntapamuutos puree tuohon usein hyvin, ruokavalio uusiksi ja liikuntaa. Eikös Stubb aikanaan osoittanut, että pääministeri ehtii liikkumaan ja syömään terveellisesti.

Muistaakseni Orpo on kyllä esim. harrastuksiltaan liikunnallinen ja juossut puolimaratonejakin, eipä se aina elintapojakaan katso, joskin riskiä alentaa paljon.
 

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällöin pohditaan, onko jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden etu vähentää rekkoja, kuorma-autoja ja henkilöautoja. Ja sitä, onko siirrolla vaikutuksia mm. ilmanpuhtauteen keskustassa ja vähentääkö tunneli saasteita esimerkiksi jatkuvien valoissa pysähtymisten jäädessä vähemmälle.
Tunnelihanketta on jo selvitetty kertaalleen ja vaikka raporttia en ole lukenut, uskoisin että kyseisiä tekijöitä on jo kertaalleen selvitetty. Vaikka kaupungin talous on vakaa ja rahoituksen lähteellä ole Helsingille suurempaa merkitystä, hankkeen arvioitu hinta n.1½ miljardia on kova hinta jotta pystytään taklaamaan mainitsemasi ongelmat.

Valtosen vastauksen jakaa moni muukin:

"Kunnioitan aikaisempien valtuustojen tekemiä päätöksiä yleiskaavan osalta, mutta erilaisia vaihtoehtoja pitää yhä punnita. Asiat eivät välttämättä myöskään ole ristiriidassa keskenään. Helsingin saavutettavuus mm. sähköisessä lentämisessä tulee turvata tulevaisuutta varten".
Mitä me tiedämme sähköisestä lentämisestä tänään ja miten se tulisi huomioida tulevassa Malmin lentokentän kaavassa? Emme voi jäädä odottamaan että sähköisestä lentämisestä tulee uusi vakaa liikkumismuoto. Jos sen aika joskus tulee, sille voitaneen katsoa uusi paikka tarvittavineen maa-alueineen jostain muualta. Miksi linkittää tämä Malmin lentokenttään?

Olen eri mieltä näistä:

Helsingin keskustan saavutettavuus sekä henkilöautoilla että raskaalla liikenteellä on aivan keskeinen tekijä sen suhteen, kuinka elinvoimaisena keskusta ja kantakaupunki säilyvät tulevaisuudessa. Tämä siksi, että autolla saavutettavuuden edelleen heikentyessä olennainen osa asioinneista, työpaikoista, tavarakaupasta ja yrittäjyydestä siirtyy suotuisampiin sijainteihin.
Ensinnäkin työpaikat Helsingissä ja pk-seudulla syntyvät nykyään sinne missä ovat hyvät julkiset yhteydet. Pasila, Leppävaara, Itäkeskus, Keilaniemi esimerkkeinä. Espoossa on tyhjää toimistotilaa on tarjolla alueilla jotka ovat vaikeasti julkisilla saavutettavissa mutta helposti autoilla. Stockan alla on suhteellisen uusi parkkihalli ja sinne pääsee autolla kohtalaisen kätevästi lännestä, mutta koko tavaratalo on lähes konkurssissa. Ja näyttää siltä olemassa olevien palveluiden ympärille syntyy työpaikat. Seuraavatko palvelut esim. Keilaniemeen, jää nähtäväksi. Helsingin keskusta tulee hyötymään näistä, kiitos metron ja junan.

Ja samaa mieltä tästä:

Yhtä kaikki, keskustan elinvoimaisuuden kannalta työpaikat ja riittävän monipuolinen asiointi-infrastruktuuri ovat ratkaisevassa roolissa. Jos joku on täysin eri mieltä, niin kuulisin mielelläni perusteluja.
Eiköhän tämä ole kaikkien yhteinen visio ja tavoite, puolueesta riippumatta. Kyse on keinoista, millä tähän tavoitteeseen päästään.

Tämäkin ilmiö on varmasti olemassa:

Keskustaan tullaan myös monista muista syistä autolla kuin ostamaan ja liikuttelemaan tavaraa, kuten käyttämään palveluja, tekemään töitä, siirtymään päivän mittaan autolla eri paikkoihin työn tai muun syyn takia, poikkeamaan vapaa-ajan matkustuksen ohessa, ja paljon muuta.
Mutta se pitää laittaa oikean kokoiseen lokeroon tarkasteltaessa kokonaisuutta. Kantakaupungin alueelle tullaan suhteessa 80/20 julkisten hyväksi. Länsi- ja itäväylää ajaa n. 40.000 autoa päivässä. Mahdollinen keskustatunneli lisäisi liikennemääriä, mutta enemmän läpiajoa itä-länsi -suunnissa ja keskustan saama hyöty jäisi minimaaliseksi. Tämä yhtenä osatekijänä investoinnin hyödyssä on pieni. Kysymysmerkki on mahdollinen tunnelin käyttömaksu, jonka suuruus määrittelee autoilijoiden halukkuuden käyttää sitä.

Jos jakeluliikenne saataisiin maan alle, olisi varmasti hyödylinen kaikille mutta mikä sen hintalappu veronmaksajille olisi?

Summaten, E.Valtonen väläytti että tulevaisuuden investointeja voisi kiihdyttää velalla. Helsingille ei ole oleellista miten rahoitus hankitaan koska pelkkä käyttäkate huitelee 800M€ vuosittain. Mutta kannattaako nyt boostata investointeja velkarahalla huomioiden nykyinen investointitahti? Vaikka E.Valtonen ei maininnut tunnelia, tehokkaampaa olisi panostaa julkiseen liikenteen toimivuuteen koska se on tehokas tapa luoda työpaikkoja ja niiden ympärille palveluita. Tämä on ollut hyvä strategia. Asumisen hinta Helsingissä määrittelee paljonko asukkailla on varaa käyttää palveluihin. Tunneli tai verotuksen keventäminen ei ole juuri tuo helpotusta juurisyyhyn.

Toivottavasti Kokoomus ei hairahdu tyhmiin investointeihin nyt kun kaupungin talous on saatu kuntoon edellisten päättäjien johdolla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tunnelihanketta on jo selvitetty kertaalleen ja vaikka raporttia en ole lukenut, uskoisin että kyseisiä tekijöitä on jo kertaalleen selvitetty. Vaikka kaupungin talous on vakaa ja rahoituksen lähteellä ole Helsingille suurempaa merkitystä, hankkeen arvioitu hinta n.1½ miljardia on kova hinta jotta pystytään taklaamaan mainitsemasi ongelmat.

Uskon, että selvitetään uudelleen. Muutoshan on siinä, että demarit ajavat nyt itse pienempää tunnelia Jätkäsaaren ongelmat taklatakseen. Jätkäsaareen halutaan rakentaa 180 (500) miljoonan euron tunneli, ja hankkeessa on mukana mm. Razmyar. Suluissa arvioni lopullisesta hinnasta, kun kaikki rakennusyritysten haluamat välttämättömät, tunneliin kuulumattomat rakentamisen on tehty.

Mitä me tiedämme sähköisestä lentämisestä tänään ja miten se tulisi huomioida tulevassa Malmin lentokentän kaavassa? Emme voi jäädä odottamaan että sähköisestä lentämisestä tulee uusi vakaa liikkumismuoto. Jos sen aika joskus tulee, sille voitaneen katsoa uusi paikka tarvittavineen maa-alueineen jostain muualta. Miksi linkittää tämä Malmin lentokenttään?

Itse en tiedä sähköisestä lentämisestä mitään. Mutta moni helsinkiläinen jakaa Valtosen ajatuksen kentän säilyttämisen pohtimisesta.

TNS Gallup teki tehnyt 24.–30.11.2020 mielipidemittauksen Malmin lentoaseman ilmailukäytössä. Vastausten perusteella 58 prosenttia (2017 62%, 2016 59%) helsinkiläisistä haluaa säilyttää Malmin lentoaseman ilmailukäytössä ehdoitta.

Muutama vihreiden vaikuttaja totesi kuntavaalien 2021 jälkeen hieman siihen suuntaan, että Vihreät voisivat sietää muitakin mielipiteitä kuin omaansa. Olisiko tässä yksi paikka?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ensinnäkin työpaikat Helsingissä ja pk-seudulla syntyvät nykyään sinne missä ovat hyvät julkiset yhteydet. Pasila, Leppävaara, Itäkeskus, Keilaniemi esimerkkeinä. Espoossa on tyhjää toimistotilaa on tarjolla alueilla jotka ovat vaikeasti julkisilla saavutettavissa mutta helposti autoilla. Stockan alla on suhteellisen uusi parkkihalli ja sinne pääsee autolla kohtalaisen kätevästi lännestä, mutta koko tavaratalo on lähes konkurssissa. Ja näyttää siltä olemassa olevien palveluiden ympärille syntyy työpaikat. Seuraavatko palvelut esim. Keilaniemeen, jää nähtäväksi. Helsingin keskusta tulee hyötymään näistä, kiitos metron ja junan.
Työpaikoja on ennenkin syntynyt ympäri pk-seutua ja syntyy jatkossakin. Kysymys on nyt siitä, kuinka paljon ja minkälaisia työpaikkoja katoaa Helsingin keskustan alueelta ja mitä sinne tulee jatkossa. Viime vuosikymmenellä ydinkeskustan kivijalkaliiketiloissa pystyi vielä tekemään paremmin bisnestä, mutta asiakasvirrat olivat vähenemään päin muutamissa entisissä huippulokaatioissa jo ennen korona-aikaa. Autolla saapumisen ja kulkemisen helppous tai vaikeus ei selitä tätä muutosta kuin pieneltä osin, mutta jos asiakasvirtojen suunta on muualle (mm. mainitsemasi työpaikat keskustan ulkopuolella ja isot viimeaikaiset kauppakeskushankkeet), niin tämäkin on omiaan heikentämään keskusta-alueen vetovoimaa ykkösluokan hotspotteja lukuunottamatta. Stockalle ja keskustaan pääsee suht kohtuullisesti lännestä autolla joo, vähän heikommin idästä, ja vaihtelevan nihkeästi pohjoisesta. Parkkifasiliteetit ovat ok, vähän hintavat vaan, kävisin useammin jos autolla pääsisi näppärämmin. Toki käyn myös julkisilla, jos autoa ei tarvita, mutta usein auto liittyy eri syistä päivän liikkumistarpeisiini.

Keskustan pitäisi pystyä säilyttämään kilpailukykynsä palvelemalla riittävän hyvin muillakin kuin julkisilla liikennevälineillä liikkuvia, mm. koska moneen muuhunkin hyvät palvelut ja kiinnostavat asiat tarjoaviin paikkoihin pääsee oikein hyvin julkisilla. Toki on sekä subjektiivisiin oletuksiin perustuva talousmatemaattinen kysymys että arvostuskysymys, kuinka paljon esimerkiksi autoilua palvelevasta infrastruktuurista tulee maksaa, jos keskusta halutaan pitää iskussa seuraavien vuosikymmenten aikana ja siitä eteenpäinkin. Minä oletan, että yksityisautoilun tapainen liikkuminen tulee jatkumaan pitkälle tulevaisuuteenkin, ja että sillä on olennainen vaikutus siihen, millainen työpaikka- ja palveluinfrastruktuuri myös Helsingin keskustassa on.

Tartun vielä tuohon Espoo-asiaan. Espoon tyhjän toimistotilan alueille on paikoin todella vaikea saada vuokralaisia oikein millään käyvällä korvauksella. Esimerkiksi Turun väylän varsialue Kehä ykköseltä eteenpäin eli suunnilleen Säterinportista Turun suuntaan edustaa suurelta osin vanhentunutta toimistorakennuskantaa, joka kiinnostaa vähenevässä määrin enää niitäkään firmoja, joiden väki liikkuu paljon autoilla. Jo ennen korona-aikaa noissa on ollut usein hankala saada lounasravintolayrittäjää pärjäämään, vaikka tältä ei perittäisi vuokraa tai juuri muitakaan kuluja. Lounasrafla omassa toimistotalossa on asukkaille tärkeä lisäarvopalvelu tuolla, kun muutamissa paikoissa on käytännössä pakko ottaa auto alle, jos haluaa lähteä syömään. Moni vanha 70-80-lukujen espoolainen toimistorakennus muutetaan asuinkäyttöön tai puretaan asuinneliöiden tieltä kuluvalla vuosikymmenellä, siis ainakin ne, joissa sijainti puoltaa tätä. Tuotahan on tehty jo, esim. jossakin Niittykummussa on ollut kova suhina päällä, mutta sehän onkin metroradan varrella. Jossakin Sinimäessä on vähän eri.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtosen äänimäärän ja suosion takana on varmaan ensisijaisesti hänen ylivertainen ja oikeistolainen talousosaaminen sekä -mielipiteet. Tuskinpa tällaista äänestäjää haittaa meneekö hänen takanaan valtuustoon arvoliberaali vai ei, kunhan on taloudellisesti oikeistolainen. Varmaan se Soininvaaraa harmittaa enemmän kuin niitä Kokoomuksen äänestäjiä.

Pääsikö Soininvaara muuten valtuustoon vihervasemmistofeministien äänillä? Noh, offtopiccia.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuosta keskustatunnelista, Tukholmassahan sellainen on saatu aikaiseksi jo aikaa sitten.
Luulisi sieltä löytän dataa oliko fiksu projekti vai ei.
Käyttäjän kannalta aivan erinomainen investointi. Omat kokemukset noista tunneleista ovat pääosin yhdistelmän ratista ja pääosin laivojen saapumis-/lähtöaikaan. Kaikki kolme satamaa ovat nyt noiden tunneleiden ansiosta todella helposti saavutettavissa ilman kaupungin ahtaimpien katujen kautta ajelua ja ilman isompia ruuhkia. Saattavat jopa vähentää päästöjä, kun jatkuva pysähtely on poistunut.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valtosen äänimäärän ja suosion takana on varmaan ensisijaisesti hänen ylivertainen ja oikeistolainen talousosaaminen sekä -mielipiteet. Tuskinpa tällaista äänestäjää haittaa meneekö hänen takanaan valtuustoon arvoliberaali vai ei, kunhan on taloudellisesti oikeistolainen.
Kai tuollaisiakin äänestäjiä on. Ties vaikka enemmistö. Mutta minun mielestäni aika outoa, jos äänestäjä ei haluaisi ensisijaisesti ehdokasta, joka vastaa parhaalla tavalla omaa ajattelua. Minua ajatus siitä, että ääneni auttaisi jonkun "kypäräpapin" läpi häiritsee, ja on yksi syy, miksi en nykyisellään ole kokoomusta äänestänyt, vaikka se ns. isoista puolueista olisikin paras vaihtoehto.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kai tuollaisiakin äänestäjiä on. Ties vaikka enemmistö. Mutta minun mielestäni aika outoa, jos äänestäjä ei haluaisi ensisijaisesti ehdokasta, joka vastaa parhaalla tavalla omaa ajattelua. Minua ajatus siitä, että ääneni auttaisi jonkun "kypäräpapin" läpi häiritsee, ja on yksi syy, miksi en nykyisellään ole kokoomusta äänestänyt, vaikka se ns. isoista puolueista olisikin paras vaihtoehto.

Kokoomus menetti siis äänesi, mutta sai muita ääniä sen tilalle. Ehdokasasettelu ei ole missään puolueessa kovin puhdasotsaista, koska se vähentää äänimäärää. Kokoomuksen sisällä oli keskustelua aiheesta, mutta enemmän Kokoomuksen valinnoista näyttivät keskustelevan Vihreät. Näkyi myös tällä palstalla taktisina väitteinä Kokoomusten edustajien näkemyksistä. Ehdottipa joku vihreiden kannattaja Rydmanin kuskausta rajan yli tms.

Kokoomukseen kuuluu erilaiset ajattelutavat. On kuulunut vuosikymmeniä. Euroopan keskustaoikeistolaiset trendit näkyvät myös Kokoomuksessa, ja jatkossa toivon, että Kokoomus jatkaa siirtymistään enemmän oikealle. Poliittisen linjan voisi kuvata sellaiseksi, mitä Elina Valtonen, Juhana Vartiainen, Saara-Sofia Sirén sekä Heikki Vestman yhdessä edustavat. Totta kai mukaan voi ottaa myös mm. Antti Häkkäsen, mutta mainitsemani henkilöt edustavat jo itse kukin jonkin verran erilaisia painotuksia eri asioissa.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Soininvaaran Ode kertoo mielipiteensä Helsingin kokoomuslaisista äänestäjistä.





Tässä vielä Oden vastaus twiitti kokonaisuudessaan.



Tuo "kaiken maailman viheltäjä" on vähintäänkin epämääräinen kuvaus, mutta oletan tässä viittaavan jonkinlaisiin konservatiivisiin kevyt-persuihin tai anti-vihreisiin? Vilkaisin nopeasti läpi Helsingin kokoomuksesta viisi viimeistä läpipäässyttä ja vaikuttavat pääosin vähintään semi-vihreiltä ja varsin liberaaleilta, ovat tosin aika tuntemattomia minulle. Nuo ovat kuitenkin ilmeisesti niitä, jotka Valtosen ja Vartiaisen siivellä pääsivät läpi? Eli tuosta twiitistä jää kyllä fiilis turhautuneen miehen heitosta, joka kaipaisi ehkä vähän konkretiaa.

Ehdokkaissa olikin kyllä turhakkeita (Arvoset jne), joita en todellakaan toivoisi minkään puolueen listalle.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kokoomus menetti siis äänesi, mutta sai muita ääniä sen tilalle. Ehdokasasettelu ei ole missään puolueessa kovin puhdasotsaista, koska se vähentää äänimäärää.
Tapahtui siis useistakin syistä ja jo ennen näitä vaaleja. Minä tosin nyt olen aina ollut enempi liikkuva, joten sikäli ei ole olennaista.

Mutta siis itse aiheesta tosiaan olettaisin, että Valtosen äänestäjissä on niitäkin, jotka eivät pidä arvoja merkityksettöminä verrattuna talousajatteluun.

Poliittisen linjan voisi kuvata sellaiseksi, mitä Elina Valtonen, Juhana Vartiainen, Saara-Sofia Sirén sekä Heikki Vestman yhdessä edustavat. Totta kai mukaan voi ottaa myös mm. Antti Häkkäsen, mutta mainitsemani henkilöt edustavat jo itse kukin jonkin verran erilaisia painotuksia eri asioissa.
Puolueet totta kai aina hakevat linjaansa, mutta minun tuntumani näin ulkopuolisena on se, että noista mainituista Häkkänen on eniten sitä päälinjaa, ja sitten vaikka Valtonen tuota myös mukana osaa. No, kun Orpo luopuu puheenjohtajuudesta, nähdään kummalla on enemmän kannatusta puolueessa. Olettaen tietysti, että ei nouse jotain muuta varteenotettavaa ehdokasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta siis itse aiheesta tosiaan olettaisin, että Valtosen äänestäjissä on niitäkin, jotka eivät pidä arvoja merkityksettöminä verrattuna talousajatteluun.

On. Esimerkiksi minä äänestin Valtosta, ja pidän arvoja merkittävänä. Kokoomuksen arvoiksi koen mm. vastuun päätöksistä tuleville sukupolville, markkinatalouden ja hyvinvointiyhteiskunnan, NATO:n jäsenyyden ja parhaan länsimaisuuden. Vastuu päätöksistä tuleville sukupolville on laaja. Se tarkoittaa mm. tulevien sukupolvien oikeutta elää ilman uudenlaista velkaorjuutta puhtaammassa ilmastossa ja kansainvälisesti mm. ihmisoikeuksien kunnioittamista koko Euroopassa.

Kokoomuksen ongelma ei ole niinkään arvojen puute, vaan jonkinlainen heittäytyminen erilaisten arvojen perään ymmärtämättä, mitä nämä arvot todellisuudessa vaartivat. Ydinasiat, kuten NATO, on unohdettu. Nyt on vähän toivoa paremmasta.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän päivän Hesarissa on pitkähkö artikkeli Kokoomuksen voittoisasta keväästä, ja miten siihen päädyttiin. Hesari suorastaan kehuu Orpoa, joka ilmeisesti myös todellisuudessa on kehunsa ansainnut.


Saattaa olla maksumuurin takana, joten pari lainausta:

Kokoomus sai vaalivoittoon vetoapua muilta, mutta niin politiikassa usein on. Orpon toimintaa kiitellään puolueessa. Sydän on oikealla -kuntavaalikampanjaa pidetään onnistuneena ja yhdistävänä.
Orpon lähipiiriläisten mukaan hän pohtii asettumista ehdolle vuoden 2022 puoluekokouksessa. Mikäli näin on, niin hän todennäköisesti myös jatkaa. Esimerkiksi Valtonen on jo ilmoittanut, että ei aio haastaa Orpoa. Myös Häkkänen todennäköisesti odottaa Orpon omaa väistymistä.
Kokoomus tiedotti torstaina, että Orpolle tehtiin keskiviikkona Meilahden sairaalassa pallolaajennus. Puolueen mukaan toimenpide meni hyvin ja Orpon on määrä palata töihin elokuussa.
Kokoomuksen puolueydin on laskenut, että puolue tarvitsee eduskuntavaaleissa todennäköisesti vain kymmeniätuhansia ääniä enemmän kuin kuntavaaleissa, jotta se voittaa eduskuntavaalit 2023. Puheenjohtajan vaihtamiselle ennen vaaleja ei nähdäkään tarvetta.


Valtosen ja Häkkäsen kohtaamista pidetään eduskuntaryhmässä, paikallisjaostoissa ja puoluevaltuustossa kuitenkin väistämättömänä, vaikka nyt näyttääkin siltä, että se tapahtuu vasta ensi eduskuntavaalien jälkeen.
Se, että nämä kaksi poliitikkoa ovat lähes varmasti vastakkain puheenjohtajakamppailussa lähitulevaisuudessa, kertoo jo muutoksesta puolueessa. Viisi-kuusi vuotta sitten molempia pidettiin kokoomuksessa liian radikaaleina nousemaan puheenjohtajaksi.
Kokoomus on siis siirtynyt taloudellisesti oikealle, poispäin kataislaisesta sosiaalireformismista.
Valtosen ja Häkkäsen tulevassa kohtaamisessa on silti linjavaalin makua.
Kokoomukseen tulee jatkossakin mahtumaan sekä konservatiiveja että liberaaleja, mutta puntarissa on se, mennäänkö puolueessa oikealle liberaalein vai konservatiivisin painotuksin.
Kokoomuksen sisäinen keskustelu ei katoa mihinkään myöskään Orpon puheenjohtajakaudella. Moni kokoomuslainen miettii, tuleeko keskustelu olemaan taas yhtä repivää kuin viime syksyn puoluekokouksen jälkeen on nähty.
Toistaiseksi Orpo yrittää pitää puolueen katseen voimakkaasti talouskysymyksissä ja häivyttää niitä asioita, jotka puoluetta repivät.
Se vaikuttaa olevan voittava resepti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siirrän Suomen poliisi kriisissä -ketjusta tämän tänne:

Eikö se yksi kokoomuksen Beni ollut valloittelemassa hippien kanssa Vanhaa?
Ben Zyskowicz oli Vanhan valtauksen aikaan 14-vuotias. Muistan lukeneeni artikkelin, jossa Ben kertoi olleensa nuoresta iästään huolimatta paikalla, oli hiipinyt katsomaan mitä Vanhalla on tapahtumassa. Hänellä taisi olla jo noihin aikoihin pitkä ja tuuhea tukka, ja kuten Benin nuoruuskuvia googlaamalla voi todeta, nuori Ben kävi ulkomuotonsa puolesta hyvin ties mistä keskivertoradikaalista. Toki Ben oli jo tuolloin ehdottoman porvarihenkinen kuten aina, vaatimattomasta taustastaan huolimatta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TNS Gallup teki tehnyt 24.–30.11.2020 mielipidemittauksen Malmin lentoaseman ilmailukäytössä. Vastausten perusteella 58 prosenttia (2017 62%, 2016 59%) helsinkiläisistä haluaa säilyttää Malmin lentoaseman ilmailukäytössä ehdoitta.

Muutama vihreiden vaikuttaja totesi kuntavaalien 2021 jälkeen hieman siihen suuntaan, että Vihreät voisivat sietää muitakin mielipiteitä kuin omaansa. Olisiko tässä yksi paikka?

832 haastatellusta 58% haluaa Malmin lentokentän toiminnan säilyvän sellaisenaan kun se on ollut. E.Valtonen kunnioittaa yleiskaavaa, mutta sähköistä lentämistä pitää harkita.

Toisin sanoen, tutkitaan mitä sähköinen lentäminen on, ja kun se joskus tiedetään, mietitään miten se sopii Malmin lentokentälle.

Jokainen varmasti ymmärtää että tästä puuttuu konkretia. Kuuntelen mielelläni muiden mielipiteitä, mutta E.Valtosen ehdotus täysin raakile. Ymmärrän täysin lentokenttäalueen luontoarvot ja niiden tuoman virkistysarvon, ja se on ehdottomasti otettava huomioon kaavoituksessa, mutta tämän tyyppinen epämääräinen visio ei palvele ketään.

E.Valtonen on kalastellut lentokentän kannattajien ääniä hiukan epämääräisellä visiollaan tietäen ettei mahdollinen selvitys muuta mitään. Tosin tälläistä kuulee vähän jokaisen poliitikon suusta aina vaalien alla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös