Tarkoittaako tämä sitä, että yhteistyö keskustan kanssa katkaistaan? Vasurihallituksella siis jatkossakin. Vai muuttuuko tilanne hallitusneuvoitteluissa?
Ikävä kuulla noista Orpon sydänongelmista. Pallolaajennus ei sinänsä tarvi merkitä mitään isompaa. Saattaa kuitenkin pistää harkitsemaan, kannattaako varsin kuluttavassa tehtävässä jatkaa kovin pitkään. Nyt kun kokoomuksen pj-pörssissä on Elina Valtonen jälleen noussut kirkkaimmaksi tähdeksi, voisi olla hyvä aika kaikkien (ei vain kokoomuksen) kannalta vaihtaa vetäjää. Toki sitten Orpon uran kruunuksi haviteltu pääministeriys jää kokematta.
Sepelvaltimotauti on se kansansairaus, perinteiset syyt: tupakointi, korkea kolesteroli, ei liikuntaa, korkea verenpaine. Elämäntapamuutos puree tuohon usein hyvin, ruokavalio uusiksi ja liikuntaa. Eikös Stubb aikanaan osoittanut, että pääministeri ehtii liikkumaan ja syömään terveellisesti.
![]()
Kokoomuksen Petteri Orvolle tehtiin pallolaajennus – hakeutui lääkäriin huonovointisuuden vuoksi
Sairausloma kestää heinäkuun loppuun asti.www.aamulehti.fi
Orpo on huollettu kuntoon mahdollista tulevaa pääministerin paikkaa varten.
Tunnelihanketta on jo selvitetty kertaalleen ja vaikka raporttia en ole lukenut, uskoisin että kyseisiä tekijöitä on jo kertaalleen selvitetty. Vaikka kaupungin talous on vakaa ja rahoituksen lähteellä ole Helsingille suurempaa merkitystä, hankkeen arvioitu hinta n.1½ miljardia on kova hinta jotta pystytään taklaamaan mainitsemasi ongelmat.Tällöin pohditaan, onko jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden etu vähentää rekkoja, kuorma-autoja ja henkilöautoja. Ja sitä, onko siirrolla vaikutuksia mm. ilmanpuhtauteen keskustassa ja vähentääkö tunneli saasteita esimerkiksi jatkuvien valoissa pysähtymisten jäädessä vähemmälle.
Mitä me tiedämme sähköisestä lentämisestä tänään ja miten se tulisi huomioida tulevassa Malmin lentokentän kaavassa? Emme voi jäädä odottamaan että sähköisestä lentämisestä tulee uusi vakaa liikkumismuoto. Jos sen aika joskus tulee, sille voitaneen katsoa uusi paikka tarvittavineen maa-alueineen jostain muualta. Miksi linkittää tämä Malmin lentokenttään?Valtosen vastauksen jakaa moni muukin:
"Kunnioitan aikaisempien valtuustojen tekemiä päätöksiä yleiskaavan osalta, mutta erilaisia vaihtoehtoja pitää yhä punnita. Asiat eivät välttämättä myöskään ole ristiriidassa keskenään. Helsingin saavutettavuus mm. sähköisessä lentämisessä tulee turvata tulevaisuutta varten".
Ensinnäkin työpaikat Helsingissä ja pk-seudulla syntyvät nykyään sinne missä ovat hyvät julkiset yhteydet. Pasila, Leppävaara, Itäkeskus, Keilaniemi esimerkkeinä. Espoossa on tyhjää toimistotilaa on tarjolla alueilla jotka ovat vaikeasti julkisilla saavutettavissa mutta helposti autoilla. Stockan alla on suhteellisen uusi parkkihalli ja sinne pääsee autolla kohtalaisen kätevästi lännestä, mutta koko tavaratalo on lähes konkurssissa. Ja näyttää siltä olemassa olevien palveluiden ympärille syntyy työpaikat. Seuraavatko palvelut esim. Keilaniemeen, jää nähtäväksi. Helsingin keskusta tulee hyötymään näistä, kiitos metron ja junan.Helsingin keskustan saavutettavuus sekä henkilöautoilla että raskaalla liikenteellä on aivan keskeinen tekijä sen suhteen, kuinka elinvoimaisena keskusta ja kantakaupunki säilyvät tulevaisuudessa. Tämä siksi, että autolla saavutettavuuden edelleen heikentyessä olennainen osa asioinneista, työpaikoista, tavarakaupasta ja yrittäjyydestä siirtyy suotuisampiin sijainteihin.
Eiköhän tämä ole kaikkien yhteinen visio ja tavoite, puolueesta riippumatta. Kyse on keinoista, millä tähän tavoitteeseen päästään.Yhtä kaikki, keskustan elinvoimaisuuden kannalta työpaikat ja riittävän monipuolinen asiointi-infrastruktuuri ovat ratkaisevassa roolissa. Jos joku on täysin eri mieltä, niin kuulisin mielelläni perusteluja.
Mutta se pitää laittaa oikean kokoiseen lokeroon tarkasteltaessa kokonaisuutta. Kantakaupungin alueelle tullaan suhteessa 80/20 julkisten hyväksi. Länsi- ja itäväylää ajaa n. 40.000 autoa päivässä. Mahdollinen keskustatunneli lisäisi liikennemääriä, mutta enemmän läpiajoa itä-länsi -suunnissa ja keskustan saama hyöty jäisi minimaaliseksi. Tämä yhtenä osatekijänä investoinnin hyödyssä on pieni. Kysymysmerkki on mahdollinen tunnelin käyttömaksu, jonka suuruus määrittelee autoilijoiden halukkuuden käyttää sitä.Keskustaan tullaan myös monista muista syistä autolla kuin ostamaan ja liikuttelemaan tavaraa, kuten käyttämään palveluja, tekemään töitä, siirtymään päivän mittaan autolla eri paikkoihin työn tai muun syyn takia, poikkeamaan vapaa-ajan matkustuksen ohessa, ja paljon muuta.
Viimeistään nyt Petterikin tietää, missä sydän sijaitsee. Pikaista toipumista!
Tunnelihanketta on jo selvitetty kertaalleen ja vaikka raporttia en ole lukenut, uskoisin että kyseisiä tekijöitä on jo kertaalleen selvitetty. Vaikka kaupungin talous on vakaa ja rahoituksen lähteellä ole Helsingille suurempaa merkitystä, hankkeen arvioitu hinta n.1½ miljardia on kova hinta jotta pystytään taklaamaan mainitsemasi ongelmat.
Mitä me tiedämme sähköisestä lentämisestä tänään ja miten se tulisi huomioida tulevassa Malmin lentokentän kaavassa? Emme voi jäädä odottamaan että sähköisestä lentämisestä tulee uusi vakaa liikkumismuoto. Jos sen aika joskus tulee, sille voitaneen katsoa uusi paikka tarvittavineen maa-alueineen jostain muualta. Miksi linkittää tämä Malmin lentokenttään?
Työpaikoja on ennenkin syntynyt ympäri pk-seutua ja syntyy jatkossakin. Kysymys on nyt siitä, kuinka paljon ja minkälaisia työpaikkoja katoaa Helsingin keskustan alueelta ja mitä sinne tulee jatkossa. Viime vuosikymmenellä ydinkeskustan kivijalkaliiketiloissa pystyi vielä tekemään paremmin bisnestä, mutta asiakasvirrat olivat vähenemään päin muutamissa entisissä huippulokaatioissa jo ennen korona-aikaa. Autolla saapumisen ja kulkemisen helppous tai vaikeus ei selitä tätä muutosta kuin pieneltä osin, mutta jos asiakasvirtojen suunta on muualle (mm. mainitsemasi työpaikat keskustan ulkopuolella ja isot viimeaikaiset kauppakeskushankkeet), niin tämäkin on omiaan heikentämään keskusta-alueen vetovoimaa ykkösluokan hotspotteja lukuunottamatta. Stockalle ja keskustaan pääsee suht kohtuullisesti lännestä autolla joo, vähän heikommin idästä, ja vaihtelevan nihkeästi pohjoisesta. Parkkifasiliteetit ovat ok, vähän hintavat vaan, kävisin useammin jos autolla pääsisi näppärämmin. Toki käyn myös julkisilla, jos autoa ei tarvita, mutta usein auto liittyy eri syistä päivän liikkumistarpeisiini.Ensinnäkin työpaikat Helsingissä ja pk-seudulla syntyvät nykyään sinne missä ovat hyvät julkiset yhteydet. Pasila, Leppävaara, Itäkeskus, Keilaniemi esimerkkeinä. Espoossa on tyhjää toimistotilaa on tarjolla alueilla jotka ovat vaikeasti julkisilla saavutettavissa mutta helposti autoilla. Stockan alla on suhteellisen uusi parkkihalli ja sinne pääsee autolla kohtalaisen kätevästi lännestä, mutta koko tavaratalo on lähes konkurssissa. Ja näyttää siltä olemassa olevien palveluiden ympärille syntyy työpaikat. Seuraavatko palvelut esim. Keilaniemeen, jää nähtäväksi. Helsingin keskusta tulee hyötymään näistä, kiitos metron ja junan.
Käyttäjän kannalta aivan erinomainen investointi. Omat kokemukset noista tunneleista ovat pääosin yhdistelmän ratista ja pääosin laivojen saapumis-/lähtöaikaan. Kaikki kolme satamaa ovat nyt noiden tunneleiden ansiosta todella helposti saavutettavissa ilman kaupungin ahtaimpien katujen kautta ajelua ja ilman isompia ruuhkia. Saattavat jopa vähentää päästöjä, kun jatkuva pysähtely on poistunut.Tuosta keskustatunnelista, Tukholmassahan sellainen on saatu aikaiseksi jo aikaa sitten.
Luulisi sieltä löytän dataa oliko fiksu projekti vai ei.
Kai tuollaisiakin äänestäjiä on. Ties vaikka enemmistö. Mutta minun mielestäni aika outoa, jos äänestäjä ei haluaisi ensisijaisesti ehdokasta, joka vastaa parhaalla tavalla omaa ajattelua. Minua ajatus siitä, että ääneni auttaisi jonkun "kypäräpapin" läpi häiritsee, ja on yksi syy, miksi en nykyisellään ole kokoomusta äänestänyt, vaikka se ns. isoista puolueista olisikin paras vaihtoehto.Valtosen äänimäärän ja suosion takana on varmaan ensisijaisesti hänen ylivertainen ja oikeistolainen talousosaaminen sekä -mielipiteet. Tuskinpa tällaista äänestäjää haittaa meneekö hänen takanaan valtuustoon arvoliberaali vai ei, kunhan on taloudellisesti oikeistolainen.
Kai tuollaisiakin äänestäjiä on. Ties vaikka enemmistö. Mutta minun mielestäni aika outoa, jos äänestäjä ei haluaisi ensisijaisesti ehdokasta, joka vastaa parhaalla tavalla omaa ajattelua. Minua ajatus siitä, että ääneni auttaisi jonkun "kypäräpapin" läpi häiritsee, ja on yksi syy, miksi en nykyisellään ole kokoomusta äänestänyt, vaikka se ns. isoista puolueista olisikin paras vaihtoehto.
Soininvaaran Ode kertoo mielipiteensä Helsingin kokoomuslaisista äänestäjistä.
Tässä vielä Oden vastaus twiitti kokonaisuudessaan.
Tapahtui siis useistakin syistä ja jo ennen näitä vaaleja. Minä tosin nyt olen aina ollut enempi liikkuva, joten sikäli ei ole olennaista.Kokoomus menetti siis äänesi, mutta sai muita ääniä sen tilalle. Ehdokasasettelu ei ole missään puolueessa kovin puhdasotsaista, koska se vähentää äänimäärää.
Puolueet totta kai aina hakevat linjaansa, mutta minun tuntumani näin ulkopuolisena on se, että noista mainituista Häkkänen on eniten sitä päälinjaa, ja sitten vaikka Valtonen tuota myös mukana osaa. No, kun Orpo luopuu puheenjohtajuudesta, nähdään kummalla on enemmän kannatusta puolueessa. Olettaen tietysti, että ei nouse jotain muuta varteenotettavaa ehdokasta.Poliittisen linjan voisi kuvata sellaiseksi, mitä Elina Valtonen, Juhana Vartiainen, Saara-Sofia Sirén sekä Heikki Vestman yhdessä edustavat. Totta kai mukaan voi ottaa myös mm. Antti Häkkäsen, mutta mainitsemani henkilöt edustavat jo itse kukin jonkin verran erilaisia painotuksia eri asioissa.
Mutta siis itse aiheesta tosiaan olettaisin, että Valtosen äänestäjissä on niitäkin, jotka eivät pidä arvoja merkityksettöminä verrattuna talousajatteluun.
Ben Zyskowicz oli Vanhan valtauksen aikaan 14-vuotias. Muistan lukeneeni artikkelin, jossa Ben kertoi olleensa nuoresta iästään huolimatta paikalla, oli hiipinyt katsomaan mitä Vanhalla on tapahtumassa. Hänellä taisi olla jo noihin aikoihin pitkä ja tuuhea tukka, ja kuten Benin nuoruuskuvia googlaamalla voi todeta, nuori Ben kävi ulkomuotonsa puolesta hyvin ties mistä keskivertoradikaalista. Toki Ben oli jo tuolloin ehdottoman porvarihenkinen kuten aina, vaatimattomasta taustastaan huolimatta.Eikö se yksi kokoomuksen Beni ollut valloittelemassa hippien kanssa Vanhaa?
TNS Gallup teki tehnyt 24.–30.11.2020 mielipidemittauksen Malmin lentoaseman ilmailukäytössä. Vastausten perusteella 58 prosenttia (2017 62%, 2016 59%) helsinkiläisistä haluaa säilyttää Malmin lentoaseman ilmailukäytössä ehdoitta.
Muutama vihreiden vaikuttaja totesi kuntavaalien 2021 jälkeen hieman siihen suuntaan, että Vihreät voisivat sietää muitakin mielipiteitä kuin omaansa. Olisiko tässä yksi paikka?