Kokoomus

  • 1 509 434
  • 12 663

Fordél

Jäsen
Ai ei tahallisesta valehtelusta?

Ei ole pystytty osoittamaan, että Stubb olisi tarkoituksellisesti ja tahallaan heittänyt väärät luvut pöytään. Tottahan toki se siltä haiskahtaa, mutta näyttö puuttuu.

Jokainen ihminen tekee virheitä, mutta vain Stubbista on tehty niiden takia jokin pyhimys, jonka anteeksipyyntöjen pitää pyhittää kaikki.

Ei tässä Stubbista mitään pyhimystä olla tekemässä vaan kyseenalaistettu se, että onko tämä kaikki vouhkaaminen ja henkilöön meneminen ollut sen arvoista ja onko sille ollut riittävät perusteet? Ymmärrän kritiikin Stubbia kohtaan, mutta mielestäni vihreät ja vasemmisto meni siinä liian pitkälle, kun mitään tämän parempaa näyttöä ei ollut.

Minä haluaisin tietää, että onko Suomella varaa pitää valtiovarainministerinä henkillöä, joka ei joko osaa faktoja tai vääristelee niitä tahallisesti. Eli kyllä, kysymys oli henkilöön menevästä, koska välikysymyksessä kyseenalaistettiin Alexander Stubbin kyvyt toimia Suomen valtiovarainministerinä. Valtiovarainministerin tehtävän tärkeyttä ei kukaan arvostellut.

Hyvä, että myönnät tosiaan tämän henkilöön menemisen. Ja jos meillä on ollut valtiovarainministerinä mm. Antti Rinne niin enpä näe Stubbin kohdalla osaamisen suhteen suurta ongelmaa. Kyllä meillä on varaa pitää Stubb valtiovarainministerinä.

Vihreät ja vasemmistoliitto tekivät välikysymyksen eduskunnan toimintaan liittyvästä asiasta, mutta viimeksi kun kokoomus on itse erottanut ministerinsä, on se johtunut henkilökohtaiseen elämään liittyvistä syistä, mutta kai se kuuluu ollennaisena osana arvopuolueen toimintaan.

Okei, eli nyt ne eivät tehneetkään taas välikysymysä yhden henkilön toiminnasta. No oli miten oli niin kokoomus erotti Kanervan kylläkin monen henkilökohtaisen töppäilyn takia, minkä vuoksi meni luottamus ja kyky toimia ministerinä. Jos puolueen puheenjohtaja ei luota johonkin henkilöön, vaikea tätä on pitää puolueessa yhdellä kärkipaikalla. Ihan samalla tavalla kävi Heidi Hautalan kohdalla. Hautala toki erosi itse, mutta Ville Niinistökin totesi, että Hautalan kyky toimia ministerinä oli heikentynyt.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Okei, eli nyt ne eivät tehneetkään taas välikysymysä yhden henkilön toiminnasta.

Olen sitä mieltä, että (a) välikysymys oli ennen kaikkea poliittiseen aiheeseen liittyvät ja (b) Stubb on henkilönä tehnyt sen itse, että kaikki nykyisen valtiovarainministerin tekemiset henkilösoidaan. Kokoomus korostaa olevansa parasta mitä Suomen talouspoliitikalle on nyt tarjolla, ja puheenjohtajakseen valittu Stubb edustaa tätä parhaiten. Kysymys ei ole siitä, onko Stubb parempi vvm kuin Rinne, vai onko Stubb paras mahdollinen vvm. Eli tältä olis kysymys on myös henkilöön menevä. Puhuisi vähemmän paskaa, eli puhuisi ylipäätään vähemmän, niin olisi uskottavampi (asiantuntijoiden lisäksi) myös opposition edessä.

Oppositio jäi välikysymyksessä aseettomaksi, koska demarit eivät uskalla Rinteen valtiovarainministerinä toimimisen takia arvostella nykyistä ja kristillisille anteeksipyyntö riittää aina.

Minä näen asian edelleen niin, että väitteet henkilöön menemisestä on enemmän tai vähemmän kokoomuksen omaa tuskaa väärästä puheenjohtajavalinnasta, mikä johtuu henkilöstä. Vapaavuori ei olisi ikinä antanut oppositiolle niitä aseita, joita Stubb on pitkin syksyä antanut.
 

Fordél

Jäsen
Miten se olisi vaikuttanut jo sovittuun eläkepakettiin? Ihan uusi asia minulle.

Ainakin HS:n mukaan SAK olisi halunnut eläkemaksuja pienemmäksi, mikä olisi tarkoittanut eläkepaketin avaamista.

Vapaavuori ei olisi ikinä antanut oppositiolle niitä aseita, joita Stubb on pitkin syksyä antanut.

Tästä ihan samaa mieltä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minun ja monen muun arvostama Sixten Korkman piti A-talkissa Sipilän ajamia pakkolakeja Suomen kannalta huonoina. Toivoi että saataisiin aikaan työmarkkinasopimus.
 

Fordél

Jäsen
Miten paljon pienemmiksi?

Se sun täytyy ihan itse selvittää.

Minun ja monen muun arvostama Sixten Korkman piti A-talkissa Sipilän ajamia pakkolakeja Suomen kannalta huonoina. Toivoi että saataisiin aikaan työmarkkinasopimus.

Sipiläkin pitää niitä huonompina ratkaisuna kuin työmarkkinaosapuolten sopimusta. JOs työmarkkinaosapuolet eivät kykene ratkaisuun, täytyy Sipilän tehdä ne niillä keinoilla, jotka hänellä on käytettävissään. Nykyisessä EU-Suomessa ne keinot ovat paljon rajallisemmat kuin aiemmin.

Korkman antoi samaisessa ohjelmassa myös ymmärrystä Sipilän hallitukselle. Se on kuitenkin ainoa toimija tässä maassa, joka joutuu katsomaan kokonaisuutta ja tekemään päätöstä tilanteessa, jossa lähes jokaiselle päätökselle löytyy omat vastustajat.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minun ja monen muun arvostama Sixten Korkman piti A-talkissa Sipilän ajamia pakkolakeja Suomen kannalta huonoina. Toivoi että saataisiin aikaan työmarkkinasopimus.
Nyt aletaan kuitenkin olla tilanteessa, jossa yhteiskuntasopimusta ei saada kasaan, jolloin Sipilän "jengin" on yksinkertaisesti pakko ajaa näitä pakkolakeja.

Yhteiskuntasopimus olisi paras vaihtoehto, mutta jos sitä ei saada tehtyä, niin Sipilällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pakkolait.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minun ja monen muun arvostama Sixten Korkman piti A-talkissa Sipilän ajamia pakkolakeja Suomen kannalta huonoina. Toivoi että saataisiin aikaan työmarkkinasopimus.

Toivoa saa aina, mutta nyt ollaan taas jo kuukausikaupalla "käyty keskusteluja", kuten oppositio toivoi ja räksytti jo syksyllä. Näistä keskusteluista ei ole ollut mitään hyötyä Suomelle ja suomalaisille.

Saas nähdä, saadaanko mitään aikaiseksi lopulta, tätä nykyähän riitaan ei tarvita enää edes EK:ta tai hallitusta, vaan ay-liike on riidoissa myös keskenään.

...

Korkman antoi samaisessa ohjelmassa myös ymmärrystä Sipilän hallitukselle. Se on kuitenkin ainoa toimija tässä maassa, joka joutuu katsomaan kokonaisuutta ja tekemään päätöstä tilanteessa, jossa lähes jokaiselle päätökselle löytyy omat vastustajat.

...

Yhteiskuntasopimus olisi paras vaihtoehto, mutta jos sitä ei saada tehtyä, niin Sipilällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pakkolait.


On toki se vaihtoehto, että mennään tämä(kin) vaalikausi taas siten, ettei tehdä päätöksiä mistään. Mulla alkaa olla aika sama, olen menettänyt täysin luottamukseni niin poliittiseen toimintaan kuin myös näihin työmarkkina-osapuoliin.
 

Fordél

Jäsen
On toki se vaihtoehto, että mennään tämä(kin) vaalikausi taas siten, ettei tehdä päätöksiä mistään. Mulla alkaa olla aika sama, olen menettänyt täysin luottamukseni niin poliittiseen toimintaan kuin myös näihin työmarkkina-osapuoliin.

Täytyy toki muistaa, että ei se viime hallituskausikaan mennyt täysin ilman päätöksiä. Hallitus pystyi tekemään merkittäviä sopeutuksia. Ongelmana vain on se, että ei pystytty tekemään riittävästi merkittäviä rakeenteellisia uudistuksia, jotka loisivat sitä uutta suuntaa Suomelle. Leikkaaminen on lopulta aika helppoa, mutta uuden rakentaminen ja luominen on vaikeampaa. Nyt toivoisin Sipilän poppoolta oikeasti uudenlaisten rakenteiden luomista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toivoa saa aina, mutta nyt ollaan taas jo kuukausikaupalla "käyty keskusteluja", kuten oppositio toivoi ja räksytti jo syksyllä. Näistä keskusteluista ei ole ollut mitään hyötyä Suomelle ja suomalaisille.

Jos nyt ajatellaan sitä SAK:n tarjousta, mikä oli hämmentävän antelias niin varmasti tullaan saadaan vähemmän pakkolakien ja liittokierrosten kautta, ehkä jopa radikaalisti vähemmän. Mutta hallitus on taitamattomuuttaan hirttäytynyt ultimaatumeihinsa ja EK puolestaan haluaa nyt todella katsoa kortit loppuun asti, mikä tietysti on muutenkin taktisesti järkevää, koska sillä on taustatukenaan nuo hallituksen tulevat toimet.
 

Fordél

Jäsen
Niitähän nyt tosiaankin on tulossa: mm. maakuntahallinto ja maakuntavaalit. Nauttikaamme perinpohjin näistä uusista rakenteista.

Kyllä, toisaalta siinäkin on kuitenkin faktisesti se hyvä puoli, että hyvin moni nykyinen rakenne katoaa ja niitä kootaan yhteen. Ei silti tietenkään mikään ideaalimalli.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menihän tuo välikysymys totaalisen vihkoon kaikin puolin. Jos kyseessä oli laajempi kokonaisuus henkilöön menevän ajojahdin sijaan, miksi viestintä oli noin umpisurkeaa, kuten Ben osoitti. Niinistön ilme puhuu paljon ja kyllähän puolueissakin tajutaan hyvin, että nyt ei mennyt nappiin.

Ministerinä ollessaan autoverolakia rikkonut Ville Niinistö (puolusteli tätä muuten tietämättömyydellä), joka pari vuotta sitten on antanut Zyskowiczinkin siteeraaman lausunnon poliitikkojen inhimillisyydestä, on siis ryöpyttänyt Stubbia sosiaalisessa mediassa mm. valehtelijaksi haukkuen. Sitten asiasta on tehty välikysymys, jossa on ilmeisesti annettu virheellistä tietoa niin että uudistusta kannattavien määrä on todellisuudessa ollut kaksinkertainen välikysymyksessä väitetystä. Ja välikysymys on siis ollut virheellisen tiedon antamisesta eduskunnalle. Miten tätä voi yksikään tolkun ihminen puolustella?

Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että Stubb nostaisi kytkintä. Vapaavuori olisi huomattavasti parempi vaihtoehto minustakin ja on sitä aina ollut. Tuo ei kuitenkaan suoranaisesti tähän kohuun ja Vihreiden sekä Vasemmistoliiton toimintaan siinä liity. Yhdyn Benkun sanoihin arvottomasta poliittisesta näytelmästä irtopisteiden keräämiseksi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Faktahan on se, että monessa muussa länsimaassa Stubb olisi jo poliittinen ruumis. Se on hyvin monessa maassa täysin selvää, ettei ministeri kertakaikkiaan voi kusettaa eduskuntaa perustellessaan tai puolustaessaan jotain hallituksen päätöstä tai hanketta. Ja jos näin käy, ainoa vaihtoehto on ero, millään "sori siitä" -retoriikalla ei päästä pälkähästä.

Nyt sitten Suomessa opposition välikysymys ja sitä kautta luottamusäänestys tuollaisen käydessä tulkitaan maassa makaavan potkimiseksi niin usean kansanedustajan kuin kaupallisen median puolelta. Aika hämmentävää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ville Blåfield sanoi Jälkiviisaissa hyvin, että ensin kokoomus leikkaa vähävaraisilta mutta Zyskowitczin mitta täyttyy ilmapiiristä, jossa maassa makavaa porvaria potkitaan.

Ongelma tässä on se, että virheen on tehnyt puolueen puheenjohtaja. Jos virheen olisi tehnyt puolueen riviministeri, olisi asia käsitelty puolueen sisällä ja näin ollen osoitettu muille, että kokoomus ottaa asian tosissaan. Virheen teki kuitenkin puheenjohtaja tilanteessa, jossa hän ei nauti enää läheskään yhtä laajaa luottamusta omiensa parissa ja Stubbin "ripittäminen" olisi osoittanut muille heikkoutta ja vielä suurempaa epäuskoa puheenjohtajaansa.

Siinä olen samaa mieltä, että välikysymys olisi voitu jättää tekemättä, mutta puheet maassa makaavan potkimisesta on sellaista itkua, mitä en ole vähän aikaan nähnyt. Se on ainakin varma, että sori siitä -pahoittelu tullaan muistamaan ensi kerralla, kun ministeri on mokannut. En yllättyisi, mikäli se olisi taas Stubb, sillä ennen seuraavia vaaleja on paljon aikaa puhua ohi suunsa ja sillä määrä puhetta, mitä Stubb tuottaa, on helppo odottaa myös totuuden vastaista viestintää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Välikysymyksen ehkä parhaan puheenvuoron käytti vasemmistoliiton Silvia Modig, joka yritti rauhoitella tilannetta muistuttamalla, että nyt on kysymys paljon suuremmasta kuin yksittäisistä kansanedustajista tai ministeristä, puoluepolitikoinnista eikä edes lakiesityksestä.

Heh, tuossa puheessa ei ollut mitään hyvää, korkeintaan tahaton huumori kun Vihreät ja Vassarit yrittivät todella epätoivoisesti pyöritellä ettei kyseessä ollutkaan Stubbia vastaan välikysymys vaan lakien valmistelusta, tätä ei ole kukaan uskonut ja Niinistön ilme Benin tykityksessä oli aika priceless.

Munille meni välikysymys kun valtaosa oppositiostakaan ei siihen yhtynyt.

Ei ole pystytty osoittamaan, että Stubb olisi tarkoituksellisesti ja tahallaan heittänyt väärät luvut pöytään. Tottahan toki se siltä haiskahtaa, mutta näyttö puuttuu.

No ei se haiskahda edes siltä, jos oikeat luvut ovat 26% myönteisiä, 60% (?) kielteisiä ja loput epämääräisiä niin eihän kukaan tahallaan mene mitään 90-10 lukuja heittelemään, siis tietoisesti valehtelemaan. Minäpä luulen että kyseessä on jonkun avustajan (huom. ei virkamiehen!) nopeasti pläräämä yhteenveto jossa on vielä valittu hänen mielestään "tärkeät" kannanottajat ja tämä tieto on sitten ministerille annettu. Tai sitten Stubb on itse lukenut muutaman mielestään olennaisen lausunnon ja vetänyt siitä johtopäätökset.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Heh, tuossa puheessa ei ollut mitään hyvää, korkeintaan tahaton huumori kun Vihreät ja Vassarit yrittivät todella epätoivoisesti pyöritellä ettei kyseessä ollutkaan Stubbia vastaan välikysymys vaan lakien valmistelusta, tätä ei ole kukaan uskonut ja Niinistön ilme Benin tykityksessä oli aika...

Kai me molemmat sitten näemme tämän puolueellisesti, koska olen samaa mieltä kuin Niinistö äsken Pressiklubista. Niinistö myönsi Stubbin anteeksipyynnön riittäneen henkilökohtaisella tasolla, mutta he eivät halunneet itse asian unohtuvan siihen. Silti ainoa, joka korosti Stubbia oli kokoomus itse. VVM oli puhunut vääristeltyä totuutta jo ennen kyselytuntia, johtanut ministeriötä, joka kieltää tiettyjen medioiden osallistumasta tilaisuuksiin, ja tämä asiako olisi pitänyt painaa villasella?

Kumma juttu että ammattipoliitikon ammattimaisuuden kyseenalaistaminen on henkilökohtainen ajojahti, mutta Matti Vanhasen kohdalla se ei ollutkaan näin. Politiikka on erikoista ja kokoomuksen tilannekin olisi varmasti erilainen, mikäli virheen olisi tehnyt joko nainen tai riviministeri.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Oli kyllä täyttä nautintoa tuo Benin kerrassaan loistava performanssi. Ville Viemärirotta sai kyllä elämänsä perskairauksen, meinasi itku tulla veronkiertäjällä, sen verran tuskaiset oli ilmeet.
 

Fordél

Jäsen
Kumma juttu että ammattipoliitikon ammattimaisuuden kyseenalaistaminen on henkilökohtainen ajojahti, mutta Matti Vanhasen kohdalla se ei ollutkaan näin. Politiikka on erikoista ja kokoomuksen tilannekin olisi varmasti erilainen, mikäli virheen olisi tehnyt joko nainen tai riviministeri.

Niin mikä on sitten ammattimaisuuden kyseenalaistamista ja mikä on ihan perustellusti henkilökohtaista ajojahtia. Kun katselee vaikka noita Beninkin luettelemia vasemmiston ja vihreiden syytöksiä (mm. lehtien otsikot, twitter- ja facebookviestit jne.) niin aikalailla mennään jo henkilökohtaiselle tasolle syyttämällä Stubbia valehtelijaksi jne. Jos olisi aidosti haluttu kyseenalaistaa vain ammattimaisuus, olisi varmasti riittänyt asiakysymyksiin tarttuminen. Tosin kyllähän niihin tartuttiin, mutta samalla annettiin itse väärää tietoa (90%/10% vs 26%/60%).

Itse en usko, että jos tämän virheen olisi tehnyt kokoomuksen puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Paula Risikko, etteikö kokoomuksessa olisi seisty samalla tavalla pj:n tukena ja etteikö oppositio olisi tarttunut tilaisuuteen. Tosin Risikko tuskin olisi tehnyt samalla tavalla virheitä, kuin Stubb.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin mikä on sitten ammattimaisuuden kyseenalaistamista ja mikä on ihan perustellusti henkilökohtaista ajojahtia. Kun katselee vaikka noita Beninkin luettelemia vasemmiston ja vihreiden syytöksiä (mm. lehtien otsikot, twitter- ja facebookviestit jne.) niin aikalailla mennään jo henkilökohtaiselle tasolle syyttämällä Stubbia valehtelijaksi jne. Jos olisi aidosti haluttu kyseenalaistaa vain ammattimaisuus, olisi varmasti riittänyt asiakysymyksiin tarttuminen. Tosin kyllähän niihin tartuttiin, mutta samalla annettiin itse väärää tietoa (90%/10% vs 26%/60%).

Kyllä. Ben esitti ihan hyviä argumentteja, mutta mielestäni kaikki ne voidaan liittää siihen, kuinka Stubb egoilee mediassa. Välikysymyksessä taas puuttuttiin vain siihen, minkälaista ministerin, ei vain henkilön, toiminta eduskunnassa on ollut. Minusta koko media pitäisi irottaa eduskunnasta käytävästä keskustelusta, koska muutoin kaikki nähdään henkilökohtaisena, vaikka siitä ei ole kysymys.

Kun tätä juttua vertaa Ilkka Kanervaan, niin on väärin puhua henkilöön menevästä ajojahdista. Kanerva mokasi yksityiselämässään, häntä riepoteltiin lehdissä ja lopulta puolueensa erotti hänet ulkoministerin paikalta. Stubb ei tietääkseni ole mokannut siviilissä vaan päinvastoin toimii aina fiksusti, mutta silti hänen poliittisen toimintansa kritisoiminen koetaan henkilöön menemisenä.

Zyskowitcz on aina ollut rauhallinen asiakeskustelija, joten jostain tämä räyhääminen kertoo. Ja minä olen sitä mieltä, että se kertoo pienestä puolueen sisäisestä paniikista, mikä tullee näkymään puheenjohtajan vaihtona ehkä jo ensi vuonna. Olisi kokoomukselle eduksi, että seuraava puheenjohtaja pitää ajattelemisesta enemmän kuin puhumisesta. Miksi muuten Eero Lehteä ei ole syytetty henkilöönmenemisestä, hän kun "haukkui" puheenjohtajaansa omalla nimellään. Olen muutenkin sitä mieltä, että Stubbin henkilöönmeneminen on pahinta, ja tulee pahenemaan, kokoomuksen sisällä, jossa on varmasti iso osa katkeroituneita siitä, että Vapaavuori menetettiin Euro-kentille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä. Ben esitti ihan hyviä argumentteja, mutta mielestäni kaikki ne voidaan liittää siihen, kuinka Stubb egoilee mediassa. Välikysymyksessä taas puuttuttiin vain siihen, minkälaista ministerin, ei vain henkilön, toiminta eduskunnassa on ollut. Minusta koko media pitäisi irottaa eduskunnasta käytävästä keskustelusta, koska muutoin kaikki nähdään henkilökohtaisena, vaikka siitä ei ole kysymys...

Aikamoista jeesustelua...

Kuten Z. osoitti, Niinistö ja Vihreät ovat keskittyneet välikysymyksen alla nimenomaan Stubbin henkilöön. Kun politikko kommentoi somessa, sitä ei voi pyyhkiä pois tai selitellä, ettei tämä nyt liity mitenkään päivän agendaan. Kysy vaikka Ari Jaloselta.
 

Fordél

Jäsen
Kyllä. Ben esitti ihan hyviä argumentteja, mutta mielestäni kaikki ne voidaan liittää siihen, kuinka Stubb egoilee mediassa. Välikysymyksessä taas puuttuttiin vain siihen, minkälaista ministerin, ei vain henkilön, toiminta eduskunnassa on ollut. Minusta koko media pitäisi irottaa eduskunnasta käytävästä keskustelusta, koska muutoin kaikki nähdään henkilökohtaisena, vaikka siitä ei ole kysymys.

En oikein ymmärrä, että mitä ajat takaa tällä Stubbin egoilulla mediassa. Kaveri tunnusti nopeasti virheensä ja pyysi useaan otteeseen anteeksi (näin ei todellakaan aina tapahdu), mutta vasemmisto ja vihreät vaan sen kuin vain löivät löylyä kiukaalle. Kyllähän siinä valehtelijaksi syyttelyssä mentiin jo liiallisuuksiin, minkä voi hyvin nähdä henkilöön menemiseksi. Kyllä niin mediassa kuin eduskunnassa olisi hyvin voitu mennä asia edellä, mutta näin ei tehty. Ja kun lopulta paljastui, että vasemmiston ja vihreiden rummuttama 90%/10% osoittautui virheelliseksi, näki Niinistöstäkin, että mentiin liiallisuuksiin syytöksissä. Otettiin takapakkia ja pyrittiin tuomaan asiaan laajempi näkökulma. Miksei näin voitu tehdä jo heti alussa ja niin mediassa kuin eduskunnassa?

Kun tätä juttua vertaa Ilkka Kanervaan, niin on väärin puhua henkilöön menevästä ajojahdista. Kanerva mokasi yksityiselämässään, häntä riepoteltiin lehdissä ja lopulta puolueensa erotti hänet ulkoministerin paikalta. Stubb ei tietääkseni ole mokannut siviilissä vaan päinvastoin toimii aina fiksusti, mutta silti hänen poliittisen toimintansa kritisoiminen koetaan henkilöön menemisenä.

Jos mentäisiin selkeästi asia edellä, se ei olisi henkilöön menemistä. Kritisoida saa ja pitää kun on sen paikka, mutta joku raja siinäkin. SDP tämän ymmärsi, vihreillä ja vasemmistolla meni yli.

Zyskowitcz on aina ollut rauhallinen asiakeskustelija, joten jostain tämä räyhääminen kertoo. Ja minä olen sitä mieltä, että se kertoo pienestä puolueen sisäisestä paniikista, mikä tullee näkymään puheenjohtajan vaihtona ehkä jo ensi vuonna.

Ei vaan Benissä on ollut aina tämä räyhäämispuoli. Sen verran paljon on tullut seurattua eduskunnan istuntoja, että kyllä siellä Ben on ennenkin meuhkannut omiensa puolesta ja hyökännyt muita vastaan. Kokoomuksessa on varmasti rivit vähän sekaisin, mutta tämä Benin toiminta ei mielestäni kerro siitä. Benistä on tullut vuosien mittaan ja kokemuksen karttuessa yhä korvaamattomampi henkilö kokoomukselle. Nykyisin Benin rooli vaan korostuu, koska hän on moneen kokoomuksen eturivin poliitikkoon verrattuna todella kokenut. Aina kun on tiukka paikka tai pitää käsitellä ikäviä asioita, Ben heitetään kehiin.

Miksi muuten Eero Lehteä ei ole syytetty henkilöönmenemisestä, hän kun "haukkui" puheenjohtajaansa omalla nimellään. Olen muutenkin sitä mieltä, että Stubbin henkilöönmeneminen on pahinta, ja tulee pahenemaan, kokoomuksen sisällä, jossa on varmasti iso osa katkeroituneita siitä, että Vapaavuori menetettiin Euro-kentille.

Eero Lehden kohdalla toleranssi on varmasti ihan eri luokkaa kuin monen muun poliitikon kohdalla. Häneltä on tottu kuulemaan todella räväköitä ja provosoivia kannanottoja, joten ihan pienestä ei hänen kohdallaan korvia lotkautella.

Ja Vapaavuortahan ei menetetty Eurooppaan. Hän ei ollut lopulta edes TOP2:ssa, kun valittiin puheenjohtajaa. Stubb valittiin suht selvällä erolla puheenjohtajaksi. Sikäli tuskin on mitään katkeruutta. Toki taatusti moni jossittelee ja nyt marssijärjestys äänestyksessä olisi varmasti ihan päinvastainen: 1. Vapaavuori 2. Risikko (tässä tapauksessa Orpo) 3. Stubb.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En oikein ymmärrä, että mitä ajat takaa tällä Stubbin egoilulla mediassa.

Egoilu on ehkä väärä termi. Tarkoitan sitä, että Stubb on ollut ennen pj-aikaansa mediahitti, kerännyt sitä itse typerillä VMP-tviiteillään. Silloin pitäisi sietää enemmän arvostelua. En ole seurannut Vihreää lankaa tai muita Zyskowitczin mainitsemia lähteitä, mutta minusta ajojahdista olisi pitänyt syyttää samalla foorumilla, missä se on tapahtunut, eikä eduskunnan istunnossa, jossa kysymys oli henkilön sijaan politiikasta.

Kuten Niinistö tänään Pressiklubissa sanoi, he huomioivat ja hyväksyivät Stubbin anteeksipyynnön ennen välikysymystä, mutta se ei silti itse asiaa miksikään muuttanut. En minä ainakaan halua, että useasti virheellistä tietoa julki päästävä poliitikko selviää siitä aina anteeksipyynnöllä. Ymmärrän täysin sen näkökulman, taisi olla Päivi Räsäsen, että viikon välikysymys teki hallaa välikysymyksille, mutta minusta Stubbin anteeksipyyntö teki hallaa anteeksipyynnölle, koska hän ei ensimmäisellä kerralla tajunnut tehdä sitä kuin sanomalla "sori siitä".

Suotavaa olisi, että asia jätettäisiin nyt rauhaan ja suotavaa on myös se, että jos Stubb tai joku muu jää valehtelusta (oli se tahallinen tai vahinko), siitä ei selvittäisi pelkällä anteeksipyynnöllä vaan selvitettäisiin paremmin, miksi tällaista tapahtuu. Minusta kun ei ole ihan ok, että ministeri keksii lukuja päästään, koska se kyseenalaistaa ammattitaidon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös