@Daespoo Hyvän yhteiskunnan yksi merkki on se että ihmiset voivat opiskella vaikka mitä turhaa. Esimerkiksi kultakalojen sielunelämää. Se on merkittävä osa sivistynyttä yhteiskuntaa. Ja myös tärkeä osa.
Niin, kysymys onkin että kuka sen opiskelun maksaa? Kun aletaan puhumaan siitä leikataanko päiväkotien aamujugurteista vai udmurttilaisten kuolleiden kielien musiikkitieteellisestä tutkimuksesta, on pakko tehdä valintoja, vaikka kuinka tahtoisi pitää sivistyksen liekkiä yllä.
Perusongelma suomalaisissa korkeakouluissa on ns. palveluhenkilöstön suuri osuus koska korkeakoulut ovat vuosia toimineet suojatyöpaikkoina ihmisille jotka eivät ole oikein muutakaan keksineet tehdä ja monia asioita tehdään hyvin tehottomasti koska tähän päivään asti ketään ei ole kiinnostanut työn tuottavuus.
Pelkästään yhtiöittämällä korkeakoulujen sisäisiä palvelutehtäviä yksityissektotin TES:illä toimivaan palveluyhtiöön saataisiin jo useiden prosenttien tehostuksia aikaan kun palveluhenkilöstön vuosityöaika kasvaa karkeasti n. 100 työtuntia/v (ja vielä enemmän niillä joilla on noita vanhoja 38 _arkipäivän_ vuosilomakertymiä).
Tutkimus ja opetuspuoli taas on sikäli kaksipiippuinen että toisaalta löytyy porukkaa jotka tekevät sikana hommia rahoituksen ja tutkimuksen eteen, mutta vastaavasti löytyy ihan mitattavissa oleva määrä eläkevirkoihinsa (tai siis niinhän se porukka luuli) tuudittuneita tutkijoita jotka hoitavat opetusvelvollisuutensa vetämällä vuosi toisensa jälkeen samoilla materiaaleilla kaksi kurssia (a' ~100h opetuspanos) ja eivät ole vuosiin tuottaneet mitään tieteellisesti relevanttia, kuitenkin tämä porukka on taloudellisesti yliopistoille taakka koska heidän liksansa tulee perusrahoituksesta, oli työn tuottavuus mitä tahansa. Ja tämä siis n. 6 vuoden kokemuksella kahdesta eri yliopistosta ja yhdestä valtakunnallisesta tutkimuslaitoksesta, vieläpä näiden yliopistojen tieteellistä kärkeä edustavista laitoksista, en edes uskalla ajatella mikä tilanne on niissä organisaatioissa jotka noissa yliopistojen sisäisissä arvioinneissa edustavat keskitason alapuolta.