Kyllähän Paasin CV on suht vakuuttava. Rahoitusalan huippukokemusta eri yrityksissä yli 25 vuotta. Voin sanoa oppineeni häneltä Rahapodi-podcastia kuunnellessa yhtä sun toista sijoittamisesta ja ovathan hänen usein lennokkaatkin ideat Suomen talouden tilanteen parantamiseksi olleet viihdyttävää kuunneltavaa. Kun hän viime kesänä eduskuntaan nousi, oletin parlamenttimme ja ennen kaikkea Kokoomuksen eduskuntaryhmän saavan todellisen vahvistuksen riveihinsä. Liian vähän talouden osaajia muutenkin kansanedustajien joukossa.
CV kertoo paljon mutta pitää muistaa, että vertailussa CV:stä voisi tehdä kiusallisiakin kysymyksiä kun tietää taustoista enemmän. Näin tässäkin tapauksessa, molempia koskien.
Itse en ole vielä löytänyt syytä, miksi Paasia verrataan Valtoseen. Äkkiseltään toki paljon samaa, mutta todellisuudessa aivan eri koulutus, eri kokemus ja kyky käsitellä asioita. Kaksi erilaista maailmaa, jopa.
Jos vastaan
@Jeffrey esittämään kysymykseen, vastaus on luultavasti Paasi. Talousanalyytikka on ollut pitkään murroksessa ja Paasihan on ainakin jossain määrin ollut siinä mukana Valtosen ollessa Kokoomuksen poliitikko eri tehtävissä. Olin itse suunnittelemassa osana kansainvälistä ryhmää joitakin talousanalyytikan ohjelmistoja 15 vuotta sitten ja niin se vaan on, että sen jälkeen kaikki on muuttunut valtavasti.
Mutta ei Paasilla taida olla mitään osaamista valtiontalouden hahmottamiseen. Vaikka monta kertaa kuvitellaan, että sehän ei paljon vaadi (mikä näkyi aiemmin mm. vaihtoehtobudjeteissa), todellisuudessa erilaisten päätösten tekeminen vaatii erityisosaamista niiden vaikutusarvioinnin osalta. Ministeriö antaa perusluvut, mutta sanoisin, että Valtosella on kykyä katsoa niiden taakse.