Mainos

Kokoomus

• 1 620 437
  • 13 187

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Olen pahoillani, jos joku on pahoittanut mielensä henkilökohtaisella tasolla", kuuluu kyllä sanamuotoilullaan taas näihin ihmisten klassisimpiin "anteeksipyyntöihin", jolla ei pahoitella oikeasti yhtään mitään omassa käytöksessään.

Tämän lainauksen agendaa ei tarvitse pohtia. Todellisuudessa Paasi sanoi näin:

"Myöhään illalla ja pitkät keskustelut ja väsymystä pallossa, käytös on ollut ala-arvoista ja olen siitä vilpittömästi pahoillani. Olen pahoillani, jos joku on pahoittanut mielensä henkilökohtaisella tasolla".

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Viivyttelyn suhteen ei taida olla muuta hyötyä kuin se, että näin voidaan pyrkiä estämään lain hyväksyminen budjettilakina, jos itse on kovin lakia vastaan. Tästä ei ollut erikseen puhetta silloin, mutta näkisin, että ei tuostakaan mitään todellista etua ole. Se tulee joka tapauksessa voimaan jossain vaiheessa.
Kiitos vastauksesta, sinulta tätä lähinnä odotinkin. Edelleen haluaisin vastauksen siihen, että onko kyseessä varmuudella tarkoituksellinen viivyttely eikä olettama? Mikä on syynä ettei Kiuru ja demarit halua lakia hyväksyttävän budjettilakina?

Onko sinun mielestä Kiuru saanut ehkä liikaakin kuraa niskaan? Tekee työnsä kuitenkin ilmeisesti perusteellisen hyvin.

Onko se huono asia työelämässä, harvoin..

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiitos vastauksesta, sinulta tätä lähinnä odotinkin. Edelleen haluaisin vastauksen siihen, että onko kyseessä varmuudella tarkoituksellinen viivyttely eikä olettama? Mikä on syynä ettei Kiuru ja demarit halua lakia hyväksyttävän budjettilakina?

Minulla ei ole vastausta.

Onko sinun mielestä Kiuru saanut ehkä liikaakin kuraa niskaan? Tekee työnsä kuitenkin ilmeisesti perusteellisen hyvin.

Onko se huono asia työelämässä, harvoin..

Sanotaan niin, että osa hallituksen kannattajien ja puolueiden kritiikistä Kiuruun on poliittista retoriikkaa jo siksikin, että samalla siirretään keskustelua hallituksen liian myöhäisestä lainvalmistelusta valiokunnan puheenjohtajaan. Osa kritiikistä on varmasti perusteltua Kiurun toimintatavoista ja persoonasta johtuen.

Helsingin Sanomien pääkirjoitus osunee aika hyvin. Lainaus yllä olevaan liittyen:

Kiurulla on valiokunnan puheenjohtajana oikeus ja jopa velvollisuus huolehtia hallituksen esitysten huolellisesta käsittelystä, mutta hänen vuolaaseen ja polveilevaan puheeseen perustuva väsytystaktiikkansa on yleisessä tiedossa. Hallituspuolueiden edustajat näyttävät silti lankeavan tähän edelleen ja juuttuvan väittelyihin. Se on kiristänyt välejä entisestään.

SDP halusi kuulemani mukaan Kiurusta eroon myös valiokunnan puheenjohtajana. Se ei vielä onnistunut. Kyse lienee enää viikoista ja tällä kertaa Kokoomuskin on luultavasti valmis tulemaan vastalahjan kanssa puoliväliin. Nyt lähti kokoomuksesta tiukka viesti Lindtmanille: Luottamus Kiuruun rapautunut

Tunnistan kuitenkin hyvin hallituspuolueiden tarpeen keskustella puheenjohtajasta (Kiurusta) sen sijaan, että keskusteltaisiin lakien sisällöstä ja niiden viivästymisestä. EI tämä ole ensimmäinen kerta.

Analyzer

Jäsen
Muutama huomio keskuteluun.

Lindtman ei voi Kiurulle nyt mitään. Hän juuri laittoi Kiljusen vaihtoon, joka on puolueessa kuitenkin iso nimi. Toista poliittista ruumista ei voi tehdä tai Lindtman on kohta sellainen itsekin. Lisäksi Kiuru on marinisti-siiven merkittävä henkilö ja puoluneen kahtiajako vain syvenisi entisestään. Joten Kiuru saa jatkaa pelejään jatkossakin.

Mielestäni Kiurun toiminta kuitenkin lähinnä hyödyttää hallitusta. Huomio itse ikävästä asiasta keskittyy nyt tähän Kiurun pelailuun, joka herättää vastareaktioita.

Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Tämän lainauksen agendaa ei tarvitse pohtia. Todellisuudessa Paasi sanoi näin:

"Myöhään illalla ja pitkät keskustelut ja väsymystä pallossa, käytös on ollut ala-arvoista ja olen siitä vilpittömästi pahoillani. Olen pahoillani, jos joku on pahoittanut mielensä henkilökohtaisella tasolla".
Pahoillaan olo ja jos-sana siellä pyynnön lopussa ei ole mielestäni koskaan hyvä valinta. Vai kumpi kuulostaisi sinusta aidommalta pahoittelulta, tuo äskeinen vai esimerkiksi "olen pahoillani siitä, että aiheutin mielipahaa kollegoilleni valiokunnassa"?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pahoillaan olo ja jos-sana siellä pyynnön lopussa ei ole mielestäni koskaan hyvä valinta. Vai kumpi kuulostaisi sinusta aidommalta pahoittelulta, tuo äskeinen vai esimerkiksi "olen pahoillani siitä, että aiheutin mielipahaa kollegoilleni valiokunnassa"?

Sanotaanko näin, että jos jättää ydinasian "Myöhään illalla ja pitkät keskustelut ja väsymystä pallossa, käytös on ollut ala-arvoista ja olen siitä vilpittömästi pahoillani" pois lainauksesta ja laittaa siihen vain agendaan sopivan osan, en lähtisi puolustelemaan tekoa. Mutta kukin tavallaan.

Itse näen nykypoliitikolta kohtuullisena ala-arvoisen käytöksen myöntämisen ja pahoittelut siitä. Sinänsä tämä ei muuta osin kielteistä kuvaani Paasista. Jos verrokkia haetaan sieltä vasemmalta, onko Kiuru tai joku muu ko. taipumuksia omaava koskaan todennut käytöksensä olleen ala-arvoista ja olevansa siitä pahoillaan?

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Sanotaanko näin, että jos jättää ydinasian ""Myöhään illalla ja pitkät keskustelut ja väsymystä pallossa, käytös on ollut ala-arvoista ja olen siitä vilpittömästi pahoillani" pois lainauksesta ja laittaa siihen vain agendaan sopivan osan, en lähtisi puolustelemaan tekoa. Mutta kukin tavallaan.
Tuolla loppulauseellahan nimenomaan se kaikki alun pahoittelu, jos ei nyt mitätöidä, niin ainakin vesitetään. Vastuu siirretäänkin omasta toiminnasta ja käytöksestä niille kohteille. "Anteeksi nyt, jos jonkun mieli pahoittui tästä jutusta". Mutta joo tämä tästä, agendat voit unohtaa, sanoin jo alkuun, että joillekin ihmisille tässä maailmassa tämä on se hyvin yleinen tapa pyytää tavallaan anteeksi, oli ammatti ja poliittinen suuntautuminen mikä tahansa.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kenellä on isommat meriitit talousanalytiikasta, ja mitkä nämä meriitit ovat?
Kysyn ihan vilpittömästi, koska en tiedä: eikö Elina Valtosella ole aika vakuuttava tausta sekä kansantaloudesta että yritystalouden puolelta? Hänen pankkiuraansa en tunne tarkemmin, mutta wikipedian mukaan toiminut sekä vanhempana analyytikkona Nordealla että johtotehtävissä The Royal Bank of Scotlandissa.

Se on ainakin erittäin kova yhdistelmä poliittisen päätöksenteon kannalta, että ymmärtää sekä mikro- että makrotaloustiedettä. Väittäisin jopa että jollain tasolla välttämätön yhdistelmä, jos haluaa tehdä käytännössä toimivaa talouspolitiikkaa - eikä vain "huudella" aidan toiselta puolelta ymmärtämättä toista.

Täytyy edelleen nostaa hattua Valtoselle Sipilän hallituksen sote-uudistuksen täydellisestä (viittaan analyyttisiin perusteluihin) lyttäämisestä, että sen jälkeen mallia oli turha enää yrittää puolustella millään järkiargumenteilla...

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuolla loppulauseellahan nimenomaan se kaikki alun pahoittelu, jos ei nyt mitätöidä, niin ainakin vesitetään. Vastuu siirretäänkin omasta toiminnasta ja käytöksestä niille kohteille. "Anteeksi nyt, jos jonkun mieli pahoittui tästä jutusta". Mutta joo tämä tästä, agendat voit unohtaa, sanoin jo alkuun, että joillekin ihmisille tässä maailmassa tämä on se hyvin yleinen tapa pyytää tavallaan anteeksi, oli ammatti ja poliittinen suuntautuminen mikä tahansa.

Jos joku sanoo käyttäytyneensä ala-arvoisesti ja olevansa siitä pahoillaan, saa plussaa täältä oli sitten oikealta, keskeltä tai vasemmalta. Näin ilmaistu pahoittelu on hyvin harvinaista poliitikoilta.

Samaa mieltä toki siitä, että jutussa sen jälkeen laitettu teksti vesittää jossain määrin pahoittelua. Entisenä toimittajana tiedän, että tuota ei välttämättä ole sanottu samassa yhteydessä vaan se on laitettu ns. kokoavana tekstinä samaan kappaleeseen, johon se ei sinänsä kuuluisi. Suomeksi: näinkin on sanottu, mutta yksityiskohdiltaan eri yhteydessä.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän Paasin CV on suht vakuuttava. Rahoitusalan huippukokemusta eri yrityksissä yli 25 vuotta. Voin sanoa oppineeni häneltä Rahapodi-podcastia kuunnellessa yhtä sun toista sijoittamisesta ja ovathan hänen usein lennokkaatkin ideat Suomen talouden tilanteen parantamiseksi olleet viihdyttävää kuunneltavaa. Kun hän viime kesänä eduskuntaan nousi, oletin parlamenttimme ja ennen kaikkea Kokoomuksen eduskuntaryhmän saavan todellisen vahvistuksen riveihinsä. Liian vähän talouden osaajia muutenkin kansanedustajien joukossa.

Mikään ei kuitenkaan ole hyväksyttävä syy Paasin huonolle käytökselle. Vaikka sotevaliokunnan meno ottaisikin päähän, itsehillintä on tärkeää.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllähän Paasin CV on suht vakuuttava. Rahoitusalan huippukokemusta eri yrityksissä yli 25 vuotta. Voin sanoa oppineeni häneltä Rahapodi-podcastia kuunnellessa yhtä sun toista sijoittamisesta ja ovathan hänen usein lennokkaatkin ideat Suomen talouden tilanteen parantamiseksi olleet viihdyttävää kuunneltavaa. Kun hän viime kesänä eduskuntaan nousi, oletin parlamenttimme ja ennen kaikkea Kokoomuksen eduskuntaryhmän saavan todellisen vahvistuksen riveihinsä. Liian vähän talouden osaajia muutenkin kansanedustajien joukossa.
Kertooko toisaalta jokin sijoitusosaaminen mitään siitä kuinka hyvin ymmärtää valtiontalouden kaltaisia asioita? Varmaan jonkin valtion sijoitusyhtiön johdossa voisi olla pätevä, mutta joku sote-valiokunnan budjetointi on aika kaukana siitä miten yritys toimii.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

CV kertoo paljon mutta pitää muistaa, että vertailussa CV:stä voisi tehdä kiusallisiakin kysymyksiä kun tietää taustoista enemmän. Näin tässäkin tapauksessa, molempia koskien.

Itse en ole vielä löytänyt syytä, miksi Paasia verrataan Valtoseen. Äkkiseltään toki paljon samaa, mutta todellisuudessa aivan eri koulutus, eri kokemus ja kyky käsitellä asioita. Kaksi erilaista maailmaa, jopa.

Jos vastaan @Jeffrey esittämään kysymykseen, vastaus on luultavasti Paasi. Talousanalyytikka on ollut pitkään murroksessa ja Paasihan on ainakin jossain määrin ollut siinä mukana Valtosen ollessa Kokoomuksen poliitikko eri tehtävissä. Olin itse suunnittelemassa osana kansainvälistä ryhmää joitakin talousanalyytikan ohjelmistoja 15 vuotta sitten ja niin se vaan on, että sen jälkeen kaikki on muuttunut valtavasti.

Mutta ei Paasilla taida olla mitään osaamista valtiontalouden hahmottamiseen. Vaikka monta kertaa kuvitellaan, että sehän ei paljon vaadi (mikä näkyi aiemmin mm. vaihtoehtobudjeteissa), todellisuudessa erilaisten päätösten tekeminen vaatii erityisosaamista niiden vaikutusarvioinnin osalta. Ministeriö antaa perusluvut, mutta sanoisin, että Valtosella on kykyä katsoa niiden taakse.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy