En voi väittää tuntevani Saksan tai Tanskan järjestelmää kovin laajasti, mutta tietääkseni Saksassa työnantajilla on melko laaja velvollisuus työllistää vajaakuntoisia - muistaakseni yli 20 hengen yrityksissä 5% työvoimasta on oltava kehitysvammaisia ym. Tanskassa taas työllisyyspalvelut ovat käsittääkseni laajemmat ja työllistymistä tuetaan monin toimin. Samalla myös työttömyyskorvaukset ovat Suomea paremmat - kumma muuten, ettei raha siellä estä työllistymistä. Varmasti muitakin eroja järjestelmissä löytyy.
Olen ihan samaa mieltä, että työhön olisi saatava mahdollisimman moni. Siinä voisi lukujen sijaan katsoa myös mallia miten niihin lukuihin on päästy.
Tanskan esimerkki tosiaan usein nousee esiin, mutta aika harvoin sitä muistetaan referoida kokonaisuudessaan. Se on totta, että työttömyyskorvaus on parempi eikä se estä työllistymistä - usein vaan unohdetaan mainita minkä takia se ei estä työllistymistä. Toki ensiksi pitää mainita, että Tanskassa esimerkiksi ansiosidonnainen tai kassaan kuuluminen on huomattavasti kalliimppaa. Siellä se kustantaa noin 65 euroa kuussa kun Suomessa 30-150 euroa vuodessa. Lienee luontevaa, että jos maksat enemmän vakuutuksesta, myös hyödyt siitä enemmän.
Syitä miksi Tanskassa työttömyysturva ei estä työllistymistä. Tanskassa työtön on velvoitettu esimerkiksi:
- Hakea 1–2 työtä viikossa ja rekisteröidä hakemukset nettijärjestelmään.
- Olla valmis ottamaan vastaan (enemmän tai vähemmän alaa vastaavan) kokopäivä- tai osa-aikatyön päivän varoitusajalla. Työpaikka voi olla korkeintaan 1,5 tunnin matkan päästä kotikaupungista.
- Olla suorittanut vähintään tanskan kielen perusteet.
- Varata tietyin väliajoin tapaaminen työllisyysneuvojan kanssa ja mahdollisesti osallistua kassojen tai työvoimatoimiston kursseille.
- Pysyä Tanskassa (mahdollisuus pitää myös lomaa Tanskassa).
- Täyttää joka kuukauden lopussa nettilomake, johon rekisteröidään mahdolliset osa-aikatyötunnit tai muut tulot, joiden perusteella tukisumma lasketaan.
Tanskassa työtön siis velvoitetaan hakemaan töitä, sen takia siellä työttömyystuen määrä ei vaikuta samalla tapaa alentavasti työllistymiseen kuin Suomessa. Ja jos töitä ei hae velvoitetulla tavalla niin työttömyysturva porrastuu alaspäin hyvin nopeasti.
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Tanskan mallista tulisi ottaa mallia myös Suomessa. Itse vain epäilen, että Suomessa halutaan poimia rusinat pullasta ja saada korkeat tuet ilman omia velvollisuuksia. Tällainen kuva tulee myös vasemmiston puheista, joissa on vaadittu vastaavia tukitasoja ja jätetty velvollisuudet huomiotta.