Kokoomus

  • 1 504 124
  • 12 657

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kaikensukupuoliset armeijaan niin ei tule sukupuolenkorjauksista ongelmia.

Ei sukupuolenkorjauksista muutenkaan ongelmia tule, mutta noin maanpuolustuksen kannalta olisi positiivista, että asevelvollisuus koskisi kaikkia.

Olisi enemmän kutsuttuja / ikäluokka, joista voisi sukupuolesta riippumatta valikoida soveltuvimmat ja motivoituneimmat asepalvelukseen ja siviilipalvelukseen. Samalla siviilipalvelusta voisi laajentaa esimerkiksi väestönsuojeluun, maasto- ja meripelastukseen, muuhun pelastustoimeen ja vaikkapa kyberuhkien torjuntaan, jolloin siviilipalveus palvelisi yhteiskunnan kriisivalmiutta nykyistä paremmin ja tarjoaisi useammille sopivia, mielekkäitä ja motivoivia tehtäviä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kokoomus on huolissaan uuden translain kohdalla siitä, että jos ihminen pystyy useamman kuin kerran ilmoittamaan sukupuolensa väestörekisteriin, niin käytetäänkö sitä keinona välttyä asepalveluksesta ja jatkaen, jos taas armeijan käynyt ilmoittaa korjanneensa sukupuolta, niin onkohan enää silloin reservissä. Vihreiden Sofia Virta ihmettelee viime tingassa tulleita vaatimuksia ja sanoo, ettei mitkään asiantuntijalausunnot puolla sitä, että "tällainen kirjaus tulisi tehdä". Osa puhuu tahallisesta viivyttämisestä, mutta Kokoomus sanoo olevansa "transseksuaalien" asialla, termi, jonka mm. Seta neuvoo muuttamaan muotoon: transsukupuolinen.


Tätä asiaa käsiteltiinkin jo tuossa edellä.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kylläpä nyt kosiskellaan konservatiiveja. Translaki ei voisi vähempää kiinnostaa PS, Keskusta ja KD. Kokoomus näköjään antaa myös signaalia SDP:n, Vihreiden ja RKP:n tapaan. Lienee muodikasta nykyaikana, mutta ehkä kannattaisi olla hiljaa.
 

ijuka

Jäsen
Kokoomus on huolissaan uuden translain kohdalla siitä, että jos ihminen pystyy useamman kuin kerran ilmoittamaan sukupuolensa väestörekisteriin, niin käytetäänkö sitä keinona välttyä asepalveluksesta ja jatkaen, jos taas armeijan käynyt ilmoittaa korjanneensa sukupuolta, niin onkohan enää silloin reservissä. Vihreiden Sofia Virta ihmettelee viime tingassa tulleita vaatimuksia ja sanoo, ettei mitkään asiantuntijalausunnot puolla sitä, että "tällainen kirjaus tulisi tehdä". Osa puhuu tahallisesta viivyttämisestä, mutta Kokoomus sanoo olevansa "transseksuaalien" asialla, termi, jonka mm. Seta neuvoo muuttamaan muotoon: transsukupuolinen.

"Transseksuaalinen termi on vanhentunut, ja nykytermi on transsukupuolinen."

Oma käsitykseni oli, että transseksuaalinen tarkoittaisi ihan fyysistä muutosta - tyyliin korjausleikkausta - kun taas transsukupuolisuus olisi se ns. henkinen sukupuoli.

Eikö näille sateenkaarijärjestöille ollutkin tärkeää erottaa fyysinen ja henkinen sukupuoli toisistaan? Joten mistähän tällainen terminvaihdos?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma käsitykseni oli, että transseksuaalinen tarkoittaisi ihan fyysistä muutosta - tyyliin korjausleikkausta - kun taas transsukupuolisuus olisi se ns. henkinen sukupuoli.
Ei ole kyse tuosta, vaan yksinkertaisesti siitä, että asiassa ylipäätään kyse on sukupuolesta eikä seksuaalisuudesta. Englanniksi termi transsexual toimii, koska sanalla sex on tietysti merkityksenä sekä seksi että myös sukupuoli. Voisi siis ajatella, että transseksuaalisuus on oikeastaan käännösvirhe.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tämä kokoomuksen huoli siitä, että joku vaihtaa sukupuolta puolen vuoden makkaranpaistokeikalta välttyäkseen, nyt ihan harvinaisen älytöntä Pahkasika-materiaalia. Eiköhän siinä jatkossakin mennä helpoimman kautta ja maristaan vaikka selkää tai ilmoitetaan ettei pää kestä, ei kukaan ilmoita sen takia olevansa transsukupuolinen :D
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Onhan tämä kokoomuksen huoli siitä, että joku vaihtaa sukupuolta puolen vuoden makkaranpaistokeikalta välttyäkseen, nyt ihan harvinaisen älytöntä Pahkasika-materiaalia. Eiköhän siinä jatkossakin mennä helpoimman kautta ja maristaan vaikka selkää tai ilmoitetaan ettei pää kestä, ei kukaan ilmoita sen takia olevansa transsukupuolinen :D
Eiköhän koko homman tarkoituksena ole vain miellyttää perämetsien konservatiivisia kokoomusisäntiä ja varmistaa heidän äänensä. Muita puolueen äänestäjiä luultavasti vain hävettää.
 

Jeffrey

Jäsen
Aika tyhjästä rykäisty skuuppi. Eiköhän sukupuolenvaihdos ole muutenkin sen verran tärkeä prosessi sitä tekevälle, että tuskin omaa statustaan tarvitsee vuoden sisällä useampia kertoja vaihtaa. Mielestäni ihan hyvä lisäys väärinkäytösten estämiseksi ja tuskin estää yhtäkään oikeassa tarkoituksessa muutosta tekevää tekemästä tätä muutosta.

Tässä vähän tulee mieleen omat justeeraukset opiskeluaikana kun opiskelin vieraspaikkakunnalla, mutta halusin kuitenkin opiskelijahintaisen joukkoliikennelipun Helsinkiin. Kikkailin väestötietorekisterissä omaa asuinpaikkaani oman oikean kotini ja vanhempieni kodin välillä sillä tavalla, että sain opiskelijahintaisen lipun mutta toisaalta minun ei katsottu asuvan vanhempieni luona jolloin tuo olisi vaikuttanut opintotukeeni.

Tämäkin kikkailu lopulta estettiin, mutta en minä ainakaan kokenut että joku olisi halunnut rajoittaa tai poistaa opiskelijan oikeuksia muuttoon. Toki se oli ainakin aikanaan valtavan typerää, että ulkopaikkakuntalaisena opiskelijana HSL:n kuukausilippu olisi maksanut lähemmäs 150 euroa kuukaudessa kun "helsinkiläisenä" sai kotikunta ja opiskelijan edun ja hinta taisi olla pari kymppiä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika tyhjästä rykäisty skuuppi. Eiköhän sukupuolenvaihdos ole muutenkin sen verran tärkeä prosessi sitä tekevälle, että tuskin omaa statustaan tarvitsee vuoden sisällä useampia kertoja vaihtaa. Mielestäni ihan hyvä lisäys väärinkäytösten estämiseksi ja tuskin estää yhtäkään oikeassa tarkoituksessa muutosta tekevää tekemästä tätä muutosta.

Tässä vähän tulee mieleen omat justeeraukset opiskeluaikana kun opiskelin vieraspaikkakunnalla, mutta halusin kuitenkin opiskelijahintaisen joukkoliikennelipun Helsinkiin. Kikkailin väestötietorekisterissä omaa asuinpaikkaani oman oikean kotini ja vanhempieni kodin välillä sillä tavalla, että sain opiskelijahintaisen lipun mutta toisaalta minun ei katsottu asuvan vanhempieni luona jolloin tuo olisi vaikuttanut opintotukeeni.

Tämäkin kikkailu lopulta estettiin, mutta en minä ainakaan kokenut että joku olisi halunnut rajoittaa tai poistaa opiskelijan oikeuksia muuttoon. Toki se oli ainakin aikanaan valtavan typerää, että ulkopaikkakuntalaisena opiskelijana HSL:n kuukausilippu olisi maksanut lähemmäs 150 euroa kuukaudessa kun "helsinkiläisenä" sai kotikunta ja opiskelijan edun ja hinta taisi olla pari kymppiä.

No onhan toi nyt oikeasti ihan idioottien väsäämä laki jos sellaisenaan menee läpi. Jos joku oikeasti meinaa ettei väärinkäytöksiä tule tapahtumaan elää kyllä sellaisessa vaaleanpunaisessa sateenkaarihötössä ettei mitään rajaa.

Meinaatte oikeasti ettei esim. seksuaalirikoksiin tms. syyllistyneet tule muuttamaan sukupuoltaan jotta pääsevät naisten vankilaan? Siellä on esim. eräs sarjakuristaja välittömästi naisten vankilassa jos muutos onnistuu hakemuksella.

Pysyykö esim. ulosotto perässä jos vaikka edes kerran vuodessa muutos tehdään? Miten luottotiedot? Jos vaihtaa vuoden välein tuleeko aina uusi henkilötunnus?

Naurettavinta tässä on että ihminen voisi oman sukupuolen muuttaa hakemuksella, mutta koitappa muuttaa vaikka sukunimeksi "Marin", "Ohisalo" tai vaikka "Orpo".

Nykypäivänä sähkö tai nettisopimukseen tulee sitoutua pitemmäksi aikaa kuin omaan sukupuoleen, kertoo vain oikeasti miten sekaisin tämä maailma nykyisin on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tunne translain perusteluita riittävän hyvin ja siksi kysyn: kuinka tärkeää on, että sukupuolta voi muuttaa juridisesti useamman kerran vuoden sisällä? Onko mahdollista, että useampaan kertaan vuodessa muutosten tekeminen itse väestötietoihin tuo väärinkäytösmahdollisuuksia?

Mitä lakiesityksen läpimenoon tulee, ainakin valiokunnan puheenjohtaja Markus Lohi sanoo Kokoomuksen esitysten istuvan lakiin pieninä muutoksina ja laki ehditään käsitellä helposti.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokoomus haluaa ainoastaan tukkia noita porsaanreikiä, joita lakiesitys tällaisenaan sisältäisi. Ja olen henk.koht. tyytyväinen, että näin tekevät. Tällaisenaan lain läpimeneminen saattaisi avata matopurkin kaikenlaisille väärinkäytöksille. Minulla ei ole mitään muuten sitä vastaan, että transsukupuolisten asemaan parannettaisiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kokoomus haluaa ainoastaan tukkia noita porsaanreikiä, joita lakiesitys tällaisenaan sisältäisi. Ja olen henk.koht. tyytyväinen, että näin tekevät. Tällaisenaan lain läpimeneminen saattaisi avata matopurkin kaikenlaisille väärinkäytöksille. Minulla ei ole mitään muuten sitä vastaan, että transsukupuolisten asemaan parannettaisiin.
Uskoo ken haluaa. Jos porsaanreiästä on kysymys, miksi kokoomus kannattaa avioliiton sallimista esimerkiksi parhaille kavereille, jos he kuitenkin hakevat sillä vain taloudellista hyötyä tai oikeutta olla todistamasta toista vastaan. Jo pelkkä ajankohta osoittaa, että kysymys on vaaleista. Porsaanreijistä kun olisi voinut puhua jo aikaisemmin.

Puolustukseksi voi sanoa, että kokoomus sentään yrittää esittää vaalipuheensa olevan asiapitoista toisin kuin perussuomalaiset, jotka puhuvat Leena Meren johdolla täysin sekavia. Jälleen kerran.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En henk.koht. näe siinä mitään ongelmaa transsukupuolten oikeuksien kannalta, jos rajoitettaisiin sitä, kuinka monta kertaa sen sukupuolen voi vaihtaa. Päinvastoin, se ainoastaan suojelisi oikeasti transsukupuolisia.

Jos laki menee läpi, niin on mielenkiintoista saako lisäsysäyksen jo väläytelty ehdotus pakollisista kutsunnoista myös naisille. Mielestäni se olisi aika lailla looginen jatkumo etenkin, jos Kokoomus on vallassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En henk.koht. näe siinä mitään ongelmaa transsukupuolten oikeuksien kannalta, jos rajoitettaisiin sitä, kuinka monta kertaa sen sukupuolen voi vaihtaa.
En minäkään, mutta tämän perusteleminen varusmiespalveluksen välttämisellä on ainoastaan huomionhakuisuutta, jolla itse asiassa tehdään hallaa itse asialle antaen tilaa päiviräsästen ja leenamerien vääristää koko asiaa.

Jos ihminen haluaa välttää varusmiespalveluksen, on se mahdollista paljon helpommalla tavalla.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minäkään, mutta tämän perusteleminen varusmiespalveluksen välttämisellä on ainoastaan huomionhakuisuutta, jolla itse asiassa tehdään hallaa itse asialle antaen tilaa päiviräsästen ja leenamerien vääristää koko asiaa.

Jos ihminen haluaa välttää varusmiespalveluksen, on se mahdollista paljon helpommalla tavalla.
Toki uskon, että tuo tulisi olemaan ihan marginaalinen ongelma loppupeleissä. Minua huolestuttaa kuitenkin ihan yleisellä tasolla se, että tämä tarjoaa kaikenlaisille kusipäille uusia mahdollisuuksia, jos tätä ei jollain tavalla rajata. Se 99,9 prosenttia, jotka ovat aitoja transsukupuolisia eivät tarvitse lukemattomia mahdollisuuksia vaihtaa sukupuoltaan.

Jos laki menee tällaisenaan läpi, niin toivon, että kaikki menee hyvin kuitenkin ja olen kyynikkona tehnyt tuosta isomman uhkakuvan kuin se toteutuma sitten oikeasti on, eikä edes niitä yksittäistapauksia liiemmin ilmenisi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
En minäkään, mutta tämän perusteleminen varusmiespalveluksen välttämisellä on ainoastaan huomionhakuisuutta, jolla itse asiassa tehdään hallaa itse asialle antaen tilaa päiviräsästen ja leenamerien vääristää koko asiaa.
Tässä on taas yksi esimerkki Kokoomuksen persuuntumisesta. Tuo Kokoomuksen kanta on kuin suoraan Tavion suusta.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja katohan perhanaa, siellähän on esityksessä ihan otettu nämä vankila-asiatkin huomioon. Kuka olisi uskonut?

5 luku
Sijoittaminen vankilassa​

1 § Vankilan osastot​

Ponsiosa
Vanki, jonka sukupuoli on vahvistettu toiseksi, sijoitetaan hänen vahvistetun sukupuolensa mukaiseen asunto-osastoon. Tästä voidaan kuitenkin poiketa, jos se on välttämätöntä vangin tai muun henkilön turvallisuuden suojelemiseksi.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on taas yksi esimerkki Kokoomuksen persuuntumisesta. Tuo Kokoomuksen kanta on kuin suoraan Tavion suusta.
Kieltämättä juur näin. Meillä on kohta varmaan 200 miljardia velkaa ja veroprosentti 70, ni pelätään porukalla sitä että kolme jätkää vuodessa pääsee luistamaan intistä näyttelemällä transua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: erku

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mennään nyt ihan niihin perusteisiin: minkälainen nöösipoika täytyy olla, että välttääkseen 6kk intissä, on valmis tekemään jotain perusteettomia sukupuolirekisterimerkintöjä? Pitäähän ihmisen edes jollain tavalla pystyä katsomaan itseään pelistä ja todeta, etten ole täysi luuseri.

Jos tällaisesta tulee laaja ilmiö, niin se on merkki jo jostain isommasta ongelmasta suomalaisessa yhteiskunnassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos laki menee tällaisenaan läpi, niin toivon, että kaikki menee hyvin kuitenkin ja olen kyynikkona tehnyt tuosta isomman uhkakuvan kuin se toteutuma sitten oikeasti on, eikä edes niitä yksittäistapauksia liiemmin ilmenisi.

Laki menee ymmärtääkseni läpi pienellä Kokoomuksen korjauksella: sukupuolta ei voi muuttaa väestötietoihin useamman kerran vuoden sisällä. Muutoksen tekee jokainen itse.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laki menee ymmärtääkseni läpi pienellä Kokoomuksen korjauksella: sukupuolta ei voi muuttaa väestötietoihin useamman kerran vuoden sisällä. Muutoksen tekee jokainen itse.
Saisi kyllä kovemminkin tuota rajata. Mutta joka tapauksessa, Kokoomus on tässä asiassa se puolue, jonka kanssa olen kaikista eniten samaa mieltä. Tässäkin asiassa tuntuu keskustelu olevan sosiaalisessa mediassa hyvin mustavalkoiselta sekä leimakirveillä lyömistä ja Kokoomus saanut armottomasti kuraa niskaansa olleessaan ainoastaan huolissaan mahdollisista väärinkäytöksistä ja porsaanrei'istä. Oliko armeija-asia paras esimerkki kuitenkaan, niin en nyt ehkä siitä ihan varma. Mutta pointti nyt ei hirveästi siitä muutu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saisi kyllä kovemminkin tuota rajata. Mutta joka tapauksessa, Kokoomus on tässä asiassa se puolue, jonka kanssa olen kaikista eniten samaa mieltä. Tässäkin asiassa tuntuu keskustelu olevan sosiaalisessa mediassa hyvin mustavalkoiselta sekä leimakirveillä lyömistä ja Kokoomus saanut armottomasti kuraa niskaansa olleessaan ainoastaan huolissaan mahdollisista väärinkäytöksistä ja porsaanrei'istä. Oliko armeija-asia paras esimerkki kuitenkaan, niin en nyt ehkä siitä ihan varma. Mutta pointti nyt ei hirveästi siitä muutu.

Somea hallitsevat punavihreät mestarit, jotka paisuttelevat Kokoomuksen vielä karmeammaksi kuin Perussuomalaiset koskaan, jos pilkkukin muuttuu. Se pitää vaan kestää. Sinänsä translaki voisi minusta mennä sellaisenaan läpi. En näe tuota muutosta tai muitakaan Kokoomuksen esittämiä sellaisena, että niillä olisi todellista, suurempaa merkitystä.

Sopivasti ennen vaaleja tuotetaan vielä paljon arvopohjaisia selvityksiä, jossa eri puolueiden kannattajien/puolueiden arvot punnitaan. Näitä tilaavat erilaiset kansalaisjärjestöt tai puolueet. Arvovaaleja selvästi rakennetaan vasemmalla. Turkistarhauksesta taisi jo tullakin. Naureskelin Kokoomuksen vastausta. Se oli huono. Ja minä tiedän, mitä turkistarhaus on. Useampi sukulainen alalla. On syytä lopettaa Suomessakin tämä elinkeino.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös