Voi hyvin olla, että juurikin olen ostanut tuon ajetun näkemyksen Orposta töksäyttelevänä "nyhverönä". Allekirjoittaneelle Orpo ei olisi mikään ongelma pääministerinä, mutta yhtäältä olen ollut huolissani, miten liikkuvat äänestäjät suhtautuvat Orpoon, huomioiden että pääministerikisassa vastapuolena on poikkeuksellista kansansuosiota nauttiva Marin, joka on toki yhtäältä erittäin polarisoiva hahmo.
Kokoomus on ennätyskannatuksessa ikinä, jos verrokkina on eduskuntavaalitulos. Vain kerran, kauan sitten on menty yli 23 prosentin. Hyvältä näyttää ja Orpoon luotetaan. Orpon maalailulle on yksinkertainen syy ja se on SDP:n halu tehdä eduskuntavaaleista henkilövaali. Marin vs muut. Poliittisesti tuo voisi toimia parhaiten demareilla, koska asiakysymyksissä SDP on heikommalla kuin kuningattaren puhuessa vapaasti ilman toimittajan haastamista. Vihreillä on tiedossa, että mahdollinen kannatusnousu on saatavissa voittamalla takaisin Kokoomusta kannattamaan siirtyneet nuoret vihreät. Orpon esittäminen heikkona ja sovistina palvelee tätä tavoitetta.
Itse odotan, että vaaleissa PS nousee, SDP laskee ja Keskusta nousee. Jos vihreät jatkavat parempien tietäjien alamäkeään, Kokoomus voi jopa yltää 23 prosenttiin 2023 vaaleissa. Muussa tapauksessa tulee normaalimpi tulos. 21-22 prosenttia, paljon sekin.