Koira – ihmisen paras ystävä

  • 436 003
  • 2 214

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Mitäs mieltä olette Lahden ratsastusturmasta, jossa teini-ikäinen tyttö kuoli tiputtuaan hevosen selästä hevosen pelästyttyä irrallaan juossutta koiraa? Todella ikävä onnettomuus. Mutta olisiko onnettomuus ollut vältettävissä, jos koira olisi ollut hihnassa? Poliisi kommentoi asiaa:
– Häntä epäillään tällä hetkellä korkeintaan siitä, ettei hän ole pitänyt toista koiraa kytkettynä. Jos tarvetta ilmenee, häntä kuullaan vielä myöhemmin, Vornanen sanoo.

IS:n juttu asiasta: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1439886849155.html

"Taajaman ulkopuolella koiraa koskee metsästyslaki. Metsässä koiran irtipitämiselle on oltava maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupa. Maaliskuun ensimmäisen päivän ja elokuun 19. päivän välillä koiraa ei saa pitää irti lainkaan, tai sen on oltava välittömästi kytkettävissä."
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Onkos muilla vastaavanlaisia negatiivisia konemuksia uroskoiran leikkaamisesta, eli siis pallien poistosta? Eli meitillä on sellanen n. 45kg malinois-schaefer sekotus joka alkoi aikuisemmalla iällä usein rähjäämään joillekkin toisille uroksille ja pahimpana asiana, rähjäämään joillekkin ihmisille jotka näyttivät vähänkään pelkoa tai (erityisesti mamujen kohdalla) ylenkatsontaa sitä kohtaan. Kysyttiin eläinlekurista asiasta ja olivat sitä mieltä että ehdottomasti leikataan. No, leikkautettiin juhannuksena ja tulos...? Katastrofi. Rähjääminen paheni, on aivan hyperaktiivinen (ja minä alkuun vastustin leikkausta kun luulin että meitin eloisasta pojusta tulee "ovimatto"...!), haluaa pihalle 24/7. Ja kaiken vittumaisimpana juttuna; lähden aikaisemmin töihin kun vaimoni, ja lähteissäni on aina ollut tapana käydä heittämässä suukko rouvalle sänkyyn, jolloin koira saa hepulin ja alkaa haukkua ja ulvoa. Ikinään en ole kumpaakaan satuttanut. tosin pari kertaa kun koira on tuon tehnyt niin olen antanut ympäri korvia, jolloin se alistuu ja vinkuu. Todella ikävä tilanne. En todellakaan maksanut satoja euroja että rakas poitsumme joudutaan piikittämään koirien taivaaseen.

edit: niin, siis emme todellakaan ole viemässä koiraa piikille mutta pelottaa että sen käytös pahenee ja jotain radikaalia on tehtävä. Niin, ja edellä mainittujen lisäksi se kerjää ruokaa aivan tauotta vaikka ei ole ikinä nälkää nähnyt, joku voisi sanoa että vähemmälläkin pärjäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Onkos muilla vastaavanlaisia negatiivisia konemuksia uroskoiran leikkaamisesta, eli siis pallien poistosta?

Meillä on nyt pari vuotta tuosta operaatiosta ja samalla lailla se näyttää muita uroskoiria pompottavan. Muuten ehkä vähän säyseämmän oloinen on, vaikka ei kyllä ennenkään mikään niin pahaluontoinen ollut. Ongelmana on aina ollut sairaalloinen suhtautuminen ruokaa kohtaan ja siksi on täytynyt vähän katsoa perään, kun lapsia on kirmannut pihalla. Sillä kun on noita ruokakätköjään missä sattuu.

Kyseessä siis saksanseisoja / landseer-sekoitus ja painoa on tällä hetkellä n.50 kg. Paino on pakannut leikkauksen jälkeen nousemaan ja ruokaa on ollut pakko alkaa säännöstelemään, ennen sai olla nappuloita kupissa koko ajan. Nyt söisi itsensä hengiltä ja kyllä mä sitä leikkausta tuosta syytän ja miettinyt, että oliko siitä nyt sellaista hyötyä loppujen lopuksi.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Muutama sana koirista, näin osa-aikaisena kerrynterrierin omistajana. Neljä päivää viikossa tuollaista keskikokoista 48 senttistä ja 16kg(leikattu 5v uros) irkkukoiraa kun tulee kaksi/kolme kertaa päivässä ulkoilutettuja ilman aiempaa suurempaa kokemusta koirista.

Muutaman sadan metrin päässä asustelee hieman rotevampi isohko hurtta, jota omistajat pitävät vapaana kävelytielläkin vilkkaan autotien vieressä. Tuollainenhan on käsittääkseni taajama/keskusta-alueella kiellettyä Suomessa, mutta esim. Tshekin Prahassa koirat kulkevat vapaana omistajansa vierellä yleisestekin, jota ihmettelen suuresti.
Samainen piski oli kuulemma aikanaan kolme vuotta sitten käynyt tämän kerryni päälle ja aiheuttanut syvät haavat kaulaan. Mutta edelleen vain antavat kulkea omistajansa rinnalla vapaana.

Kerrynterrieri(ni) puolestaan ottaa varsin rennolla asenteella muiden koirien vihaiset räksytykset ja muut. Erikoinen tapaus(kun kerryiltäkin luonnetta paljon löytyy), kun saa muut koirat ärsyyntyneeksi, mutta itse menee nokka pystyssä ylväällä askeleella vieressä kiehuvan koiran ohi tippaakaan välittämättä.

Kerrynterriereistä ollaan montaa mieltä. Siitä hauska koirarotu, että kovasti päästää jos minkälaista äännettä ja hymähdyksiä eri tilanteissa. Taitaa olla yksi "keskustelevimmista" koiraroduista. Se mikä itseäni ärsyttää tässä hoitokoirassani on tunnin lenkillä viimeisen vartin aikana maasta kaiken mahdollisen syöminen. Räkäpaperit suurin herkku ja sitten oksentaa ne ulos seuraavana päivän vaikkapa matolle. Taitaa koira olla pitkällä lenkillä loppua kohden niin väsynyt, että täytyy alkaa ärsyttää osa-omistajaansa syömällä tosiaan vaikka ja mitä, vaikka ensimmmäisen kolmen vartin aikana ei syö ja vaikka jotain ottaisi suuhunsa, niin alkulenkin aikana suostuu sen irrottamaan, kun käskyttää. Söipä kerran myös foliopaperia ulkona ollessaan, joka voinee olla vaarallista ellei tule ulos, mutta tulihan se.

Puolen vuoden ajan nyt koiran kanssa paljon aikaa viettänyt, niin monenlaista uutta asiaa oppinut koirista. Hieno eläin, vaikka kissojen ominaisuudet itsepäisyyksineen mielyttääkin keskimäärin enemmän kuin koirien iholle tunkeminen. Toki ne koiratkin(ainakin tietyt rodut) oman arvonsa tuntee ja jos minkälaista hauskaa ominaisuutta omaavat. Yksi parhaista puolista kuitenkin se, että on mainio lenkkikaveri.
 
Ja kaiken vittumaisimpana juttuna; lähden aikaisemmin töihin kun vaimoni, ja lähteissäni on aina ollut tapana käydä heittämässä suukko rouvalle sänkyyn, jolloin koira saa hepulin ja alkaa haukkua ja ulvoa. Ikinään en ole kumpaakaan satuttanut. tosin pari kertaa kun koira on tuon tehnyt niin olen antanut ympäri korvia, jolloin se alistuu ja vinkuu.
Minä vähän luulen, että koira ei välttämättä osaa yhdistää, että saa pataansa ulvomisen takia, vaan luultavasti koiran kurittamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta luulo ei tietenkään ole tiedon väärti, joten täältä takavasemmalta tähän.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itselläkin on nyt syttynyt koirakumee. Perheessä on ollut ennen koira ja oli erittäin mukava veijari. Mietin kyllä kissaakin, mutta haluaisin koiran ehkä enemmän sen takia kun sen kanssa saa touhuta enemmän lenkkeilyn ja muiden harrastusten parissa. Aikaa se varmasti vie, mutta eipä mulla nyt hirveästi ole menoa suuntaan tai toiseen. Jos joskus on lomamatkoja niin saa kyllä vietyä vanhemmille hoitoon. Pentuoppaan tilasin netistä ja lueskellaan nyt sitä sitten ihan aluksi.

En ihan mitään kissan kokoista koiraa halua. Lähinnä olen katsonut shetlanninlammaskoiraa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
En ihan mitään kissan kokoista koiraa halua. Lähinnä olen katsonut shetlanninlammaskoiraa.

Shelteistä sen verran, että kaikki jotka olen tavannut ovat olleet aika arkoja ja haukkuherkkiä. Olen aina tykännyt niin collieista kuin shelteistä ja aina halunnut jomman kumman, mutta nyt, kun olen useita molempien rotujen edustajia tavannut niin en ole enää niin varma haluanko kummankaan kyseisen rodun edustajaa itselleni. Tämä näin henkilökohtaisena kokemuksena, ihania rotuja molemmat ovat joka tapauksessa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Shelteistä sen verran, että kaikki jotka olen tavannut ovat olleet aika arkoja ja haukkuherkkiä. Olen aina tykännyt niin collieista kuin shelteistä ja aina halunnut jomman kumman, mutta nyt, kun olen useita molempien rotujen edustajia tavannut niin en ole enää niin varma haluanko kummankaan kyseisen rodun edustajaa itselleni. Tämä näin henkilökohtaisena kokemuksena, ihania rotuja molemmat ovat joka tapauksessa.
Joo siitä lueskelinkin. Itse asun rivitaloasunnossa, joten olisi se varmasti ihan mukavaa, jos koira ei nyt äänekkäin tapaus olisi. Mutta onhan noita rotuja olemassa, täytynee vähän tsiikailla tarjontaa.
 

Enye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
MikGo jos ei haukkuva koira kiinnosta ja koiran koko ei ole ongelma, suosittelen lämpimästi Eurasieria. Hieman harvinaisempi rotu, mutta nyt reilun parivuotisen Eukun omistajana voin sanoa, että ihan huippu koira. Ei hakua oikeastaan ollenkaan ja suhteellisen helppo koulutettava. Koulutettavuus oli iso kriteeri ainakin itselleni, sillä kyseessä oli ensimmäinen oma koira. Eurasier ei ehkä agility harrastuksiin sovellu, mutta jos tarkoituksena on harrastella perustottelevaisuutta, tokoa tai ottaa koira ihan vain seurakoiraksi Eurasier on hyvä vaihtoehto. Positiivista on myös se, että pärjää vähemmälläkin aktivoinnilla. 15-20 minuutin aamulenkki ja pidempi iltalenkkiä riittävät mainiosti, toki lähtee mieluusti lenkille useamminkin ja jaksaa leikkiä ja peuhatakin.

Pakko todeta muutenkin se, että kyllä tuo koiran hankinta muutama vuosi sitten on fiksuin idea jonka olen ikinä saanut.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
MikGo jos ei haukkuva koira kiinnosta ja koiran koko ei ole ongelma, suosittelen lämpimästi Eurasieria. Hieman harvinaisempi rotu, mutta nyt reilun parivuotisen Eukun omistajana voin sanoa, että ihan huippu koira. Ei hakua oikeastaan ollenkaan ja suhteellisen helppo koulutettava. Koulutettavuus oli iso kriteeri ainakin itselleni, sillä kyseessä oli ensimmäinen oma koira. Eurasier ei ehkä agility harrastuksiin sovellu, mutta jos tarkoituksena on harrastella perustottelevaisuutta, tokoa tai ottaa koira ihan vain seurakoiraksi Eurasier on hyvä vaihtoehto. Positiivista on myös se, että pärjää vähemmälläkin aktivoinnilla. 15-20 minuutin aamulenkki ja pidempi iltalenkkiä riittävät mainiosti, toki lähtee mieluusti lenkille useamminkin ja jaksaa leikkiä ja peuhatakin.

Pakko todeta muutenkin se, että kyllä tuo koiran hankinta muutama vuosi sitten on fiksuin idea jonka olen ikinä saanut.
Kiitos vinkistä. Eurasier kuulostaa ihan hyvälta vaihtoehdolta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos hiljaisen koiran haluat, ota vinttikoira. Whippet olisi varmaan sopivan kokoinenkin. Talvella tarvitsee takin, mutta muuten on mitä mainioin seurakoira. Meillä on pari vähän isompaa ja toinen niistä on haukkunut viimeksi kai pari vuotta sitten.

@Johnny B. Goode: onhan koirasi saanut kunnon koulutuksen? Malinoisin ja sakemannin mix kuullostaa lähtökohtaisesti melkoisen kovalta koiralta, jolla on voimakas dominanssi, etenkin kun kyse on vielä uroskoirasta. Eivät poliisit turhaa käytä näitä rotuja työkoirina. Ympäri korvia veteleminen ja koiran vinkuva alistuminen ei kuullosta oikein sitä, että homma olisi hanskassa. Koiraa ei kasvateta alistamalla sitä kivulla ja pelolla. Hyvin koulutettu koira tietää paikkansa ja toimii sen mukaan ja sen kanssa eläminen on helppoa.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Lauantaina olin ennen Kärpät-Tappara matsia kävelylenkillä ja kuljin nykyisen opinahjoni ohitse. Viereisen talonpihasta alkoi kuulua normaalin tapaa koiran haukkumista. Mutta siinä vaiheessa kun sieltä suunnalta kuului metallinen kilahdus, meinasi tulla kusi sukkaan. Nopea vilkaisu äänen suuntaan ja sieltähän ryntää Suomen pystykorva (?) täyttä häkää päälle. Mä lähin sitten juokseen toiseen suuntaan ja hyppäsin metallisäiliön päälle. Tästä tuli onneksi meteliä ja koira säikähti. Näin miten se peruuttikin hyppynsä viime tingassa. Siinä hetki tuijotuskilpailua kunnes koira lähti menemään.
Eroa havaintohetkellä oli noin 10m ja juoksin about 15m. Koira oli päässyt lopuksi 5m päähän. Kun olin häipynyt paikalta tuli mieleen, että mitä jos mun paikalla olisi ollut joku 10v lapsi. Hän ei olisi päässyt juoksemalla karkuun, saatikka hyppäämään ketterästi n.1,5m korkean säiliön päälle. Puhumattakaan siitä jos koira olisi käynnyt päälle. Mä oisin voinnut voittaa sen koiran mutta että joku 10v lapsi? En usko. Pitäkää koiranne kurissa varsinkin koulujen lähellä. Kiitos.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Lähdit juoksemaan, miksi ? Juuri tuostahan se koiran saalisvietti saattaa herätä oikein kunnolla. Pienemmällä todennäköisyydellä tuo olisi mitään tehnyt jos olisit seisonut paikallasi tai kävellyt rauhassa eteenpäin, kuin että lähdet juoksemaan.

Mutta hyvä pointti sinänsä, koirista ei voi koskaan tietää mitä tuleman pitää. Itselläkin ollut koiria ja pitkään omakin asenne oli sokea: ei tämä mitään tee, kiltti on jne. No, ei tehnyt, mutta vaikka oman koiransa kuinka luulee tuntevansa, niin eteen saattaa tulla kuitenkin tilanne, jossa koiran käytös yllättää negatiivisesti. Onhan näitä otsikoissa silloin tällöin, kuinka se oma kiltti Vuffe murjaisikin yllättäen pikku Fifin hengiltä jne. Omat koiranikin jahtasivat muutamaan kertaan pienempiä koiria uhkaavasti ja näykkien (myös koirien leikkiä), kun joku erehtyi koirapuistoon pikkukoiran livauttamaan isojen puolelle. Samoin oli kylmä hiki muutamaan kertaan kun pieni lapsi lähti pihalla juoksemaan ja koira pääsi irti...onneksi keskeytti jahtinsa kun käskytettiin. Ainakin kun itse juoksin, niin hihaanhan se koira aina jahdatessaan tarrasi, ellei käskyillä estänyt tuota leikkiä...

Koiraihmisenä väitänkin, että koira on aina vaarallinen perheensä ulkopuolisille jäsenille, oli se miten hyvin koulutettu tahansa, mikäli olosuhteet vain sattuvat olemaan epäsuotuisat. Kerran 10 tuhannestakin riittää, jos huono tuuri käy. Koiran kanssa pitää aina olla tuntosarvet herkkänä.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Lähdin juoksemaan koska aivot sanoivat JUOKSE. Ei tullut mieleen kattoo tuleeko se vain räksyttämään vai käykö oikeasti päälle. Sieltä säiliön päältä kattelin miten se koira meni hyppimään ja räksyttämään pyöräijille, joten tuskin se olisi munkaan päälle hyökännyt. No sama tuo kun mitään pahaa ei käynnyt. Yksi hauska info että 20s aikaisemmin mun jalkaa nuuski valkoinen karvapallo, ja sitten kohta juoksin toista koiraa pakoon.

Tässä talossa minkä pihasta koira karkasi asuu ainakin kaksi pikkutyttöä vanhempiensa kanssa. Ja kun usein koulun takia sekä ihan lenkilläkin kuljen talon ohitse, olen pistänyt merkille miten koirat eivät räksytä lapsille. Mutta auta armias jos joku vanhempi menee. Mielenkiintoista.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Koirien kanssa saa olla tarkkana. Lähes jokainen viikko on läheltäpiti tilanteita.

Avopuolisoni tuli muutama viikko sitten juoksulenkiltä kotiin itkua vääntäen ja järkyttäneessä mielentilassa. Ensireaktioni ja pelkoni oli ettei vaan olisi joutunut puskaraiskatuksi, kun uudet juoksuhousut olivat rikki, hiukset sekaisin yms. Jahka sai sanaa suustaan, niin siinä oli käynyt sillä tavoin, että juostessaan isokokoisen labradorinnoutajan ohitse(joka oli ollut kuulemma kakalla tien vieressä kytkettynä löysässä hihnassa), niin koira oli ilmeisest yllättynyt ohi painelevasta juoksijasta ja riuhtaissut irti omistajastaan.

Kumppanini kertoi, että ensin näki ison mustan koiran kakalla ja seuraavassa hetkessä oli rähmällään asfaltilla. Koira oli hypännyt selkään ja kaatanut maahan, Onnekseen ei ollut aggressiivinen, vaan leikkimielinen, mutta pahaa jälkeä tuli, kun ylipainoinen 40 kiloinen labris kaataa melko pienikokoisen 55 kiloisen naisen äkkiäarvaamatta. Polvissa tuhdit mustelmat ja 70 euron housut rikki. Siinä olisi vaikka päänsä voinut lyödä tai ainakin saada luunmurtumia. Tällä kertaa ei käynyt vakavampaa. Lisäksi oli onni onnettomuudessa että koira tosiaan piti tilannetta leikkinä, eikä saaliina. Kyllä siinä varmaankin itsekin järkyttyisi jos 40 kiloinen tuntematon hurtta olisi päällä, eikä tiedä että iskeekö kurkkuun hampaat vaiko ei.
Koiran omistaja, kuulemma vanhahko nainen tarjosi numeroaan, että vois korvata rikkoutuneet housut, mutta jäi numero ottamatta kohteliaisuuttaan, joka jälkeenpäin harmitti.

Lisäksi Turun Mälikkälän pururadalla liikkuu hullu vanha nainen koiransa kanssa. Vaikka koira on yleensä hihnassa, niin meinaa käydä meidän koiran kurkkuun kiinni ja aina mummeli huutelee että saavatko haistella. Viimeksi kun käveli vastaan, niin oikaistiin nopeasti metsäpolulle, niin mitä tämä mummeli tekikään! Päästi koiransa irti, sillä muutaman sadan metrin päästä metsässä yhtäkkiä tuo pahassa maineessa oleva hurtta on metrin päästä meidän koirasta vapaana. Kyllä siinä sydän meinas kurkkuun pompata. Ihme kyllä totteli kovaäänistä paikka-huutoa ja selvittiin säikähdyksellä.
 
No niin. Vihdoin sellainen keissi joka toivottavasti johtaa epäkohtien korjaamiseen lainsäädännössä.
Taistelukoira tappoi sekarotuisen Vuosaaressa – omistaja yritti vääntää leuat auki ja löi lopulta mattoveitsellä - Vuosaari - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Referoituna tapahtumat menivät niin, että taistelukoira puri hihnassa ollessaan hihnassa olevaa sekarotuista, ja kun taistelukoira puree, se ei päästä irti. Sekarotuisen omistaja yritti irrottaa taistelukoiraa hakkaamalla ja potkimalla siinä epäonnistuen, muisti että taskussa on mattopuukko ja iski taistelukoiraa sillä. Taistelukoiran omistaja irroitti otteensa remmistä ja taistelukoira pakeni paikalta vertavuotavana Lidliin. Sekarotuinen kuoli.

Vallitsevan lainsäädännön johdosta tässä tulee käymään niin, että taistelukoiran omistaja ei ole tehnyt mitään rikollista, mutta kuolleen koiran omistaja saattaa joutua vahingonteosta korvausvastuuseen yritettyään puolustaa koiraansa, vaikka minun oikeustajuni mukaan taistelukoiran omistaja tässä ansaitsisi rangaistuksen, jos joku.

Ellette asu ihan skutsissa, niin yrittäkää pliis kouluttaa koiranne niin, etteivät ne kiinnostu hihnassa ollessaan muista koirista, ja sosialisoikaa ne pienestä lähtien niin, että silloin kun kiinnostutaan muista koirista ollaan irti ja voidaan viestiä ja leikkiä vapaasti koiran tietäessä tilanteen turvalliseksi.

Ja koirakortti teoriakokeen taakse.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Koirat on kuitenkin reviiri- ja laumaeläimiä. Tuota viettiä on vaikea kouluttaa koirasta, jos sattuu olemaan kovinkin ärhäkkä puolustamaan omiaan. Silloin isännän, jonka PITÄISI olla lauman johtaja, pitää tajuta millainen oma koira on, eli kannattaako ylipäätään antaa lähestyä vieraita koiria. Sitten toisessa päässä on nämä vatipäät, jotka ei ymmärrä sitä koiran perusluonnetta vaan antavat juoksennella vapaana ihan asuinalueillakin kun "se on niin kiltti, eikä ikinä tee mitään tuhmaa". Se nyt ei vaan mene koirilla noin, jos kaksi ärhäkkää urosta vaikka kohtaa. Koiraa voi kouluttaa hyvinkin pitkälle tottelemaan johtajaansa, mutta kyseessä on kuitenkin eläin, joka ei ajattele järjellä kuten ihmiset.

Toi tapaus on ikävä, mutta kyllä mun mielestä koiran omistaja on kaikissa tilanteissa vastuussa koirastaan ihan lainkin mukaan. Mutta tosiaan, kouluttakaa ne omat piskit kunnolla tottelemaan ja opetelkaa tunnistamaan koiranne mielentila! Sen ruffen alkukantaiset vietit ei koskaan poistu, eikä se tule ikinä ajattelemaan asioita logiikalla niinkuin ihminen itse ehkä tekee ja luulee.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Mihin rikokseen taistelukoiran omistaja sitten on syyllistynyt?

Mikäli hesarin tapahtumakuvaus on eksakti, niin ei mihinkään. Ja eihän näin voi perkele olla. Muistaakseni Ruotsin lainsäädännössä vastaavaa epäkohtaa ei ole.
Taistelukoira? Mikä rotu se sellainen on? Oliko se koira päässyt vapaasti hyökkäämään? Yleensä jos vastassa on isompi koira, niin kyllä omistajat yleensä käyvät keskustelun kannattaako lähelle päästää.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tästä nyt ei selviä, että tuliko tuo sekarotuinen lähelle, vai ryykäsikö "taistelukoira" kiinni siihen. Omistajahan on aina vastuussa koirastaan, eikä koiraa tule hihnassa päästää tutustumaan toiseen, kuin todella varovasti aluksi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Paha tässä on tuomita, kun ei tiedä tapauksesta enempää. Jos sekarotuisen omistaja päästi koiransa vapaalla hihnalla kysymättä mitään tämän toisen luo ja se iski kiinni, niin peiliin saa kyllä katsoa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös