Koiran koulutus - loputon väittelyn aihe
Kun on ruoka-aika niin koira odottaa kiltisti keittiön ja olohuoneen rajalla ja tulee kupillensa vasta kun olen antanut luvan. Tätä en ole mitenkään ihmeemmin joutunut opettamaan. Koira tietää sen, että mua ärsyttää suunnattomasti jos se pyörii jaloissa meidän pienessä keittiössä kun laitan sille ruokaa.
Jos meidän mäyris tekee jotain pahaa niin sormia napsauttamalla tai pelkällä äänen korottamisella tämä loppuu. Mukaanlukien meidän vanhan kissan kiusaaminen. Jos tämäkään ei tehoa niin komennolla "Nyt sitten saatana!" loppuu kaikki toiminta.
Koira tietää, että minä olen pomo. Se tietää myös senkin, että kaikki muut meidän talousessa ml.kissa on sen yläpuolella. Koiralla on turvallinen olla, koska se tietää paikkansa meidän "laumassa".
Ikinä en ole käyttänyt fyysistä väkivaltaa koiran koulutuksessa. Muutaman kerran olen tehostanut kieltoa tökkäisyllä tai korvasta kiinniottamalla.
En ymmärrä miksi Alamummo kritisoi niin voimakkaasti Azulin koulutusvinkkejä?
Tämä kuullostaa aivan tutulta toiminnalta. Hyvin pitkälti samalla tavalla olen kasvattanut ison egon omaavan karkeakarvaisen mäyräkoirani.Pari kikkaa tulee heti mieleen:
1) Kun annat koiralle ruokaa sen omaan kuppiin, vaadit odottamaan. Jatkat harjoitusta, kunnes voit mennä toiseen huoneeseen vaikka kuinka pitkäksi aikaa, eikä koira koske ruokaan ilman erikseen annettavaa lupaa, esim. "ole hyvä". Älä käytä sanoja vaatiessasi odottamaan, sillä silloin koira alkaa ajatella, että odottaminen on pakollista vain jos sitä erikseen jollain käskyllä vaaditaan, ja tulos omien ruokiesi kannalta on plusmiinusnolla. Blokkaa kropalla tai karjaise tai vaikka heitä sukkamytyllä heti jos koira harkitseekaan kupille menemistä.
2) Jos yllätät koiran pahanteosta, tee heti selväksi, että sinä olet pomo ja pomon ruokaan ei muuten kosketa. "Etkä per-KE-LE!" on kohtuullisen tehokas karjaisu, jota voit tehostaa iskemällä sormenpäillä kaulalle, jolloin koiran näkökulmasta pomo vittuuntui ruokien syömisestä niin, että puri. Koiran maailmassa täysin loogista ja oikein.
3) Vahvista johtajuutta jatkuvasti. Sinä kuljet ensin ovista, koira väistää sinua, sinä määräät lenkeillä tahdin ja suunnan ja milloin saa haistella mitään, sinä käsket koiran luoksesi jos haluat rapsutella ym. Kaikki koiran ehdotukset (voiksä rapsuttaa, voidaanko mennä tonne, lähdetäänkö pihalle, leikitäänkö...) sinä torppaat heti alkuunsa ja ärähdät koiran tiehensä. Sitten vasta tehdään, kun koira ei pyydä ja sinulle sattuu sopimaan. Silloinkaan et itse mene koiran luokse, vaan käsket koiran luoksesi.
Jos koira ei ole erityisen kova luonteeltaan, voit ihan hyvin hieman löysätä kohdassa kolme sitten kun kuri, järjestys ja herran nuhde on taas palautettu taloon =)
Kun on ruoka-aika niin koira odottaa kiltisti keittiön ja olohuoneen rajalla ja tulee kupillensa vasta kun olen antanut luvan. Tätä en ole mitenkään ihmeemmin joutunut opettamaan. Koira tietää sen, että mua ärsyttää suunnattomasti jos se pyörii jaloissa meidän pienessä keittiössä kun laitan sille ruokaa.
Jos meidän mäyris tekee jotain pahaa niin sormia napsauttamalla tai pelkällä äänen korottamisella tämä loppuu. Mukaanlukien meidän vanhan kissan kiusaaminen. Jos tämäkään ei tehoa niin komennolla "Nyt sitten saatana!" loppuu kaikki toiminta.
Koira tietää, että minä olen pomo. Se tietää myös senkin, että kaikki muut meidän talousessa ml.kissa on sen yläpuolella. Koiralla on turvallinen olla, koska se tietää paikkansa meidän "laumassa".
Ikinä en ole käyttänyt fyysistä väkivaltaa koiran koulutuksessa. Muutaman kerran olen tehostanut kieltoa tökkäisyllä tai korvasta kiinniottamalla.
En ymmärrä miksi Alamummo kritisoi niin voimakkaasti Azulin koulutusvinkkejä?