Minä ulkoilutan pientä koiraa ja isojen koirien kohtaaminen on ollut lähiaikoina usein mielessä, koska tällä kylällä noita riittää. Harvemmin niitä kävelyllä näkee, mutta pihoilla sitäkin enemmän.
Yhdessä pihassa on kolme saksanpaimenkoiraa. Siitä kun kävelee ohi, niin tulevat kaikki murisemaan aitaa vasten siten, että aita on niiden "kainaloissa", eli todella matala. Kerran koirien muristessa joku akka avasi ikkunan ja huusi koirille "noh..noh..mitä siellä nyt on". Totesin sille, että eikö ole pikkuisen matala aita ja akka siihen, että "ne on niin vanhoja ja kankeita, etteivät tuosta mihinkään pääse". Just joo. Yhdellä toisellakin pihalla on yksi samalla tavalla matalaa aitaa vasten muriseva sakemanni.
Eräässä pihassa on juoksunaruun kytkettynä hevosen kokoinen vissiin joku hirvikoira. Se on ihan hiljaa, mutta kun näkee mun pikkukoiran, niin yrittää tempoa itseään irti. Ottaa paljon vauhtia ja pysähtyy ilmaan heilahtaen narun varaan. Juoksunarussahan on ainakin neljä kiinnityskohtaa, jotka voi pettää, eli sitä ajatellessa pukkaa vähän jännittämään ja varsinkin tuo koiran täydellinen hiljaisuus kylmää jostain syystä.
Sitten on pari koiraa, joita ulkoiluttavat liian pienet lapset. Toinen on nuori rotikka, jota olen nähnyt kahden, ehkä 8-10 vuotiaan pojan kanssa ja toinen joku sekarotuinen sakemannin näköinen, joka vetää ehkä 12 vuotiasta tyttöä perässään. Tytöllä on täysi työ pitää koiraa kiinni. Varsinkin nyt talvella on ihan tavallista, että tyttö joutuu kaatamaan itsensä hankeen pitääkseen koiraa paikallaan kun kohdataan.
Lisäksi on muutama lievempi tapaus ja onneksi myös paljon ihan ok koiria.
Mitään ei ole sattunut, mutta kyllä sitä on vakavasti miettinyt, että pitäisikö ennen ensimmäistä kertaa varustautua jotenkin. Jotenkin tuntuu vaan niin vastenmieliseltä tallustella joku teräase tai vasara taskussa. Todennäköisesti en varustaudu mitenkään, mutta jos semmoinen ensimmäinen kerta tulee kohdalle, että joudun kohtaamaan pihasta karanneen ison koiran ja siitä jotenkin selviän, niin jatkossa varustaudun aika varmasti.