Re: Koiranomistajan "arkea"
Viestin lähetti JiVe
Jos jollain on jotain vinkkiä, niin mielellään otetaan vastaan.
Tuttua hommaa, ja itse olen huomannut... alistunut siihen, että tietyn tason alle ei kotona voi laittaa sellaista tavaraa jota olisi kiva järsiä. Ennen kotoa lähtöä pitää laittaa juuri tuommoiset tavarat kuin kaukosäätimet pois pöydiltä ja kengät kaappiin. Kirjahyllyjen alinta metriä ei voi käyttää jos ei asenna ovia. Tämän tajuaminen vei aika pitkään, eli "vinkkini" on tajuta homman nimi mahd. ajoissa. Siinä kun voi aina mennä pitkäänkin niiden kertojen välillä kun hauveli keksii jotain tuhota - mutta tosiasia on että jos sillä semmoisia taipumuksia on niin ei niitä saa opetettua pois. Ei pysty valvomaan kun on itse veke.
Tuossa on sekin hyvä, että ainakaan oma koirani ei mitenkään välttämättä ja joka kerta aina tuhoa kaikkea mitä esiin jätetään. Toisin sanoen jos nyt useimmiten muistaa siirtää tavarat turvaan, ja joskus unohtaa, niin on ihan hyvä todennäköisyys että ei se niiden kimppuun ole käynyt.
Tietysti pahempi juttu jos koira on kiinnostunut hävittämään myös sellaista jota ei voi siirtää turvaan (kuten edellä mainittuja betoniseiniä tai sitten johtoja tms.). Niihin on keksitty kaiken maailman spray-juttuja joiden pitäisi karkottaa, mutta kokemukseni on että moiset eivät toimi ikinä missään tarkoituksessa. Kokeilla tietysti aina voi erilaisia juttuja (myös valkopippuria ja tabascoa). Pentuna tolla mun koiralla oli juttuna kaiuttimien johtohärdelli, ja siihen kun laittoi tabascoa niin se ensin nuoli innoissaan sen pois ja sitten alkoi järsiä.
Mutta oli mulla oikeakin vinkki, koska aina välillähän sitä sitten unohtaa jotain jonnekin, tai joutuu jättämään koiran kotiin yksin niin pitkäksi aikaa että se keksii jotain tavallista nokkelampaa.
Siis: kun on lähdössä kotoa kiireessä eikä ole ihan varma ovatko kaikki tavarat turvassa. Tai kun on lähdössä ja tietää että koira joutuu olemaan tavallista pidempään yksin. Niin jätäpä huolimattomasti muutama sanomalehti sinne missä se yleensä riehuu. Siivohan siinäkin tietysti on kun on raadeltuja sanomalehtiä pitkin kämppää, mutta se voittaa kummasti tunteen palasina olevasta arvokirjasta tai elektroniikasta.
Samaisen avulla voi tietysti ajatella sitä koulutusta, jos haluaa yrittää. Eli jotain tommosta mitä koira "ei saa" raadella, mutta millä ei oikeasti ole väliä, jätetään esille ja jos huomataan että se käy kiinni niin torutaan kauheasti.