Koira – ihmisen paras ystävä

  • 435 006
  • 2 214

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Labradorinpentu

Osuva aihe tähänkin suuntaan. Toimme eräänä sateisena loppukevään perjantaina kotiimme pienen labradoritytön, joka on alusta pitäen osoittautunut todella reippaaksi ja köh, aika vilkkaaksi tapaukseksi. Oli hyvittavaa, kun olin erinäisistä koirakirjoista ja muista opuksista lueskellut miten pikkuinen pitää rauhallisesti totuttaa uuteen ympäristöön ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, koska touhukas neitimme oli ja on vieläkin kaikkea muuta kuin arka. Tyttö on pohjattoman kiinnostunut a) kaikista muista ihmisistä ja b) kaikista muista eläimistä - myös koirista. Ja reippauttakin löytyy: ei pelkää ukkosta ja kerran kynsiä leikatessa lipsahti hieman hermoon, niin tyttö vähän vain ihanti ja sitten makupala kompensoi kaiken. Muistan erään labradoreja kasvattavan eläinlääkärin kommentin: oho, tää on aika vilkas, kannattaa varmaan viedä pentukurssille. Ja niillähän on tosissaan käyty koko rahan edestä. Itse asiassa nyt menee jo kolmas, mikä on ilmeisesti aika hyvin siihen nähden, että tyttö on vasta reilun 7 kuukauden ikäinen.

Elämä ja oleskelu kotona - myös silloin kun on tylsää: Mzt_t listasi samanlaista touhua mitä meilläkin on nähty. Tai nähty kun on tultu kotiin. Parit kengät on mennyt (tosin kaikki vähänkin paremmat uudelleensijoitettu), tapetin väriä on protestoitu, kiviseinän kulmaa on tykätty järsiä jne. Sisäsiistiksi tyttö tosin oppi varsin nopeasti, ainoa vaan että hän ei suostu ihan mihin vain pissimään, eli joskus työpäivän jälkeinen lenkki saatetaan suorittaa ilman tyhjennyksiä, koska lähitienoolla on vain muutama muutaman neliömetrin pläntti, jossa hommat satavarmasti hoidetaan.

Ja varsinainen persoona tämä neitomme on muutenkin: ei suostunut syömään itse kupista juuri mitään pariin ensimmäiseen kuukauteen ilman erinäisiä houkutuksia. Joskus syötimme sitä lusikalla! Siis labradoria, miettikää! Ja jossain vaiheessa se pelkäsi sitä kuppiaan - siis jossa oli ruokaa! Jossain vaiheessa hän ilmeisesti muisti olevansa labbis, ja nyt ruokailu onkin se toiseksi kovin juttu maailmassa heti työpäivän jälkeisen kotiintulotervehdyksen jälkeen, milloin otetaan lähin puruluu yms. (kenkä...) suuhun ja touhotetaan sisääntulijan ympärillä häntä turboheilunnalla pari minuuttia. On siis aika hauskaa tulla kotiin.

Ja onhan niitä pahoja paikkojakin ollut. Tyttö tykkää kovasti varastella sukkia ja muita pieniä vaatekappaleita, luulee että se on jokin leikki kun pyydetään niitä takaisin. Nykyään tottelee jo vähän niiden takaisinannon suhteen, mutta eräänä varhaisena aamuna naisten stringit lähtivät kantoon (vilkasmielikuvituksellisille tiedoksi, ei omani) ja juuri kun olin saanut hänet "saarrettua" kulmaan, hän kääntyikin vielä kerran - ja glmps, kurkusta alas ja häntä vipattamaan. Noh, ei kun heti kontaktia hovilääkärille ja ohjeistettuna suolaa koiran kurkusta kaatamaan. Kolme kertaa koitimme, kolme kertaa labbistyttömme taisteli urheasti oksennusta vastaan ja viimeisen vastanielaisun jälkeen heilutti taas iloisena häntäänsä. Suolamyrkytyksen pelossa piti keksiä muuta, eli eläinlääkäriin oksennuspiikille. Piikki reiteen ja hups - tytön ilme muuttui. Aamun papanat stringeillä höystettyinä ulos ja vastapiikki oksennuspiikille. Mieletöntä kamaa, miksei tuollaista ole dagen efterille? Anyway, lääkärin osuva kommentti: labradori ei luovu sovinnolla mistään minkä on syönyt. Näin on.

Oliko tämän lätinän lisäksi jotain viisauden sanojakin? Enpä niistä tiedä, mutta sen sanon, että kaikkien kannalta on parasta ettei koiraa oteta hetken mielijohteesta tai ilman tietoa siitä, että sillä on aina hoitopaikka tiedossa. Alkuajat ovat intensiivistä yhdessäoloa ja hermot menevät takuuvarmasti moneen kertaan - jopa päivässä tai tunnissa. Erinäisiin lattiansiivousvälineisiin ja -metodeihin tulee myös tutustuttua. Ihan vaikka väsyneenä töistä tullessa. Ja heti siivottua ulos. Koiran kanssa ei tunneta kompromisseja päivittäisten rutiinien suhteen. Mutta koska tätä ei tehdä pakosta, vaan siitä ilosta että kotona on todella persoonallinen ja iki-iloinen perheenjäsen.

Niin ja tytöllämme on hauskan uniikki tuntomerkki kasvoissaan: silmien välistä kirsua kohden on vaalean karvan keskellä sellainen ruskea kohouma, eli raita tai linja. Ja pääkään ei ole labradorimaisen leveä, joten tyttömme on kaikkien mielestä todella persoonallisen nätti.
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
girlzilla, mieti tosi tarkkaan sitä koiran ottamista. Se kun on niin, että se on pahimpana darra-aamunakin lähdettävä viemään sinne pihatöihin, vaikka vettä tulee kun esterin en edes sano mistä. Ja vaikka miten on hyvät bileet ja jatkot tms. niin sillä koiralla on kuitenkin tarpeensa.

Itelläni on 9 kuukautinen Leonbergin koira, joka vaatii suhteellisen paljon liikuntaa ja muuta aktiviteettia, joten aika naimisissa sen kanssa ollaan, mutta se on ihan oma valintani. Jos ja kun sinulla on hoitajia, jotka voi jeesata tarpeen tullen, niin kyllä suosittelen lämpimästi Chow Chown hankkimista. Se koira kyllä opettaa ottamaan vastuuta muustakin kuin omasta persiistä... Ainakin mulle on tehnyt renttuilun lomaan hyvää! Ja kyllähän siitä tulee aika rakas kaveri, jonka kanssa touhuilen mieluummin, kuin monen ihmisen =) Sitäpaitsi koirapuistoissa käy hyvän näköisiä pirkkoja...

täältä tähän
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Meille muutti vuosi sitten Labbispoika nimeltä Rytke. Rytke oli 7kk vanha kun tuli meille, vanha omistaja joutui äijästä luopumaan.

Niin labbis on labbis, tuhoa syntyi etenkin pentuna. Muutamat buutsit tuo on syönyt ja kerran töistä tultaessa oli silpunnut Jääkiekon vuosikirjan tuhannen silpuksi Pirneksen naamasta vain pala heilui suussa kun tuo ylpeänä esitteli saalistaan..muutaman kerran töistä tultaessa Veikkaaja ja Urheilulehti on luettu niin tarkkaan että ei ole miun tarvinnut lukea..

Mutta kyllä Rytke meille on kuin oma lapsi, tulee välillä liikaa hemmoteltua..alkuyön tuo nukkuu lattialla, mutta aamuyöstä kömpii keskelle jossa kuorsaa selällään tyytyväisenä kuola valuen..

Ja kotona on aina iloinen vastaanotto, hurjaa kiepumista lelu suussa muutama minuutti ennen kuin malttaa rauhoittua. Ja ai sitä riemua kun ruoka-aika koittaa..

Kyllä tuo paljon vaatii, mutta myös paljon iloa tuo arkeen. Koiran kiintymys ja ilo on kuitenkin niin aitoa ettei semmoiseen taida ihminen pystyä? Lenkille on lähdettävä aamuin illoin satoi vettä tai ei oli pakkasta 30 astetta tai hellettä. Mutta nyt tuntuu ettei pysty elämään ilman tuota veijaria, vaikka kyllä tuo parhaansa mukaan hermoja välillä koetteleekin. Rytke pojan huomion kerjääminen on ihan oma shownsa, sitä ei pysty näin kirjoittamalla kuvaamaan..

Mutta miettikää ennen kuin täystuho muuttaa kotiisi, itse en ihan äkkiä pentua ottaisi nyt kun tuo poika rupeaa aikuistumaan.
Muuten tuo pojan sisäsiisteyden oppiminen oli juttu sinänsä, muutaman kerran mopattiin kuset hissistä ja rappukäytävästä puhumattakaan lattiasta..mutta nyt tuo kestää jo pitemmnkin aikaa jos on pakko.

Niin ja kun tuo poika oli ekaa päivää yksin niin johan se kerkesi repimään sängyn patjan..Ja tuossa Barnabyn juttua lukiessa tuli aivan meijän ukko mieleen. Labbis on labbis!!
 
Viimeksi muokattu:

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Koirat

Viestin lähetti Kaiser Soze
200 neliötä, Punavuori.. hmmmm. Ei sulla vanhempia siskoja ole?

K

Vaan kaks kappaletta, 27-vuotias ja 23-vuotias. Olen valmis maksamaan huikeita summia siitä jos otat jomman kumman. Ei ne kotona enää asu, mutta viihtyvät täällä turhankin hyvin. Toinen on älykäs mutta ärsyttävä, toinen hauska ja pirteä, mutta hyvin lapsellinen. Take your pick.
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Re: Re: Re: Koirat

Viestin lähetti girlzilla
Vaan kaks kappaletta, 27-vuotias ja 23-vuotias. Olen valmis maksamaan huikeita summia siitä jos otat jomman kumman. Ei ne kotona enää asu, mutta viihtyvät täällä turhankin hyvin. Toinen on älykäs mutta ärsyttävä, toinen hauska ja pirteä, mutta hyvin lapsellinen. Take your pick.

Sinkkuja? Kauniita? Pitävät koirista? Lapsellisuus pelkkää plussaa...
 
Viimeksi muokattu:

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Hankkikaa koira ihmeessä, pitempiä en jaksaisi kirjottaa mutta itselläni on ollut todella kivat kokemukset meidän 8-vuotiaan Karkeakarvaisen Mäyräkoiran kanssa. Tää meidän koira onneks jumaloi enemmän äitiä ja isää kuin minua joka on vain positiivista ollut sillä se on kokoajan niitten vieressä, lattialla jos toinen on sohvalla, tai sitten sohvalla niiden vieressä, nukkuu sängyssä vanhempieni välissä ja niin edelleen.

Se on myös ollut todella helppohoitoinen, ei melkein ikinä kerjää ulos, ellei edellisestä ulkoilutuksesta ole jo vierähtänyt yli 12 tuntia ja se ei edes lihavakaan ole vaikka syö melkein samaa mitä mekin syömme (riistaa aika paljon sillä faija mettästää ja riistassahan ei rasvaa ole paljoa yhtään). Koiramme tuntuu pitävän mua melkein enemmän "veljenään" kuin omistajanaan vaikka virallisesti se olenkin, se leikkii mun kanssa ja sellasta mutta jos vanhemmat ovat paikalla, eivätkä ole menettäneet hermojaan siihen (jos se kokoajan esim kerjää pallon heittoa tai jotain) niin koira on niiden kanssa, mulle kivaa, niille, ei välttämättä.

Mutta kun ajattelen että minkäslaista se olisi olla ilman koiraa niin en oikeen pysty kuvittelemaan, orpo olo ja suuri suruhan se sitten on, onhan toi mäyriksemme niin symppis...

Hankkikaa siis ihmeessä koira, ne on kivoja mutta voivat myös olla jotain muuta, elkää ottako sitä pelokkainta mutta elkää myöskään sitä villeintä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Re: Koirat

Viestin lähetti Sides
Sinkkuja? Kauniita? Pitävät koirista? Lapsellisuus pelkkää plussaa...

Joo, joo ja joo.


Chow Chowt kuulemma siitä hauskoja tyyppejä, että suurin osa ei tykkää mennä ulos jos sataa. Ihania hienohelmoja.
En ole mitenkään ihmeellinen bilehile, darra-aamuja on vuodessa n. 2. Jos lähden jonnekin niin harvemmin juon, väsyneenä saattaa vituttaa lähteä ulos koiran kanssa, mutta kyllä minä siihen olen varautunutkin. Olen kuitenkin aikalailla aamuihminen, herätyskello soi joka aamu klo 5.45, kyllä siinä koiran jaksaa ulkoiluttaa.
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Re: Re: Re: Re: Re: Koirat

Viestin lähetti girlzilla
Joo, joo ja joo.


Chow Chowt kuulemma siitä hauskoja tyyppejä, että suurin osa ei tykkää mennä ulos jos sataa. Ihania hienohelmoja.
En ole mitenkään ihmeellinen bilehile, darra-aamuja on vuodessa n. 2. Jos lähden jonnekin niin harvemmin juon, väsyneenä saattaa vituttaa lähteä ulos koiran kanssa, mutta kyllä minä siihen olen varautunutkin. Olen kuitenkin aikalailla aamuihminen, herätyskello soi joka aamu klo 5.45, kyllä siinä koiran jaksaa ulkoiluttaa.

Nonni, ei muuta kun koira pirttiin. Jos oot jo kuitenkin noin pitkälle miettinyt asiaa, niin miksi et sitten kävisi tuumasta toimeen!? Mulla on ittellä kans aamuvuoroon tullessa herätys 4.45, että hurtta pääsee pihalle, mut eipä haittaa. On se sen arvosta...

Ei muuta kun soittelemaan kenneliin...

Nih, ja sano siskoilles että mut löytää Tampesterista, tulkoon vaikka molemmat!?
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Viestin lähetti Sides
Sitäpaitsi koirapuistoissa käy hyvän näköisiä pirkkoja...

Girlzilla, toivon, ettet takertunut tähän huomioon. :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Otanpa minäkin osaa tähän koirakeskusteluun. Perhessämme on tällä hetkellä 3 koiraa. Kaikki ovat narttuja. 2 belgianpaimenkoiraa(tervueren) ja 1 venäjänvinttikoira. Vanhin on 12.5 v. ja nuorimmainen ts. venakko on 1.5 v. Vanhus tekee useimmiten hyvin lyhyitä lenkkejä vähän fiiliksien mukaan. Nuoret kyllä kävelevät niin paljon kun niitä jaksaa kuljettaa. Kyllähän se joskus potuttaa lähteä sadekeleillä ulos. Pysyy kyllä mieli pirteänä kun ulkoilee 2-3 kertaa päivässä.
Itse teen 3-vuorotyötä. Jos sattuu aamuvuoro niin kello pirahtaa soimaan 4.50. Useimmiten vaimo hoitaa aamulenkit.
Pääasialliseti syövät kuivamuonaa. Sekoitamme siihen vielä jotain maksa-tai makaroonilaatikkoa. Eipä noihin ruokakuluihin mahdottomasti rahaa uppoa. Monilla menee sama raha kurkusta alas nestemäisiin juomiin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Re: Re: Koirat

Viestin lähetti girlzilla
Vaan kaks kappaletta, 27-vuotias ja 23-vuotias. Olen valmis maksamaan huikeita summia siitä jos otat jomman kumman.

Ai hitto, mä kun olisin tyytynyt pelkkään perintöön. No mikäs siinä, kyllähän voiteluraha kelpaa.. Maksa samantien molemmista, kyllähän mulla pari kaunista sinkkusiskosta maistuu..


Jokke!

Mitä Buvven pentu maksaa/maksoi?

K
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse neuvoisin ottamaan jonkun helppoluonteisen koiran, jos ei ole aiempaa koirakokemusta kuten labbis. Itse olen snautserimiehiä ja kokemusta on pitkältä ajalta, joten en suosittelisi niitä ensikertalaiselle. Mieti myös tarkkaan kokoa. Älä usko machoilua, että isompi koira on "aito" koira. Keskikokoisella koiralla on aika paljon voimaa vartalossaan.

Jos päädyt ottamaan pennun, niin siinä on monta asiaa mitä pitää muistaa. Pyri ottamaan aina se vahvin pentu. Tai ainakin terve pentu. Sairaan pennun ottaminen voi tuottaa sydänsurua melko pian. Katso siis että koiralla on hyvä ryhti ja ettei se linkuta tai muuta sellaista. Rotukoiralla tulee olla kuvatut lonkat. Jos ei ole niin älä ota sitä. Lonkkavika ei parane millään.

Muista se että koiran tapojen kannalta on tärkeät ensimmäiset kaksi vuotta. Koiralle on asetettava rajat, mitkä se tietää. Pikku hiljaa opetat istumaan, maahan, luokse jne. Jos annat koiran päästä pomoksi, niin sitä ei korjata millään. Koirilla on pyrkimys päästä lauman pomoksi. Jos koiran antaa tehdä mitä vaan, niin se oppii että se on sallittua ja se uskoo olevansa lauman pomo. Koirilla ei ole luonnevikoja vaan se luonnevika löytyy remmin päästä. Ole siis tiukka. Kiellä koiraa menemästä ja tekemästä niitä mitä et sen halua tekevän. Pikku hiljaa se oppii mitä se saa tehdä ja mitä ei. Jokainen koira koettelee joskus isäntäänsä/emäntäänsä, joten muista olla tiukka ja älä anna periksi. Siis ei tarvitse olla kovakourainen, vaan käskeä. Älä usko niiden neuvoja, jotka sanovat että koiralta pitää ottaa ns. luonne pois. Olet jo tehnyt vakavia virheitä kasvatuksessa jos olet tähän päätynyt. Alistunut koira ei ole mukava ja se saattaa purra joissakin tapauksissa.

Kun pentu tulee, niin kannattaa vahinkojen vähentämiseksi tehdä seuraavaa. Matot pois. Pentu pissii ja kakkii kaikkialle. Tavaraa on joka paikassa ja niitten korjaaminen vaatii hermoja. Miten niin pieneen olioon mahtuu niin paljon kuonaa? Omilla snaguilla auttoi seuraava keino, etteivät ne pissineet joka paikkaan. Pissin päälle sanomalehti ja älä heitä niitä pois vaan laita ne eteiseen. Niin sitten ne oppivat käymään eteisessä kusella. Siis tämä on välivaihe ennen kuin ne oppivat tekemään tarpeensa ulkona. Pissiä oli sama määrä, mutta sitä oli vain yhdessä paikassa.

Pentu on aikamoinen jyrsijä aluksi, joten kengät ja muut tärkeät tavarat koiran ulottumattomille. Älä syytä koiraa, jos olet jättänyt jotain sen ulottuville tuhon omaksi. Sähköjohtojen suojaksi voi laittaa pippuria. Kämppä on kuin pommi olisi räjähtynyt keskellä sitä. Pentuvaihe on se kaikkein vaikein vaihe koiran elämässä. Ja jos ei ole siihen varautunut voi koiran hankinta vaikuttaa virheeltä. Se vaikuttaa hyvin pitkältä ajalta, mutta tosiasiassa se on hyvin lyhyt aika koiran elämässä.

Koira vaatii paljon, mutta se myös antaa paljon. Harkitse siis tarkkaan. Jos epäilet että sinusta ei ole koiran ottajaksi tai tietyn rodun ottajaksi, niin älä ota sitä sitten. Tietyt rodut vaativat enemmin kuin toiset joten harkitse sitä myös tarkkaan.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
En isommin ole seurannut vallitsevaa keskustelua, mutta täytyy sanoa, etten päivääkään ole katunut, kun kesällä hommasin mäyräkoiran pennun. Erittäin sopiva varsinkin miespuolisille sinkuille, sillä tää ei oo niin tyttömäinen koira, mutta silti suht helppo hoitoinen. Luonne on kieltämättä varsin jääräpäinen ja alkukuukausina saattaa hermot olla joskus kireällä, mutta varsin mukava vekkuli. Mäyriksen kanssa ei tosin kannata liian hemmotteleva ja kasvatuksessa pitää olla varsin tiukkana,. Jsokus tosin saattaa erehtyä, koska se osaa murjottaa varsin näyttävästi:) (naiset sanois söpösti)
 

Jokke

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Koirat

Viestin lähetti Kaiser Soze
Ai hitto, mä kun olisin tyytynyt pelkkään perintöön. No mikäs siinä, kyllähän voiteluraha kelpaa.. Maksa samantien molemmista, kyllähän mulla pari kaunista sinkkusiskosta maistuu..


Jokke!

Mitä Buvven pentu maksaa/maksoi?

K

Meidän puvieri maksoi 1500mk, sillä oli purentavika, mutta koska emme hakeneetkaan mitään näyttelykoiraa niin otimme Juntin hoiviimme. :) Kasvattaja kutsui todellakin pentua Juntiksi, mutta me päätimme jostain syystä lyhentää nimen Jutiksi :)

Noista vakuutuksista vielä, kysyimme omasta vakuutusyhtiöstämme niin vakuutus korvaa ainoastaan koiran ostohinnan suuruisen summan muistaakseni kaksi kertaa vuodessa tai jotain, tämä siis meidän käyttämässämme vakuutusyhtiössä. Tosin korvattava summa kasvaa jos vaikka menestyt hyvin näyttelyissä tai käyttöpuolella. Tästä syystä emme ole ottaneet koirillemme vakuutusta, niin pienistä summista kuitenkin kyse, kun on tuollaisia kotikoiria joiden arvo ei vakuutusyhtiön silmissä mihinkään nouse. JOs tulee joku kalliimpi hoito niin se on voi voi. Edellisellä rottiksella olisi ollut edessään magneettikuvaus aivoihin, mutta ei elänyt sinne asti koska aivokasvain teki tuhonsa 4,5 vuotiaalle Majurille (R.I.P). Olisi ollut kohtuullisen kallis operaatio koiralle, mutta en silti hetkeäkään miettinyt kun kysyivät, että haluammeko kuvaan. Vastasin samantien myöntävästi. Kuvauksen hintaa en tarkkaan muista, mutta useamman tuhatta mummoa olisi maksanut joka tapauksessa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Meillä on seitsemän vuotias Shelttipoika ja on kyllä todella hyvä perhekoira.
Hyvä ovikello,kiltti kaikille ja muutenkin valioyksilö jo pareidensakin puolesta.

Mielestäni koirahankinnassa tärkeintä on se että mihin tarkoitukseen koiran hankkii.
Oman kokemukseni mukaan kunnollista palveluskoiraa ei pelkäksi kotikoiraksi kannata hankkia koska silloin harvemmin koira saa tarpeeksi virikkeitä ja usein näin alkaa tekemään pahojaan.

Kyllä koira kalliiksikin voi tulla mutta kyllä se lemmikeistä paras ja uskollisin ystävä on.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla itselläni ei ole koiraa enkä ole hankkimassakaan, mutta yksi kysymys noista vakuutuksista. Olen käsittänyt. että koiranomistaja on aina vastuussa koirastaan ja sen aiheuttamista vahingoista, kuten esim. vapaana juokseva koira aiheuttanut kolarin. Kysymys kuuluukin, että mikä vakuutus kattaa koiran aiheuttaman vahingon?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti Rapukäsi
Kysymys kuuluukin, että mikä vakuutus kattaa koiran aiheuttaman vahingon?

Eläinvakuutus. Itselläni on kotona kaksi koiraa, jotka molemmat ovat vakuutettuja ja voin luvata, että vakuutus maksaa itsensä takaisin jo pelkistä eläinlääkäri käynneistä. Vakuutus kannattaa ehdottomasti hankkia heti kun karvakuono astuu kotiovesta sisään.

edit. typo ja yksi lause lisää
 

Tobias

Jäsen
Karvakuono!

Hieno aihe! Mulla ei oo koskaan ollu itelläni koiraa, mutta isäni päätti eläkkeelle päästyään laittaa talon vartioinnin uuteen uskoon.

Niinpä tuossa parisen vuotta sitten vanhempien taloon ilmestyi kolme kappaletta aivan perkeleenmoisia urosdobermanneja. Sellasia mustan puhuvia, kunnioitusta herättäviä.Todella kookkaita yksilöitä.

Ne kaikki kolme on koulutettu aivan viimisen päälle, isännän ei tarttee kun sormea kohottaa niin koirat tottelee. Mutta auta armias jos joku joskus sattuu tyhmyyksissään murtautumaan vanhempieni luo -nuo koirat kirjaimellisesti repivät kappaleiksi tuntemattomat tyypit jotka eivät ole isännän kavereita. Näin siis oletan. Nuo koirat tuntevat minut mutta siitä huolimatta en oikeen mielellään taloon astu jos isäni ei ole kotona.

Kerran olin vanhempieni luona käymässä kun pihaan ajoi vieras auto (jotain isäni tuttavia). Kaikki koirat jähmettyivät hetkeksi tuijottamaan ulos, sitten nousi niskakarvat pystyyn ja pikkuhiljaa alkoi kuulua sellainen pelottava, syvä murina. Sen enempää eivät kuitenkaan villiintyneet kun isäni oli siinä koirien kanssa.

Toivottavasti vaan eivät piskit jossain vaiheessa päätä tehdä eläinten vallankumousta ja hankkiutua diktaattoristaan eroon.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Rapukäsi
Minulla itselläni ei ole koiraa enkä ole hankkimassakaan, mutta yksi kysymys noista vakuutuksista. Olen käsittänyt. että koiranomistaja on aina vastuussa koirastaan ja sen aiheuttamista vahingoista, kuten esim. vapaana juokseva koira aiheuttanut kolarin. Kysymys kuuluukin, että mikä vakuutus kattaa koiran aiheuttaman vahingon?

Eläinvakuutus periaatteessa korvaa, sillä niihin sisältyy aina vastuuvakuutus koiran aiheuttamien vahinkojen varalta. Vastuuvakuutus onkin ainoa osa näitä vakuutuksia joissa mahdollinen korvaussumma on iso, koska koirahan voi teoriassa aiheuttaa vaikka miten ison vahingon (Bentley päin puuta).

Täytyy kuitenkin muistaa, että eihän mikään vastuuvakuutus korvaa vahinkoja, jotka aiheutuvat vakuutuksenottajan huolimattomuudesta. Jos siis koira on irti paikassa, jossa se ei saisi olla irti (esim. karkaa kaupungissa omakotitalon pihasta), niin vastuuvakuutus tod.näk. ei korvaansa lotkauta mahdolliselle kolarille. Tosin joissakin kohdissa kai sovitellaan, että vakuutus maksaa osan, jos huolimattomuus on ollut suht vähäistä. Luultavasti joku Kennelliitto osaa sitten kertoa tarkemmin oikeusväännöistä yms.

Mutta siis, jos pidät koiraasi suunnilleen kaikkien sääntöjen mukaan ja järki päässä, niin vastuuvakuutus korvaa. Esim. jos fleksissä oleva koira yhtäkkiä hyppää pyörätien poikki jonkin kiinnostavan perään ja pyöräilijä täräyttää itsensä nurin siihen naruun. Tai (mikä varmaankin tyyppitapaus) jos koirasi koirapuistossa tai lenkillä kiinni ollessaan sattuu vähän tappelemaan ja "näkisit sen toisen" -tyyppinen tilanne syntyy. (Tässäkin vakuutusyhtiö tosin varmaan rupeaa ryppyilemään jos vahinkoja tulee useampia, eli että myöhemmin olisi pitänyt tajuta vahtia tarkemmin sitä koiraa.)

Vastuuvakuutuksessa on vielä yksi tosi iso rajoitus, ja se on se että omistajan perheenjäsenille yms. aiheutettuja vahinkoja ei korvata (eikä tietenkään omistajalle itselleen aiheutuneita). Toisin sanoen: koira hoidossa mummolla, jugend-sohva paskaksi, ei korvata. Sen sijaan vastaava vahinko tuntemattomamman ihmisen luona käydessä korvataan.

Muuten noista vakuutuksista: niitähän on suppea ja laaja. Suppeassa on muistaakseni mukana tuo vastuuvakuutus, joten se on sikäli perusteltu. Lisäksi korvaus koiran tapaturmaisesta kuolemasta. Jos koira ei ole mikään miljoonan markan rotuvalio, niin tällaisen vakuutuksen hyöty on aika kyseenalainen. Ei hirveästi lohduta jos saa vakuutuksesta vaikka 700 euroa jos koira kuolee. Toki tuollainen suppea vakuutus on erittäin paljon halvempi.

Laajassa on sitten mukana hoitokulut poislukien ennaltaehkäisevä hoito (= rokotukset yms., jotka pitää tietenkin silti hoitaa). Tästä jokunen pointti:

- Vakuutukset ovat aika kalliita. Esim. omalle koiralleni 100 euroa vuodessa. Kun sitten omavastuu per sairaus / tapaturma on 50 euroa (tai jotain muuta) ja maksimikorvaus per sairaus / tapaturma "koiran arvo" (yleensä hankintahinta), niin voi tuntua että riskin voi itsekin ottaa. Oma kokemukseni on kuitenkin että rahat saa suurin piirtein takaisin kun jotain pientä sattuu. Ja on jotenkin huojentavampaa käydä lääkärissä kun ei tartte miettiä joka kerta erikseen mitä se maksaa.

- Vakuutusten ehdoissa ja hinnoissa on todella isoja eroja rotujen ja vakuutusyhtiöiden mukaan (omalle koiralleni yksi firma ei olisi antanut vakuutusta lainkaan, toinen olisi ottanut tuplahinnan huonommilla ehdoilla ja kolmas oli sitten se jossa on tuo vakuutus). Kannattaa kysyä tarjous useammasta paikasta. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mikä on omavastuu (vahingot ovat tyypillisesti ja toivottavasti yleensä aika pieniä, joten jos omavastuu on iso niin sieltä ei saa juuri mitään). Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen että kuinka vanhaksi koira saa olla vakuutettuna ko. vakuutusyhtiössä (tässäkin on eroja). Usein on myös kuulemma rajoituksia rotutyypillisten sairauksien korvaamisen suhteen (mäyräkoirien selkäviat jne.).

- Jos päätyy ottamaan hoitokuluvakuutuksen, niin kannattaa ottaa se heti koiran ollessa pieni. Tämä johtuen kahdesta asiasta:

a) Koirat sairastavat enemmän pienenä ja

b) myöhemmin otettu vakuutus ei korvaa sellaisia sairauksia, jotka ovat ilmenneet ennen vakuutuksen ottamista. Ja näissä tulkinnat ovat kuulemma tiukkoja eli vaikka olisikin lähes varmaa että kyseessä on eri sairaus, niin saatetaan jättää korvaamatta. (Esim. koiralla ollut pienenä ihottumaa -> ei korvata mitään ihotauteja). Luonnollisesti kiltti lähieläinlääkärisi saattaa "unohtaa" sairaushistorian ottaessasi vakuutuksen mutta ei kannattane laskea sen varaan.

Öö, siis mielestäni vakuutus kannattaa hommata, mutta kannattaa olla tosi tarkkana kun sitä ottaa, ja pyytää tarjoukset mahdollisimman monesta yhtiöstä. Vertailujenkin mukaan on mahdoton sanoa, että "yhtiö x on paras", koska se riippuu tosi paljon rodusta. Yhtiöillä on omat riskianalyysinsä ja yhdelle rodulle toinen firma tarjoaa parempaa vakuutusta, toiselle toinen.

Ja lisäys vielä: sittenkin kun vakuutus on, niin kannattaa olla suurin piirtein perillä sen ehdoista. Niin että tietää mitä sanoo kun vie koiraa lääkäriin tai kertoo mitä tapahtui... Ja lääkärissähän kannattaa aina sanoa että on vakuutus, jolloin lasku voi olla isompi (mutta mitäs se sua liikuttaa), mutta koira saa kerralla parhaan hoidon.

Sitten pitää tietysti vielä muistaa että jos koiralle oikeasti tulee joku todella iso vaiva, eli tarttee ison ja vaikean leikkauksen tai jotain, niin luultavasti joudut joka tapauksessa siihen että pitää miettiä maksaako itse - se maksimikorvaus eli "koiran arvo" ei kaikkein kalleimpiin hoitoihin välttämättä riitä.
 
Viimeksi muokattu:

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kokemuksia kolmesta koirasta

Perheelläni (vanhemmat + broidi) on ollut aikojen saatossa yhteensä kolme uroskoiraa, joista kaksi on nykyään paremmilla metsästysmailla. Tässä niistä hieman tarinaa, ehkä jotain hyödyllistä tietoa muillekin.

Ensimmäinen koiramme oli suursnautseri. Vielä tähän aikaan isäni pystyi käyttämään runsaasti aikaa koiran kouluttamiseen, joten "Vallusta" tuli erittäin tottelevainen otus. Tämä suursnautseri oli myös erittäin itsenäinen koira - ei pyörinyt jatkuvasti jaloissa eikä vaatinut huomiota itselleen. Koira oli toisaalta sopimaton omakotitalon "vartiokoiraksi" hieman liiankin lempeän luonteensa vuoksi. Täysin terve koira, ja käsittääkseni myös rotu, koki hieman harmittavan lopun; eräänä päivänä huomasin sen olevan todella väsyneen oloinen, ja aikaa kului vain kolme viikkoa loppuun. Vallu kirjaimellisesti kuoli syliimme, kauniina päivänä kesällä. Mitään varmuutta asiaan emme ole saaneet, mutta eräs epäilys kuoleman syyksi on kissa; kaksi viikkoa ennen koiran sairastumista hankimme kissanpennun, joka mahtui sopivasti pyörimään snautserin ruokakupissa. Eli kissasta mahdollisesti tarttui jokin kissalle itselleen harmiton pöpö koiraan, jolle se ei ollutkaan niin harmiton. Koira oli 12v kuollessaan.

Samaan aikaan Vallun kanssa perheessämme eli "Timi", dandiedinmontinterrieri. Kaikkien harmiksi koira epäonnekseen koki melkein kaikki rodulle tyypilliset sairaudet + vähän muutakin. Noin viisivuotiaana koiralta alkoi häviämään kunto täysin sekä selästä ja kyljistä alkoi tippumaan karva. Eläinlääkärin väärän diagnoosin vuoksi ("ei sitä mikään vaivaa, tai en minä ainakaan tiedä mikä sitä vaivaa") kaksi vuotta Timin elämästä oli ankeata: kunto huono ja karvaton muualta kuin päästä ja jaloista. Kun muutimme toiselle paikkakunnalle ja käytimme koiraa ensimmäistä kertaa paikallisella eläinlääkärillä, totuus paljastui: jonkin sortin hormoonivajavaisuus, joka korjaantui pillereitä syömällä. Puoli vuotta kuurin aloittamisen jälkeen koira oli täydessä kunnossa: karvat palautuneet ja kunto parempi kuin ennen sairautta, jälleen täynnä elämäniloa. Opetus: toisen eläinlääkärin mielipide tällaisissa tilanteissa ei ainakaan pahitteeksi ole. Koira taisteli läpi kaikkien sairauksiensa kunnes 13-vuotiaana ei enää voittanut syöpää; terrierit ovat erittäin sitkeitä, periksiantamattomia koiria. Tavallaan tämä on huono asia omistajalle: Timi ei perääntynyt mistään tilanteesta, vaikka tiesi satuttavansa itsensä - eikä myöskään ilmoittanut mitenkään vammoistaan.

Nykyään vanhempiani vartioi Appenzellin (Appenzwellerin? en ole varma) paimenkoira. Erittäin aktiivinen koira, joka puolustaa laumaansa turhankin suurella innolla. Erittäin epäluuloinen koira, joka ei tuntemattomilta siedä edes vääränlaista katsetta. Tutustuttuaan onkin sitten erittäin ystävällinen ja seurallinen koira, mutta aikaa tutustumiseen menee hetki jos toinenkin. Yhden asian opimme kantapään kautta Karon kanssa: täälläkin paljon kehutulle koirien mukavalle tavalle pitää mahtava tervetuloseremonia kannattaa, ainakin ison koiran ollessa kyseessä, asettaa nopeasti rajat. Tämä koira meinaan hyppii, tökkii kuonollaan ja pyörii ympyrää sellaista tahtia, että meinaa ajaa mutsini hermoromahduksen partaalle aina kun hän tulee kotiin. Lähinnä tuossa toiminnassa närästää se, että kun koira hyppää naamasi korkeudelle ja yrittää hieman nuolaista nokasta, naamaasi yleensä osuu jotain terävämpää ja kovempaa kuin koiran kieli. Me emme aavistaneet, että koira on _joka_ kerta (aikuistuttuaan) yhtä hullun innostunut perheenjäsenen kotiintulosta.

Semmoista. Kuulostaa tuo teksti ehkä kovin pessimistiseltä, mutta pointti on kai se, että aina asiat eivät koiran kanssa mene ihan suunnitelmien mukaan. Itselleni koirat ovat aina olleet läheisiä perheenjäseniä, ja ovat tuoneet minulle runsaasti enemmän iloa kuin surua.

P.S. tulipas perskeleen pitkä viesti. Niin sitä innostuu kun kirjoittaa jostain mistä oikein tykkää.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Stolk-2
Itse neuvoisin ottamaan jonkun helppoluonteisen koiran, jos ei ole aiempaa koirakokemusta kuten labbis.

Tässä voi mennä pahasti metsään. Noutajat (varsinkaan urokset) *eivät* ole kokemattomissa käsissä todellakaan niitä helpoimpia tapauksia. Eihän se toki ketään tod. näk. tapa mutta ...

Jos päädyt ottamaan pennun, niin siinä on monta asiaa mitä pitää muistaa. Pyri ottamaan aina se vahvin pentu. Tai ainakin terve pentu. Sairaan pennun ottaminen voi tuottaa sydänsurua melko pian. Katso siis että koiralla on hyvä ryhti ja ettei se linkuta tai muuta sellaista. Rotukoiralla tulee olla kuvatut lonkat. Jos ei ole niin älä ota sitä. Lonkkavika ei parane millään.

"Vahvimman" pennun valitsemisesta ei käsittääkseni ole osoitettu olevan mitään suurta hyötyä. Kukaan järkevä kasvattaja ei todellakaan myy "sairasta" pentua. Kannattaa olla hereillä ja kysellä ko. rodun omistajilta kokemuksia "hyvistä" kasvattajista. Muistaakseni kennelliiton hyväksymät kuvat saa ottaa aikasintaan kun piski on 6 kuukauden ikäinen, eli osto/valintahetkellä niitä kuvien tuloksia ei ole saatavilla. Toki vanhempien lonkka/silmä/kyynärtuloksista voi ehkä vetää jotain johtopäätöksiä.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti pasil
Tässä voi mennä pahasti metsään. Noutajat (varsinkaan urokset) *eivät* ole kokemattomissa käsissä todellakaan niitä helpoimpia tapauksia. Eihän se toki ketään tod. näk. tapa mutta ...

Stolk-2 Snautserit ja terrierit ovat sellaisia koiria, joista voi tulla aikapommi illman rajoja. Jos verrataan esimerkiksi suursnautseria schaeferiin, niin schaeferi tottelee sokeasti, kun taas suursnautseri miettii ennenkuin tekee. Itse en tunne kuin lauhkeita labbiksia, joten siitä se oletus lempeästä luonteesta. Mitä vaikeuksia niillä on? Voisitko valaista kun tietoa ei itselläni ole? Pointtini oli se, että tietämättä koiran luonnetta voi joutua vaikeuksiin kun se söpö karvapallo onkin aivan toisenlainen kuin mielikuva siitä.


"Vahvimman" pennun valitsemisesta ei käsittääkseni ole osoitettu olevan mitään suurta hyötyä. Kukaan järkevä kasvattaja ei todellakaan myy "sairasta" pentua. Kannattaa olla hereillä ja kysellä ko. rodun omistajilta kokemuksia "hyvistä" kasvattajista. Muistaakseni kennelliiton hyväksymät kuvat saa ottaa aikasintaan kun piski on 6 kuukauden ikäinen, eli osto/valintahetkellä niitä kuvien tuloksia ei ole saatavilla. Toki vanhempien lonkka/silmä/kyynärtuloksista voi ehkä vetää jotain johtopäätöksiä.

Järkevät kasvattajat eivät, mutta tiedän pääkaupunki seudulla suursnautserikasvattajan joka möi lonkkavikaisia koiria tietäen niiden olleen sellaisia väittäen niiden olevan terveitä. Kyselemällä saa todella sen mitä haluaa. Siitä olen samaa mieltä. Taisin ilmaista väärin sen lonkkakuvauksen. Siis emokoiralla pitäisi olla kuvatut lonkat.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Re: Karvakuono!

Viestin lähetti Tobias

Niinpä tuossa parisen vuotta sitten vanhempien taloon ilmestyi kolme kappaletta aivan perkeleenmoisia urosdobermanneja. Sellasia mustan puhuvia, kunnioitusta herättäviä.Todella kookkaita yksilöitä.

Kerran olin vanhempieni luona käymässä kun pihaan ajoi vieras auto (jotain isäni tuttavia). Kaikki koirat jähmettyivät hetkeksi tuijottamaan ulos, sitten nousi niskakarvat pystyyn ja pikkuhiljaa alkoi kuulua sellainen pelottava, syvä murina. Sen enempää eivät kuitenkaan villiintyneet kun isäni oli siinä koirien kanssa.

Edellä mainittu käytös ei ainakaan vastaa dobermannin rotumääritelmää... Dobermannin ei kuulu käyttäytyä noin.

Itselläni on ollut yli 10vuotta sitten 1,5 dobermannia. Kukaan ei varmasti usko ulkonäön ja kaikkien urbaanien kaupunki tarinoiden jälkeen että doberman on todella hellyyden kipeä koira. Koiraa saa olla rapsuttamassa koko ajan ja syliin meinaa ängetä väkisin. Valitettavasti hieno rotu meni osittain pilalle -90 luvun alussa kun koiria rekisteröitiin ennätys määrät. Moni otti dobermannin ulkonäön takia ymmärtämättä koirista yhtään mitään.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Re: Re: Karvakuono!

Viestin lähetti HABS #11
Valitettavasti hieno rotu meni osittain pilalle -90 luvun alussa kun koiria rekisteröitiin ennätys määrät. Moni otti dobermannin ulkonäön takia ymmärtämättä koirista yhtään mitään.

Ns. muoti on pilannut monta koiraa. Valitettavasti esim. noutajat kuuluvat tuohon sarjaan. Liikaa suositaan (vieläkin) läskiä lylleröä , josta tuskin olisi pitkille metsäreissuille miehen/naisen kanssa. Saatikka sitten toimimaan viileässä vedessä yms. johon rotu on alunperin tarkoitettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös