Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 613 867
  • 7 275

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omissa silmissäni ei olisi mitään ongelmaa, jos kirkolla olisi roolina vain siunaaminen ja se olisi omillaan toimeentuleva instanssi. Tämänhetkisessä tilanteessa en kirkolla tai yhdelläkään papilla olevan oikeutta kieltäytyä vihkimisestä. Naispappikysymys on ollut mielestäni huonosti hoidettu, mutta ennemminkin kuitenkin kirkon sisäinen asia. Vihkiminen taas ei ole laisinkaan kirkon sisäinen asia.

Ei kai kirkko instituutiona voi kieltäytyä vihkimästä, mutta työjärjestelyt ovat kirkon sisäinen asia. Naimisiin aikova pari menee kirkon toimistoon, sopii vihkimisestä ja kirkko osoittaa vihkipapin.
 

Fordél

Jäsen
"Saatanan" arkipiispa on kuulemma huomenaamulla televisiossa. Ilmoittanee homovihkimisistä.

Ei ilmoittanut vaan totesi, ettei samaa sukupuolta olevien vihkiminen avioliittoon ole viisasta. Tämä viesti oli kohdennettu niille papeille, jotka ovat ilmoittaneet vihkivänsä homopareja, oli kirkon virallinen kanta asiaan mikä tahansa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Huomenta, Arkipiispa PP Pelkuri.
- Huomenta.
Mitä teille kuuluu?
- No, mm minä olen vain yksi monista.
... Mennään sitten päivän asioihin. Kirkosta erottiin eilen 100 000 ihmisen voimin. Näistä valtaosa tapahtui eroakirkosta.fi-sivuston kautta sen jälkeen kun esiinnyitte tv:ssä ilman lipereitä. Miten vastaatte tähän?
- Pö..ppö mi minusta myös verkkosivuilla voi olla yhteisöllisyyttä, arkista ja ennenkaikkea, tärkeää.
Entä miten ne liperit?
- No minä vastaan vain omista lipereistäni.
??
- Ka-katson että kirkossa on monia kysymyksiä, ihmistä katsotaan avoimesti silmiin.
Mennään sitten viime viikolla kirkkokansaa kuohuttaneisiin tapahtumiin Pohjanmaalla. Siellä paloi 10 eri kirkkoa maan tasalle...
- Tämä tällainen on valitettava piirre.
Entä mitä mieltä olette köyhyydestä?
- Nn No no meillä Suomessahan menee hyvin, minusta voidaan olla solidaarisia muita kohtaan.
Tarkoittaa mitä?
- Minusta verotuksella köyhyyttä voidaan tasata reilusti.
Eihän Suomen verotus ulotu Afrikkaan?
- Aidolla verotuksella.
Entä oma palkkanne. Verotustietojen mukaan tienasitte viime vuonna yli sata kaksikymmentä tuhat..
- No enhän minä tässä ole kuin yksi piispa, eikä meillä luterilaisessa käytännössä ole katsottu rippiä tarpeelliseksi, mutta korostaisin sitä että on tärkeää aidosti miettiä näitä kysymyksiä.
Sitten vielä lopuksi viimeisimpään kohuun, monesta eri kirkosta on löytynyt viime aikoina mustia raamattuja penkeistä, mikä on johtanut sekasortoon kirkon sisällä. Miten vastaatte?
- No, no minusta näissä kannattaa harjoittaa, viisautta. Vitsaileeko toimittaja nyt Pohjanmaalla yhä kirkkojen raunioissa savuavista Raamatuista...
Ei vitsaile, vaan nuo ovat ilmestyneet Helsingin ja oman hiippakuntanne kirkkoihin...
- Mm minä en ole tästä tietoinen, olisin kovin vaatimaton johtajana. Meillä kirkossa on perinteisesti ollut hyvin monta eri näkemyslinjaa ja kirkolliskokous prosessina...
Minulla on tässä yksi mallikappale. Jos ojennan sen teille, olkaa hyvä?
- Jahhhah hah, no katsotaas.. tässähän on ihan risti ja mustat kannet, vaikuttaa tutulta. Ihan aito raamattu.. taas tuo sana aito hehh. Minusta kirkon sana on aina jykevää, elävää.
???
- Niin siis minä, minusta on viisasta katsoa ihmisiä, kohdata, arki. On minullakin hyllyssä koraani.
Lopuksi mitä sanotte siihen, että osa piispoista on lähtenyt nyt kävelemään kirkostanne?
- Kö..kykysymys, tämä, tämä sana.. Vavalitettavaa. Mutta eikös vanhassa testamentissa jo apostolit kulkeneet kävellen. Minusta näkisin perinteet osana kirkkoa ja ristijännitteitä.
Mistä muuten nimilyhenteenne tulee, jos saa näin henkilökohtaisia udella? :-)
- Niin no, minua kutsuttiin jo lapsena PikkuPiruksi. Olin niin pieni ja vaatimaton.
Kiitos haastattelusta Arkipiispa Pelkuri, ja turvallista päivänjatkoa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei kai kirkko instituutiona voi kieltäytyä vihkimästä, mutta työjärjestelyt ovat kirkon sisäinen asia. Naimisiin aikova pari menee kirkon toimistoon, sopii vihkimisestä ja kirkko osoittaa vihkipapin.
Teoriassa toimiva skenaario, mutta kirkon kohdalla käytäntö on valitettavasti osoittautunut toiseksi. Jukuri kirkkoherra, joka kieltää homoparien vihkimisen ja se on siinä ilman turvaavaa lainsäädäntöä. Samat ongelmat, jos seurakunnan papit päättävät olla vihkimättä homopareja. Kirkko ei ole tullut erityisen tunnetuksi tasa-arvoasioiden vaalimisessa, mitä sen omiin toimiin tulee. Siksi asia on mielestäni turvattava lainsäädännöllä. Julkisin varoin toimittaessa on työntekijän tehtävä ne toimet, jotka lainsäädäntö edellyttää.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Teoriassa toimiva skenaario, mutta kirkon kohdalla käytäntö on valitettavasti osoittautunut toiseksi. Jukuri kirkkoherra, joka kieltää homoparien vihkimisen ja se on siinä ilman turvaavaa lainsäädäntöä. Samat ongelmat, jos seurakunnan papit päättävät olla vihkimättä homopareja. Kirkko ei ole tullut erityisen tunnetuksi tasa-arvoasioiden vaalimisessa, mitä sen omiin toimiin tulee. Siksi asia on mielestäni turvattava lainsäädännöllä. Julkisin varoin toimittaessa on työntekijän tehtävä ne toimet, jotka lainsäädäntö edellyttää.

Mitätön ongelma ja järjestelykysymys, eiköhän joka homoparille löydy lopulta pappi, joka vihkii. Itse kuitenkin toivon ja ennakoin, että ev.lut kirkko luopuu vihkioikeudesta kuten ortodoksit, jonka jälkeen he saavat toimia, kuten itse haluavat.

Mielestäni on hyvä, että kirkosta on eronnut paljon porukkaa viime aikoina mm. pakolaiskysymyksen takia, kirkkohan tässä on pyrkinyt auttamaan pakolaisia. Itse koen kristillisen kirkon tärkeimmäksi tehtäväksi 2010-luvulla juuri inhimillisyyden ja vähäosaisten auttamisen, mikäli ei jaa tätä näkökulmaa, niin ei mielestäni ole syytäkään kuulua kirkkoon.

Ilmeisesti osa on eronnut sen takia, että kirkko auttaa mamuja. Mielestäni kirkko toimii tässä kuitenkin oikein, ei ole heidän tehtävänsä osallistua poliittiseen päätöksentekoon, vaan vain auttaa niitä, jotka sitä tarvitsevat. Kirkko auttaa Suomessa niin suomalaisia, kuin ulkomaalaisiakin ja hyvä niin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Teoriassa toimiva skenaario, mutta kirkon kohdalla käytäntö on valitettavasti osoittautunut toiseksi. Jukuri kirkkoherra, joka kieltää homoparien vihkimisen ja se on siinä ilman turvaavaa lainsäädäntöä. Samat ongelmat, jos seurakunnan papit päättävät olla vihkimättä homopareja. Kirkko ei ole tullut erityisen tunnetuksi tasa-arvoasioiden vaalimisessa, mitä sen omiin toimiin tulee. Siksi asia on mielestäni turvattava lainsäädännöllä. Julkisin varoin toimittaessa on työntekijän tehtävä ne toimet, jotka lainsäädäntö edellyttää.

Jos laki määrää kirkon vihkimään, kirkkoherra tekee virkavirheen ja joutuu siitä vastuuseen.

Omissa silmissäni ei olisi mitään ongelmaa, jos kirkolla olisi roolina vain siunaaminen ja se olisi omillaan toimeentuleva instanssi. Tämänhetkisessä tilanteessa en kirkolla tai yhdelläkään papilla olevan oikeutta kieltäytyä vihkimisestä. Naispappikysymys on ollut mielestäni huonosti hoidettu, mutta ennemminkin kuitenkin kirkon sisäinen asia. Vihkiminen taas ei ole laisinkaan kirkon sisäinen asia.

Yksittäisellä papilla on oikeus kieltäytyä vihkimisestä, aivan kuten sähkömies voi kieltäytyä kiipeämästä mastoon. Hommaan etsitään tekijä, joka hoitaa homman ja kirkon/ sähköliikkeen velvollisuus tulee hoidettua. On kirkon/ sähköliikkeen sisäinen asia, miten he suhtautuvat työstä kieltäytyviin työntekijöihin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun ajoneuvojen katsastustoiminta avattiin taannoin kilpailulle ja katsastuslupia alettiin jakaa yksityisille tahoille, säädettiin toimintaa säätelemään mm. seuraava jutskeli:

23?§

Tasapuolisuus katsastustoiminnassa

Katsastusluvan haltijalla on velvollisuus vastaanottaa ja suorittaa jokaisen sitä haluavan asiakkaan ajoneuvon katsastus säännösten ja katsastuslupansa mukaisesti. Katsastukset on suoritettava ajoneuvon merkistä, tyypistä, käyttöönottoajankohdasta ja muista vastaavista seikoista riippumatta.


Jos maistraattien lisäksi vihkioikeus pitää väkisin olla muillakin tahoilla, esim. uskonnollisilla tai uskonnottomilla yhdyskunnilla, tulisi asian tiimoilta säätää vastaava pykälä. Ei voi olla niin, että lakiin perustuvaa vihkioikeutta - viranomaisoikeuksia - suvaitaan käytettävän tosiasiallisen institutionaalisen järjestelmällisen syrjinnän välineenä. Oli sitten kyse esim. samaa sukupuolta olevista pareista tai esimerkiksi ns. seka-pareista, joissa toisen puolison ihonväri on jonkun mielestä väärä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Näin tänään videon jossa Tuksu selittää jotain pelastuksesta. Kuulin hetki sitten, että on kuulemma tullut uskoon. Minkähän lainen piikki erokirkosta.fi sivustoon vielä tulee?

Eikös tämä ole aika vanha juttu? Ainakin muistan jo vuosia sitten lukeneeni, että Johanna olisi harras kristitty? Taitaa Tuksu tehdä jotain ennätystä, että kuinka monta kertaa sama ihminen voi tulla uudestaan ja uudestaan uskoon...
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
...ennakoin, että ev.lut kirkko luopuu vihkioikeudesta kuten ortodoksit, jonka jälkeen he saavat toimia, kuten itse haluavat
Koska ortodoksinen kirkko on luopunut vihkioikeudesta?

Sotien jälkeen käytiin suuri valtataistelu kirkon ja maallisen vallan välillä: kirkolliskokous päätti,että kirkko ei vihi eronneita uuteen avioliittoon. Valtiovalta vastasi kertomalla painokkaasti, että sitten ei kohta vihi ketään muutakaan, vaan Suomessa siirrytään siviilivihkimykseen, johon voi halutessaan hakea kirkon siunauksen. Kirkko myöntyi. Kuinka moni pitää päätöstä vääränä tänä päivänä? Entä epäkristillisenä?

Katson surullisena kirkon pirstaloitumista, mutta toisaalta se kuuluu mielestäni ajan kuvaan. Jos se ei tapahtuisi tämän kysymyksen edessä, niin sitten jonkun toisen. Kun uskonnonopetus vielä saadaan ajettua alas, niin pian loppuvat rivikristityt ja jäljelle jäävät kaikenmoiset lahkolaiset.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Koska ortodoksinen kirkko on luopunut vihkioikeudesta?
..

Pahoittelut, jos olin tässä väärässä. Ymmärtääkseni tästä on ainakin vakavasti puhuttu, joskaan en ole niin tarkasti viime aikoina asiaa seurannut.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Pahoittelut, jos olin tässä väärässä. Ymmärtääkseni tästä on ainakin vakavasti puhuttu, joskaan en ole niin tarkasti viime aikoina asiaa seurannut.
En ole koskaan kuullut tästä keskusteltavan, missään yhteydessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole koskaan kuullut tästä keskusteltavan, missään yhteydessä.

Kyllä arkkipiispa Leo on linjannut jo pari vuotta sitten, että näin tapahtuisi uuden avioliittolain hyväksymisen myötä...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Katson surullisena kirkon pirstaloitumista, mutta toisaalta se kuuluu mielestäni ajan kuvaan. Jos se ei tapahtuisi tämän kysymyksen edessä, niin sitten jonkun toisen. Kun uskonnonopetus vielä saadaan ajettua alas, niin pian loppuvat rivikristityt ja jäljelle jäävät kaikenmoiset lahkolaiset.
Mun on pakko kysyä, mitä surullista siinä on? Jos tätä vertaa politiikkaan, mikä ei itse asiassa ole kaukaa haettu esimerkki, pitäisikö ihmisten kuulua automaattisesti johonkin puolueeseen, kunnes tajuaa erota siitä? Mikä on rivikristitty? Mikä funktio tällaisella ihmisellä on? Ei ihan silleen usko Jumalaan eikä Jeesukseen, mutta yhtenä rintamana muita uskontoja vastaan taistellen ja omia etuja ajaen?
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Kyllä arkkipiispa Leo on linjannut jo pari vuotta sitten, että näin tapahtuisi uuden avioliittolain hyväksymisen myötä...
Ah totta, muistan Leon näin jossain haastattelussa älähtäneen. Tulkitsin väärin sinun puhuvan jostain suuremmasta keskustelusta, jota olisi laajemmalla rintamalla käyty, ja siis oltu jo avioliittoon vihkimisestä luopumassa. Olin siis tulkinnassa väärässä ja ymmärrän nyt mihin viittasit.

@Leon , Suren aivan henkilökohtaisella tasolla. Pidän perinteistä ja arvostan kirkon tuomaa säännönmukaisuutta arkipäivään. Mielestäni on hyvä, että juhlilla on muutakin sisältöä kuin kaupallinen ostosmässäily. Kuulen kesän merkkinä Suvivirren. Otan kummin tehtäväni vakavasti. Minulle kirkko on aina tuonut elämään enemmän hyvää kuin pahaa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että moni ei jaa näitä ajatuksia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Leon , Suren aivan henkilökohtaisella tasolla. Pidän perinteistä ja arvostan kirkon tuomaa säännönmukaisuutta arkipäivään. Mielestäni on hyvä, että juhlilla on muutakin sisältöä kuin kaupallinen ostosmässäily. Kuulen kesän merkkinä Suvivirren. Otan kummin tehtäväni vakavasti. Minulle kirkko on aina tuonut elämään enemmän hyvää kuin pahaa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että moni ei jaa näitä ajatuksia.
Ei minullakaan ole mitään perinteitä vastaan, päinvastoin. Minullakin on melko säännönmukainen arki, ja sen lisäksi muutama päivä vuodessa, jolloin vietetään jotain juhlaa yhdessä läheisten kanssa. Vaikka noilla juhlilla on useimmilla kirkollinen tausta, itse kirkko ei näyttele minulle mitään osaa noissa perinteissä. Eli vaikka koko kirkko lakkautettaisiin, sillä olisi käytännössä mitään merkitystä minulle. Kummihan minäkin olen, mutta koen sen enemmän kunnianosoituksena ystävältäni. Ja niin hän itsekin minulle esitti ja vielä erikseen sanoi, ettei kummiudeltani edellytetä mitään kirkkoon tai uskontoon liittyvää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mun on pakko kysyä, mitä surullista siinä on? Jos tätä vertaa politiikkaan, mikä ei itse asiassa ole kaukaa haettu esimerkki, pitäisikö ihmisten kuulua automaattisesti johonkin puolueeseen, kunnes tajuaa erota siitä? Mikä on rivikristitty? Mikä funktio tällaisella ihmisellä on? Ei ihan silleen usko Jumalaan eikä Jeesukseen, mutta yhtenä rintamana muita uskontoja vastaan taistellen ja omia etuja ajaen?

Ehkä kirkko on pyhä, mutta seurakunnat ovat tekopyhiä. Kirkko paasaa kuinka ihmisten tulee pysyä uskossa, mutta seurakunnille kelpaa kuka tahansa, joka maksaa kirkolle. Minusta kirkkoa ei tarvitse hajoittaa ja hävittää, mutta seurakunnista pitäisi puhdistaa pois kaikki mukauskovaiset, jotka kyllä kokoontuvat laulamaan joululauluja, lausuvat uskontunnusta tarkoittamatta sitä, eivätkä ole käyneet ehtoollisella sitten oman konfirmaation.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Minusta kirkkoa ei tarvitse hajoittaa ja hävittää, mutta seurakunnista pitäisi puhdistaa pois kaikki mukauskovaiset, jotka kyllä kokoontuvat laulamaan joululauluja, lausuvat uskontunnusta tarkoittamatta sitä, eivätkä ole käyneet ehtoollisella sitten oman konfirmaation.

Eli esimerkiksi minut ja vaimoni pitäisi erottaa kirkosta?

Itse käyn kirkossa kerran vuodessa jouluna + tietty ristiäiset, hääjuhlat jne, jos niikseen tulee. Emme ole uskonnollisia, mutta allekirjoitan ja kannatan kirkon tekemää tärkeää työtä niin kotimaassa kuin ulkomailla ja laitan kolehtiinkin aina jokusen pennin.

Sen sijaan mielestäni on hyvä, että kirkosta eroavat ne, jotka eivät allekirjoita kristillisen kirkon tärkeintä tehtävää 2000-luvun asenneilmastossa, joka on mielestäni hädänalaisten ja vähäosasisten auttaminen. Näen siis kristinuskon sanoman tätä nykyä yleisinhimillisenä ja humaanina kokonaisuutena.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eli esimerkiksi minut ja vaimoni pitäisi erottaa kirkosta?

Itse käyn kirkossa kerran vuodessa jouluna + tietty ristiäiset, hääjuhlat jne, jos niikseen tulee. Emme ole uskonnollisia, mutta allekirjoitan ja kannatan kirkon tekemää tärkeää työtä niin kotimaassa kuin ulkomailla ja laitan kolehtiinkin aina jokusen pennin.

Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa muidenkin järjestöjen kautta kuin vain kirkon. Minä ymmärrän sen, että ihmiset kuuluvat kirkkoon, koska siihen liitytään jo vauvana, mutta miksi käydä joulukirkossa, konfirmaatiossa ja tulla vihityksi kirkossa jos ei usko kirkon uskonnoliseen sanomaan.

Jos kirkko päättäisi erottaa kaikki ei-uskovaiset, kokisitko henkilökohtaisesti menettäväsi jotain? En vastaa kysymykseesi, koska ei ole minun päätettävissä, mitä kirkko tekee. Minä vain näen, että kirkolle tekisi hyvää olla nimenomaan uskonnollinen instituutio, eikä perinteisiin nojaava kaikkia miellyttävä laitos.

Mikäli muistan okein, sinusta on tai on tullut isä. Tuleeko lapsesi saamaan kristillisen kasteen vaikka sinä ja äiti ette ole uskonnollisia?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voi, mutta jos arvostaa juuri kirkon tekemään työtä, on luonnollista kuulua kirkkoon eikä vaikka Pelastakaa lapsiin.

Näin itsekin asian koen... meidän perheessä lahjoitetaan kolehti kirkolle, pikkuisen SPR:lle ja itse laitan lantin aina sotaveteraanien lippaaseen.
 

Fordél

Jäsen
Eikö pelastakaa lasten motiivi tehdä hyvää lapsille ole parempi kuin kirkon lähetyskäskyn toteuttaminen?

Sen jokainen arvottaa itse. Kirkko tekee monipuolisesti työtä eri vähäosaisten puolesta, minkä takia vertailu vaikka Pelastakaa lapset-järjestöön ei ole järkevä. Kenties SPR olisi parempi. Joka tapauksessa pointti oli vain se, että jokainen meistä rahoittaa niitä toimijoita, joiden työn näkee tärkeänä. Itse lahjoitan mm. vähävaraisten ja syrjäytyneiden eteen työtä tekeville järjestöille, mutta en sotaveteraaneille.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kirkon tehtävä ei ole puolustaa Suomen etua

Siinähän se on tullut selvällä suomen kielellä jo kuukausia sitten, jos tuota joku vielä mietiskeli. Kirkkoa kuitenkin tuetaan valtion toimesta.
Samalla siis kirkko irtisanoutuu Suomen puolustussodista ja on siis eri mieltä siitä että itsepuolustus on oikeutettu koska sitäkään ei tule tukea.

Erottakaa nyt tuo mädäntyneisyyden laitos valtiosta. Imo.

"Jeesus ei ollut suomalainen. Tietoisuus tästä on vahvistunut viime vuosikymmeninä."

Hahahahahahh. Hitto mikä idiootti. Entäs Suomen evankelisluterilainen kirkko, onko se minkä maalainen? Entä Mäkisen verorahoista maksetut isot palkkatienestit, mistä ne tulevat? Jeesusko ne taikoi?

Jeesus kertoi meille myös, että avioliitto on yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto. Jostain syystä tämä opetus on toki täysin mitätön, vaikka se perustuu jo Raamatun luomiskertomukseen.

Eroakirkosta.fi:n käppyrät ne vain jatkaa nousuaan. Loistavaa työtä Petri Karismalta ym., vaikka se nyt hyvin helpoksi onkin tehty.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itse käyn kirkossa kerran vuodessa jouluna + tietty ristiäiset, hääjuhlat jne, jos niikseen tulee. Emme ole uskonnollisia, mutta allekirjoitan ja kannatan kirkon tekemää tärkeää työtä niin kotimaassa kuin ulkomailla ja laitan kolehtiinkin aina jokusen pennin.

Sen sijaan mielestäni on hyvä, että kirkosta eroavat ne, jotka eivät allekirjoita kristillisen kirkon tärkeintä tehtävää 2000-luvun asenneilmastossa, joka on mielestäni hädänalaisten ja vähäosasisten auttaminen. Näen siis kristinuskon sanoman tätä nykyä yleisinhimillisenä ja humaanina kokonaisuutena.

Olet siis humanisti. Sinulle ja kaltaisillesi on aivan oma aatteensakin.
Kuvaavaa, että humanistit kuuluvat kirkkoon ja tahtovat uskovaisten sieltä eroavan.
Eihän tuo touhu ole kristillistä nähnytkään. Kristillisyys = perustuu Jeesuksen sanomaan.

Kristinuskoon kuuluu usko kolminaisuusoppiin eli yhden Jumalan kolmeen persoonaan, jotka ovatIsä, Poika ja Pyhä Henki. Kristinuskon mukaan tämän kolminaisuuden osatekijä poika, Jumalan ainoa poika[1][2] Jeesus, on yhtä aikaa ja kokonaan sekä täysin Jumala että täysin ihminen.[3][4]

Jeesus eli ihmisenä maan päällä ajanlaskumme alun aikoihin noin kaksituhatta vuotta sitten. Hän eli, toimi, opetti ihmisiä ja keräsi seuraajia lähinnä Galilean ja Nasaretin alueilla. Hän, ja hänen seuraajansa perustivat kristinuskon perustuen pitkälti hänen opetuksiinsa.

Harhaoppiset valtasivat kirkon kun kirkko ei tajunnut erota valtiosta silloin kun olisi pitänyt.
Nyt tuota niin olennaisen tärkeää hyväntekeväisyyttä tekevä kirkko on hajoamassa. Bravo.

Tietysti eihän Jeesus mitään kirkkoja rakentanut eli eikös pieleen menty alun pitäen...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös