Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 628 670
  • 7 275

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

Että olisi jäänyt pahaa tekemättä, niin eikö silloin pitäisi juuri käyttää väärin...koska, jos käyttää oikein ja tekee ehdoitta niinkuin Raamatun Jumala tekee ja käskee tai kuin Allah tai kuin maallisen ismin Hitler (joka oli Saksassa verrattavissa Jumalhahmoon valtansa huipulla), niin silloinhan juuri mennään, ja on menty, metsään. Tuon käskyn pitäisi kuulua: "Käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. Kyseenalaista!"

Taidamme puhua eri asiasta. Viittasin siihen kuinka uskontojen ja aatteiden nimissä tehdään tehdään vääryyksiä ja niillä perustelllaan tekoja, jotka eivät kuuluu kyseiseen ismiin, aatteeseen tai uskontoon.

Esim. käsky "älä tapa". On erinomainen, mutta siinäkään ei välttämättä ole ehdottomia oikeaa ja väärää ilman mitään harmaata aluetta. Entäpä, jos joku hyökkäisi aseen kanssa sun kotiin ja olisi juuri ampumassa sun lapset, mutta sulla olisi mahdollisuus estää se, mutta joutuisit tappamaan. Todennäköisesti tekisit. Eikö? Ääriesimerkki, mutta ehdottomuus voi myös luoda enemmän harmia.
Kukaan ei halua työntää neulaa vauvaan, mutta jos se vauva tarvitsee rokotteen tai muun elämän pelastavan ruiskeen, niin silloin työnnetään neula vauvaan ja aiheutetaan itku ja harmi.
Ylhäältä tulevat diktaattorin (taivaallisen tai maallisen) sanellut ehdottomuudet voivat olla vaarallisia. Kannattaa käyttää omaa päätä. Minimoi harmin aiheuttamisen, niin aika hyvä lähtökohta.

Tämän tekstin tarkoitus, ja etenkin kuinka se liittyy minuun, jäi kyllä täysin hämärän peittoon.
 
Viimeksi muokattu:

sinikettu

Jäsen
Eikö moraali kumpua kulttuurillisista tavoista ja traditioista ja sovinnaisuuksista (joista yksi merkittävin on uskonto)? Varmaan osa moraalitavoista on myös evolutiivistä, aivoihin koodautunutta, jolla pidetään perheet ja heimot yhtenäisinä ja vältetään sisäiset levottomuudet.
Esimerkiksi mm. etiikkaan ja politiikkaan erikoistunut sosiaalipsykologi Jonathan Haidt argumentoi vahvasti, sekä esittää tukun empiirisiä todisteita, että kaikki moraali on synnynnäisenä koodattuna ihmisen aivoihin ja kehitykseen. Se on yhtä vahva ja perustavanlaatuinen intutiivinen käytösmalli kuin esimerkiksi seksin harrastaminen. Kaiken pohjana on moraaliset tunnereaktiot, joiden seurauksena ihmisillä on tarve rationalisoida reaktionsa erilaisten säännöstöjen, koodistojen tai vastaavien avulla. Asian voi tulkita sillä tavoin, että esimerkiksi raamattu ja koraani ovat vain satunnaisten ihmisten satunnaisia teoksia kuvaamaan intuitiivisiä moraalireaktioitaan. Ensin tulee moraali, sitten vasta uskonto tai muu vastaava koodisto. Siinä on esimerkiksi pieni wikiselostus aiheeseen liittyvästä moraaliteoriasta.

Esimerkiksi hyvin pienillä lapsillakin on hyvin vahva sisäinen ja perustavanlaatuinen ymmärrys moraalista, oikeasta ja väärästä, vaikka sen ikäiset lapset eivät kykene ymmärtämään mitään esimerkiksi uskontojen kaltaisista komplekseista järjestelmistä. Haidtin kirja Righteous Mind on aivan vitun hyvä ja helposti lähestyttävä teos aiheesta. Teos on aivan takuulla parhaimpia tietokirjoja mitä olen koskaan lukenut. Sen lisäksi se on oiva teos ihmisille, jotka haluavat syvemmmin ymmärtää politiikkaa, uskontoja, tribalismia tai vastaavia vahvoja ryhmiä tai sosiaalisia viitekehyksiä, joita ihmiset ovat rakentaneet kaikissa yhteiskunnissa kaikkialla maailmassa, ja miten nämä ikivanhat traditiot jatkava voittokulkuaan modernissa maailmassa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Esimerkiksi mm. etiikkaan ja politiikkaan erikoistunut sosiaalipsykologi Jonathan Haidt argumentoi vahvasti, sekä esittää tukun empiirisiä todisteita, että kaikki moraali on synnynnäisenä koodattuna ihmisen aivoihin ja kehitykseen. Se on yhtä vahva ja perustavanlaatuinen intutiivinen käytösmalli kuin esimerkiksi seksin harrastaminen. Kaiken pohjana on moraaliset tunnereaktiot, joiden seurauksena ihmisillä on tarve rationalisoida reaktionsa erilaisten säännöstöjen, koodistojen tai vastaavien avulla. Asian voi tulkita sillä tavoin, että esimerkiksi raamattu ja koraani ovat vain satunnaisten ihmisten satunnaisia teoksia kuvaamaan intuitiivisiä moraalireaktioitaan. Ensin tulee moraali, sitten vasta uskonto tai muu vastaava koodisto. Siinä on esimerkiksi pieni wikiselostus aiheeseen liittyvästä moraaliteoriasta.

En lähde väittämään tästä vastaan. En ole asiaan niin syvällisesti perehtynyt ja tuo käy minun henkilökohtaiseenkin eetokseeni kyllä, koska olen tässä mielessä materialisti ja uskon, että yhtenä eläinlajina olemme aika pitkälle biologiamme "armoilla" ja vapaa tahtokin on vähän niin ja näin. Mutta kyllä kulttuurisilla olosuhteilla on kuitenkin moraalikoodiston muodostumiseen suuri vaikutus. Senhän näkee jo vertailemalla eri kulttuureiden tapoja ja käsitystä siitä onko oikein kivittää naisia vai ei. Tietty moraalin peruspohja voi muodostua syntymässä, mutta se mihin porukkaan synnyt, vaikuttaa aika pitkälle siihen, mitä pidetään oikeana ja vääränä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Esimerkiksi mm. etiikkaan ja politiikkaan erikoistunut sosiaalipsykologi Jonathan Haidt argumentoi vahvasti, sekä esittää tukun empiirisiä todisteita, että kaikki moraali on synnynnäisenä koodattuna ihmisen aivoihin ja kehitykseen.

No, jos nyt ajattelee "intuitiivista" käsitystä moraalista Saudi-Arabiassa tai Somaliassa ja sitten vaikkapa Ruotsissa tai San Franciscossa niin sitä helposti saattaa ajatella, että myös kulttuurilla ja yhteiskunnalla, sen modernisaation tasolla, on, hmm, peräti huomattavaa merkitystä miten nämä impulssit muotoutuvat ja toteutuvat...
 

sinikettu

Jäsen
No, jos nyt ajattelee "intuitiivista" käsitystä moraalista Saudi-Arabiassa tai Somaliassa ja sitten vaikkapa Ruotsissa tai San Franciscossa niin sitä helposti saattaa ajatella, että myös kulttuurilla ja yhteiskunnalla, sen modernisaation tasolla, on, hmm, peräti huomattavaa merkitystä miten nämä impulssit muotoutuvat ja toteutuvat...
utta kyllä kulttuurisilla olosuhteilla on kuitenkin moraalikoodiston muodostumiseen suuri vaikutus
Totta kai on. Kulttuurin vaikuttaminen moraaliin on varsin monimutkainen ja monisyinen ketju, eikä sitä aivan yksinkertaisesti pystykään selittämään. Ei esimerkiksi tuo Haidtin & co moraaliteoria yritäkään selittää, että kaikille ihmisille muodostuu samanlaiset moraalikäsitykset, vaan ihmisen moraalikäsityksen kehittyminen ja ilmentyminen on luonnollinen kasvuprosessi riippumatta ihmisen taustasta. Esimerkiksi, kun kurkkaa tuohon wikiartikkeliin, niin nämä moraaliteorian kuusi peruskohtaa menevät seuraavasti: 1) Care/harm, 2) Fairness/cheating, 3) Liberty/oppression, 4) Loyal/betrayal, 5) Authority/subversion 6) Sanctity/degradation. Kuten tuosta voi päätellä, useat kohdat vaihtelevat huomattavasti eri kulttuureissa, esimerkiksi reiluus, vapaus, auktoriteetit ja puhdasoppisuus. Niiden kehittymiselle on kuitenkin suunnilleen samanlainen perusta kulttuurista riippumatta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niiden kehittymiselle on kuitenkin suunnilleen samanlainen perusta kulttuurista riippumatta.

Olisi omalaatuista edes ajatella, että moraali olisi jotenkin evoluutiosta irrallinen asia ja sen kehittyminen täysin ei-biologinen tapahtuma. Mutta evoluutiossa kehittyneet asiat voivat toimia kulttuurissa hyvin ennakoimattomasti ja niin meille on esimerkiksi kehittynyt sellaisia työkaluja kuin rationalismi ja logiikka, joiden perusteella pystymme kriittisesti arvioimaan jopa evoluutiossa kehittyneitä refleksejämme - vaikka tässä kontekstina on kulttuuri (ja tätä ennen biologia) eivät nämä työkalut kuitenkaan ole kulttuurisidonnaisia vaan universaaleja. Näissä meille on tietty reitti irtautua niin biologian kuin kulttuurinkin determinististä kahleista...
 

sinikettu

Jäsen
- vaikka tässä kontekstina on kulttuuri (ja tätä ennen biologia) eivät nämä työkalut kuitenkaan ole kulttuurisidonnaisia vaan universaaleja. Näissä meille on tietty reitti irtautua niin biologian kuin kulttuurinkin determinististä kahleista...
Tässä tullaan enemmän tai vähemmän vapaan tahdon ongemaan, joka tuottaa heti kättelyssä jo itsessään suuria ongelmia. Ihminen pystyy tekemään mitä on päättänyt tehdä, mutta pystyykö ihminen päättää tehdä sellaista asiaa, jota ei ole päättänyt tehdä. Jotkut ihmiset ovat ilmiselvästi liberaalimpia, suvaitsevaisempia ja yhteiskunnallisesti muovautuvampia kuin toiset. Onko ihmisellä henkilökohtaista vastuuta sellaisesta, jota se kyseinen henkilö ei kykene tekemään? Jos ihminen on elänyt erilaisessa kulttuuriympäristössä, eikä kykene vanhoilla päivillään muuttamaan suhtautumistaan maailmaan, onko se yksilön vika? Esimerkiksi näyttää siltä, että poliittinen suhtautuminen on kytköksissä geeneihin. Toki geenien ilmentyminen voi vaihtua läpi elämän, mutta entä jos pahimman luodan fundamentalisti-ihmiset ovat kehittyneet sellaisiksi geenien ja ympristönsä yhteisvaikutuksesta, eikä tätä voi pysyvästi kumota? Mitä tulee ylipäänsä vapaaseen tahtoon, ei sen puolestapuhumiseen taida löytyä yhtäkään vapaata tahtoa puoltavaa vedenpitäävää seikkaa, jonka seurauksena olen varsin skeptinen vapaan tahdon käsitteestä.

Nämä ovat varsin hankalia kysymyksiä, eikä niiden ratkaiseminen liene vielä aivan lähitulevaisuudessa mahdollisia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Onko ihmisellä henkilökohtaista vastuuta sellaisesta, jota se kyseinen henkilö ei kykene tekemään? Jos ihminen on elänyt erilaisessa kulttuuriympäristössä, eikä kykene vanhoilla päivillään muuttamaan suhtautumistaan maailmaan, onko se yksilön vika? ....

Kenen vika se sitten on? Jos joku tappaa vaikka suomessa vääräuskoisia, koska näin on kotikylässä ollut tapana jo monessa sukupolvessa, niin onko se jotenkin hyväksyttävää? Minusta se ei ole edes ymmärrettävää. Ihmisten pitää pystyä ymmärtämään oma asemansa, oikeutensa ja velvollisuutensa yhteiskunnan jäsenenä, eikä siinä voi mennä minkään uskontokortin taakse piiloon. Tämänkin takia, pitäisi valtion ja kirkon eron olla aika korkealla prioriteetilla, että sitä uskontokorttia ei voisi millään tekosyyllä heilutella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle”

Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle” - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi


Kirkon päämies kertoo toteuttavansa Jeesuksen oppeja (puolustaa heikomassa asmassa olevia myös hallintoa vastaan ala Jesse itte)
-> ja rasistit (kutsuvat itseään maahanmuuttokriittisiksi valehdellakseen itselleen) pakenee kirkosta...
Ööh .. suomen oikeuslaitos tekee karkoituspäätöksen vaikka sen takia, että henkilö on terroristirekrytoija tms. niin jonkun mielestä on ihan ok, että kirkko ei tyydy tähän, vaan suojelee henkilöä? Mites elinkautisvangit, eikö samalla logiikalla voisi niitä majoittaa kirkon suojiin, etteivät joudu kärsimään yhteiskunnan epäninhimillisestä kohtelusta?
 

Morgoth

Jäsen
Ööh .. suomen oikeuslaitos tekee karkoituspäätöksen vaikka sen takia, että henkilö on terroristirekrytoija tms. niin jonkun mielestä on ihan ok, että kirkko ei tyydy tähän, vaan suojelee henkilöä? Mites elinkautisvangit, eikö samalla logiikalla voisi niitä majoittaa kirkon suojiin, etteivät joudu kärsimään yhteiskunnan epäninhimillisestä kohtelusta?

Irja Askola puhui myös jotain samansuuntaista perjantaina Hjalliksen ohjelmassa. Hieman pisti ihmettyttämään, vaikka hän ei muistaakseni sen tarkemmin tarkentanut mitä tuo suojelu pitää sisällään. Onnea vain niille, jotka kirkollisveroa maksavat. Onhan tuo käsittämätöntä menoa. Toivottavasti viranomaiset puuttuvat tarvittaessa myös kirkon toimiin mikäli tuossa jotain laitonta on.

Askola Irja, Helsingin hiippakunnan piispa, 113 257
Mäkinen Kari, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Turun arkkipiispa, 124 679
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle”

Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle” - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi


Kirkon päämies kertoo toteuttavansa Jeesuksen oppeja (puolustaa heikomassa asmassa olevia myös hallintoa vastaan ala Jesse itte)
-> ja rasistit (kutsuvat itseään maahanmuuttokriittisiksi valehdellakseen itselleen) pakenee kirkosta...

Suomen ev.lut kirkko on ollut ihan huumoria jo pitkään, tunnuslauseenaan "Kaikki käy! (ainakin trendikkäiden vähemmistöjen osalta).

Ihmettelen myös kun kirkon viskaali, olikohan se tämä Mäkinen, otti kantaa verotukseen ja siihen, että parempituloisten tulisi maksaa enemmän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomen ev.lut kirkko on ollut ihan huumoria jo pitkään, tunnuslauseenaan "Kaikki käy! (ainakin trendikkäiden vähemmistöjen osalta).

Ihmettelen myös kun kirkon viskaali, olikohan se tämä Mäkinen, otti kantaa verotukseen ja siihen, että parempituloisten tulisi maksaa enemmän.
Enemmän kuin nyt vai mitä se tarkoitti? Mielestäni suomessa on kuitenkin maailmanluokan progressio ja parempituoloiset maksavat luokkaa vitusti veroja. Onkohan piispalta mennyt jotain ohi reaalimaailmasta?
 

Morgoth

Jäsen
Suomen ev.lut kirkko on ollut ihan huumoria jo pitkään, tunnuslauseenaan "Kaikki käy! (ainakin trendikkäiden vähemmistöjen osalta).

"– Tämä ei ole niin mystistä kuin se ehkä kuulostaa. Vastaavaa tehdään diakoniassa muutenkin. Annetaan keskusteluapua ja sielunhoitoa, Keskitalo sanoo." (ISn jutussa)

Ainakin mitä TV7/Radio Dei/Patmosksen kristittyjä ja heidän lähetyksiään on seurannut niin heillä on aivan toisenlainen...ei niin ymmärtävä... asenne islamiin. Toki nämä eivät varmaan tälläkään hetkellä ole kirkon jäseniä ja muutenkin uskostaan humaltuneita.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle”

Arkkipiispan pakolaispuheista taas eropiikki kirkosta: ”Mäkinen käänsi selän omalle uskonnolle” - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi


Kirkon päämies kertoo toteuttavansa Jeesuksen oppeja (puolustaa heikomassa asmassa olevia myös hallintoa vastaan ala Jesse itte)
-> ja rasistit (kutsuvat itseään maahanmuuttokriittisiksi valehdellakseen itselleen) pakenee kirkosta...

Luulisi, että Dawkinsia moneen kertaan innkokkaasti siteerannut mukaliberaali ateisti olisi vain tyytyväinen, kun evankelisluterilainen pajatso tyhjenee.

Real Time with Bill Maher: Richard Dawkins – Regressive Leftists (YouTube)
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nostoja, valittuja paloja...Näinhän aina sivuutetaan nämä hirveydet mitä raamatussa on. Sanoin jo tekstissä ja korostin sitä, että esimerkkini ovat vain joitain esimerkkejä (valitsin lyhyempiä tilan säästämiseksi ja Mooseshan nyt oli "melko" tärkeä henkilö koko raamatussa...hän on oikeastaan ainoa, joka nähnyt Jumalan koko "mahtavuudessaan". Yksi tyyppi! Sekin on ristiriitainen. Raamatussa on ettei kukaan ole nähnyt Luojaa, mutta kuitenkin Mooses on, face to face. Kirjoittajalta nerokas peite sille ettei kukaan näe Jumalaa, koska fiktiivinen hahmo, että kukaan EI SAA nähdä häntä.). En rupea koko raamattua tai Barkerin kirjaa tänne listaamaan. Lukekaa ne itse.
Olen sanonut aiemmissa viesteissä, että me tiedämme varmaan kaikki ne hyvät kohdat ja Uusi Testamentti ei ole niin sotaisa, se on totta, mutta kuten Jeesus sanoi (jos hän edes oli olemassa): "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Johannes 14:9), "Minä ja Isä olemme yhtä."(Johannes 10:30).
Uusi Testamentti on missattu mahdollisuus. Jeesus olisi voinut sanoa, että "isäni oli väärässä", mutta ei. Annoin jo joitain esimerkkejä aikaisemmin Jeesuksen sanomisista (sivu 259 viesti 6471)...

Omassa esimerkkejä sisältäneessä viestissä puhuin Raamatun Jumalasta. Siitä johon kirkko ja uskovaiset uskoo. Kaiken luoja. Ilman häntä ei ole myöskään Jeesusta. Raamatun Jumala ei ole rakastava, anteeksiantava, hyvä Jumala.
Ja Jeesus on isänsä poika.
Ei raamattua voi lukea niin, että unohdetaanpa ja siirretään syrjään se Vanha Testamentti kun se ei oikein sovi tähän rakkauden sanomaan ja valitaan Uudesta Testamentista ne hyvät kohdat ja mennään niillä. Sitähän kirkko tekee nykyään ainakin. Jos he eivät usko raamatun Jumalaan, niin miksi sitten uskoa Jeesukseenkaan. Se on valikoivaa ja ei rehellistä.
Ei kristityt yhteisöt (ainakaan moni) elä näiden Raamatun sanomisien mukaan. He ovat parempia kuin heidän Raamattunsa, Jumalansa ja mitä Jeesus koskaan oli. He eivät saa moraalikäsityksiään Raamatusta. Ja hyvä niin.
Kirkolla oli mahdollisuus hallita ja olla ylin auktoriteetti. Nykyään kutsumme sitä aikaa Pimeäksi Keskiajaksi.

Hei @Van Cleef, arvostan panostasi ja itse asiassa taidamme uskoa jumalaan, Jumalaan ja varsinkin Jahveen yhtä paljon.
Jeesus ja hänen isä-suhteensa on minulle ollut aina problemaattinen. Tai siis sen faijan käyttäytymistä en ikinä tajunnut.
Ja olen lukenut selityksiä, tulkintoja ristinkuolon merkityksestä, syntisyydestäni ja syntien anteeksi saamisesta. Eioleoikein mennyt jakeluun.

Mielestäni Jeesuksen tai muiden kaltaistensa saarnaajien, yhteisön toimivuuden edellytyksiä miettivien filosofien näkemyksillä, opetuksilla on ollut nähtävästi tilausta. Näiden heppujen moraalikoodistoon nojautumalla on kuitenkin luotu toimivia yhteiskuntamalleja ja myös mallien toteutuksia.
Sodat eivät tokikaan loppuneet Euroopassakaan kristinuskon valta-asemaan, mutta minusta Uuteen Testamenttiin nojautuva kristillisyys ei ole väkivaltainen, väkivaltaan kannustava, väkivaltaista ekspansiivista lähetystoimintaa harjoittava jumaluskomus.

Mielenkiintoista on miettiä maailmaa ilman kristinunuskoa. Olisi aavikkouskonto juutalaisuus vallitseva? Olisiko islamia olemassakaan, jos Jeesuksen juttuja ei olisi kerrottu? Juutalaisten jumalan mielipiteet tiedämme, mutta olisiko niihin nojautumalla kuinka pitkälle valistuksen aikana päästy?

Zarathustralaisuudessa voisi olla puolensa, sintolaisuuteen haluaisin perehtyä myös.


,
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Mielestäni Jeesuksen tai muiden kaltaistensa saarnaajien, yhteisön toimivuuden edellytyksiä miettivien filosofien näkemyksillä, opetuksilla on ollut nähtävästi tilausta. Näiden heppujen moraalikoodistoon nojautumalla on kuitenkin luotu toimivia yhteiskuntamalleja ja myös mallien toteutuksia.
Sodat eivät tokikaan loppuneet Euroopassakaan kristinuskon valta-asemaan, mutta minusta Uuteen Testamenttiin nojautuva kristillisyys ei ole väkivaltainen, väkivaltaan kannustava, väkivaltaista ekspansiivista lähetystoimintaa harjoittava jumaluskomus.
,

Uusi Testamentti ei edes ennusta sotien loppumista, vaan päinvastoin niiden lisääntymistä siihen asti, kunnes Jeesus ilmestyy Öljymäelle ja miekat taotaan auroiksi jne.

Aivan samalla tavalla Raamattua on käytetty kristittyjen toimesta väärin, kuin mitä tahansa muuta uskonnollista kirjaa. Sen verran tunnen Uutta Testamenttia, että jos elää Jeesuksen opetusten mukaan, niin ei ihminen siinä sotaa halua.

Muuten en Raamattua kovin hyvin tunne, mutta kirjaan liittyviä dokumentteja on tullut katsottua ja niissä on monissa tullut ilmi se, että vertauskuvia käytetään paljon ja ymmärtääkseen niitä, pitää tuntea kirja kauttaaltaan melko hyvin. Asiayhteys muuttuu helposti jos tulkitaan jotain asiaa yhden jakeen perusteella.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Asiahan ei mulle mitenkään kuulu, mutta kirkolla ja valtiolla ei olisi ikinä pitänyt edes olla mitään tekemistä keskenään. Jos ei saada yhteistä moraalikoodistoa ja oikeuskäsitystä aikaiseksi ilman satukirjoja, niin huonosti on asiat.

Ymmärrän kyllä, että protestanttinen/kalvinistinen/luterilainen uskonto on suoraan ja epäsuorasti luonut pohjan nykyiselle sivilisaatiollemme, mutta se ei tee niistä uskomuksista yhtään totuudellisimpia tai pätevämpiä. Henk. koht. haluaisin ajatella, että olisimme päätyneet (edes) tähän pisteeseen ilman noita satukirjoja joka tapauksessa, mutta karu totuus lienee toinen. Oli miten oli, olemme päässeet tähän pisteeseen joko uskonnon ansiosta, tai siitä huolimatta. Nyt kun kerran olemme tässä pisteessä, niin voitaisiinko ystävällisesti olla ottamatta 500v takapakkia?

Suomalainen, luterilainen kirkko on niin turha ja typerä tässä reaalimaailmassa, että sen pitää oikein keksimällä keksiä olemassaololleen erilaisia oikeutuksia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Suomalainen, luterilainen kirkko on niin turha ja typerä tässä reaalimaailmassa, että sen pitää oikein keksimällä keksiä olemassaololleen erilaisia oikeutuksia.

Ei liene sattumaa, että kun jossain landella palaa kirkko niin ollaan järjestämässä kiiriapua ja kriisipuhelinta, varmaankin kirkon toimesta. Ei siksi, että sillä olisi mitään merkitystä kenellekään, paitsi kirkolle, joka pääsee näin osoittamaan "hyvyyttään" suuren katastrofin edessa. Hyvä säkä kävi kirkon miehillä, että sattui hiljaiseen viikonloppuun. Jos olisi ollut vähän kovempi myrsky tai helsingssä satanut lunta, niin palanut kirkko ei olisi kiinnostanut ketään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei liene sattumaa, että kun jossain landella palaa kirkko niin ollaan järjestämässä kiiriapua ja kriisipuhelinta, varmaankin kirkon toimesta. Ei siksi, että sillä olisi mitään merkitystä kenellekään, paitsi kirkolle, joka pääsee näin osoittamaan "hyvyyttään" suuren katastrofin edessa. Hyvä säkä kävi kirkon miehillä, että sattui hiljaiseen viikonloppuun. Jos olisi ollut vähän kovempi myrsky tai helsingssä satanut lunta, niin palanut kirkko ei olisi kiinnostanut ketään.

Uskallan sanoa varmaksi (vaimo kotoisin Ylivieskasta ja tässä puhelimet pirisivät palon aikana ja jälkeen), että tuo kirkkopalo kosketti isosti koko yhteisöä ja kirkon kriisiapu tuolla oli tarpeen. Kuuluuhan väestöstäkin kirkkoon tuolla noin 90%. Uskontoasiat ovat asia erikseen, mutta itsekin olin kyllä todella järkyttynyt palosta, siinä meni myös tulevalta keväältä ja kesältä monen tärkeä juhlapaikka.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskallan sanoa varmaksi (vaimo kotoisin Ylivieskasta ja tässä puhelimet pirisivät palon aikana ja jälkeen), että tuo kirkkopalo kosketti isosti koko yhteisöä ja kirkon kriisiapu tuolla oli tarpeen. Kuuluuhan väestöstäkin kirkkoon tuolla noin 90%. Uskontoasiat ovat asia erikseen, mutta itsekin olin kyllä todella järkyttynyt palosta, siinä meni myös tulevalta keväältä ja kesältä monen tärkeä juhlapaikka.

En vaan voi ymmärtää, että joku oikeasti järkyttyy tulipalosta jossa ei tapahdu henkilövahinkoja eikä kukaan henkilö joudu edes taloudellisesti kuseen. Onhan se nyt minunkin mielestä ihan perseestä, että joku urpo käy polttelemassa kirkkoja tai mitään, mutta ei se järkyttävää ole. Jossain lehdessä päiviteltiin kun jonkun konfirmaatiokirkko paloi. Ei helvetti, kyllä on asiat hyvin jos tommonen asia järkyttää. Itsekin olen ollut konfirmaatiossa, mutta en muista ihan varmasti missä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En vaan voi ymmärtää, että joku oikeasti järkyttyy tulipalosta jossa ei tapahdu henkilövahinkoja eikä kukaan henkilö joudu edes taloudellisesti kuseen. Onhan se nyt minunkin mielestä ihan perseestä, että joku urpo käy polttelemassa kirkkoja tai mitään, mutta ei se järkyttävää ole. Jossain lehdessä päiviteltiin kun jonkun konfirmaatiokirkko paloi. Ei helvetti, kyllä on asiat hyvin jos tommonen asia järkyttää. Itsekin olen ollut konfirmaatiossa, mutta en muista ihan varmasti missä.
Joo mulla siirtyi aikoinaan konfirmaatio Porvoon kirkon leimahdettua. Eipä kyllä asia mitenkään "järkyttänyt". Pidän aika tekopyhänä materian perään itkemistä - etenkin, kun tässäkin lienee vakuutukset olleet kunnossa. Kirkollahan on suorastaan miljoonaomaisuus, joten luulisi aika nopeasti nousevan uusi pytinki tilalle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jaa en minä tiedä muista, mutta minua ei nyt järkytä, mutta ennemminkin vituttaa ja tavallaan kyllä myös järkyttää miten hällä väliä asenteellisesti jotkut suhtautuvat historiallisesti merkittävän rakennuksen polttamiseen. Meillä kun tässä maassa on noita vanhoja rakennuksia niin joka niemeen ja notkelmaan, että ihan sama vaikka joku 1700-luvulla rakennettu kirkko vähän poltetaan. Ainahan sitä voi lähteä ulkomaille ihastelemaan vanhoja rakennuksia, ottamaan niistä valokuvia ja poseeraamaan niiden edessä. Hienoa lutuuria täällä siis varjellaan, kun meno on luokkaa "ihan sama, rahaa on, uus tulee kyllä". Ja varmaan tuleekin mutta ei se ole lähes 250v vanha, ennenkuin 250 vuoden päästä. Ihan hieman soisi jo pelkästään kulttuurishistoriallisin perustein kunnioitusta niitä vanhoja rakennuksia kohtaan, olkoonkin ne miten vain itselle vieraan uskonnon käytössä olevia, tai olleita.

Ja kyllä minua järkytti, miten joku haluaa tuollaisen puukirkon polttaa, se oli varmaan tehnyt jotain pahaa tälle henkilölle, kun se isku piti siihen historiallsiesti merkittävään kirkkoon kohdistaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En vaan voi ymmärtää, että joku oikeasti järkyttyy tulipalosta jossa ei tapahdu henkilövahinkoja eikä kukaan henkilö joudu edes taloudellisesti kuseen. Onhan se nyt minunkin mielestä ihan perseestä, että joku urpo käy polttelemassa kirkkoja tai mitään, mutta ei se järkyttävää ole. Jossain lehdessä päiviteltiin kun jonkun konfirmaatiokirkko paloi. Ei helvetti, kyllä on asiat hyvin jos tommonen asia järkyttää. Itsekin olen ollut konfirmaatiossa, mutta en muista ihan varmasti missä.

Niin, kukin tavallaan, en minäkään tästä yöuniani menetä, vaikka asiaa ihmettelinkin.

Mutta yllä puhuit kriisiavun järjestämisen turhuudesta, kerroin faktana, että kriisiapu oli ihan tarpeen. Tulee ymmärtää että syvästi uskonnollisella alueella kotikirkon palaminen edustaa paljon muutakin, kuin rakennuksen tuho itsessään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jaa en minä tiedä muista, mutta minua ei nyt järkytä, mutta ennemminkin vituttaa ja tavallaan kyllä myös järkyttää miten hällä väliä asenteellisesti jotkut suhtautuvat historiallisesti merkittävän rakennuksen polttamiseen.

Ja kuinka vähäpätöisesti suhtaudutaan muiden tunteisiin. Jos joku kokee kotikirkkonsa palamisen niin raskasti, että tarvitsee kriisiapua, niin miksi sitä pitää moralisoida. Kirkko on kuitenkin rakennus, joka on joillekin pyhä ja rakas, ja kysymys on muusta kuin materiasta.

Pidän aika tekopyhänä materian perään itkemistä - etenkin, kun tässäkin lienee vakuutukset olleet kunnossa. Kirkollahan on suorastaan miljoonaomaisuus, joten luulisi aika nopeasti nousevan uusi pytinki tilalle.

Tämä asenne taas on tyypillistä minä, minä -asennetta, jossa ei oteta lainkaan huomioon, että joku muu saattaa suhtautua kirkkoon aivan eri tavalla. Jos Hakametsän halli palaisi, niin eikös sille olisi täällä rip-ketju tai vastaava, jossa itketään menettyä pyhättöä kaikkine muistoineen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös